Šventinis laikotarpis – geriausias laikas mokyti vaikus dėkingumo ir empatijos

Psichologė Giedrė Skupienė, www.gyvenimoraktas.com

Kalėdų laikotarpis asocijuojasi ne tik su švente, bet ir su skubėjimu, stresu, nuovargiu, raginimu pirkti. Nors kalėdinės dovanos yra dalis Kalėdų stebuklo, nukreipę pagrindinį dėmesį į norus, prašymus ir materialių dalykų gavimą, formuojame vaikų įsitikinimą, kad gauti norimus materialius dalykus yra vienintelis būdas tapti laimingu.

Tačiau ar esate pastebėję, kad kuo daugiau daiktų gauname, tuo mažiau tai vertiname? Tai tinka tiek vaikams, tiek suaugusiems.

Pataria psichologė Giedrė Skupienė, www.gyvenimoraktas.com

Kalėdų ryto scena – ne visada smagi

Dažnas vaizdas Kalėdų rytą: vaikas „dirba“ prie dovanų krūvos plėšydamas popierius ir kaspinus, vos atidaręs vieną dėžę, bloškia ją ant grindų vargiai pamatęs, kas viduje, ir puola atidarinėti kitą. Kokias emocijas šis vaizdas sukelia?

Kalėdų laikotarpis yra lydimas daugybės emocijų – kažkam vienatvės, kažkam džiaugsmo, kažkam nuovargio, kažkam stebuklo. Taip pat tai tobuliausias laikas sukurti ir patirti dėkingumo stebuklą. Dėkingumas yra ypatinga emocija, kurią kiekvienas žmogus gali sukurti ir jausti bet kuriuo metu, o Kalėdos tam tinka ypatingai. Dėkingumas gimsta tuomet, kai nusprendžiame sutelkti dėmesį į tai, už ką esame dėkingi, ką gražaus patiriame, neapsiribodami tik materialiais dalykais, sukurdami tam jausmui erdvės laike. Tuomet gyvenime prasideda stebuklai.

Yra daugybė būdų, kaip dėkingumą paversti pagrindine Kalėdų laikotarpio emocija. Šiuo metų laiku ypatingai lengva dėkoti. Vaikams tai puiki galimybė išmokti sujungti Kalėdų stebuklą su dėkingumu. Niekas nėra per senas jausti dėkingumą ir niekas nėra per jaunas pradėti to mokytis. Per Kalėdas yra daugybė priežasčių jaustis dėkingu. Tam tereikia truputį sulėtinti tempą ir stabtelėti akimirkai pajausti, kiek daug yra dalykų, žmonių, patirčių už ką esame dėkingi.

Dėkingumo stebuklo atskleidimo per Kalėdas (ir ne tik) idėjos:

Saulės Sielos Studijos nuotrauka

  1. Perkelkite savo ir vaikų dėmesį nuo „gauti“ į „duoti, dalintis“. Tai neatsitinka savaime, nes ir šiemet parduotuvės išleis milijonus eurų ragindamos išleisti, pirkti, skubėti. Mūsų pačių valia – į ką atkreipsime savo dėmesį ir kaip kalbėsime apie Kalėdas su vaikais. Pavyzdžiui, ar jūs kuriate tik sąrašus, ką jūsų vaikas ir jūs norite šiemet gauti, ar yra ir sąrašas dalykų, kuriuos jūs ir jūsų vaikas nori duoti kitiems? Kai šeimoje pirmiausia pagalvojame apie galimybę duoti ir padėti, iš esmės pasikeičia šventės prasmė ir savijauta jos metu. Atlikta daugybė tyrimų, įrodančių, kad nepriklausomai nuo amžiaus, žmonės jaučiasi daug laimingesni duodami, nei gaudami ir tas jausmas išlieka ilgiau.
  2. Sumažinkite Kalėdų Senelio maišo dydį. Tai, kad Kalėdų Senelio dovanos yra tapusios vos ne centrine Kalėdų šventės ašimi, dar nereiškia, kad kiekvienas vaikas turi gauti po 20 dovanų. Dažnai mažiau yra daugiau. Kiekvienos šeimos valia nuspręsti, kiek dovanų yra pakankamai, kad vaikas jaustų džiaugsmą ir nepaskęstų daiktų krūvoje į kiekvieną vos žvilgtelėdamas, nes nebepajėgia tokiu kiekiu vienu metu džiaugtis. Greičiausiai dauguma pritars, kad trys dovanos yra tas skaičius, kuris vaikui atrodo daug, bet kartu įmanoma apžiūrėti, pasidžiaugti, padėkoti, pažaisti. Dovanų skaičius 3 gali turėti šaunų, vaikui įdomų ir kartu primenantį tradiciją, kodėl mes švenčiame Kalėdas, paaiškinimą. Kalėdų Senelis vaikams atneša tris dovanas taip primindamas, kad trys Išminčiai atnešė kūdikėliui Jėzui, kurio gimimą švenčiame per Kalėdas, tris dovanas: aukso, smilkalų ir miros. Taip tradicijas, dovanas ir prasmę sujungiame kartu, sukurdami vaikui dar didesnį stebuklą.
  3. Skirkite laiko apsikeitimui dovanomis neskubant. Daugelyje šeimų dovanų apsikeitimas vyksta chaotiškai, kai visi vienu metu plėšo popierius ir kaspinus, atidarinėja dėžes, nematydami, kas vyksta aplink. Prieš kelis metus turėjau galimybę dalyvauti visai kitokioje dovanų apsikeitimo ceremonijoje, kuri pakeitė ir mūsų šeimos keitimosi dovanomis tradicijas. Dovanos yra dalijamos po vieną vienam žmogui, pradedant nuo mažiausių vaikų. Kiekviena dovana atidaroma atskirai, kas leidžia gavėjui skirti laiko apžiūrėti dovaną, parodyti ją kitiems, džiaugtis ir vertinti tai, ką gavo bei padėkoti. Taip sukuriame erdvės džiaugsmui ir dėkingumui pajausti ir išreikšti bei pasidalinti su tais, kuriuos mylime. Dar daugiau dėkingumo emocijos sukursite, jei paraginsite ir padėsite vaikams parašyti padėkos laišką Kalėdų Seneliui bei tiems, iš kurių jie gavo dovanų per šventes. Padėkite vaikams įsijausti, kaip nudžiugs Kalėdų Senelis ir artimieji, gavę padėkos laišką už dovanas.
  4. Kurkime daugiau ir įvairių kalėdinių patirčių ir emocijų apart dovanų gavimo. Tai gali būti tradicija su visais šeimos nariais kepti ir dekoruoti kalėdinius meduolius, žiūrėti kalėdinius filmus, eiti pasivaikščioti ir apžiūrėti kalėdines eglute mieste, išrinkti jums gražiausiai papuoštą pastatą, kartu lėtai ragauti karštą garuojantį šokoladą lauke ir garsiai dalintis pojūčiu, koks jo skonis. Yra daugybė galimybių. Padėkite vaikams išsaugoti Kalėdų stebuklo su šeima prisiminimus, kurie yra daug daugiau, nei kalnas dovanų.
  5. Visa šeima drauge padėkite tiems, kuriems reikia pagalbos, šilumos, gero žodžio. Gal būt jūs apsilankysite senelių namuose ir vaikas galės paskaityti prastai matančiam seneliui istoriją apie Kalėdas, gal užsuksite į vaikų namus ir nuvešite saldainių, pažaisite su ten gyvenančiais vaikais, galbūt prisijungsite prie organizacijos, kuri rūpinasi skurstančiais, galbūt aplankysite vienišą kaimynę, nunešite jai meduolių ir kartu išgersite arbatos. Kuo daugiau laiko praleidžiate galvodami kaip pradžiuginti kitus, tuo daugiau prasmės ir džiaugsmo vaikas patiria per šventes bei išmoksta vertinti tai, ką turi.
  6. Sukurkite erdvės dėkingumui išreikšti. Suraskime laiko ramiai atsisėsti su vaiku ir pakalbėti apie tai, ką jis prisimena apie praeitas Kalėdas, ką jis gavo dovanų ir kas jį pradžiugino labiausiai. Toks paprastas pokalbis ne tik kurs artumo jausmą, bet ir paskatins jaustis dėkingu, primins džiaugsmingas akimirkas su šeima.

    Saulės Sielos Studijos nuotrauka

  7. Pakabinkite savo AČIŪ ant Dėkingumo medžio. Kiekvienuose namuose puošiame Kalėdų eglutę arba eglės šakelę. Pasiūlykite visiems šeimos nariams parašyti ant spalvotų popieriaus lapelių vieną ar du dalykus, už ką jie yra labiausiai dėkingi šiais metais. Paskatinkite vaikus pagalvoti apie nematerialius dalykus, už kuriuos jie yra dėkingi. Pakabinkite šiuos lapelius ant Kalėdų eglutės kaip puošmenas, kad visi šeimos nariai galėtų perskaityti ir pasidžiaugti.
  8. Uždekite žvakučių languose. Po truputį ir į Lietuvą ateina tradicija uždegti žvakes languose. Svarbu – su kokia intencija tas žvakes mes uždegame, kaip paaiškiname vaikams, kam tai darome. Tai gali būti tiesiog žvakė, o gali būti simbolis. Nepriklausomai nuo žmogaus religinių įsitikinimų, šių švenčių metu yra daug erdvės dvasingumui ir apmąstymams. Taip žvakė lange gali tapti žmogaus dėkingumo simboliu, šviesia gerumo emocija, kuria norime pasidalinti su kitais.
  9. Rašykime Kalėdines atvirutes ir laiškus. Dauguma vaikų rašo laišką tik Kalėdų Seneliui, pranešdami apie savo norus gauti dovanų. Paraginkite vaikus laiške taip pat parašyti kuo jie šiais metais džiaugiasi, kokius gerus darbus nuveikė, už ką yra dėkingi. Tai paskatins galvoti ne tik apie tai, ką jie nori gauti, bet taip pat – kuo džiaugiasi, ką davė ir gali duoti. Paskatinkite vaiką parašyti dar bent du laiškus ar atvirutes vyresnio amžiaus giminaičiams, vienišiems kaimynams ir patys rašykite atvirukus kartu, nes vaikai pirmiausia mokosi iš mūsų.

Dėkingumo stebuklu mokome vaikus galvoti apie kitus, dalintis šiluma, kurti šventę ne tik sau ir savo artimiesiems.

Greitai vaikai supras, kad kuo daugiau gerų emocijų, patirčių sukuri, moki džiaugtis ir dėkoti, tuo daugiau stebuklų įvyksta gyvenime ir dalį stebuklų jie sukuria patys.

„Mamos žurnalas“

Susiję straipsniai

 

Žymos: , , , ,

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


aštuoni − = 3

Kitos temos: