Gražiausios metų šventės jau čia pat, parduotuvių lentynos pilnos įvairiausių vaikiškų žaislų ir žaidimų, socialiniai tinklai mirga nuo reklamų, ką dovanoti vaikams per Kalėdas. Nenuostabu, kad nuo informacijos gausos ir pasiūlos tėvams kyla dilema, kaip išrinkti vertingą ir prasmingą dovaną savo vaikui. Gal besąlygiškai tenkinti visus vaiko norus ir juos pildyti?
Idėjomis dalinasi UMO studijos vadovė Vilma Bačiulienė
Vieni tėvai perka vaikų norimas dovanas, kad tik jis būtų laimingas.
Kiti dovanoja dovanas, kurios skatina vaikų kūrybingumą, dėmesio sutelkimą, skatina mokytis bei lavina skirtingus jų gebėjimus.
Dar kiti užuot pirkę materialias dovanas, renkasi įvairias pramogas, naujus patyrimus ir kokybišką laiką kartu.
Kokią reikšmę dovanos turi vaikams?
● Meilė ir dėmesys. Dovanos rodo vaikams, kad jie yra svarbūs ir mylimi. Tai gali padėti stiprinti emocinius ryšius tarp vaiko ir dovanojančio asmens.
● Savivertė. Gavęs dovaną, vaikas jaučiasi ypatingas ir vertinamas, o tai prisideda prie jo savivertės ir pasitikėjimo savimi stiprinimo.
● Motyvacija. Dovanos gali tapti puikiu paskatinimu siekti tikslų, elgtis tinkamai ar mokytis naujų įgūdžių. Svarbu, kad dovana atitiktų vaiko poreikius ir individualius pomėgius.
● Kūrybiškumo ir mokymosi skatinimas. Edukacinio pobūdžio ar kūrybinės dovanos, tokios kaip knygos, dėlionės, meno reikmenys, piešimo priemonės, įvairūs „Lego“ konstruktoriai, interaktyvūs žaislai lavina vaiko vaizduotę, kūrybiškumą ir stiprina mokymosi procesą.
● Patirtys. Nauji patyrimai, kokybiškas ir smagus laikas kartu įsimena ilgam ir formuoja, augina mūsų vaikus kaip asmenybes. Tokios dovanos kuria malonius prisiminimus, kurie gali likti visam gyvenimui.
● Vaiko pomėgių ir asmenybės ugdymas. Dovanos, pritaikytos pagal vaiko pomėgius (pvz., knygos, kūrybiniai rinkiniai ar sportinė atributika), skatina jų talentų ir gebėjimų ugdymą bei asmenybės auginimą.
Laiškas Kalėdų Seneliui stiprina šeimos ryšius
Laiško Kalėdų Seneliui rašymas – tai ne tik paprastas būdas išsiaiškinti vaikų norus, bet ir itin reikšminga šeimos veikla, kuri stiprina emocinį ryšį tarp vaikų ir tėvų bei gali tapti gražia šeimos tradicija. Rašydamas laišką Kalėdų Seneliui, vaikas dalijasi savo svajonėmis, norais ir mintimis, o tėvai turi galimybę sužinoti apie vaiko troškimus, interesus ir net geriau pažinti jų asmenybę. Jei vaikas prašo kūrybinio rinkinio ar mokslinio eksperimento rinkinio, tai signalizuoja apie jo susidomėjimą tam tikra sritimi. Tėvai, atsižvelgdami į vaiko troškimus, svajones ir pomėgius, gali toliau skatinti vaiko ugdymą ir talentus.
Vaikų ir tėvų pokalbiai rašant laišką Kalėdų Seneliui ne tik leidžia geriau suprasti ir pažinti tėvams vaikus, bet ir stiprina pasitikėjimą, artimą ryšį bei atvirumą šeimoje, be to, kuria bendrus prisiminimus, kurie lieka visą gyvenimą.
Jei vaikas dar negeba rašyti pats, jis gali piešti, spalvinti ar apipavidalinti laišką. Svarbiausia, kad šiame procese dalyvautumėte kartu, kalbėtumėtės, stiprintumėte ryšį, dalintumėtės savo svajonėmis ir taip kurtumėte džiaugsmingą šventinę nuotaiką.
Kokios gali būti kalėdinės dovanos vaikams?
● Lavinamieji žaislai
Žaislai – viena populiariausių dovanų kategorijų, tačiau svarbu atsižvelgti į vaiko amžių ir pomėgius. Kūdikiams (iki 1 metų) tinka įvairūs sensoriniai, muzikiniai žaislai ar knygelės. Mažiesiems (iki 3 metų) tinka lavinamieji žaislai: kaladėlės, dėlionės, profesiniai žaislai, pvz., virtuvėlė, gaisrinės stotis ir pan. Vyresniems vaikams (4–7 metų) puikiai tiks interaktyvūs žaislai, lego konstruktoriai, kūrybiniai rinkiniai, sporto priemonės ar vaidmenų žaidimų rinkiniai. Mokyklinio amžiaus vaikams galima rinktis sudėtingesnius konstruktorius, stalo žaidimus ar net kolekcionuojamus žaislus.
● Knygos
Knygos – tai dovana, kuri niekada nesensta. Mažiems vaikams patiks knygos su spalvingomis iliustracijomis, garsinėmis funkcijomis ar pasakų istorijomis. Vyresniems – nuotykių ar fantastinės literatūros knygos, kurios lavina kūrybiškumą ir praturtina žodyną. Jei dovanojate knygas savo mažiesiems skaitytojams, skaitykite jas kartu, aptarkite paveikslėlius, turėkite nusistatę skaitymo laiką, pavyzdžiui, prieš pietų ar vakaro miegą, ir taip stiprinkite emocinį ryšį. Nepamirškite, kad vaikai mokosi stebėdami, tad norint paskatinti skaityti daugiau knygų,– reikėtų rodyti atitinkamą pavyzdį. Pasilepinkite ir save gera knyga!
● Kūrybiniai rinkiniai
Vaikams, mėgstantiems piešti, lipdyti, kurti, statyti, konstruoti, puikiai tiks įvairūs rinkiniai: piešimo reikmenys, karoliukų vėrimo rinkiniai, kaladėlių dėžės, „Connetix“ konstruktoriai, STEAM rinkiniai ir pan. Tokios dovanos ne tik lavina kūrybiškumą, stiprina dėmesio sutelkimą, mokymosi motyvaciją, bet ir padeda vaikams atrasti naujus hobius.
● Skaitmeninės dovanos
Šiuolaikiniai vaikai domisi technologijomis, tad gali būti gera idėja padovanoti interaktyvias mokomąsias priemones, pvz., išmanųjį robotą, edukacinę planšetę ar panašiai. Svarbu, kad naudodamasis tokiomis priemonėmis, vaikas gebėtų atskirti jų pramoginę ir edukacinę naudą.
● Naujos patirtys ir laikas kartu
Niekada nesuklysite dovanodami vaikams savo laiką ir nedalomą dėmesį. Dažnai geriausios dovanos yra naujos patirtys ir laikas kartu, kurio niekaip neįkainoja materialūs daiktai. Kartu apsilankykite spektaklyje, lavinamuosiuose užsiėmimuose, edukacijose, įvairiose dirbtuvėse – tai gali būti puikus laiko praleidimo būdas, kuriantis nepamirštamus prisiminimus. Tai ne tik stiprina šeimos ryšius, bet ir suteikia vaikams saugumo ir palaikymo jausmą bei vertingų gyvenimo pamokų.
Dovanos darželyje: visiems vienodos ar individualios ir personalizuotos?
Į šį klausimą nėra vieno teisingo atsakymo. Čia svarbu tėvų nuostatos, kuriomis vadovaujatės ugdydami savo vaikus. Abi versijos yra vienodai priimtinos, tik galite susidurti su skirtingomis situacijomis, kurias reikės patiems išspręsti.
Jeigu dovanos vienodos, vaikai nekonkuruos tarpusavyje, taip bus išvengta pavydo scenų ar noro pasikeisti dovanomis. Tačiau šiuo atveju, kai kurie vaikai gali likti nepatenkinti, nes ne tokios dovanos tikėjosi. Tuomet tėvų užduotis – padėti vaikams susidoroti su neigiamomis emocijomis.
Jeigu dovanos bus skirtingos, ne paslaptis, jog vaikas gali užsinorėti draugo dovanos, tokiu atveju patirdamas nusivylimą ir liūdesį. Tėvų užduotis –padėti vaikui išspręsti iškylančius emocinius iššūkius, atpažinti ir įveikti nusivylimą, ugdyti gebėjimą džiaugtis tuo, ką turi.
Kaip išrinkti geriausią dovaną?
Siekdami visapusiško ugdymo, rinkite savo vaikui dovaną, kuri atspindėtų jo amžiaus tarpsniui būdingus poreikius. Įvertinkite, ką jis mėgsta veikti ar kurioje srityje reikėtų pastiprinti jo lavinimąsi. Turbūt sutiksite, kad didžiausią džiaugsmą patiriate, kai artimas žmogus įteikia dovaną, kuri visapusiškai atspindi jūsų tuometinius pomėgius ir nereikia tenkintis ne itin prasminga dovana.
Stebėdami savo vaiką atkreipkite dėmesį, kokie dalykai jam suteikia daugiausiai džiaugsmo, kuo tuo metu labiausiai domisi. Dovana nebūtinai turi būti brangus žaislas ar daiktas, galbūt įsitraukimas į jo pomėgį ir galimybių paplėtimas būtų pati reikšmingiausia ir geriausia dovana.
Tėvų tinkamai parinkta dovana rodo, kad jie atidžiai stebi savo vaiko interesus ir poreikius. Kai vaikas gauna tai, ko troško ar apie ką svajojo, jis jaučiasi mylimas ir suprastas. Tai stiprina vaiko supratimą, jog tėvai jį vertina ir siekia, jog vaikas jaustųsi laimingas.
Laikas kartu – neįkainojama dovana
Dažniausiai galvojant apie dovanas, pirma mintis būna apčiuopiami daiktai. Reikia nepamiršti, kad sėkmingai vaiko raidai labai reikalingas dėmesys, pokalbiai, laikas ir veikla kartu su artimaisiais. Tokios dovanos nėra materialios, bet jų poveikis yra ilgaamžis ir vertingas. Kokybiškai leisdamas laiką su tėvais (pavyzdžiui, išbandydamas naujas pramogas, lankydamasis teatre, keliaudamas), vaikas stiprina emocinį ryšį, kuria bendrus prisiminimus, kurie tampa vaiko vertybiniu pagrindu. Leisdami laiką kartu su vaikais, darote didžiulį darbą stiprindami jų socialinius įgūdžius, savivertę, sukuriate erdvę, kurioje vaikai jaučiasi svarbūs ir mylimi.
Nepamirškite, kad ne dovanų dydis, kiekis ar kaina yra visa esmė. Svarbiausia – nuoširdus dėmesys ir bendravimas, skatinantis vaikų augimą ir ryšį.
UMO studijos vadovė Vilma Bačiulienė
Nuotraukos Karolinos Bagdonaitės