Panašu, jog temos apie tvarumą dabar pasidarė madingos. Tebūnie, tokia mada yra labai gera ir skatinanti teigiamus pokyčius. Tačiau nereikia galvoti, kad tvarumas tai kažkas, ko mes nepažįstame, ko reikia mokytis paskaitose ar perskaityti begales knygų.
Paprastais žodžiais tariant, tvarumas yra tai, ką mes kiekvienas jau turime ir galime bet kuriuo metu praktikuoti. Tai – savęs įsiklausymas, ryšio su aplinka kūrimas, buvimas gamtos dalimi ir jos poreikių suvokimas. Mes visi esame susiję – su kitais žmonėmis, su savo artimiausia aplinka ir gamta. Todėl natūralu, jog turėtume jausti atsakomybę už savo vaidmenį, kurį šiame ryšyje atliekame. Esame brandūs, jeigu tai suvokdami renkamės būti kūrėjais, saugotojais, pagalbininkais, palaikytojais, taisytojais. Mūsų užduotis, ne tik patiems tokiais būti, bet ir to mokyti savo vaikus.
Tad kaip kalbėti su vaikais, kad jie augtų atsakingais, rūpestingais, bet kartu laisvais ir gebančiais kurti tikrą ryšį žmonėmis?
Asmeninis pavyzdys. Tvari vaikystė prasideda nuo tvarios tėvystės. Būkime savo vaikams geriausiu pavyzdžiu, kokiu tik galime save įsivaizduoti. Nebijokime suklysti, taisytis, atsiprašyti, klausti, domėtis ir ieškoti. Vaikai negalvoja, kad tai darydami mes griauname savo autoritetą jų akyse, nes ,,tėtis ar mama kažko nežino. Vaikai mato pavyzdį, kaip nepaisant visko išlikti sąmoningu, būti žingeidžiu, nebijoti mokytis ir nuolat tobulėti.
Kasdienė rutina. Gyvenimas susideda iš detalių, o detalės irgi gali būti įdomios. Kartu su vaikais domėkimės iš kur atkeliauja maisto produktai ar daiktai, iš kokių medžiagų ir kieno rankomis jie pagaminti, kaip ilgai keliavo, kol pateko pas mus. Pasakokime jiems, kad pagarba daiktui, tai pagarba ir jį pagaminusiam žmogui bei visai Žemei. O kiek smagumo ir atradimo džiaugsmo galima patirti daiktą prikėlus antram gyvenimui! Trumpai tariant – būtent kasdienybėje padedame formuotis teigiamiems vaikų įpročiams, tad būkime nuoseklūs.
Knygos. Kokie neišpasakyti lobiai jose slepiasi! Padėkime vaikams pasirinkti tas knygeles, kurios aprašo sveiką požiūrį į pasaulį ir save, savo kūną. Ieškokime tokių, kuriose nupasakojamos daiktų gamybos ir šiukšlių perdirbimo subtilybės, gvildenami klimato kaitos klausimai, vaizduojama nuostabi gyvūnijos ir augalijos įvairovė, evoliucija ir Žemės istorija. Ir visai nebūtina vaikus mokyti smerkti ar teisti tuos, kurie elgiasi netinkamai – nesaugo, griauna, naikina ar teršia. Tiesiog galime vaikams teigiamais pavyzdžiais skiepyti susidomėjimą aplinka, pastabumą, meilę gamtai ir drąsą pakelti nukritusią šiukšlę, užstoti silpnesnį, netoleruoti neteisybės.
Filmai ir laidos. Juose taip vaizdžiai perteikiamas gyvybės gyvenimas, vandenynų gelmių džiaugsmai ir problemos, retų, nykstančių gyvūnų ir augalų rūšių grožis. Daugybė žmonių dirba tam, kad sukurtų puikią dokumentiką arba aktualias problemas nagrinėjančias publicistines laidas. Išsirinkime ir žiūrėkime kartu su vaikais.
Meilė. Mylimi vaikai auga savimi pasitikinčiais ir rūpestingais žmonėmis. Jiems nereikia slėpti savo vaikystės nuoskaudų po destrukciniu elgesiu. Atvirkščiai, jie lieka atviri ir empatiški, galintys suprasti, užjausti ir padėti kitiems. Maži sąmoningi žmonės pavirsta dideliais ir keičia pasaulį.
Gali būti, jog prie šio sąrašo pridėsite savo būdų, kuriuos praktikuojate augindami sąmoningus Žemės gyventojus. Būtų džiugu, jeigu galėtumėte jais pasidalinti rašydami į info@naturoti.lt, o mes pasidalinsime su kitais. O jeigu norite pasisemti idėjų knygoms ar filmams – apsilankykite https://www.naturoti.lt/naudingos-nuorodos .
Auginkime sąmoningai!