Miego normos – nuo naujagimio iki dvyliktoko

miegas

Vitos Jurevičienės nuotr. www.fotovita.lt

NAUJAGIMIŲ MIEGAS (0-2 MĖNESIAI)

Fiziologiniai miego ypatumai

Naujagimiai miega nuo 11 iki 18 valandų per parą, nereguliariai ir nenustatytu laiku. Keletą pirmųjų savaičių kūdikio miegas trunka nuo kelių minučių iki kelių valandų. Naujagimiai miega po 3-4 valandas, tarp miego periodų būdraudami maždaug 1 valandą. Šis ritmas yra nepertraukiamas, nepaisantis išorės poveikių (dienos-nakties kaitos). Krūtimi maitinami kūdikiai linkę miegoti trumpiau (2-3 valandas) nei maitinami iš buteliuko (3-4 valandas).

Reguliaresnis miego grafikas atsiranda tarp 2 ir 4 mėn. Kūdikiai yra gana aktyvūs miego metu: jie šypsosi, rodo įvairias grimasas, juda. Tai normalu, o kūdikio miegas yra pilnavertis.

Kur ir kaip turėtų miegoti kūdikis?

Miego tvarka. Yra daugybė variantų, kur kūdikis miegos: savo kambaryje, savo lovytėje tėvų miegamajame ar tėvų lovoje, tačiau tada atsiranda kūdikio uždusimo rizika.

Miegojimas. Visi kūdikiai turėtų būti guldomi ant nugaros, kad būtų sumažinta staigios kūdikių mirties sindromo (SKMS) rizika.

Saugaus miego praktika kūdikiams

  • Guldykite kūdikį ant nugaros nakties miegui ir poguliui.
  • Migdykite kūdikį ant tvirto čiužinio saugioje vaikiškoje lovelėje.
  • Įsitikinkite, kad kūdikio veidas ir galva neužsidengs antklode ar kitomis medžiagomis miego metu. Jei naudojama antklodė, kūdikis turėtų būti užklotas iki krūtinės, ne aukščiau. Išimkite visas pagalves iš kūdikio lovelės.
  • Kambarį išvėdinkite.
  • Venkite perkaitinimo miego metu ir palaikykite kūdikio kambaryje pastovią temperatūrą.

Ką daryti, kad kūdikis taptų miegaliumi

Atpažinkite savo kūdikio mieguistumo ženklus. Kai kurie kūdikiai tampa nervingi arba verkia, kai yra pavargę, kiti trina akis, žiūri į vieną tašką ar tampo savo ausis. Kūdikis užmigs daug lengviau ir greičiau, jei guldysite jį miegoti, kuomet jis duoda jums suprasti, kad jau pavargo.

Paskatinkite nakties miegui. Dauguma kūdikių painioja dieną su naktimi, daug miega dieną ir ilgai būdrauja naktį. Kad padėtumėte savo kūdikiui daugiau miegoti naktį, pritemdykite šviesas ir kuo mažiau žaiskite. Dienos metu žaiskite su savo kūdikiu ir nepamirškite jo pažadinti maitinimams ir žaidimams.

Atsižvelkite į savo kūdikio miego poreikius. Naujagimius dažnai reikia pasūpuoti ar pamaitinti prieš miegą – tai puiku keletą pirmųjų savaičių ar mėnesių. Tačiau jau 3 mėnesių kūdikiui reikia pradėti diegti miego įpročius.

Sukurkite pasiruošimo miegui ritualą. Net kelių savaičių kūdikiai gerai reaguoja į miego ritualus. Jūsų kūdikio pasiruošimo miegui ritualas turėtų būti raminantis, jo metu galite užsiiminėti įvairia veikla, tokia kaip maudymasis, sūpavimas ar glamonės.

Miegokite, kai miega Jūsų kūdikis. Tėvams irgi reikia miegoti. Pabandykite nusnūsti, kai kūdikis snaudžia, ir paprašykite kitų pagalbos, kad galėtumėte pailsėti.

Susisiekite su savo gydytoju, jei esate susirūpinę. Ypač neramūs ar dažnai sunkiai nuraminami kūdikiai gali turėti medicininių problemų, tokių kaip diegliai, refliuksas. Reikėtų susisiekti su gydytoju, jei pastebėjote, jog kūdikis turi kvėpavimo sutrikimų.

KŪDIKIŲ MIEGAS (2-12 MĖNESIŲ)

Dovilės Linkuvienės nuotr

Dovilės Linkuvienės nuotr.


Fiziologiniai miego ypatumai

Kūdikiai miega nuo 9 iki 12 valandų naktį ir snaudžia nuo 2 iki 5 valandų dieną. Dviejų mėnesių kūdikiai snaudžia nuo 2 iki 4 kartų kasdien, o 12 mėnesių – kartą ar du. Liga ar pokyčiai rutinoje gali sutrikdyti kūdikio miegą. Vystymosi etapai, tokie kaip stovėjimas ar šliaužimas, irgi gali laikinai sutrikdyti miegą.

Dauguma 6 mėnesių kūdikių fiziologiškai gali išmiegoti visą naktį ir nebereikalauja naktinių maitinimų. Tačiau 25-50 proc. kūdikių ir toliau keliasi naktį. Labai svarbu suprasti, kad visi kūdikiai pabunda trumpam nuo 4 iki 6 kartų per naktį. Kūdikiai, kurie sugeba patys nusiraminti, trumpai prabudę naktį, lengvai patys ir užmiega. Kiti kūdikiai pažadina savo tėvus ir be pagalbos nesugeba užmigti. Daugybei tokių kūdikių išsivysto netinkamos miego pradžios asociacijos, todėl jiems sunku užmigti patiems. Tai dažniausiai yra tėvų elgesio rezultatas: jie migdo kūdikį nešiodami, supdami ar tiesiog pasiimdami į savo lovą. Bėgant laikui kūdikiai gali tapti priklausomi nuo tokios tėvų pagalbos užmiegant. Nors tai nėra miego problema, tačiau pačiam kūdikiui gali kilti sunkumų užmigti nakties metu.

Saugaus miego praktika kūdikiams

  • Guldykite kūdikį ant nugaros nakties miegui ir poguliui.
  • Migdykite kūdikį ant tvirto čiužinio saugioje vaikiškoje lovelėje.
  • Įsitikinkite, kad kūdikio veidas ir galva neužsidengs antklode ar kitomis medžiagomis miego metu. Jei naudojama antklodė, kūdikis turėtų būti užklotas iki krūtinės, ne aukščiau. Išimkite visas pagalves iš kūdikio lovelės.
  • Sukurkite gryno oro zoną aplink kūdikį.
  • Venkite perkaitinimo miego metu, palaikykite suaugusiajam tinkamiausią kūdikio kambario temperatūrą.
  • Pašalinkite visus mobilius ir kabančius lovelės žaislus iki 5 mėn., kai kūdikis pradės šliaužioti.
  • Iki 12 mėn. pašalinkite lovelės apsaugas, dekoratyvines pagalves ir kitus dalykus, ant kurių vaikas gali užlipti ir iškristi.

Kaip padėti kūdikiui gerai miegoti

Atpažinkite savo kūdikio mieguistumo ženklus. Kai kurie kūdikiai tampa nervingi arba verkia kai yra pavargę, kiti trina akis, žiūri į vieną tašką, ar tampo savo ausis. Jūsų kūdikis užmigs daug lengviau ir greičiau, jei jūs guldysite jį miegoti, kuomet jis duoda jums suprasti, kad yra mieguistas.

Nuspręskite, kur miegos kūdikis. Iki 3 mėn. nuspręskite, kur miegos kūdikis ilgalaikėje perspektyvoje, nes pokyčiai miego tvarkoje bus sunkesni, kai kūdikis bus vyresnis. Pavyzdžiui, jei kūdikis miega lopšyje, perkelkite jį miegoti į lovytę iki kol jam sueis 3 mėn. Jei dalinatės savo lova su kūdikiu, nuspręskite, ar tęsite tokią tvarką.

Išvystykite kasdieninį miego grafiką. Kūdikiai geriausiai miega tuomet, kai jie turi pastovius miego ir prabudimo laikus.

Skatinkite saugumo objekto naudojimą. 12 mėnesių kūdikiui pristatykite pereinamojo laikotarpio meilės objektą – medžiaginį žaisliuką, antklodę ar savo marškinėlius. Įtraukite jį į miego ritualą ir naudokite, kai glaustote kūdikį. Neskubinkite kūdikio priimti objektą, nes kai kurie kūdikiai niekada neprisiriša prie vieno daikto.

Sukurkite pasiruošimo miegui ritualą. Sukurkite pastovų miego ritualą, kurio metu užsiimtumėte ramia ir malonia veikla, tokia kaip maudynės ir pasakos. Paskutiniai ritualo veiksmai turi būti atliekami kambaryje, kur miega kūdikis. Nedarykite maitinimo prieš miegą ritualo dalimi po 6 mėnesių.

Pasirūpinkite pastovia miegamojo aplinka. Įsitikinkite, kad kūdikio miegamojo aplinka yra tokia pati jam užmiegant ir nakties metu (pvz., apšvietimas). Kūdikiai geriausiai miega kambaryje, kuris yra tamsus, vėsus ir tylus.

Guldykite kūdikį miegoti apsnūdusį, bet nemiegantį. Po pasiruošimo miegui ritualo guldykite kūdikį miegoti apsnūdusį, bet nemiegantį – tai paskatins jį užmigti savarankiškai.

Miegokite, kai miega Jūsų kūdikis. Tėvams irgi reikia miegoti. Pabandykite nusnūsti, kai kūdikis snaudžia, ir paprašykite kitų pagalbos, kad galėtumėte pailsėti.

Susisiekite su savo gydytoju, jei esate susirūpinę. Kūdikiai, kurie yra ypač neramūs ar dažnai sunkiai nuraminami, gali turėti medicininių problemų, tokių kaip diegliai ar refliuksai. Susisiekti su gydytoju, jei pastebėjote, jog kūdikis turi kvėpavimo sutrikimų.

VAIKŲ MIEGAS (1-3 METAI)

Studijos „G foto“ nuotr.

Studijos „G foto“ nuotr.


Fiziologiniai miego ypatumai

Vaikai miega 12-14 valandų per parą. Nuo 18 mėn. dauguma vaikų atsisako savo rytinio pogulio ir lieka vienas ilgas popiečio pogulis, trunkantis 1,5-3 valandas. Kiekvieno vaiko miego valandų skaičius skirsis, tačiau tikėtina, kad vaikas kasdien išmiegos panašų valandų skaičių. Tikėtina, kad miegas bus sutrikdytas ligos, pokyčių rutinoje ar kitų stresą keliančių įvykių. Atsiskyrimo nerimas irgi gali įtakoti miego problemas. Dauguma vaikų pereina iš kūdikio lovelės į lovą būdami 2-3 metų, tačiau jei šis pokytis įvyksta per anksti, jis gali sutrikdyti miegą.

Daug vaikų ir toliau prabunda nakties metu, paprastai tai prastų miego įpročių rezultatas. Visi vaikai naktį trumpam prabunda. Kad ir kaip būtų, vaikas, kuris neišmoko užmigti savarankiškai, nesugebės užmigti be tėvų pagalbos.

Kaip padėti vaikui gerai miegoti

Sukurkite kasdienį miego grafiką. Pogulio laikai turi būti reguliarūs, o ėjimo miegoti nakčiai laikas turi užtikrinti pakankamą nakties miegą. Ėjimas pogulio per vėlai popiet gali apsunkinti vaiko užmigimą nakčiai, tačiau venkite nutraukti pogulį, kad paskatintumėte miegą nakties metu, vaikas gali pervargti ir blogiau miegoti naktį.

Skatinkite saugumo objekto naudojimą. Pagalba vaikui tapti prisirišusiam prie saugumo objekto, kurį jis gali kartu laikyti lovoje, gali būti naudinga. Tai dažnai padeda vaikui jaustis labiau atsipalaidavusiam nakties metu.

Sukurkite pasiruošimo miegui ritualą. Sukurkite pastovų miego ritualą, kurio metu užsiimtumėte ramia ir malonia veikla. Veikla, kuria užsiimate prieš pat „šviesų užgesinimą“, turėtų vykti kambaryje, kuriame miega vaikas.

Pasirūpinkite pastovia miegamojo aplinka. Įsitikinkite, kad kūdikio miegamojo aplinka yra tokia pati jam užmiegant ir nakties metu. Kai kuriems vyresniems vaikams gali reikėti naktinės lempos nuraminimui.

Guldykite kūdikį miegoti apsnūdusį, bet nemiegantį. Paskatinkite vaiką užmigti savarankiškai guldydami miegoti apsnūdusį, bet nemiegantį. Tai padės jam užmigti pačiam, kai jis natūraliai prabus naktį.

Nustatykite ribas. Jei vaikas delsia užmigti, nustatykite aiškias ribas (pvz., kiek knygos puslapių perskaitysite).

Susisiekite su vaiko gydytoju, jei:

  • Vaikas turi kokių nors kvėpavimo sutrikimų, knarkia ar garsiai kvėpuoja.
  • Atsiranda neįprastų naktinių prabudimų ar susirūpinimą keliančios naktinės baimės.
  • Vaikas turi sunkumų užmigdamas, miegodamas, jei miego problemos turį įtakos jo elgesiui dienos metu.

PRIEŠMOKYKLINUKŲ MIEGAS (3-5 METAI)

Linos Valinčienės

Linos Valinčienės nuotr.


Fiziologiniai miego ypatumai

Priešmokyklinukams reikia 11-13 valandų miego. Kiekvieno priešmokyklinuko miego valandų skaičius skirsis, tačiau tikėtina, kad vaikas kasdien išmiegos panašų valandų skaičių. Dauguma vaikų liaujasi eiti pogulio nuo 3 iki 5 metų. Kai kurie vaikai ir toliau prabunda naktį, paprastai tai prastų miego įpročių rezultatas. Visi vaikai trumpam prabunda nakties metu. Kad ir kaip būtų, vaikas, kuris neišmoko užmigti savarankiškai, nesugebės užmigti be tėvų pagalbos.

Įvairios miego problemos yra itin paplitusios šiuo amžiaus tarpsniu. Naktinės baimės ir košmarai – normalaus vystymosi dalis. Vaikščiojimas per miegus ir miego teroras (siaubas) irgi paplitę priešmokykliniame amžiuje ir pasiekia aukščiausią tašką šioje amžiaus grupėje.

Kaip padėti priešmokyklinukui gerai miegoti

Išvystykite reguliarų miego grafiką. Jūsų vaikas turėtų eiti miegoti ir pabusti maždaug tuo pačiu metu kasdien. Galite pastebėti, kad vaikas turi „antrą kvėpavimą“ vakare. Nukelkite miego laiką anksčiau ar vėliau, kai vaikas fiziologiškai daugiau pasiruošęs miegui. Įsitikinkite, kad Jūsų vaikas pasiruošęs miegui prieš gulantis į lovą. Kartais tėvai nustato miego laiką, pagrįstą savo patogumu. Pavyzdžiui, kai kurių vaikų biologiniai laikrodžiai padaro juos panašius į „naktines pelėdas“. Tokiems vaikams anksti eiti miegoti gali būti labai sunku.

Palaikykite pastovią miego rutiną. Išvystykite miego rutiną, kuri kiekvieną vakarą yra tokia pati ir įtraukia į ramią ir malonią veiklą, tokią kaip maudynės ir pasakos prieš miegą.

Sukurkite raminančią miego aplinką. Įsitikinkite, kad Jūsų vaiko miegamasis yra patogus, tamsus, vėsus ir tylus. Naktinė lempa yra puiku, televizorius – ne.

Nustatykite ribas. Jei vaikas delsia užmigti, nustatykite aiškias ribas (pvz., kiek knygos puslapių perskaitysite).

Susisiekite su vaiko gydytoju, jei:

  • Vaikas turi kokių nors kvėpavimo sutrikimų, knarkia ar garsiai kvėpuoja.
  • Atsiranda neįprastų naktinių prabudimų ar susirūpinimą keliančios naktinės baimės.
  • Vaikas turi sunkumų užmigdamas miegodamas, jei miego problemos turį įtakos jo elgesiui dienos metu.

MOKYKLINIO AMŽIAUS VAIKŲ MIEGAS (6-12 METŲ)

Fiziologiniai miego ypatumai

Mokyklinio amžiaus vaikams reikia 10-11 valandų naktinio miego. Miego trūkumas paplitęs šioje amžiaus grupėje dėl didėjančių mokyklinių įsipareigojimų (namų darbų), vakarinių užsiėmimų. Šio amžiaus vaikams būdingos naktinės baimės, miego teroras, vaikščiojimas per miegus, dantų griežimas, knarkimas ir triukšmingas kvėpavimas.

Mokyklinio amžiaus vaikų miego trūkumo požymiai:

Nuotaika. Miego trūkumas gali būti Jūsų vaiko paniurimo, irzlumo ir kaprizingumo priežastis. Be to, jam gali būti sunku reguliuoti savo nuotaiką, pavyzdžiui, vaikas lengviau susierzina ar nuliūsta.

Elgesys. Mokyklinio amžiaus vaikai, kuriems trūksta miego, linkę į elgesio problemas, tokias kaip nepaklusnumas ir hiperaktyvumas.
Pažintiniai gebėjimai. Nepakankamas miegas gali sukelti dėmesio, atminties, sprendimų priėmimo, reakcijos laiko, kūrybingumo problemų. Visa tai labai svarbu mokykloje.

Kaip padėti mokyklinio amžiaus vaikui gerai miegoti

Išvystykite reguliarų miego grafiką. Jūsų vaikas turėtų eiti miegoti ir atsibusti maždaug tuo pačiu metu kasdien.

Palaikykite pastovią miego rutiną. Mokyklinio amžiaus vaikai ir toliau gauna naudos iš pasiruošimo miegui ritualo, kuris yra toks pat kiekvieną vakarą ir įtraukia į ramius, malonius užsiėmimus. Tai laikas „akis į akį su tėvais“, stiprinantis tarpusavio ryšį.

Sukurkite raminančią miego aplinką. Įsitikinkite, kad Jūsų vaiko miegamasis yra patogus, tamsus, vėsus ir tylus. Naktinė lempa yra puiku, televizorius – ne.

Nustatykite ribas. Jei vaikas delsia užmigti, nustatykite aiškias ribas: kada turi būti išjungtos šviesos ir kiek pasakų prieš miegą perskaitysite.

Išjunkite televizorius, kompiuterius ir radijus. Televizorius, kompiuteriniai žaidimai, internetu ir kiti stimuliuojantys užsiėmimai (kai tuo pat metu kambaryje miega vaikas) sukels miego problemų.

Stebėkite, kad vaikas vengtų kofeino. Kofeino gali būti gazuotuose gėrimuose, kavos pagrindo produktuose, šaltoje arbatoje.

Susisiekite su vaiko gydytoju. Kalbėkite su vaiko gydytoju, jei vaikas turi sunkumų užmigdamas, miegodamas, knarkia, patiria neįprastus prabudimus ar turi miego problemų, sukeliančių sutrikimų dienos metu.

PAAUGLIŲ MIEGAS (13-18 METŲ)

Fiziologiniai miego ypatumai

Paaugliams labiausiai trūksta miego. Vidutiniškai paaugliai išmiega 7-7¼ valandos. Jiems reikia 9-9½ valandos.

Paaugliams trūksta miego dėl šių priežasčių:

Miego grafiko pokyčiai. Po brendimo paauglių vidiniame laikrodyje yra apytiksliai 2 valandų biologinis pokytis, reiškiantis, kad paauglys, kuris užmigdavo 21 valandą, dabar nesugebės užmigti iki 23 valandos. Tai taip pat reiškia, kad jis atsibus 2 valandomis vėliau ryte.

Ankstus pamokų pradžios laikas. Pamokos prasideda 8 valandą, tai reiškia, jog kai kurie paaugliai (gyvenantys toliau nuo mokyklos) turės keltis 6 valandą, kad pasiruoštų ir nuvyktų į pamokas laiku.

Socialiniai ir mokyklos įsipareigojimai. Namų darbai, sportas, popamokinė veikla (dažnai atsirandanti vakare) ir vėlyvas vakarinis bendravimas internetu veda į vėlų miegą.

Miego trūkumas labai paveiks daugelį vaiko funkcionavimo aspektų:

Nuotaika. Miego trūkumas gali būti vaiko paniurimo, irzlumo ir kaprizingumo priežastis. Be to, jam gali būti sunku reguliuoti savo nuotaiką, paauglys lengviau susierzina ar nuliūsta.

Elgesys. Paaugliai, kuriems trūksta miego, linkę į rizikingus poelgius, tokius kaip alkoholio vartojimas.
Pažintiniai gebėjimai. Miego trūkumas gali sukelti dėmesio, atminties, sprendimų priėmimo, reakcijos laiko, kūrybingumo problemų Visa tai svarbu mokykloje.

Akademinis pasirodymas. Tyrimai rodo, kad paaugliai, kurie mažiau miega, yra linkę gauti prastus įvertinimus mokykloje, užmigti mokykloje, nelankyti mokyklos.

Kaip padėti paaugliui išsimiegoti

Palaikykite reguliarų miego grafiką. Jūsų paauglys turėtų eiti miegoti ir keltis ryte maždaug tuo pačiu metu kasdien. Jo miego grafikas irgi turėtų užtikrinti pakankamą miego laiką.

Venkite persimiegojimo savaitgaliais. Nors papildomas miegas savaitgaliais gali būti naudingas, miegojimas iki sekmadienio popietės gali apsunkinti grįžimą prie mokyklos grafiko.

Pratinkite eiti pogulio ankstyvą popietę. 30-45 minučių pogulis ankstyvą popietę gali būti naudingas.

Išjunkite televizorius, kompiuterius ir radiją. Televizoriaus, kompiuteriniai žaidimai, internetas ir kiti stimuliuojantys užsiėmimai (kai tuo pat metu kambaryje miega vaikas) gali sukelti miego problemų.

Stebėkite, kad paauglys vengtų kofeino, rūkymo, alkoholio ir vaistų. Visa tai sukelia miego problemas.

Susisiekite su vaiko gydytoju. Kalbėkite su vaiko gydytoju, jei vaikas turi sunkumų užmigdamas, miegodamas, knarkia ar atrodo mieguistas dienos metu.

Konsultavo Vaikų neurologijos skyriaus vedėja gydytoja vaikų neurologė Rūta Praninskienė

„Mamos žurnalas“

Susiję straipsniai

Žymos: , ,

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


devyni + = 10