Septintasis nėštumo mėnuo (25-28 savaitės)

gimdo

Tatjanos Kurganovos nuotr. www.fotosaldiakimirka.lt

Gydytojas akušeris Romualdas Šemeta tęsia ciklą apie nėštumą.

Vaisiaus vystymasis

Šiuo metu vaisius tampa gana aktyvus, reaguoja į garsus ir prisilietimus prie motinos pilvo. Jau nuo 5-ojo mėnesio jis sugeba atskirti mamos kraujo tekėjimo triukšmą, skrandžio ir žarnyno gurgėjimą, balsą, skiria supančio pasaulio garsus. Per daug stiprūs ir aštrūs garsai jį gąsdina ir priverčia drebėti. Išsigandus pagreitėja jo kraujo apytaka. Palaipsniui vaikas pradeda skirti pažįstamus garsus, pavyzdžiui tėvų balsus skiria nuo kitų garsų. Vaisiaus širdies plakimą jau lengvai galima išklausyti stetoskopu.

Maždaug 26-ąją nėštumo savaitę atsiveria būsimojo vaikučio akys. Pirmomis dienomis po gimimo jos žydros arba tamsiai žydros ir tik praėjus kelioms savaitėms po gimimo įgauna savo nuolatinį atspalvį.

Plaučiuose sparčiai vystosi struktūros, vėliau leisiančios vaikui laisvai kvėpuoti. Intensyviai vystosi ir jau pradeda funkcionuoti kaulų čiulpai, kaip pagrindinis kraujo gamybos organas.

Padažnėjusiu širdies plakimu vaisius sugeba reaguoti į priekinės pilvo sienelės apšvietimą. Jau pakankamai subrendusios struktūros, atsakingos už centrinę kvėpavimo reguliaciją. Toks vaisius gali gimti gyvas, gali kvėpuoti ir išgyventi, jei bus laikomas specialiame inkubatoriuje.

Išoriškai vaisius kvėpuoja per placentą, į kurią per virkštelės kraujagysles patenka kraujas iš aortos. Placentoje vyksta dujų apykaita tarp vaisiaus ir motinos kraujo.

Poodinis riebalų sluoksnis dar išsivystęs silpnai. Oda susiraukšlėjusi. Labai išreikšti pūkelio tipo plaukeliai, dengiantys visą kūną.

Nosies ir ausų kremzlės minkštos. Nagai neperaugę pirštų viršūnių. Berniukams kiaušinėliai dar nenusileidę į kapšelį.
Jei šiuo metu gimtų, vaiko verksmas jau būtų panašus į motinos balso charakteristikas. Tai įrodo, jog įsčiose vaisius gerai suvokia motinos kalbą.

Vaisius mėnesio pabaigoje sveria apie 1 kg ir išauga iki 35 cm.

Fiziologiniai pakitimai

Šiuo laiku gimda jau yra 5-7cm aukščiau bambos. Gimdai didėjant, ji pradeda spausti kai kuriuos organus, dėl to gali atsiranda nemalonių pojūčių dubens srityje, mėšlungis, galvos ir nugaros skausmų. Gimdai spaudžiant diafragmą, gali būti sutrikdytas pastarosios judėjimas, dėl to moteris gali dusti. Manoma, kad šiuo metu būtų normalu per savaitę priaugti 400 g.

Iki 24-osios nėštumo savaitės vaiko galvutė dažniausiai yra pilvo viršuje, po diafragma, o užpakaliukas – apačioje. Tiesiog tokioje padėtyje jam šiuo metu yra geriausiai prisitaikyti prie gimdos formos. Per ateinantį mėnesį vaikas turėtų apsiversti galvute žemyn. Tai pati geriausia vaiko padėtis gimdant. Jeigu taip neįvyktų, reikėtų atlikti koreguojamuosius pratimus, nes vaikui nepasivertus į apačią galvute, teks atlikti cezario pjūvį.

Dėl įvairių fizinių ir medžiagų apykaitos pakitimų, vykstančių nėštumo metu, susilpnėja sąnariai, dėl to didesnė traumų tikimybė. Jei sportuojate, fizinius pratimus reikėtų atlikti atsargiai. Tik stenkitės nenutraukti mankštos užsiėmimų ir toliau palaikykite gerą fizinę formą. Ji ne tik pagerins jūsų savijautą nėštumo metu, bet ir labai padės gimdant.

Psichologiniai pakitimai

Jūs jau pastebėjote, kad psichinė ir emocinė savijauta nėštumo metu keičiasi taip pat, kaip ir jūsų organizmas. Galbūt jūs tapote ypač priekabi, dirgli kiekvienai smulkmenai.

Nėštumas yra natūralus ne tik biologinis, bet ir socialinis procesas, lemiantis dvasinį moters pakilimą vaiko interesų labui. Jūs ruošiatės naujam socialiniam vaidmeniui, ir dėl to gali atsirasti nerimo, baimės jausmas. Jūs sprendžiate, kam teikti prioritetą – karjerai ar motinystei, nuogąstaujate, kad motinystė gali sutrukdyti jūsų profesinį augimą. Nepasilikite viena su savo išgyvenimais, pasidalykite jais su artimais žmonėmis. Stenkitės neužsisklęsti. Šiuo metu jūs galite surasti sau daug įdomių darbų ir užsiėmimų, efektyviai dirbti savo profesiniame kolektyve. Ir atminkite, kad nėštumas – tai ne liga, o naujas, nepažintas jūsų gyvenimo periodas, kuriame galima surasti daug ką nuostabaus.

Būsimosios mamos elgesys

Pirmo trimestro metu jūsų organizme vyko rimta hormoninė pertvarka, ir jums reikėjo pakankamai daug laiko poilsiui. Antras trimestras – sąlyginės ramybės ir pusiausvyros laikas, jūs jaučiatės žvali ir aktyvi. Tačiau pilnavertis poilsis būtinas ir dabar. Dabar atsirado pakankamai priežasčių, kurios gali sukelti nuovargį. Tai didėjantis jūsų svoris, rūpestis šeima bei artimaisiais, darbas, kuris šiuo metu reikalauja daugiau jėgų. Jeigu jaučiate nuovargį, reaguokite į jį kaip į organizmo signalą, kad reikia pailsėti.

Dėl nuovargio ir didėjančio vaisiaus aktyvumo dažnai būsimąsias mamas pradeda kamuoti nemiga. Kad miegas būtų pilnavertiškesnis, nevalgykite prieš miegą, išvėdinkite kambarį, kuriame miegate, negulkite miegoti labai vėlai (po pusiaunakčio), stenkitės užmigti kasdien vienu ir tuo pačiu laiku. Užuot žiūrėję televizorių, prieš miegą bent 15 minučių pasivaikščiokite. Blogai miegoti galite ir dėl nepatogios kūno padėties. Kai pilvas jau pakankamai didelis, patogiau miegoti ant kairiojo šono, padėjus vieną koją ant kitos. Tokia padėtis pagerina inkstų darbą, sumažina kojų pabrinkimą. Naktį reikėtų miegoti mažiausiai 7-8 valandas. O jeigu visiškai negalite miegoti naktį, praneškite apie tai gydytojui.

Staiga keisdama kūno padėtį, galite pajusti silpnumą ir apalpti. Ypač karštą dieną, tvankioje patalpoje – parduotuvėje, visuomeniniame transporte. Apalpti galite, ir jei gulite ant nugaros, nes gimda šiuo nėštumo laikotarpiu jau stipriai spaudžia kraujagysles. Jei gulėdama ant nugaros pajusite galvos svaigimą, tuoj pat pasiverskite ant šono. Kai maudotės vonioje arba duše, nenaudokite labai karšto vandens, nes irgi galite apalpti. Dažnai alpstama dėl mažakraujystės.

Nėštumo hormonai suminkština sąnarius, raiščius. Todėl gali pradėti skaudėti nugarą, kirkšnis, dubens sritį, pilvo apačią. Skausmą skatina ir padidėjęs pilvas bei pasikeitusi stovėsena.

Kaip pašalinti nugaros skausmus?

  1. Vaikščiokite tiesiai, pakelta galva, pečius kiek atvedusi atgal.
  2. Miegokite ant kietos lovos.
  3. Ant kėdės sėdėkite nepasilenkusi, o atsirėmusi į kėdės atlošą, nedėkite kojos ant kojos, vieną koją padėkite ant nedidelės kėdutės.
  4. Jeigu nuolatinis darbas yra sėdimas, kas valandą būtinai darykite 10-15 minučių pertraukas, pavaikščiokite atlikdama keletą pratimų rankomis.
  5. Neneškite sunkių daiktų, nedarykite staigių judesių.
  6. Stebėkite savo svorį.
  7. Neavėkite apavo aukšta pakulne. Pakulnės aukštis turėtų būti ne daugiau kaip 2-3 cm, plataus pagrindo. Ilgai nestovėkite.
  8. Skausmus nugaroje gali pašalinti šilta vonia.
  9. Tikslinga nešioti specialų pilvą prilaikantį diržą.

Kaip apsisaugoti nuo pabrinkimų?

Avėkite laisvą apavą iš natūralios medžiagos, kad kojos galėtų „kvėpuoti“. Būtų gerai, kad darbe avėtumėte kitą avalynę, lengvesnę. Jeigu iš organizmo išsiskiria mažai skysčių (jūs pastebėsite, kad retai einate šlapintis), vadinasi, jūsų inkstai pavargo nuo dvigubo krūvio. Šiuo atveju jums gali padėti žalių daržovių sulčių kokteilis: burokų, agurkų ir morkų lygiomis dalimis.

Per dieną reikėtų išgerti ne mažiau kaip 2-2,5 l skysčių.

Venkite labai sūraus maisto, nes druska sulaiko skysčius organizme.

Nėštumo metu moterims net ir vėsesniu oru gali būti karšta. Taip atsitinka dėl to, kad nėščios moters medžiagų apykaita aktyvesnė 20 proc. Todėl moteris daugiau prakaituoja, ypač naktį. Dažniau prauskitės duše, naudokite kokybiškus dezodorantus.

Ne tik būsimieji tėvai, bet ir visi artimieji šiuo nėštumo laiku pradeda jausti daug stipresnį nerimą dėl vaiko gyvybės ir sveikatos. Dėl įvairių prietarų jie neperka vaikui jokių daiktų, nerenka vardų. Tik tokiam nerimui nėra jokio pagrindo. Šiuo metu medicina jau yra pasiekusi tokį lygį, kad gimdymas nesukelia jokio pavojaus vaiko gyvybei ir sveikatai. Jo sveikatai dažniau gali pakenkti pati motina, jei ji nežinos, kaip reikia elgtis nėštumo metu, jei vartos alkoholį, narkotikus, rūkys. Pagaliau, yra ir kitų pavojų. Todėl moteris privalo lankyti nėščiųjų mokyklą, kur ji gaus pakankamai informacijos, kaip jai reikia elgtis.

Daugelis būsimų tėvų nerimauja dėl lytinių santykių, ypač orgazmo poveikio vaikui. Galimos dvi kūdikio reakcijos į seksualinius tėvų santykius: nusiraminimas arba padidėjęs aktyvumas. Kai kuriuos vaikus ritminiai judesiai akto metu ir gimdos susitraukimas po orgazmo iškart nuramina. Kitus seksas gali paveikti atvirkščiai: jie tampa kur kas aktyvesni. Nė viena šių reakcijų nerodo, kad seksas kenktų vaisiui.

Šiuo metu moterims daugiau nepatogumų gali sukelti dažnas šlapinimasis. Tai būdingas ir dažnas reiškinys, ypač trečiuoju trimestru.

Žinokite, kad ilgas šlapimo sulaikymas kenkia, nes padidėja rizik susirgti šlapimo takų infekcija. Infekcija gali patekti į gimdą ir sukelti priešlaikinį gimdymą.

Daugelis šeimų nerimauja dėl priešlaikinio gimdymo.

Galimi priešlaikinio gimdymo veiksniai yra šie:

Rūkymas.

Alkoholio, narkotikų vartojimas.

Piktnaudžiavimas medikamentais.

Per didelis svorio augimas.

Netinkama mityba. Jūsų maiste turi būti pakankamai produktų, turinčių cinko.

Sunkus fizinis arba stovimas darbas.

Lytiniai santykiai, jeigu gimda ypač jautriai reaguoja į orgazmą.

Infekcija, ypač lėtinė. Ją būtina išsigydyti prieš pastojant.

Stresas. Reikia dažniau atlikti atsipalaidavimo pratimus, sureguliuoti darbo ir poilsio režimą.

Chroniškos moters ligos. Būtina nuolat tikrintis, esant reikalui – gydytis.

Amžius iki 17 metų.

Amžius virš 35 metų.

Žemas socialinis-ekonominis ir išsilavinimo lygis.

Daugiavaisis nėštumas.

„Mamos žurnalas“

Susiję straipsniai

Žymos: , , ,

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


du + 9 =