Kiekvienam amžiui savas žaislas

 

žaidimai

Neringos Laurinaitienės nuotr. www.neringosfoto.lt

Žaisdami vaikai kaupia patirtį, įgyja įvairių įgūdžių, išreiškia jausmus, pritaiko įspūdžius ir patyrimus, išmoksta spręsti konfliktus. Todėl pedagogai žaidimą naudoja vaikučiui mokyti, psichologai – emocinėms problemoms spręsti, o tėvai – vaikui užimti ir lavinti.

Kūdikystė 0-1 metai

Dvasinis ryšys tarp tėvų ir vaiko atsiranda kūdikį liečiant, nešiojant, sergstint, žaidžiant su juo, rodant jam dėmesį. Be tokio aplinkos atsako mažas žmogus negali normaliai vystytis. Beje, stebint ir vertinant vaiko žaidimą pagal specialius parametrus, galima nustatyti, ar vaiko raida normali ar vėluojanti.

Kūdikis atranda savo kūną ir pasaulį: jis žvalgosi, lavina pirštukų judesius (kartu lavindamas ir smegenis) ir viską kiša į burną. Nuo gimimo iki metų kūdikiams tinka žaislai, kurie groja, barška ir pypsi, leidžia visokiausius garsus. Tai ryškiaspalviai barškučiai, pypsintys žvėriukai, spalvoti vilkeliai, virš lovytės kabinamos figūrėlės, stambios kaladėlės, stambių žiedų piramidės. Skirtingų paviršių kramtukai, kuriuos liesdamas pirštukais mažylis lavins pojūčius, o kramtydamas – padės prasikalti dantukams.

Ankstyvoji vaikystė 1-2 metai

Tai laikas, kai vaikas pradeda suvokti savąjį „aš“. Jis mokosi vaikščioti ir kalbėti. Šis laikotarpis nelengvas, nes mažylis mėgina atsiskirti nuo savo tėvų. Noras būti savarankišku „aš pats“ ir smalsumas stumia jį į vieną pusę, tačiau baimė ir nepasitikėjimas – į kitą. Kad neslopintume vaiko kūrybiškumo, reikia leisti vaikui tyrinėti aplinką, tik pasirūpinti jos saugumu.

Mažiesiems tyrinėtojams tinka žaislai – muzikos instrumentai, stumdomi automobiliai, gyvūnėliai su ratukais, didelis kamuolys, paskui kurį taip smagu ropoti ar vytis dar kiek neklusniomis kojytėmis. Laikas įsigyti ir „statybinių medžiagų“ rinkinį – geriausia rinktis tuščiavidures formeles, kurias galima dėti vieną į kitą arba kaladėles, iš kurių galima statyti bokštą, ant ašies maunamas piramides. Šiuo amžiaus tarpsniu vaikai susipažįsta su daiktų funkcijomis, pavyzdžiui, kad kamuoliai gali šokinėti, į vežimėli galima guldyti lėlę, telefonu skambinti ir t.t.

Antroji vaikystė 2-5 metai

Šiuo laiku svarbiausia ugdyti vaiko savigarbą. Pradėdamas suvokti savo vertę vaikas ruošiasi susitikti su dideliu, plačiu pasauliu už šeimos ribų. Jam jau neužteks bendrauti tik su mama ir tėčiu, jam jau reikės draugų. Tai reiškia, kad vaikas turės užsibrėžti tam tikrus tikslus ir įveikti kliūtis. Tuo laiku tėvams labai svarbu leisti vaikui patirti kuo daugiau džiaugsmo, kai jo „aš“ atveria dar nepažįstamą, naują pasaulį. Mokydamasis savarankiškai valgyti, apsirengti, mažylis pradeda suvokti, kad „aš esu“ galima išplėsti iki „aš galiu“. Savo vertės suvokimas nestiprės, jeigu šiuo laiku vaiko galios pojūtis bus gniuždomas ar slopinamas.

Šio amžiaus vaikai daugiausia žaidžia siužetinius žaidimus. Todėl gera dovana – gydytojo reikmenų lagaminėlis, meistro dirbtuvė su įrankiais, lėlių namai, baldeliai, indukų rinkiniai. Berniukams patiks staliaus rinkiniai, automobiliukai, traukinukai, policininkų atributika ir pan.

Priešmokyklinis amžius 5-7 metai

Esminiai dalykai vaikui, besiruošiančiam į mokyklą, yra mokėjimas bendrauti, draugauti. Vaikai ne tik nori dalytis – jie tai be galo mėgsta.

Šio amžiaus vaikai labiausiai žavisi konstrukciniais žaidimais. Todėl tiktų dėlionės, Lego rinkiniai, klijuojami modeliukai – žaidimai, lavinantys vaiko dėmesį ir erdvinį mąstymą.

Kai vaikas dėlioja žaidimo detales, jis ne tik patiria kūrybos džiaugsmą, bet ir treniruoja savo mažų rankučių raumenis, lavina judesių koordinaciją. Siekdamas tarpusavyje suderinti detales, vaikas ima geriau skirti spalvas, atspalvius ir šešėlius. Toks žaidimas puikiai treniruoja atmintį. Mergaitės susižavi Barbėmis – tai irgi savotiški konstruktoriai. Mergaitės mėgina siūti drabužėlius, daryti šukuosenas ir t.t.

Vyresnis vaikas 7-12 metų

Ryškėja vaiko asmenybė ir savarankiškumas. Jis pradeda savarankiškai mąstyti, išryškėja jo pomėgiai. Šiuo laiku vaiko nervų sistema jau pajėgi atrinkti ir išsaugoti ateičiai subtiliausius, tikrai prasmingus bei svarbius įspūdžius. Vaikas pradeda vertinti pats, jam jau nereikalingas suaugusiųjų „pasakinėjimas“.

Pradėjusiam mokyklą lankyti vaikui nepatariame dovanėlės pirkti aklai. Tokio amžiaus vaikas jau gali pats pasakyti, apie ką svajoja jis pats ir jo klasės bei kiemo draugai. (Tai, ką gaus kiti vaikai, mokinukui pasidaro aktualu. Jis nenori būti blogesnis ar nemadingesnis už kitus).

Žaislai
Žaislas turi atitikti vaiko amžių. Pernelyg papras¬tas mažyliui nusibos ir greitai bus pamirštas. Per anksti gavęs sudėtingą – atstums, jam bus per sunku žaisti. Renkant žaislą svarbiausia ne tai, koks amžius nurodytas ant pakuotės, o individualūs mažylio gebėjimai ir poreikiai.

Pirkite žaislus, kuriuos galima „išplėsti“. Su lėle, kuri sako „mama“ ar „moka“ sisioti, iš esmės galima žaisti daugiausia tris siužetinius žaidimus. Turėdama nekalbančią, neutralių veido bruožų lėlę, mažoji galės prisigalvoti daugybę „lėlės-mamos“ ir „lėlės-vaiko“ dialogų. Geriau pirkti vieną lėlę ir nuolat papildyti jos garderobą negu kelias, kurios turės ir galės „vilkėti“ tik savo drabužiais. Be to, prie jau turimų daiktų pridėjus naują žaisti įdomiau.

Ne visada reikia pirkti naują žaislą. Leiskite mažyliui fantazuoti. Ne¬retai gerų žaislų mažieji randa virtuvės stalčiuose, drabužių spintoje.

Psichologė Birutė Černiūtė-Petraitienė

„Mamos žurnalas“

Susiję straipsniai

Žymos: ,

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


7 − vienas =