Pasakojame daug istorijų, kai negalių turintys vaikai sėkmingai mokosi bendrojo lavinimo mokykloje pagal individualizuotą ugdymo programą. Tėvams rūpi, kokiais atvejais gali būti skiriama individualizuota programa. Konsultuoja Kristina Budrytė, Vilniaus pedagoginės psichologinės tarnybos spec. pedagogė.
Individualizuota ugdymo programa skiriama mokiniui, kurio specialūs ugdymosi poreikiai dėl intelekto sutrikimo yra dideli ir labai dideli, ir kuris siekia individualių tikslų, nes bendrųjų programų tikslai tampa nepasiekiami. Ši programa yra būtina mokiniams, turintiems intelekto sutrikimų. Kitais atvejais mokiniai su specialiaisiais ugdymosi poreikiais mokosi pagal bendrojo ugdymo programas, kurios pritaikytos atsižvelgiant į jų individualius poreikius.
Individualizuotos ugdymo programos tikslas yra užtikrinti tokią mokymo aplinką, kuri kuo mažiau ribotų mokinio gebėjimus ir skatintų jo asmeninį tobulėjimą, atsižvelgiant į jo specialiuosius ugdymosi poreikius. Programa padeda lavinti tiek bendruosius, tiek specialiuosius mokinio gebėjimus, suteikiant jam galimybes pasiekti kuo didesnį potencialą.
Mokiniui individualizuota ugdymo programa gali būti skiriama, kai jo ugdymosi poreikiai smarkiai skiriasi nuo bendrosios ugdymo sistemos reikalavimų. Tai gali nutikti, jei mokinys turi intelekto sutrikimų, mokymosi, elgesio ar emocijų sutrikimų, taip pat fizinių ar sensorinių negalių, kai bendroji programa nepadeda užtikrinti jo sėkmingo mokymosi. Jeigu mokinio pasiekimai labai atsilieka nuo bendrojo ugdymo tikslų, būtina pritaikyti mokymo turinį, metodus ir vertinimo kriterijus, kad mokinys galėtų pasiekti geriausių rezultatų.
Sprendimą dėl individualizuotos ugdymo programos poreikio priima komanda, į kurią įeina mokyklos pedagogai, pedagoginės psichologinės tarnybos specialistai ir kiti švietimo pagalbos teikėjai, atsižvelgiant į mokinio individualius poreikius ir galimybes.

Kokia yra realybė – ar mokytojai jau geba dirbti su individualizuotomis programomis? Patys mokytojai jas ir sudaro?
Realybė yra tokia, kad mokytojų gebėjimai dirbti su individualizuotomis programomis Lietuvoje yra nevienodi, priklausomai nuo įvairių veiksnių, tokių kaip mokytojo patirtis, kvalifikacija, mokyklos ištekliai. Nors švietimo sistema nuolat tobulėja ir siūlo mokytojams kvalifikacijos kėlimo kursus, ne visi mokytojai jaučiasi pasiruošę dirbti su mokiniais, turinčiais didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių. Individualizuotų programų sudarymas reikalauja specifinių žinių apie specialiuosius ugdymosi poreikius, metodų pritaikymą ir individualizuotą vertinimą.
Kalbant apie programų sudarymą, tai dažniausiai būna komandinis darbas, kuriame dalyvauja ne tik mokytojai, bet ir švietimo pagalbos specialistai.
Ar būna atvejų, kad po individualios programos vėliau grįžtama prie bendrosios? Vaikas pasiveja klasės lygį?
Taip, būna tokių atvejų. Pereiti nuo individualizuotos ugdymo programos prie bendrosios ugdymo programos yra įmanoma, tačiau tai priklauso nuo daugelio veiksnių. Grįžimas prie bendrosios programos priklauso nuo mokinio pažangos, bet reikšmingas veiksnys yra tas, kad vaikas turi būti pakartotinai įvertintas tarnyboje. Tokiu atveju būtinas labai išsamus visų tarnybos specialistų vertinimas.
Jei mokinys pasiekia klasės lygį ir geba adaptuotis prie bendrųjų reikalavimų, jis gali būti grąžintas į bendrąją programą, tačiau svarbu užtikrinti, kad perėjimas nesukeltų streso ar nepakenktų mokymosi procesui. Jei vaiko specialieji ugdymosi poreikiai yra ilgalaikiai, individualizuota programa gali būti reikalinga nuolat.
Sprendimas dėl grįžimo prie bendrosios programos priimamas komandiniu sutarimu, įvertinus mokinio pažangą, poreikius ir motyvaciją.
Vis dėlto pagrindinis tikslas – kad mokinys gautų tinkamą pagalbą ir galėtų sėkmingai mokytis, nepriklausomai nuo to, pagal kokią programą jis mokosi. Nuolatos stebima mokinio pažanga, kad būtų priimami sprendimai, kurie geriausiai atitinka jo individualius poreikius ir galimybes.
Ar patys tėvai iš PPT gauna patarimų, rekomendacijų tais atvejais, kai vaikui skiriama individualizuota ugdymo programa?
Pedagoginės psichologinės tarnybos (PPT) specialistai teikia visapusišką pagalbą tiek tėvams, tiek ugdymo įstaigoms, siekdami užtikrinti vaiko gerovę ir sėkmingą ugdymą. Kai šeima kreipiasi į PPT, tėvai gauna vertingų patarimų, kurie padeda spręsti vaiko ugdymo, elgesio, emocijų ir kitus svarbius klausimus. Vaiko vertinimo metu specialistai su tėvais aptaria individualias problemas ir suteikia konkrečių rekomendacijų, kaip padėti vaikui namuose, kaip spręsti kylančias sunkumus ir stiprinti vaiko stipriąsias savybes.
Jei reikia, nurodoma, kokios institucijos gali suteikti papildomą pagalbą. Be to, PPT organizuoja tėvystės įgūdžių lavinimo užsiėmimus, kuriuose stiprinami tėvų bendravimo įgūdžiai ir gilinamasi į vaikų raidos ypatumus bei auklėjimo metodus. Tarnybos specialistai konsultuoja tėvus vaikų ugdymo, specialiosios pagalbos, įtraukiojo ugdymo, psichologinių, asmenybės ir mokymosi sunkumų sprendimo bei prevencijos klausimais. Jie teikia pagalbą ir vaikams dėl mokymosi ir psichologinių problemų.
Ginta Liaugminienė
Projektą „Priimti kitokį“ 2025 metais iš dalies finansuoja Medijų rėmimo fondas. Projektui skirta suma 8000 eurų. Straipsnis paskelbtas 2025.04.26.