Ką valgyti ir gerti žindant

žindo

Studijos „G foto“ nuotr. www.gfoto.eu

Šios temos imtis paskatino vienos skaitytojos pagalbos šauksmas.

Esu „paskutinių dienų nėštukė“, todėl dažnai paskaitinėju mamų forumus internete. Viskas įdomu, o ypač – apie žindymą. Esu nusiteikusi žindyti ilgai, bet mano entuziazmą žlugdo mamų pasisakymai. Didžiausią „kosmosą“ mamos rašo apie maitinančių moterų mitybą. Visos liejasi apie tai, kad pradėjusios maitinti atsisakė begalės maisto produktų, kad tik vaikui nepūstų pilvo. Suprasčiau, jei vaikas alergiškas, bet jos rašo, kad savo mitybą apribojo šiaip sau, profilaktiškai.

Pavyzdžiui, mamos klausia viena kitos, ką valgo pusryčiams. Ar galima valgyti virtą kiaušinį? O su šaukštu majonezo? Ar galima jogurto? Varškės? Blynelių? Pasirodo, visko negalima, nes viskas gali pakenkti vaikui. Tai ką tada valgyti iš ryto?

Paskui diskusijos dėl sriubų. Visos pietums verdasi sriubas, nes „kepto maisto jokiu būdu negalima“, bet žirnienė netinka, kopūstienė netinka, rūgštynių sriuba irgi ne, pieniška – ne, į sriubą dėti svogūnų ar česnakų negalima, kaip ir sultinio kubelių. Tai kokios tos sriubos turi būti? Mane apėmė siaubas.

Ką gerti – ar galima puoduką kavos, jei žemas spaudimas, ar nuo kavos irgi išsivysto diegliai? Viena mama rašė, kad išgėrė gazuotos giros, tai vaikas parą raitėsi nuo dieglių. Ką tada gerti maitinančiai mamai? Tik vandenį?

Dar mįslė dėl daržovių. Labai jas mėgstu, valgau kasdien. Bet pasak interneto mamų, šaldytos daržovės maitinančioms netinka, o žiediniai kopūstai netinka net ir garuose virti. Morkos netinka taip pat.
Labai laukiu Jūsų gydytojos komentaro, ką valgyti maitinančiai mamai, kad vaikutis nesiraitytų diegliuose, bet kad ir mama nemirtų badu.

Pagarbiai – Giedrė

Apie žindančios moters mitybą kalbamės su Tarptautinės laktacijos konsultantų asociacijos (ILCA) nare, mokyklėlės „Sveika pradžia“ Kauno filialo vadove Živile Baltrušaitiene

Ar turi pasikeisti moters mityba, kai ji pradeda žindyti?

Nėra stebuklingos formulės, nusakančios teisingą dietą nėščiai ir žindančiai moteriai, kaip ir nėra stebuklingų produktų, suteikiančių motinai ir jos kūdikiui visas maistingąsias medžiagas. Tačiau yra būdų, kaip kiekvieną kąsnį paversti vertingu.
1991 m. publikuoti išsamūs tyrimai teigia, jog viena iš priežasčių, dėl kurių moterys atsisako žindyti, yra „mitybos taisyklės“. Akivaizdžių įrodymų yra primityviose kultūrose, kur žindyvių, besimaitinančių kukliai, bet pakankamai, pienas yra kokybiškas, o moterys jaučiasi puikiai. Mokslininkai ištyrė, kad net badmečiu motinos sėkmingai išmaitina krūtimi savo kūdikius, nes motinos organizmas gamina pieną jos riebalinio audinio sąskaita.

Tad bendras patarimas būtų toks: žindančios moters mityba neturėtų radikaliai skirtis nuo mitybos nėštumo metu. Atminkite, kad mažylis per devynis nėštumo mėnesius jau susipažino su Jūsų valgiaraščiu, priprato prie Jūsų vartojamo maisto skonio, tad pienas su pažįstamu prieskoniu jam tikrai bus gardesnis.

Kaip suprasti, kad kūdikiui neįtiko koks nors mamos suvalgytas produktas?

Pasitaiko atvejų, kai kūdikis netoleruoja atskirų motinos vartojamų produktų, pavyzdžiui, svogūnų ar česnako. Paprastai netolerancija pirmiausia pasireiškia pilvo pūtimu. Tarp produktų, kurie gali sukelti mažylio pilvuko pūtimą, taip pat paminėtini kopūstai, ropės, brokoliai, pupelės, rabarbarai, abrikosai, džiovintos slyvos. Jei abejojate, ar valgomas produktas tinka Jūsų mažyliui, stebėkite kūdikio reakciją į šį maistą 24 valandas po to, kai suvalgėte. Jei per tiek laiko pilvuko pūtimo nepastebėjote, greičiausiai produktas tinkamas.

Ar kūdikis jaučia viską tą patį, ką jaučia mama pavalgiusi (pilvo pūtimas, sunkus virškinimas, pilvo raižymas, viduriavimas)?
Produktai, formuojantys dujas žarnyne, tai daro motinos žarnyne, o ne kūdikio. Todėl nėra visiškai teisinga prielaida, kad visi produktai, kurie sukelia vidurių pūtimą mamai, per pieną sukels ir kūdikiui.

Ko kategoriškai negalima valgyti maitinančiai mamai?

Bendras patarimas – valgyti visko su saiku. Maistas turėtų būti kuo įvairesnis. Kategoriškos taisyklės atsiranda tik išimtiniais atvejais, kai šeimoje yra alergijos istorija ar metabolinių ligų. Patartina vengti maisto ir gėrimų, turinčių daug konservantų, nes šie per pieną gali patekti ir kūdikiui (pvz., sultys iš pakelių, greitas maistas, kai kuris šaldytas maistas).

Kokie turėtų būti maitinančios mamos pusryčiai?

Pusryčiams naudinga suvalgyti vieną kiaušinį, skrebutį su riešutiniu sviestu, arba bandelę su jogurtu, blynelių su vaisiais, išgerti stiklinę vaisių ar daržovių sulčių. Konkretus kiekis priklauso nuo individualių įpročių, kurių, kaip minėjau, dėl žindymo nereikėtų radikaliai keisti.

Maitinanti mama ir vaisiai bei daržovės?

Maitinančios mamos valgiaraštyje turėtų būti kuo įvairesnių vaisių ir daržovių, geriau išaugintų mūsų gyvenamame regione, o ne atvežtų iš egzotiškų kraštų. Per dieną bent vienas patiekalas turėtų būti iš daržovių, turinčių vitamino A: morkų, špinatų, virtų žaliųjų daržovių ar bulvių. Vieno patiekalo pavyzdys galėtų būti 180 ml daržovių mišinio sulčių, ar 1 morka, ar 2 vidutiniai pomidorai, ar pusė stiklinės virtų žalių daržovių.

Vitamino C turintys vaisiai ir daržovės irgi turėtų būti valgomi po 1 patiekalą kasdien. Tai galėtų būti 180 ml apelsinų ar greipfrutų sulčių arba 1 apelsinas, arba pusė stiklinės braškių, arba pusė stiklinės virtų kopūstų, arba stiklinė žaliųjų kopūstų, arba pusė stiklinės paprikų/pomidorų piurė.

Kiti vaisiai ir daržovės turėtų sudaryti ne mažiau kaip 3 patiekalus per dieną (pvz., bet kokių vaisių sultys, vyšnios, vynuogės, džiovinti riešutai, uogos, žaliosios salotos). Taigi iš viso per dieną žindyvei patartina suvartoti 5 patiekalus (ar porcijas) vaisių ir daržovių, kad jos mityba būtų pilnavertė.

Maitinanti mama ir skysčiai. Kiek ir ko išgerti? Kaip su kava? Kaip su gazuotais gėrimais? Nealkoholiniu alumi? Ar karvės pienas pagerins mamos pieno gamybą?

Išgeriamo vandens kiekis veikia motinos pagaminamo pieno kiekį tik tuomet, kai gana žymi moters dehitratacija. Tuo tarpu priverstinis didesnis skysčių vartojimas gali sumažinti pieno gamybą, ir kartu sulėtinti naujagimio svorio augimą. Taigi per didelis vandens vartojimas ne tik kad nenaudingas, bet gali būti ir žalingas žindant. Vandens reikėtų gerti tik tiek, kiek prašo pats organizmas – kai jaučiamas troškulys, tada ir geriama.

Tiesa yra tai, kad žindančios motinos skysčių poreikis yra padidėjęs, ir tai pasireiškia padidėjusiu troškuliu. Jei motina suvartoja per mažai skysčių, sumažėja jos šlapimo kiekis, tačiau pagaminamo pieno kiekis nekinta.

Baimė dėl kavos vartojimo yra kiek perdėta – kavos gerti galima, tik rekomenduojama nevartoti daugiau kaip 2 puodelių per dieną. Geriau rinktis natūralią kavą (o ne „trys viename“) ir gerti ją ne itin stiprią. Reikėtų atminti, kad ne pati kava, o joje esantis kofeinas gali sukelti mažyliui pilvelio dieglius, todėl jei vartojate kavą, kitų gėrimų su kofeinu reikėtų vengti.

Nealkoholinis alus ar gazuoti gėrimai neturi pastebėto neigiamo poveikio mažylio virškinimui, jei vartojami su saiku. Tačiau svarbu įsitikinti, kad gėrimas tikrai neturi alkoholio – neretai nealkoholinio alaus ar vyno etiketėse būna nurodyta, kad jame yra ne daugiau kaip tam tikras procentas alkoholio, t.y. kažkiek alkoholio vis tiek yra.

Taip pat svarbu, ar gazuotame gėrime nėra dirbtinių saldiklių, kurie gali turėti kancerogeninį poveikį. Visuomet geriau rinktis gėrimą su natūraliomis sultimis, natūraliu saldikliu (cukrumi) ar vandeniu.

Karvės pienas kažin ar pagerins motinos pieno sudėtį, tačiau svarbus motinai kaip kalcio šaltinis, todėl jo ar kitų pieno produktų reikėtų vartoti kasdien. Pilnaverčiame dienos racione turėtų būti ne mažiau kaip trys pieniški patiekalai.

Ar yra tiesos, kad kmynų arbata gerina laktaciją?

Kmynų arbata jau daugybę metų perduodama iš kartos į kartą kaip gėrimas, skatinantis laktaciją. Nėra tyrimų, įrodančių, jog kmynų cheminė sudėtis turi teigiamos įtakos laktacijos fiziologijai. Tačiau šios arbatos vartojimas turi teigiamą psichologinį poveikį daliai mamų, tikinčių jos nauda. Šiltas gėrimas gali palengvinti pieno tekėjimą, atpalaiduoti žindančią motiną, tačiau apskritai arbatą reikėtų gerti nestiprią ir ne per dažnai.

Maitinančios mamos delikatesai. Sūris, alyvuogės, marinuoti produktai, šokoladas, medus, ledai, riešutai? Atsisakyti?

Delikatesai, jei tai yra maistas, kurį mama valgė ir nėštumo metu, neturėtų būti tabu. Smaližiaujant svarbu nepamiršti saiko ir bendrųjų mitybos taisyklių: kuo mažiau konservantų, su saiku kofeino, atsargiai su alergizuojančiais produktais (varške, riešutais, riešutų chalva, kai kuria žuvimi). Visiškai jų atsisakyti nėra pagrindo.

Ar turėtų padidėti maitinančios mamos maisto kiekis? Kiek pridėti kalorijų?

Nei besilaukiančiai, nei maitinančiai mamai nereikėtų valgyti „už du“. Žindančios mamos energijos poreikis išauga maždaug 500 kcal per dieną, ir turėtų būti vidutiniškai apie 2700 kcal per dieną.

Maitinančios mamos sriubos. Kokie ten mitai iš interneto, kad negalima žirnių, rūgštynių, pieniškos?

Mitai telieka mitais. Kas netinka vienai mamai, gali puikiai tikti kitai. Bendra taisyklė yra visko po truputį, o išimtys atsiranda stebint vaikelio maisto toleravimą ir šeimos alergijos istoriją. Žindančiai mamai rekomenduojama per dieną suvalgyti septynis baltyminio maisto patiekalus. Vieną patiekalą sudaro apie 30 g virtos vištienos, kalakutienos, liesos jautienos, virtos žuvies ar jūrų gėrybių – baltymus mama puikiai galėtų gauti iš sriubos, išvirtos su mėsa, ar iš žuvienės.

Kopūstų ir ankštinių daržovių keliama grėsmė – reali?

Kaip minėta, produktai, formuojantys dujas žarnyne, tai daro motinos žarnyne, o ne kūdikio, todėl nėra visiškai teisinga prielaida, jog visi produktai, kurie sukelia vidurių pūtimą mamai, per pieną sukels ir vaikui. Jei kopūstai ir ankštinės daržovės yra įprasto mamos raciono dalis, ir vaikelis normaliai šias daržoves toleruoja, nėra jokio pagrindo jų atsisakyti.

Citrusinių vaisių, braškių pavojai?

Citrusiniai vaisiai yra puikus vitamino C šaltinis, todėl jei šeimoje nėra alergijos šiems vaisiams, saikingai juos vartoti net pageidautina. Braškės irgi turi daug vertingų mineralų, tačiau gali alergizuoti, todėl jų vartoti reikėtų atsargiai ir stebėti mažylį.

Jei taip apribojama mityba, gal gerti papildų?

Maitinančiai motinai, kurios mityba pilnavertė, maisto papildų gerti nebūtina. Jei motina vegetarė, būtina vartoti vitaminų B12 ir B2 turinčius maisto papildus (jei mama papildų nevartoja, reikėtų skirti juos kūdikiui).

Pagrindiniai žindančios moters mitybos principai

Venkite dietų ir vaistų, žadančių greitą svorio kritimą.

Valgykite kuo įvairesnių duonos bei grūdinių kultūrų gaminių, vaisių, daržovių, pieno produktų, mėsos ar jos pakaitalų kiekvieną dieną.

Suvartokite tris ar daugiau pieno produktų porcijų kiekvieną dieną.

Stenkitės dažnai valgyti daug vitamino A turinčių vaisių ir daržovių (morkų, špinatų ar kitų virtų žalių daržovių).

Gerkite, kai tik pajaučiate troškulį. Žindant skysčių poreikis padidėja.

Jei geriate kavą ar kitus kofeino turinčius skysčius, nepiktnaudžiaukite, nes kofeinas patenka į pieną. Kūdikiui nekenkiantis kiekis yra du puodeliai per dieną.

„Mamos žurnalas“

Susiję straipsniai

Žymos: , , ,

2 Atsiliepimai kategorijoje “Ką valgyti ir gerti žindant”

  1. 2015/06/30 at 08:57 #

    Žindant tikrai labai svarbu valgyti daugiau daržovių, vaisių. Naudingas straipsnis maitinančioms mamytėms. Dėkoju.

  2. inesa
    2016/02/06 at 11:00 #

    kai vaikas buna pilve ko negalima valgiti gerti

Palikite atsiliepimą


8 − septyni =

Kitos temos: