Prakeikimas, gyvenu su vyturiu (pelėda)

vyturiai

Jūratės Čiakienės nuotr. www.fotojurate.lt

Kartais kalbos apie vyturius ir pelėdas atrodo nerimtos, tik būdas pridengti savo tinginystei. Patogu pasiteisinti, kai ryte tingisi keltis iš lovos ir virti vaikams košę: „Negaliu, aš juk pelėda. Išvirk tu…“ O vakare, kai mažylis niekaip nenori užmigti, permesti pareigas sutuoktiniui: „Pavakarok su juo. Žinai, aš vyturėlis, ir mane pjaute pjauna miegas“.

Vis dėlto teorija apie dienos ir nakties paukščius nėra iš piršto laužta. Vyturiai ir pelėdos parodo, kaip tiksi mūsų vidinis laikrodukas, kurio negalime nepaisyti.

Didieji ir mažieji aktyvumo ratai

Žmogaus gyvenimas turi tam tikrą ritmiką. Vaikystė, paauglystė, suaugusio žmogaus gyvenimas, senatvė – tai didieji ratai, kuriais sukasi kiekvieno mūsų gyvenimas. Vaikystėje ir paauglystėje ląstelių augimas kur kas didesnis už jų irimą, senatvėje – atvirkščiai. Su amžiumi bioritmai keičiasi. Jauniems žmonėms (16-25 metų) dažniau būdingas pelėdos tipas, senatvėje net užkietėjusi pelėda gali pradėti keltis 5 ryto ir virsti tikru vyturiu.

Kiek mažesni ratukai apimtų 12 metų laikotarpį. Būtent per tiek laiko pasikeičia beveik visos žmogaus organizmo ląstelės – net 80 procentų. Todėl maždaug kas 12 metų galime pastebėti savo energingumo piką.

Dar mažesniais ratukais sukasi metų ritmas. Kiekvienas žmogus jaučia, kaip tam tikru metų laiku jį užplūsta jėgos. Tarkime, vienam rudenį norisi gilintis į mokslus, susikaupti veiklai, daug ir produktyviai dirbti, bet pavasarį jį gali kamuoti apatija, energijos trūkumas. Kitam pats geriausias laikas vasara ar žiema.

Labai nesunku suprasti savo paros ritmą. Kiekvieno žmogaus jis gali būti individualus, nors egzistuoja ir tam tikri bendri dėsniai. Tarkime, pirmasis rytinis pakilimas prasideda 4-5 valandą ryto. Jei tuo metu atsikeliate, galite mėgautis saulės tekėjimu, bundančia gamta, pajuntate, kaip užplūsta jėgos ir visiškai nebesinori miego. Tą energijos bangą dažniausiai ,,pagauna” vyturiai.

Antrasis rytinis pakilimas bus tik 9-10 valandą ryto. Jį jaučia beveik visi, nes tuo metu jau būna mokykloje ar darbe. Visiškai pabudęs kūnas gali sutelkti jėgas veiklai. Pakilimas trunka apie pusantros valandos. Prieš pietus prasideda didelis aktyvumo nuosmukis, mąstymas ir reakcijos sulėtėja. Dauguma žmonių tokią būseną išgyvena nuo 13 iki 15 valandos. 16-17 valandos – darbingas laikas, organizmo tonusas vėl pakyla. Bet 18-19, po darbo valandų atrodo, kad visiškai apleido jėgos ir nenori nieko daugiau, tik pareiti namo ir kristi į minkštą krėslą. Neveltui tuo metu tingisi kur nors eiti iš namų. Tačiau praėjus šiam energijos kritimo laikui toliau žmogus vėl gali būti aktyvus. Stipri aktyvumo banga būna apie vidurnaktį ir po jo. Jei žmogus neužmigo, jam prasideda tarsi „antrasis kvėpavimas“. Šią energijos bangą pagauna pelėdos.

Kas prisuka biologinį laikrodį

Gydytojas psichoterapeutas Olegas Lapinas sako, kad biologinis laikrodis priklauso nuo mūsų organizmo ląstelių veiklos. Aktyvumo periodus galima paaiškinti remiantis žmogaus fiziologija, mat tuo metu dalijasi organizmo ląstelės. Vyturio ar pelėdos gyvenimą mes esame paveldėję genetiškai.

Tačiau nemažiau svarbi ir žmogaus valia. Kiekvienas mūsų savo vidinį laikroduką prideriname prie socialinių aplinkybių. Žmonės vyturiai, kurie dirba naktinėje pamainoje, privalo atlikti savo pareigas taip pat sąžiningai, kaip ir pelėdos, nors tai galbūt kainuoja daugiau pastangų.

Mes nesame savo vidinio ritmo vergai. Sunku pateisinti nuolat  vėluojantį darbuotoją, kuriam ryte sunku atsikelti, nes jis pelėda. Jei žmogus gyvena tik pagal savo vidinį laikrodį, jis nori nenori pateks į socialinius konfliktus. Tačiau neturėtume būti ir vidinio ritmo šeimininkai. Tie, kurie ignoruoja savo dar nepabudusį kūną, kurie ryte apsipila lediniu vandeniu, stimuliuoja save kava ar cigarete, dažniau turės sveikatos problemų. Paprastai jie kenčia dėl nuotaikų svyravimų ar net depresijos.

Harmoningiausiai gyvena tie žmonės, kurie išmoksta būti partneriais su savo vidiniu ritmu.

Vyturiai ir pelėdos

Pagal žmogaus gyvenimo ritmą galima nemažai pasakyti apie jo asmenybę.

Vyturys labai jautrus rytiniam gamtos pabudimui. Galbūt jis jaučia didesnę harmoniją su pasauliu. Vyturiui svarbus saugumas, nes ryte jis sutinka saulėtekį, šviesą. (Apytikriais duomenimis, tipiški vyturiai yra 25-30 procentų žmonių).

Pelėda ignoruoja natūralų gamtos ritmą ir išnaudoja nakties valandas. Ji prisiderina prie vakarinio pakilimo. Pelėdos tipo žmonėms ne tokia svarbi harmonija su aplinka. Jie daugiau siekia tikslo, būna susikaupę. Tikrų pelėdų irgi yra 25-30 procentų žmonių.

Daugiau nei trečdalis žmonijos priklauso mišriam tipui, vadinamiesiems balandžiams, kurie aktyvūs ne anksti ryte ar vėlai vakare, o dieną.

Bioritmai susiderina

Gydytojas psichoterapeutas O. Lapinas pastebi, kad, gyvenant kartu, supanašėja ne tik žmonių įpročiai ar išvaizda, bet ir bioritmai. Subtili detalė: pastebėta, kad studenčių, gyvenančių viename bendrabučio kambaryje, menstruaciniai ciklai tampa vienodi.

Vienas prie kito derinasi ir sutuoktiniai. Tačiau ryškiausiai supanašėja motinos ir vaiko bioritmai. Kūdikio ląstelės dalijasi didžiuliu greičiu, aktyvumo laikotarpiai greitai keičiasi. Normalu, kad pirmaisiais metais mažylis naktį jis pabunda kas 2-3 valandas. Prie tokio ritmo prisitaiko ir mama, pabundanti nuo mažiausio garso vaikus pravirkus ar nusiklojus. Sakoma, kad motina kūdikio verksmą jaučia net miegodama kitame kambaryje.

Vaiko ir mamos harmonizacija vyksta ir kitose srityse, pavyzdžiui, kūdikis nori valgyti, o mamos krūtis kaip tik tuo metu prisipildo pieno. Taigi mitas apie žmogaus vidinį laikrodį nėra laužtas iš piršto.

Testas

Tikriausiai esate girdėję, kad žmonės skirstomi ne tik į vyturius (rytas) ir pelėdas (vakaras), bet ir į balandžius (diena). Siūlome smagią užduotį: sužinokite, koks paukštis jūs esate?

1. Penktadienio vakarą svečiavotės ir grįžote gerokai po vidurnakčio. Nuėjote miegoti 4 valandomis vėliau negu įprastai. Bet juk rytoj – šeštadienis ir galite miegoti, kiek širdis geidžia. Kada atsibusite?

a) kaip įprastai (1 balas)

b) valanda vėliau (2 balai)

c) dviem valandom vėliau (3 balai)

d) trim valandom vėliau (4 balai)

e) keturiom valandom vėliau (5 balai)

2. Savaitę laiko turėjote atostogų ir galėjote eiti miegoti bei keltis tada, kada norėjote. Bet atostogos baigėsi. Kiek laiko reikės, kad vėl užmigtumėte 11 valandą vakaro?

a) 10 minučių arba dar mažiau (1 balas)

b) 15 minučių (2 balai)

c) pusvalandžio (3 balai)

d) valandos (4 balai)

e) daugiau negu valandos (5 balai)

3. Įsivaizduokite, kad patekote į negyvenamąją salą. Kada norėtumėte, kad saloje švistų?

a) 9 valandą arba vėliau (5 balai)

b) 8 ryto (4 balai)

b) 7 ryto (3 balai)

c) 6 ryto (4 balai)

d) 5 ryto arba dar anksčiau (1 balas)

4. Kasdien 3 valandas jūs turite įtemptai dirbti. Kokį laiką pasirinktumėte darbui?

a) nuo 8 iki 10 valandos ryto (1 balas)

b) nuo 9 iki 12 ryto (2 balai)

c) nuo 10 iki 13 valandos (3 balai)

d) nuo 11 iki 14 valandos (4 balai)

c) nuo 12 iki 15 valandos (5 balai)

5. Kuriuo paros metu jaučiate didžiausią nuovargį, kada atrodo, kad jėgos jus apleido?

a) iškart pabudus (5 balai)

b) po pietų (4 balai)

c) pavakary (3 balai)

d) po pietų ir prieš miegą (2 balai)

e) vakare, prieš miegą (1 balas)

6. Kai galite miegoti kiek norite, kada paprastai pabundate?

a) 11 valandą ir vėliau (5 balai)

b) 10 ryto (4 balai)

c) 9 ryto (3 balai)

d) 8 ryto (2 balai)

e) 7 ryto ir anksčiau (1 balas)

7. Atostogaujate ir jaučiatės kuo puikiausiai. Kada jūs aktyviausi?

a) pavakary, vakare (5 balai)

b) dienos piko metu (4 balai)

c) ryte ir vakare (3 balai)

d) ryte ir vidurdienį (2 balai)

e) anksti ryte (1 balas)

8. 7 valandą ryto turite būti oro uoste. Žadintuvas sugedo, o pažadinti nėra kam. Kaip manote, kada pabusite?

a) anksčiau negu pusę šešių (1 balas)

b) tarp 6.30 ir 6.50 (2 balai)

c) tarp 6.50 ir 7 valandos ryto (3 balai)

d) tarp 7 ir 7.10 (4 balai)

e) po 7.10 ir vėliau (5 balai)

Suskaičiuokite balus:

Jeigu surinkote daugiau negu 32 balus, jūs – tipiška pelėda (vakarinis tipas);

Jeigu surinkote 28-32 balus, jūs – sąlygiška pelėda (dienos – vakaro tipas);

Jeigu bendra balų suma 21-27 taškai, jūs – balandis (dienos gyvenimo tipas);

Jei surinkote 16-20 balų, esate sąlygiškas vyturys (ryto ir dienos tipas);

Jeigu jūsų balų skaičius neviršija 16, esate pats tipiškiausias vyturėlis.

„Mamos žurnalas“

Žymos: ,

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


8 + = šešiolika

Kitos temos: