Skaitykite, kaip neapsigauti perkant automobilinę kėdutę. Konsultuoja Donatas Žekonis.
Kodėl reikia vežioti vaiką autokėdutėje?
Vaiko sodinimas į autokėdutę nėra reklamos triukas ar civilizacijos išsigalvojimas. Argumentas, kad mes užaugome be autokėdučių, automobiliu važinėjomės net neprisisegę saugos diržais – nerimtas ir nelogiškas. Prisiminkime, kiek automobilių važinėdavo gatvėmis prieš 20-30 metų, koks būdavo jų greitis, ir palyginkime su dabartine situacija keliuose, kai didžiuliais greičiais skrieja naujausi automobiliai. Dabar nesodinti vaiko į kėdutę ir neprisisegti saugos diržu pačiam yra labai nesaugu, rizikuojama savo ir keleivių gyvybėmis. Jūs važiuojate saugiai, bet ar esate garantuoti, kad už gretimo automobilio vairo toks pats vairuotojas?
Taigi prisegti saugos diržu, sodinti vaiką į saugos kėdutę yra būtina.
Kokia Jūsų nuomonė apie tėvus, vežančius vaikus be kėdutės?
Prieš porą dienų mačiau tokį gyvenimišką „vaizdelį“: automobiliu važiuoja šeima, tėveliai priekyje, užsisegę saugos diržus, o vaikas stovi gale tarp tėvų sėdynių. Į tokią situaciją atkreipiu dėmesį labai dažnai. Tėvai pasirūpina savo saugumu, bet net nebando apsaugoti savo vaiko, sumodeliuoti situacijos, kas būtų, jei tektų staiga stabdyti… Šiuo atveju vaiko gyvybės neapsaugotų niekas.
Lygiai taip pat neapsaugosite savo vaiko, jei vežate jį ant rankų, ant kelių ar nepritaikytame vežimėlio lopšyje.
Per televiziją ilgai ir intensyviai buvo rodoma socialinė reklama apie saugos kėdučių naudą, tačiau iki šiol nemaža dalis tėvų nesaugo savo vaikų gyvybės taip, kaip savo.
Ar galima patį mažiausią, tik gimusi naujagimį, jau sodinti į saugos kėdutę – jis juk ten sėdi? Gal iš pradžių galima vežioti lopšyje ar ant rankų?
Automobilio saugos kėdutė tikrai neatstoja lopšio ar lovytės, bet tai yra saugiausia priemonė vežti vaiką. Laikantis rekomendacijų naujagimiui nekenkia pabūti specialioje kėdutėje (0-13 kg kategorijos) 1-2 valandas. Kūdikiams skirtos kėdutės pritaikytos galvytės nelaikančiam, dar nesėdinčiam mažyliui.
Kūdikis joje ne sėdi, o guli aukščiau pakeltomis kojytėmis, tokiu būdu jo stuburas ir kryžkaulis neapkraunami, nespaudžiami. Šios kategorijos saugos kėdutės tvirtinamos priešingai važiavimo krypčiai, t. y. „veidu į sėdynę“, nes tik tokiu būdu galima apsaugoti gležną besiformuojantį stuburiuką stabdymo atveju.
Kelionėje darykite pertraukas, sustoję išimkite mažylį, leiskite jam pasispardyti, pabūti kitokioje padėtyje. Net ir pats vaikutis „pasakys“, kad jau laikas sustoti ir pailsėti. Kelionę pratęskite tik vėl prisegę vaiką saugos kėdutėje. Geriau, kai vaikas žino bendrą taisyklę be jokių išimčių.
Nepiktnaudžiaukite saugos kėdute, nenaudokite jos ilgiems pasivaikščiojimams uždėję ant vežimėlio važiuoklės. Anksčiau tokios kėdutės būdavo gaminamos atskirai nuo vežimėlių, be galimybės tvirtinti ant važiuoklės, jų pagrindinė funkcija – saugiai vežti vaiką. Dabar tėvelių patogumui tokios kėdutės tvirtinamos ant vežimėlio rėmo, jas galima naudoti kaip pakaitalą lopšiukui. Bet pasikartosiu – tik neilgoms „distancijoms“.
Pagal ką pasirenkama saugos kėdutė – pagal vaiko amžių, ūgį ar kitus kriterijus?
Automobilio saugos kėdutės yra skirstomos į kelias kategorijas pagal tokius objektyvius kriterijus – vaikų svorį ir ūgį. Kėdučių suskirstymas į grupes yra sąlyginis, nes kiekvienas vaikas auga ir vystosi skirtingai. Tačiau yra bendri kriterijai pagal kuriuos lengviau orientuotis. Kėdučių kategorijose nurodomi kilogramai yra orientaciniai – svarbus ir vaiko amžius, ūgis, dydis.
Jau yra priimti nauji Kelių eismo taisyklių pakeitimai, pagal kuriuos, nuo šio rudens (lapkričio mėnesio) „žemesni kaip 135 cm ūgio vaikai lengvuoju ar krovininiu automobiliu vežami tik specialiose jų ūgiui ir svoriui pritaikytose atitinkamos grupės sėdynėse“. Nesvarbu, ar vaikas sėdės priekinėje, ar galinėje sėdynėje – jis turės būti vežamas tik autokėdutėje. Kol kas dar nėra praktikos, kaip tai bus kontroliuojama, tačiau saugiai vežti vaiką patariame ne tik dėl Kelių eismo taisyklių.
Apžvelkime kėdučių grupes pagal suskirstymą kilogramais.
Patiems mažiausiems vaikams, naujagimiams, t. y. dar nesėdintiems vaikams, tiks kėdutės 0 arba 0+ kategorijos, pažymėtos 0-13, 0-18 ar 0-25 kg.
„0-13 kg“ kėdutės kitaip dar vadinamos „kėdutėmis-nešioklėmis“, nes jose vaikas ne sėdi, bet pusiau guli. Tokios kėdutės tvirtinamos priešingai važiavimo krypčiai, jose turi būti specialus įdėklas naujagimio galvytei prilaikyti.
Naujagimiui vežti gali būti naudojamas ir vežimėlio lopšys, bet jame turi būti vidiniai saugos diržai vaikui prisegti ir visi reikalingi specialūs priedai lopšiui pritvirtinti automobilyje – tai turi būti numatyta gamintojo.
Draudžiama vežti vaikus bet kokiame lopšyje nesant lopšio tvirtinimo sistemos ir neprisegus vaiko atskirais diržais.
Naujiena Lietuvoje, tačiau Skandinavijoje šiuo metu labai populiarios tokios kėdutės, kuriose net iki 4 metų vaikas keliauja nugara važiavimo krypčiai. Tokios kėdutės netvirtinsite ant vežimėlio važiuoklės, tačiau jei tokio poreikio nėra, ji tiks daug ilgiau.
Dar viena naujagimiams tinkanti kėdutė – „0-18 kg“ arba „0-25 kg“. Tai labai universali kategorija, nes tokia kėdutė prisitaikys prie augančio vaiko – ją galima tvirtinti ir važiavimo kryptimi, ir atvirkščiai, kai vaikas tvirtai sėdi, taip pat galima keisti gulėjimo-sėdėjimo pozicijas. Šios kėdutės yra stacionarios – pritvirtintos jos lieka automobilyje ir nėra nešiojamos.
Naujagimiams skirtas kėdutes draudžiama tvirtinti ant priekinės automobilio sėdynės, jei oro pagalvės neišjungtos.
Automobilio saugos kėdutės, montuojamos priešingai važiavimo krypčiai, t. y. nugarėle į priekį, labiau apsaugo vaiko galvą, kaklą ir stuburą. Todėl patartina kuo ilgiau jį vežioti tokiose saugos kėdutėje.
Nors ant naujagimiams skirtų kėdučių rasite užrašą, kad ji tiks vaikui iki 13 kg, greičiausiai tiek ilgai jos neteks naudoti. 13 kg gali sverti ir 1,5 metų vaikas, kuris sėdi, vaikšto ir nelabai pritars pusiau gulimai pozicijai. Bus paprasčiau žinoti, kad mažiausios kėdutės pakaks maždaug iki 7-12 mėn. t.y. tol, kol vaikas pradės savarankiškai sėstis ir tvirtai sėdėti. Jei vaikas užmiega vos užvedus variklį ir jo kojytės dar nesiremia į sėdynės atlošą, nors jam jau metukai, kėdutės kol kas dar galite nekeisti.
Kita saugos kėdučių grupė („I“ arba „I-II-III“) skirta jau sėdintiems savarankiškai, važiuojantiems veidu į kelią vaikams. Jiems tiks kėdutės, kuriose nurodomas svoris 9-18 kg, 9-25 kg, 9-36 kg.
Renkantis šios kategorijos kėdutę bus patogu, jei ją bus galima paguldyti, kai vaikas užmiega. Svarbu ir reguliuojamas diržų aukštis bei ilgis. Vaikas kėdutėje negali būti „laisvas“ – jis neturi turėti galimybės pasilenkti, laisvai persisverti per kėdutės kraštą, nes tokiu atveju kėdutė neatliks savo funkcijos – saugoti vaiką.
Dabar itin populiarios ir saugumu daugelį ankstesnių modelių lenkia kėdutės, kuriose nėra vidinių saugos diržų, o jų funkciją atlieka specialus apsauginis „staliukas“. Jis ne tik saugiai prilaiko vaiką kėdutėje, neleidžia persisverti per šoną, nevaržo pečių, bet ir autoįvykio atveju suveikia kaip oro pagalvė – proporcingai paskirsto smūgį.
Jei kėdutėje nurodoma svorio riba 9-25 kg arba 9-36 kg, reiškia, kad vaikui augant ji turės vienaip ar kitaip transformuotis. Dažniausiai tokiose kėdutėse galima nuimti vidinius saugos dirželius, kai vaiko pečiai juos „išauga“, ir segti vaiką automobilio saugos diržu. Rinkdamiesi tokią „augančią“ kėdutę būtinai atkreipkite dėmesį ne vien į aprašymą ar nurodomus skaičiukus, pažiūrėkite, ar ji tikrai tarnaus ilgai, ar bus pakankamai plati augantiems vaiko petukams, ar pakankamai aukštės galvytės apsauga.
Vyresniems, nuo 2,5-3 metų, vaikams skirtos kėdutės yra III kategorijos – 15-36 kg.
Šių kėdučių ypatybė – vaikas joje segamas jau automobilio diržu, pati kėdutė jau nebeturi vidinių diržų.
Dideliems vaikams – virš 3 metukų ir daugiau, jau galima važiuoti automobilyje vien tik ant vadinamosios „pasostės“ t. y. ant supaprastintos kėdutės, kuri atlieka pakylėlės vaidmenį. „Pasostė“ leidžia vaikui sėdėti pakankamai aukštai, tad automobilio saugos diržas nukreipiamas taisyklingai – per vaiko petį, o ne per veiduką ar kaklą, kaip tai atsitiktų, jei segtume pasodintą tiesiog ant automobilio sėdynės. Tačiau ir šiuo atveju reikėtų gerai pasvarstyti, ar jos pakaks. Juk tokia saugos kėdutė jau nebeturės nei atlošo, nei galvos ar šonų apsaugų, o vaikui užmigus bus sunku patogiai įsitaisyti. „Pasostę“ dažniau renkasi tėveliai, kurie keliauja neilgus atstumus, arba ją naudoja kaip papildomą kėdutę, jei vaikui tenka keliauti skirtingais automobiliais (pvz., ryte į darželį atveža mamytė, o vakare pasiima tėtis).
Nuo 3 metukų ir vyresniems vaikams patogiausios kėdutės, kurios turi ne tik apatinę dalį („pasostę“), bet ir patogų atlošą, šonines apsaugas bei galvos atramą. Tokioje kėdutėje patogu ir važiuoti, ir nusnūsti, o vyresnis vaikas išmoksta ir pats prisisegti.
Ar visos automobilio saugos kėdutės yra išbandomos bei testuojamos?
Kartais tėveliai mano, kad kiekviena rinkoje esanti kėdutė yra išbandyta autoįvykius imituojančiuose bandymuose. Tikrai taip nėra ir nebus. Taip gamintojai atlieka kokybės kontrolę, užsako nepriklausomų ekspertų tyrimą, bet „tiriamoji“ ir išbandyta kėdutė tikrai neatsidurs parduotuvės lentynoje.
Saugos kėdutėms yra nustatyti griežti Europos Sąjungos direktyvomis numatyti reikalavimai. Juos turi atitikti kiekviena mūsų rinkoje siūloma kėdutė. Tačiau yra ir nepriklausomų ekspertų, kurie atskirai išbando kėdutes ir atlieka vadinamuosius „crash“ testus, tačiau ne su visomis kėdutėmis. Juose dalyvauja tik garsiausi ir daugiausiai investuojantys gamintojai. Tokių bandymų rezultatai suvedami į lenteles, įvertinant kiekvieną svarbų aspektą, kiekvieną savybę nurodant atskiroje grafoje, ir pateikiami visuomenei.
Nepriklausomi ekspertai, kurie bando kėdutes ir jas tiria, išnagrinėja viską: jų patogumą, montavimo ypatybes, šoninių smūgių apsaugą ir pan. – jų rekomendacijos labai svarbios. Į jas svarbu atsižvelgti, tačiau tai nėra absoliutus kėdučių suskirstymas į „saugumo klases“ – tai rekomendacijos.
Kuri kėdutė pati saugiausia? Ar yra saugumo balai, ar laipsniai?
Lyg ir norėtųsi, jog renkantis kėdutę būtų kažkoks palengvinimas ir suskirstymas į lygius, ir kažkuri kėdutė būtų nurodyta kaip „saugiausia“, tačiau, deja, taip nėra. Saugumas – subjektyvus dalykas.
Atsižvelgiant į nepriklausomų ekspertų atliekamus tyrimus, įvertinant gamintojo žinomumą, jo produkcijos kokybės lygį, naudojančių atsiliepimus, Jums patinkančias kėdutės savybes – išsirenkama priimtiniausia.
Kadangi kiekviena savybė išbandoma ir įvertinama atskirai, visapusiškai saugiausios kėdutės nėra.
Kiekvienoje kategorijoje daugiausiai teigiamų savybių „surenka“ vis kita kėdutė – vienos geriausiai sustiprintos šoninės apsaugos, kitos – saugos diržų mechanizmas tvirčiausias. Kuo daugiau „balų“ surenka kėdutė, tuo ji laikoma labiau „rekomenduojama“, bet ne saugesne. Pirkėjas gali susipažinti su tyrimų rezultatais ir nuspręsti, kuri kėdutė tiks būtent jam, kuri atitinka jo reikalavimus.
Ar visos kėdutes tinka visuose automobiliuose?
Įprastai kėdutė kuriama taip, kad ją būtų galima saugiai pritvirtinti bet kuriame automobilyje, kuris atitinka ES reikalavimus ir turi 3 taškų saugos diržus. Deja, būna atvejų, kai kėdutės neįmanoma pritvirtinti dėl per trumpų automobilio saugos diržų. Tokiu atveju reikėtų bandyti tvirtinti kėdutę kitoje keleivio vietoje arba rinktis kitą kėdutės modelį. Prieš pirkdami kėdutę, pabandykite ją tame automobilyje, kuriame ji turės būti segama.
Kam reikalingos Isofix jungtys?
Jei automobilyje yra Isofix jungtys – specialus metalinis laikiklis vaiko saugos kėdutei (jo reikėtų ieškoti apatinėje galinės sėdynės atlošo dalyje), verta rinktis saugos kėdutę su Isofix sistema. Dėl tokių jungčių kėdutė automobilyje „prisegama“ labai tvirtai, prijungiama tiesiogiai prie automobilio konstrukcijos, ji visiškai nejuda, jos nereikia papildoma tvirtinti automobilio saugos diržu.
Pagal ką atskirti „geresnę“ kėdutę?
Apie automobilio saugos kėdutės kokybę pasako daug savybių: gamintojas ir informacija apie jį, audinių sudėtis bei atsparumas, tarptautinis įvertinimas, naudojančiųjų atsiliepimai, nepriklausomų ekspertų įvertinimas ir pan. Šiais laikais net gamintojo interneto puslapis gali suteikti daug informacijos.
Ką daryti, jei vaikas „nesėdi“ kėdutėje, priešinasi ir verkia?
Rinkitės kėdutę atsakingai, būtinai pasikonsultuokite su pardavėju, ar kėdutė tinka Jūsų vaikui, atitinka jo amžių, ūgį bei svorį. Jei vaikas, įsodintas parduotuvėje į kėdutę verkia, nebūtinai jam „nepatogu“ – tiesiog gali būti, kad mažyliui nejauku, kai nepažįstamoje aplinkoje „kažkas“ sega diržais. O galbūt vertėtų pabandyti ir kitą modelį. Specializuotose autokėdučių parduotuvėse konsultantai ne tik papasakos apie kėdutes, bet ir pritaikys kėdutės modelius pagal Jūsų vaiko amžių.
Įpratinti vaiką automobiliu važiuoti TIK saugos kėdutėje – tai užduotis ir tėveliams. Jie turėtų aiškinti ir padėti suprasti vaikui, kad tik taip keliauti yra saugu ir tinkama, kad kitokio būdo nėra. Be abejo, būtina visada segtis diržus patiems! Ūgtelėję vaikai ne tik patys noriai sėdasi į savo kėdutes, bet dar ir tėvams bei seneliams primena, kad prisisegtų ir juos prisegtų.
Paskutiniu sakiniu palinkėčiau tėveliams būtinai sodinti vaikus automobilyje į saugos kėdutes, nes esu tokios nuomonės, kad geriau bet kokia kėdutė, negu visai be kėdutės!
„Mamos žurnalas“