Ką, kiek ir kodėl turi išgerti vaikas

skysčiai

Vaistažolių arbatų vaikams galima duoti, bet atsargiai

Apie vaikų maitinimą rašome kiekviename numeryje, ir nėra galo. Atsakius į vieną klausimą, iškyla dar 10. O štai, ką ir kiek vaikui gerti, neatrodo taip svarbu. Ir be reikalo, juo labiau – vasarą. Konsultuoja vaikų ligų gydytoja Lina Orlovskaja.

VAIKŲ GĖRIMO YPATUMAI

Normos. Tikslių normų, kiek per parą turi išgerti vaikas, nėra nustatyta, tai yra taip pat individualu kaip ir suaugusiesiems. Jei vaikas tampa irzlus, verksmingas, galbūt jis ištroško ir dėl to blogai jaučiasi. Ar vaikui trūksta skysčių, galima spręsti pagal jo šlapimo spalvą ir kvapą (jei trūksta skysčių, šlapimas būna koncentruotas, ryškiai geltonas ir stipraus kvapo), pagal tai, kaip dažnai jis šlapinasi ar dažnai keičiamos sauskelnės.

Vasara ir skysčių poreikis. Karštą vasaros dieną vaikai labiau rizikuoja netekti skysčių nei suaugusieji, nes jų odelė plonesnė ir termoreguliacija prastesnė. Kuo vaikas mažesnis, tuo rizika perkaisti ir netekti skysčių didesnė. Kūdikiams iki metų išvis nerekomenduojama ilgai užsibūti tiesioginiuose saulės spinduliuose, geriausia būti medžių šešėlyje. Vasarą vaikai daugiau juda, laksto, žaidžia, sportuoja, todėl turite jiems pasiūlyti atsigerti kas 1,5–2 valandas, net jei jie patys neprašo. Važiuojant atostogauti didesnį atstumą įkaitusioje, tvankioje mašinoje vaikas gali perkaisti, netekti daug skysčių, todėl leidžiantis į kelionę reikia iš anksto parūpinti vaikui patogią gertuvę.

Vanduo ir žindomas kūdikis. Žindomam kūdikiui iki 6 mėnesių motinos pieno visiškai pakanka net ir karštą vasaros dieną. Motinos pieno sudėtis yra unikali ir kinta pagal vaiko poreikius, karštą vasaros dieną pienas tampa vandeningesnis.

Ką duoti gerti. Geriausia vaiką pratinti gerti vandenį nuo pat kūdikystės, nuo 6 mėnesių po kiekvieno valgymo duodant atsigerti keletą gurkšnelių tyro vandens. Tai ir gera dantų ėduonies profilaktika. Vyresniam vaikui, kuris negeria vandens, siūlykite kitą jo mėgstamą gėrimą. Tai gali būti pienas, sultys, arbata, kompotas, beržų sula. Gira nėra vaikams tinkamas gėrimas, joje yra nedidelis kiekis alkoholio. Be to, parduotuvėse pardavinėjamos giros sudėtyje yra įvairių konservantų ir kitų nereikalingų medžiagų.

Koks vanduo labiausiai tinka vaikams. Geriausia vaikams duoti gerti natūralaus negazuoto mineralinio vandens. Svarbu kad tai būtų mineralinis vanduo, o ne mineralizuotas vanduo, ypač karštomis vasaros dienomis, ir ypač tiems vaikams, kurie sportuoja, yra aktyvūs ar linkę prakaituoti, nes natūraliame mineraliniame vandenyje yra įvairių mineralų, kuriuos svarbu atstatyti po gausesnio prakaitavimo. Negalima sušilusiam vaikui duoti gerti šalto vandens ar kito gėrimo, geriausia duoti kambario temperatūros skysčių.

Vaikai ir angliarūgštė. Gazuoti gėrimai vaikams netinka, nes angliarūgštė dirgina skrandį. Gazuotą mineralinį vandenį reikėtų atsukti ir leisti pastovėti 15–20 min., kol išeis angliarūgštės burbuliukai. Galima įpilti į stiklinę ir pamaišyti, kad burbuliukai greičiau išeitų. Kokybiškiausias ir geriausias yra tas mineralinis vanduo, kuris parduodamas stikliniuose buteliuose. Tokiame vandenyje mažiausia tikimybė daugintis bakterijoms, be to, išvengiama galimo kenksmingų sveikatai medžiagų patekimo iš prastesnės kokybės plastmasės į vandenį.

Vanduo iš čiaupo. Nuo 2 metų galima vaikui duoti gerti paprasto nevirinto vandens iš čiaupo.

Gertuvėlės ir ąsočiaisu anglies filtrais. Galima gerti vandenį, perleistą per anglies filtrus, tačiau tik tuomet, jei filtrus naudojate tiksliai pagal instrukcijas, laiku keičiate naujais (senuose filtruose susikaupia daug nešvarumų, dauginasi bakterijos). Jei naudojate vaikiškas gertuves, kiekvieną kartą, išpylę gėrimo likučius, švariai išplaukite gertuvę su soda ir specialiu šepetėliu. Nepirkite vaikams gertuvių su siaurais kakleliais, kurių neįmanoma išplauti šepetėliu. Po jais patekus vaiko seilių, auga bakterijų kolonijos. Tokios gertuvės po kelių mėnesių tampa nebetinkamos naudoti.

Gurkšniai ir gurkšneliai. Net ir labai ištroškus, geriausia troškulį malšinti geriant mažais gurkšneliais, nes godžiai geriant signalai iš organizmo nespėja pasiekti smegenyse esančio troškulio centro ir jo nuslopinti.

Dar kartą apie sultis. Natūralios, šviežiai spaustos vaisių ir daržovių sultys yra naudingas gėrimas vaikams. Nepamirškite, kad daržovių sultys ne mažiau vertingos nei vaisių sultys. Derinkite saldžias sultis su rūgštesnėmis, galite jas pasaldinti medumi: burokėlių- morkų-žaliųjų citrinų arba citrinų-granatų-kriaušių-apelsinų, obuolių-morkų-moliūgų, agurkų-paprikų-salierų stiebų, agurkų-morkų-burokėlių, juodųjų serbentų- kriaušių-obuolių… Derinių galybė. Svarbiausia sąlyga – išsispauskite šviežiai ir čia pat gerkite. Jau po 15–20 minučių išspaustose sultyse pradeda mažėti vitaminų, po kelių valandų vitaminų kiekis tokiose sultyse jau būna stipriai sumažėjęs. Gerdami tokias sultis gauname per daug vaisių cukraus – fruktozės, nuo kurios tunkama, ir per mažai vitaminų, mineralinių medžiagų ir ląstelienos, kuri apsaugo nuo nutukimo. Taigi išspaustas sultis reikia gerti iš karto.

Parduotuvėje perkamos sultys tokios vertės neturi, dažnai jose esantis cukraus kiekis viršija rekomenduojamą vaikams, todėl šios sultys priskiriamos prie greito maisto produktų kategorijos, o skambi reklaminė frazė „praturtinta vitaminu C“ reiškia tik tai, kad jų sudėtyje yra sintetinės askorbo rūgšties, o ne natūralaus vitamino C. Kai kuriose parduotuvėje perkamose iš koncentratų pagamintose sultyse yra sintetinių dažiklių ir kitų sveikatai kenksmingų maisto priedų, kurie gali sukelti vaikams alergiją, provokuoti astmą, net ir vėmimą. Geriant per daug sulčių, kartais kaip šalutinis poveikis pasireiškia vadinamasis „malabsorbcijos sindromas“, kurio metu sutrinka maisto medžiagų pasisavinimas, tuomet vaikui prastai auga svoris. Energetiniai gėrimai, limonadai, citrinų ar persikų skonio šaltosios arbatos gėrimai irgi netinkami vaikams.

Arbatos vaikams. Vaistažolių arbatų vaikams galima duoti, tik reikia atminti, kad kiekviena vaistažolė turi tam tikrą farmakologinį poveikį, o ilgai vartojant gali pasireikšti ir nepageidaujamas poveikis, pvz., ramunėlių arbata slopina geležies pasisavinimą, čiobrelių arbata ilgai geriant gali pakenkti kepenims. Galima vaikams paruošti įvairių sėklų ir prieskoninių žolelių bei vaistažolių arbatos: kmynų, pankolio sėklų, raudonėlių, džiovintų petražolių, šalavijų.

Ką gerti sergant enureze. Vaikams, kurie serga naktine enureze (nakį šlapinasi į lovą), nerekomenduojama duoti gerti po 18 valandos. Didžiąją skysčių dalį jie turi būti išgėrę pirmoje dienos pusėje. Kad tokio vaiko netroškintų naktį ar vakare, neduokite jam valgyti daug sūraus, aštraus ar itin saldaus maisto, ypač antroje dienos pusėje.

SUAUGUSIŲJŲ GĖRIMO YPATUMAI

Kiek gerti mamai. Išgeriamų per parą skysčių kiekis – gana individualus dalykas. Tai priklauso nuo žmogaus amžiaus, organizmo fiziologinių ypatumų, sezono, mitybos įpročių, ligų ir pan. Medicinoje naudojama standartinio suaugusio žmogaus sąvoka, turint omenyje, kad tai žmogus, sveriantis apie 70 kg. Taigi, suaugęs, apie 70 kg sveriantis žmogus, nesvarbu, ar tai moteris ar vyras, per parą turėtų išgerti apie 2 litrus skysčių. Tai sąlyginė norma. Kai kuriems žmonėms užtenka ir 1,5 litro, kitiems reikia daugiau nei 2 litrų. Nutukę, sergantys diabetu, atopiniu dermatitu žmonės ar tiesiog fiziologiškai linkę labiau prakaituoti, turėtų išgerti daugiau skysčių nei kiti. Nėštumo metu būtina gerti pakankamai skysčių, esant skysčių trūkumui nėščios moters organizme negali visavertiškai vykti placentos kraujotaka. Žindant kūdikį, skysčių poreikis irgi gerokai padidėja – geriant nepakankamai skysčių, gali sumažėti pieno kiekis.

Ar gerti, jei nėra troškulio. Karštą vasaros dieną ar ilgai būnant šiltoje, tvankioje aplinkoje būtina gerti skysčių net ir nejuntant troškulio, tai padės apsisaugoti nuo šilumos smūgio. Beje, troškulio jausmas, kaip ir alkio, yra įpročio dalykas. Kai kurie žmonės pripranta nuolat gerti per mažai, todėl jų troškulio jausmas yra susilpnėjęs. Deja, tai nereiškia, kad jų organizmui netrūksta skysčių.

Kaip suprasti, ar pakankamai išgeriate skysčių? Jeigu jūsų šlapimas yra ryškiai geltonos spalvos ir stipraus kvapo, vadinasi, skysčių išgeriate nepakankamai. Geriant pakankamai skysčių, šlapimas būna skaidrus ir be stipraus kvapo.

Kada gerti. Vandenį ir kitus gėrimus geriau gerti 30 min. prieš, arba 1 valandą po valgio, kad per daug neatsiskiestų skrandžio sultys, tuomet maistas geriau virškinamas.

Atsikėlus iš ryto irgi sveika išgerti stiklinę vandens 15–20 min. prieš valgį, tai padeda pažadinti miegantį organizmą, pagyvinti virškinamojo trakto peristaltiką, pagerinti kraujotaką virškinimo organuose. Taip daryti rekomenduoja net ir Ajurveda.

O jei skysčių per daug? Kai kuriems žmonėms gali pakenkti ir skysčių perteklius. Pagyvenusiems, širdies ar inkstų nepakankamumu sergantiems asmenims  skysčius rekomenduojama riboti, kad per daug neapsunkintų širdies ar inkstų darbo. Jeigu visiškai sveikas žmogus išgertų neįprastai didelį kiekį vandens, įvyktų apsinuodijimas vandeniu, pasireikštų pykinimas, galvos skausmas, vangumas, vėmimas ir kiti grėsmingi simptomai.

Kas yra skysčiai. Į rekomenduojamų išgerti skysčių kategoriją įeina sriuba, pienas, geriamasis jogurtas, kefyras, rūgpienis ir kiti skysti maisto produktai. Taip pat ir tokie vandeningi vaisiai kaip arbūzai. Saldūs gazuoti vaisvandeniai, limonadai neatstoja vandens. Juos geriant organizmas negauna reikalingų vandenyje esančių mikroelementų, kurie prarandami prakaituojant, be to, gaunama per daug cukraus. Gėrimai su angliarūgšte dirgina skrandį. Jei mėgstate gazuotą mineralinį vandenį, prieš gerdami įpilkite vandens į stiklinę ir palaukite bent 5 minutes, kol išeis dalis burbuliukų. Karštomis vasaros dienomis gerti kokakolą ir kitus limonadus gali būti net pavojinga. Jų sudėtyje yra tam tikrų cheminių medžiagų, dėl kurių prisidėjus saulės poveikiui galima susirgti sunkia nepagydoma liga trombocitopenine purpura, dėl kurios žmogaus organizme sutrinka kraujo krešėjimas.

Patys nesveikiausi gėrimai yra: energiniai gėrimai, limonadai, multivitaminų sultys, kiti iš koncentratų pagaminti sulčių gėrimai. Pats sveikiausias pasaulyje gėrimas žmogui yra paprastas vanduo.

Kavos ir druskos mėgėjams. Geriant daug kavos, stiprios arbatos, kokakolos ar kitų kofeino turinčių gėrimų reikėtų išgerti daugiau skysčių. Išgėrus vieną nedidelį puodelį kavos reikia papildomai išgerti ir bent vieną stiklinę vandens.

Itin sūriai, aštriai ar saldžiai mėgstantiems valgyti žmonėms irgi reikia stengtis išgerti daugiau vandens. Produktai, į kurių sudėtį įeina skonio stipriklių (gliutamatų), irgi didina skysčių netekimą su šlapimu.

Sultys suaugusiesiems. Natūralios šviežiai spaustos vaisių ir daržovių sultys yra sveikas gėrimas, tačiau kai kurių iš jų nereikėtų padauginti. Nerekomenduojama gerti daugiau kaip dviejų stiklinių morkų sulčių per savaitę. Jose yra daug riebaluose tirpaus vitamino A, kurio perteklius sunkina kepenų darbą. Nerekomenduojama kasdien gerti ir vynuogių, obuolių ar citrusinių vaisių sulčių – per didelis kiekis vitamino C gali pakenkti inkstams. Geriausia gerti kasdien po vieną stiklinę vis kitokių vaisių ir daržovių sulčių mišinių, tas pačias sudedamąsias dalis kartojant ne daugiau kaip du kartus per savaitę.

Jei labai troškina. Kai kurias ligas (pvz., diabetą) išduoda padidėjęs troškulys. Pastebėję, kad savaitę ar dvi neįprastai daug geriate, vargina troškulys, bendras silpnumas, dažnai šlapinatės, pradėjote naktį keltis į tualetą, krenta kūno svoris, nedelsdami kreipkitės į gydytoją.

„Mamos žurnalas“

Žymos: , ,

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


8 − = septyni