Nenoriu šito pilvo

pilvas

Nuotrauka www.melynastigras.com

„O, tamsta vėl padėtyje“, – džiaugiasi kaimynas, o Jums norisi prasmegti skradžiai. Po gimdymo praėjo metai, o pilvas vis dar pūpso, kaip septintame nėštumo mėnesyje… Kūnui po gimdymo ne taip lengva sugrįžti į senas vėžes. Konsultuoja kineziterapeutė Brigita Zachovajevienė.

Eilutės iš laiškų:

Prieš 3 mėnesius pagimdžiau dvynukus. Kada išnyks po gimdymo atsiradęs pilvas? Lidija (27 m.)

Po gimdymo praėjo 8 mėnesiai. Strijų nėra, bet pilvas liko negražiai raukšlėtas, nukaręs. Ką daryti? Vaida (25 m.)

Padėkite man vėl tapti panašiai į žmogų. Po gimdymo supliuškau, iš krūtų liko tik maišiukai, o pilvas nukaro. Livija (30 m.)

Nėščia – graži, pagimdžiusi – …

Kai nėščiai moteriai gražiai auga pilvukas, visi džiūgauja ir vadina ją kamuoliuku. Kai po gimdymo pilvas vis dar kyšo, moteris laikoma apsileidėle ir bevale. Jaunoji mamytė ir jos artimieji trokšta vėl ją matyti tokią, kokia buvo prieš 9 mėnesius. Ir kuo greičiau. Tačiau tempo čia nebus. Nuo pirmos nėštumo dienos, nors moteris to dar ilgai nejaučia, pradeda keistis kūnas.

Bėgant mėnesiams vis labiau tempiasi pilvo siena, ypač – skersinis ir tiesusis pilvo raumenys. Įsivaizduokite, kad net 40 savaičių moters pilvo raumenys ir oda pamažu tempiasi ir tempiasi. Jei šis procesas būtų žaibiškas, pavyzdžiui, pilvas turėtų taip išsitempti per kelias dienas, raumenys neatlaikytų. Po gimdymo grįžimas į senas vėžes irgi negali būti trumpas.

Nėštumo palikimas

Išsiskyrusi pilvo siena. Jei nėštumo metu Jūsų pilvukas didėjo pamažu ir gražiai, tikriausiai po gimdymo nesunkiai jį priversite vėl būti plokščią. Tačiau ne visoms taip pasiseka. Nėštumo metu gali išsiskirti tiesieji pilvo raumenys (tai ne strijos, apie kurias žino visos nėščiosios, o daug sunkesni, gilesni trūkimai). Jei taip atsitinka, moteris uždėjusi pirštą po savo bamba ir žemiau jaučia tarsi kokį griovį, įdubimą. Tiesieji pilvo raumenys dažniausiai išsiskiria nesportavusioms moterims, kurių pilvo presas iki nėštumo buvo silpnas. Pagimdžius toks pilvukas atrodo kaip dvigubas, norint jį vėl turėti vientisą, reikia specialių mankštų, korseto.

Ydinga laikysena. Nėštumo metu išsivysto netaisyklinga laikysena. Galva atsilošia, nugara išsiriečia, o pilvas išsikiša į priekį. Tokia laikysena būtina, kad moteris išlaikytų pusiausvyrą (juk pilvas traukia į priekį, todėl, kad nekristų pirmyn, moteris turi atsilošti). Ši ydinga laikysena vadinama lordoze, todėl gydytojai juokauja, kad visos nėščiosios paskutiniais nėštumo mėnesiais vaikšto kaip lordės. Pagimdžius ne taip lengva vėl išsitiesti. Jaunos mamos dar ilgai vaikšto lyg susmukusios, atkišusios pilvukus. Joms dar ilgai skauda nugaras. Kai kurios dėl to kaltina epidurinį nuskausminimą, bet skausmas – ne dėl jo. Tiesiog per nėštumą netaisyklingoje padėtyje buvę raumenys ir raiščiai vėl grįžta atgal. Normalu, kad po gimdymo nugarą skauda 3 mėnesius.

Atsipalaidavę klubo raiščiai.
Moterims nėštumo metu atsipalaiduoja dubens raiščiai. Tuomet skauda strėnas, ypač atliekant asimetrinius judesius – lipant laiptais, keliantis iš lovos, lipant į automobilį. Po gimdymo dubens raiščiai nesutvirtėja per kelias dienas. „Kai stažavausi Danijoje, mačiau, kaip nėščiosioms, kurių klubų raiščiai labai atsipalaidavę, neleidžia net vaikščioti. Jas įkelia į ratelius, nuveža į procedūras baseine, po jų – vėl įkelia į ratelius ir parveža į palatas“, – sako kineziterapeutė Brigita. Normalu, kad esant dubens raiščių atsipalaidavimui, po gimdymo kryžkaulio ir nugaros skausmai išlieka net 6 mėnesius ir ilgiau.

Dalinis šlapimo nelaikymas. Ši bėda prasideda jau nėštumo metu, bet dažniau užklumpa po gimdymo (ypač, jei plyšimai pažeidė tarpvietės centrą). Dalinis šlapimo nelaikymas bjauri, varginanti problema: šlapimo išteka kosint, juokiantis, pasilenkus, greičiau paėjus ar net be jokios priežasties. Norint šiai bėdai užbėgti už akių, reikėtų dar prieš nėštumą pradėti stiprinti dubens raumenis. Beje, Pietuose moterų ši problema beveik nekankina, nes jos šoka lambadas ir pilvo šokius, vadinasi – nuo vaikystės mankština ir stiprina savo dubens raumenukus.
Žinant, kokius išbandymus gamta skiria moters kūnui per nėštumą, naivu svajoti, kad iškart pagimdžius ji stryktelės iš lovos tiesi, liekna ir standi.

Pilvuk, vėl stok, kaip siena

„Ir moterys, ir gydytojai žino, kad sunkiausia po gimdymo vėl sutvirtinti pilvo sieną. Įrodyta, kad pilvo siena efektyviausiai susitraukinėja per pirmas 6-8 savaites po gimdymo. Jei šį fiziologinį atsistatymą moteris skatins kineziterapinėmis priemonėmis (mankšta, korsetais, masažais), rezultatai bus daug geresni. Labai stengiantis, moteris vėl gali susigrąžinti ankstesnes formas po gimdymo praėjus 3-4 mėnesiams“, – sako kineziterapeutė.

Ne veltui dar mūsų močiutės po gimdymo susiverždavo lininiais rankšluosčiais, o mamos į gimdymo namus veždavosi elastinio binto. Pasak kineziterapeutės, mechaninis pilvo suspaudimas po gimdymo padeda jam susitraukti. Laimei, nebereikia kankintis vyniojantis į visokius bintus, dabar yra sukurta puikių ortopedinių korsetų. Keliasdešimt litų kainuojantis korsetas gražiai prispaudžia pilvuką, koreguoja laikyseną, priverčia pasitempti. Todėl toks korsetas tarnaus ilgus metus, galėsite jį nešioti profilaktiškai, ar suplokštinti pilvuką rengdamosi į vakarėlį. Beje, kai kurios moterys į gimdymo namus atsiveža elastines kelnaites, kad galėtų jas užsimauti tuoj po gimdymo. Gydytojai to daryti nepataria, nes elastinės kelnaitės neleidžia kvėpuoti gyjančiai tarpvietei, spaudžia kirkšnis, blogina kraujotaką.

Kaip stiprinti pilvą, jei vos paeinu?

Gydytojai pataria pilvo sieną po gimdymo pradėti stiprinti tą pačią dieną. Skamba keistai. Juk kai kurios pirmą dieną vos nueina iki tualeto, ką kalbėti apie mankštas… „Raumenims stiprinti visai nereikia kažkokių sunkių pratimų. Kai kurie jų – visiškai elementarūs, atliekami gulint ant nugaros. Dubenį stiprinsite laikas nuo laiko įtempdamos mažojo dubens raumenis (tarsi norėdamos sulaikyti šlapimą). Labiausiai per nėštumą išsitempia skersinis pilvo raumuo, nes jis kaip diržas prilaiko didėjantį pilvą. Vienintelis veiksmingas šio raumens treniravimas yra pratimai klūpint ant keturių. Įkvepiant per nosį daug oro pilvą reikia nuleisti (išpūsti), o iškvepiant – įtraukti. Įtrauktą pilvą reikėtų išlaikyti 6-8 sekundes. Pratimus moteriai turėtų parodyti kineziterapeutas, jis turėtų išmokyti per mankštą kvėpuoti, nes neteisingai kvėpuojant galima sau net pakenkti. Jei kineziterapeutas akušerijos skyriuje nekonsultuoja, klauskite akušerės, ginekologo. Kineziterapeutas turėtų konsultuoti kiekvienuose gimdymo namuose, deja, kol kas Lietuvoje tai – tik svajonė“, – sako kineziterapeutė Brigita. Išmokus pilvo sieną stiprinančių pratimų, moteris juos gali atlikti namuose. Namie geriausia mankštintis 2-3 kartus per dieną po 10 minučių ir atliekant klasikinius atsilenkimus, ypač veiksmingi įstrižiniai atsilenkimai.

Numečiau svorį, bet esu stora

Pagimdžiusi moteris skuba svertis. Dažnai rodyklė rodo mergautinį svorį, bet visi ankstesni drabužiai yra per ankšti. Kodėl?

„Po gimdymo patarčiau matuoti ne svorį, o apimtis. Raumenys per nėštumą kiek atrofuojasi, jų vietą užima lašinukai. Šie yra lengvesni, bet didesnio tūrio. Moteris lyg ir sveria tiek, kiek ir kadaise, bet yra žymiai putnesnė. Mankštinantis riebaliukus vėl keičia raumenys. Tada svoris gali net padidėti, bet drabužiai vėl bus geri, nes sumažės apimtys. Svoris sunkiau krenta, kol moteris maitina, – sako kineziterapeutė. Maitinančioms moterims nepatariama labai aktyviai sportuoti, užteks kardiotreniruoklių (stepo, dviračio, ėjimo takelio), aerobikos be šuoliukų, tempimo pratimų.

Lieknėjimui ruoškitės… dar prieš nėštumą

Kai ką dėl savo kūno galima padaryti dar prieš nėštumą. Jei iki pastojimo bet 1-2 metus sportuosite, aktyviai stiprinsite pilvo presą, tikėtina, kad tiesieji pilvo raumenys per nėštumą neišsiskirs. Gydytojai žino, kad sportininkės gimdo sunkiau, nes nesugeba atpalaiduoti savo stiprių tarpvietės raumenų (ypač irkluotojos, dviratininkės, šokėjos). Vadinasi, labai aktyvus sportas irgi nėra gerai.

Pilvo raumenis ir odą saugo ir specialios nėščiųjų kelnaitės-korsetai. Šios kelnaitės ypač patariamos nesportavusioms, silpnų raumenų moterims. Manoma, kad kuo vėlesnis nėštumas, tuo sunkiau po gimdymo susitrauks pilvas, bet tai kalbama tik apie gimdyves per 38-40 metų. Tačiau ir tai ne taisyklė – jei vyresnio amžiaus gimdyvė sportavo, nešiojo korsetą, po gimdymo atlikinėjo specialias mankštas, ji vėl atgaus buvusias formas. Svarbiausia – moteris turi to pati norėti.

„Mamos žurnalas“

Susiję straipsniai

Žymos: , ,

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


du + = 3