Dietologės patarimai nėštukėms, kurias pykina

neringa-l-130902-035

Neringos Laurinaitienės nuotr. www.neringosfoto.lt

Pykinimas maždaug dviems trečdaliams moterų apkartina nėštumo pradžią. Nemaloniausias laikotarpis šiuo atžvilgiu – 6-12 nėštumo savaitės. Paprastai negalavimas išnyksta taip pat netikėtai, kaip ir prasidėjo. Tačiau šiuo metu pakeitus savo įpročius ir mitybą daugeliu atvejų didelių nemalonumų galima išvengti.

Uždarykite virtuvės duris!   

Natūralu, kad pirmaisiais mėnesiais erzins bet kokio maisto kvapai. Tad jei ligi šiol buvote šeimą įpratinusi valgyti naminį maistą, susitarkite, kad dabar tuo jiems teks pasirūpinti patiems, be to, paruošti ir jums. Venkite be reikalo net artintis prie virtuvės, o pačią virtuvę, pilną maisto kvapų, reikėtų stengtis uždarinėti, kad kvapai nepasklistų po kambarius, ir kuo geriau ją vėdinti. 

Džiūvėsėlių atsargos

Jei vis dėlto turite gaminti maistą pati, stenkitės naudoti kuo daugiau paruoštų greitam vartojimui produktų, prie kurių nebus daug darbo (pvz., užteks pašildyti mikrobangų krosnelėje ar išvirti) arba kurių išvis nereikia gaminti ir yra valgomi šalti. Pasirūpinkite, kad namie visada būtų sausų pusryčių, džiūvėsėlių, traškučių, nerūgščių vaisių sulčių, mineralinio vandens, jogurtų, sūrelių, lieso varškės sūrio, šviežių, džiovintų ir šaldytų vaisių, daržovių, riešutų.

Sveikieji javainiai

Perkant javainius ar kukurūzų dribsnius, geriau rinktis tokius, kuriuose gausu vitaminų ir mineralinių medžiagų, kurie nėra kepinti meduje. Tinka javainiai su  džiovintais  vaisiais, riešutais – jų vertingesnė mitybinė sudėtis.

Bulvių traškučiai būsimai mamai netinka

Greitas maistas nereiškia, kad nėščioji turėtų valgyti dešrainius ir bulvių traškučius. Tokie užkandžiai nerekomenduojami, nes yra riebūs. O bulvių traškučiai ypač netinka, nes yra kepami riebaluose – tai pats kenksmingiausias maisto paruošimo būdas. Kaitinant aliejų susidaro toksinės medžiagos, kurių reikėtų vengti bent nėštumo metu.

Mikrobangos – padėjėjos

Mažiau kvapų skleis maistas, jei jis bus ne verdamas, o tik šildomas mikrobangų krosnelėje. Pavyzdžiui, užuot kepus lietinius su varške aliejuje, geriau sušildyti mikrobangų krosnelėje. Nereikėtų pamiršti, kad, šildant anksčiau pagamintą karštą patiekalą mikrobangų krosnelėje, dalis maisto medžiagų, pavyzdžiui, vitaminų, žūva.

Miegoti nepersivalgius

Mažiau pykins, jei valgysite maždaug 6 kartus per parą po truputį. Valgykite atsisėdusi už stalo, neskubėdama, lėtai kramtydama. Pavalgiusi venkite didesnių fizinių krūvių, nesilankstykite, kurį laiką nesigulkite.

Nelaukite, kol išalksite – valgykite praėjus kelioms valandoms po paskutinio į burną paimto kąsnio. Maistą per dieną reikėtų padalinti taip, kad didesnioji jo dalis tektų popiečiui. Ir tuo metu, kai nepykina, pasistenkite suvalgyti daugiau. Tačiau nevertėtų valgyti nei gerti bent dvi valandas prieš einant miegoti.

Ryte – netuščiu skrandžiu

Sunkiausias dienos laikas paprastai būna rytas, kai nėščiajai nesinori net pagalvoti apie maistą, sunku prisiversti atsikelti ir eiti į darbą. Iš tiesų patartina būtų rytais per daug neversti savęs gausiai valgyti (net jei iki tol buvote įpratusi pusryčiauti gausiai).

Tačiau nevertėtų ir išeiti į darbą tuščiu skrandžiu. Keista, bet iš tiesų tuščias skrandis tik dar labiau sustiprina pykinimą. Vos atsikėlusi arba dar prieš keliantis atsisėdusi lovoje – net jei ir nejaučiate jokio noro – vertėtų truputi užkrimsti kokio nors sauso užkandžio, pasiruošto dar iš vakaro. Geriausia, kad tai būtų koks nors nesaldus (gali būti sūrokas) bekvapis produktas: nesaldūs neriebūs sausainėliai (pvz., krekeriai), kukurūzų dribsniai, džiūvėsėliai.

Skysčių vartojimas

Nepradėkite dienos nei sultimis, nei puodeliu kavos, nei kitu gėrimu. Atsigersite vėliau, kai pykinimas aprims. Apskritai vertėtų atsisakyti ar bent sumažinti išgeriamos kavos ir arbatos kiekį. Geriausia būtų visa dieną nešiotis mineralinio vandens ar kito gėrimo ir po truputėlį vis gurkšnoti. Jei sunku prisiversti atsigerti, pabandykite valgyti nestipraus skonio želė.

Eteriniai citrinos aliejai

Kartais pykinimą mažina citrinos kvapas. Kai kurioms moterims maloniau gerti vandenį, į kurį įlašinta truputį citrinos sulčių. Galima rinktis citrinos skonio mineralinį vandenį. Jei moteris laukiasi pavasarį, vasarą, puikiai atgaivins negazuotas mineralinis vanduo su trupučiu citrinos sulčių ir daug ledo gabalėlių.

Pasitaiko, kad tuo laikotarpiu kai kurioms nėščiosioms bet koks maistas atrodo rūgštus, o citrinos nesinori net imti į burną. Jeigu citrina sukelia rūgštį, galima atsigerti gryno vandens ir pauostyti citrinos griežinėlį. Šio citrusinio vaisiaus žievelės eteriniai aliejai pasižymi gaivinančiu ir tonizuojančiu poveikiu.

Individualūs receptai

Geriausiai toleruojami, lengvai virškinami nestipraus kvapo, neriebūs produktai ir patiekalai. Pavyzdžiui, virtos kruopos bei makaronai, garuose virtos ar orkaitėje keptos bulvės, skrudinta duona arba džiūvėsėliai, vaisiai ir daržovės. Vėsūs, be prieskonių patiekalai turi mažesnį kvapą. Tačiau kiekviena moteris šiuo periodu turėtų išbandyti įvairaus maisto, stengdamasi surasti, kas labiausiai tinka jai.

Tuo metu, kai pykina ir nesinori nieko imti į burną, valgykite jums priimtiniausių produktų, pvz., sukrimskite džiūvėsėlį ar suvalgykite truputį želė. Kartais pradėjus valgyti pykinimas praeina.

Išeidama iš namų rankinėje turėkite nedidelį užkandį tam atvejui, jei pajustumėte norą valgyti. Tai gali būti keli traškučiai, sumuštinukas be sviesto su neriebiu sūriu ar virta mėsa.

Ne viskas skanu

Visoms žinoma, kad nėštumo metu mityba turi ypač didelės reikšmės ir mamos, ir būsimo vaiko sveikatai.

Tačiau nereikėtų per daug išgyventi, jei pykinimo periodu nepavyksta „sveikuoliškai“ maitintis.  Gali būti, kad į kai kuriuos vertingus (gal anksčiau net labai mėgtus) produktus, pvz., apelsinus, negalėsite nė pažiūrėti. Neverskite savęs jų valgyti. Nesijaudinkite ir jei dėl negausaus maitinimosi šiek tiek sumažės kūno masė. Svarbiausia pykinimo savaitėmis kasdien kas kelias valandas sugebėti nors šiek tiek užvalgyti, nebūti ilgą laiką tuščiu skrandžiu, nes nuo to savijauta dar labiau blogėja, būti alkanai kenkia moters ir vaisiaus sveikatai. Susidaro užburtas ratas.

Atsargiai – geležis!

Jei šiuo metu vartojote geležies tabletes ar vitaminus, savijauta gali pagerėti laikinai nustojus juos gerti arba ėmus geležies preparatus vartoti ne tarp valgių, o valgio metu, tuo dienos metu, kai pykina mažiau. Geležies preparatai dirgina virškinamojo trakto gleivinę, ir dėl to stiprėja pykinimas. Tačiau maistas, kuriame gausu geležies, tokio poveikio neturi. Mat vienoje geležies tabletėje paprastai būna bent 40-50 mg geležies, o, pavyzdžiui, 100 gramų mėsos – apie 3 mg. Be to, maisto produktų geležis kitokia nei tabletėse, todėl visai nebūtina atsisakyti nei mėsos, nei kitų geležies turinčių produktų.

Alinantis pykinimas

Jei nežiūrint visų pastangų didelę dienos dalį vargina stiprus pykinimas, kasdien po kelis kartus vemiate ar ištisą dieną negalite prisiversti nieko suvalgyti, vertėtų kreiptis į nėštumą prižiūrintį gydytoją. Yra efektyvių vaistų, kurie vaisiui kenkia kur kas mažiau nei vėmimas ir badavimas. Be to, kartais gali būti reikalingas net gydymas ligoninėje ir maitinimas intraveniniu būdu.

Konsultavo gydytoja dietologė Jūratė Lipeikaitė

„Mamos žurnalas“

Susiję straipsniai

Žymos: , ,

Vienas atsiliepimas kategorijoje “Dietologės patarimai nėštukėms, kurias pykina”

  1. Ieva
    2017/01/15 at 21:15 #

    Taip. Sildykit maista mikrobangej. Katastrofa. Pats baisiausias ir kenksmingiausias maisto sildymo budas. Taip pat prisipirkit visokiu pusgaminiu ar nezinia kada pagamintu sausu pusryciu ir sureliu…Siais laikais galima rinktis pvz avizinius dribsnius ar naturalu jogurta is ukininku

Palikite atsiliepimą


9 − aštuoni =