Prieš 7-8 metus pradėjo populiarėti lopšiniai vežimėliai, kurių kiekviena dalis komplektuojama atskirai – lopšys, sportinė dalis (sėdimoji dalis sėdinčiam vaikui – ją vadinkime tiesiog „sportine dalimi“), autokėdutė. Tuo metu labai daug gamintojų pradėjo gaminti vežimėlius, ant kurių rėmo montuojama ir autokėdutė.
Dabar tokių vežimėlių paklausa ir pasiūla didžiausia.
Kitas vežimėlių modelis – vadinamieji universalieji (arba „vežimėliai-universalai“). Šie vežimėliai neturi atskiro didelio tvirto lopšio, o naujagimis guldomas tiesiai į sportinę dalį su papildomu miegmaišiuku-vokeliu (vaiknešėliu), kurio nugarėlė pakietinta. Tokie vežimėliai pigesni, tačiau jų renkamasi mažiau, nes jie didesni ir kur kas sunkesni.
Lopšiniai vežimėliai gali būti skirtingo „stiliaus“: klasikiniai – t.y. sūpuojami, minkšti, dideli, arba sportiški – šiuolaikiškesnio dizaino, lengvesni.
Visi vežimėliai skirti vaikams iki 3 metų.
Dažniausias būsimų tėvelių klausimas – tai kuris vežimėlis geriausias?
Reikėtų įtariai žiūrėti į pardavėją, kuris iškart nurodo, jog tas ar kitas vežimėlis – idealiausias. Nuskambės keistai, bet idealaus vežimėlio nėra. Kas vienam tinka arba patinka, kitam gali atrodyti visiškai nepriimtina. Dėl to vežimėlių gausa leidžia išsirinkti kiekvienam savo variantą – pagal svorį, parametrus, gyvenamąją vietą, dizainą. Taip, dizainas irgi labai svarbu.
„Trys viename“ – tiesiog žodžių junginys ar privalumas?
Kaip minėjome, dabar populiaresni lopšiniai vežimėliai, ant kurių važiuoklės galima montuoti ir lopšį, ir sportinę dalį, ir autokėdutę. Jūs patys renkatės, kurias dalis naudosite. Tad „trys viename“ nėra išskirtinis privalumas ar kriterijus, pagal kurį reikėtų rinktis vežimėlį. Dauguma pardavėjų, kurie tiesiogiai atstovauja vežimėlių gamintojams, gali pasiūlyti įvairius variantus, pvz., įsigyti tik lopšį ir važiuoklę, arba abi dalis su sportine, arba ir visas tris. Autokėdutė beveik visada komplektuojama atskirai, vežimėlį galima rinktis be jos (jei, tarkime, Jūsų pažįstami paskolino labai gerą „išaugtą“ autokėdutę arba norite pirkti kito autokėdučių gamintojo modelį).
Kiek ratų reikia vežimėliui – trijų, keturių, o gal aštuonių?
Vyrauja mitas, jog trys ratai – nestabilu. Vis dėlto tai mitas.
Gerų gamintojų triračiai vežimėliai yra tikrai stabilūs, nes su jais atliekami įvairūs bandymai ir griežti testai. Jei tėveliams atrodo, kad su triračiu vežimėliu jiems bus sunkiau pravažiuoti mišku ar labai nelygiu keliu – tada triratis netiks. Labai svarbu pačių tėvelių noras. Triračiai – manevringesni – lengviau valdomi viena ranka, lengvesni, grakštesni.
Keturi, šeši ar aštuoni ratai – nėra labai didelio skirtumo. Svarbesnis kriterijus yra ratų dydis – kuo ratai didesni, tuo lengviau vežimėlis riedės. Tai bus svarbu, jei gyvenate „gamtoje“ ar važinėjate blogu keliu. Važinėjant įprasta danga (šaligatviais, parko takais, gatve ir pan.) – labai patogu, kai priekiniai ratai sukiojasi apie savo ašį. Tuomet vežimėlis lengvai valdomas, manevringas, jo nereikia pakelti norit pasukti į vieną ar kitą pusę.
Natūralios medžiagos – ar tai privalumas?
Nebūtinai visos vežimėlio medžiagos turi būti natūralios, nes medvilnė greitai dyla ir blunka, o pasiūtas iš medvilnės, tarkime, stogelis nukentėtų greičiausiai (jį lengvai pažeistų nuolatinė temperatūrų kaita, drėgmė ir kiti veiksniai). Vidinės medžiagėlės (lengvai išimami įdėkliukai, paklotėliai) dažniausia būna natūralios, jas galima dažniau skalbti.
Ar didelis lopšys – svarbu? Į ką atkreipti dėmesį, renkantis lopšio dydį?
Didelis lopšys išties patogu – į jį drąsiai guldysite mažylį tol, kol jis pradės tvirtai sėdėti, nesibaiminsite, kad vaikas išaugs lopšį per anksti. Nereikėtų ieškoti rinkoje siūlomo paties didžiausio lopšio (kaip ir paties lengviausio vežimėlio). Gali būti, kad toks vežimėlis nebus patogus būtent Jums arba nepatiks kitomis savybėmis. Reiktų atkreipti dėmesį į tai, jog didelis vežimėlio lopšys yra dedamas ant tvirtos, didesnių gabaritų važiuoklės, kurios ir svoris bus didesnis (jei gyvenate ketvirtame aukšte be lifto, nenorėsite kaskart nešti 19 kg svorio). Jei Jums patinka klasika, dideli komfortiški vežimai – drąsiai rinkitės tokį. Jei toks vežimėlis nesiderins su Jūsų gyvenimo būdu (mažu automobiliu, nedideliu butuku), ieškokite ne paties didžiausio, bet tiesiog klasikinio erdvaus lopšio.
Tad didelis lopšys – patogu, nes vaikas ilgiau jame tilps. Nebus didelės problemos, jei išaugus lopšiuką reikės pradėti naudoti sportinę dalį – vadinasi, tam atėjo laikas. Sportinėje dalyje taip pat yra gulimoji padėtis, tad jei mažylis dar ilgiau miega lauke – ji tam puikiai tiks.
Kiek turi sverti vežimėlis?
Dažnai būsimieji tėveliai į reikalavimų vežimėliui sąrašo viršų iškelia savybę – lengvumas ir ieško paties lengviausio vežimėlio. Šiuo atveju situacija panaši į didžiausio lopšio reikalavimą.
Įprastas vežimėlių svoris (kartu su pritvirtinta viena iš trijų komplekto dalių – pvz., lopšiu) maždaug toks:
Lengvas – apie 10-13 kg.
Vidutinio svorio – apie 14-16 kg.
Sunkesnis – virš 17 kg.
Gamintojai svorį nurodo labai įvairiai: vieni – tik rėmo, kiti – rėmo be ratų ir pan. Todėl realų svorį reikėtų patikrinti pakilnojant vežimėlį. Vieno kilogramo skirtumo, vežimėlyje gulint dar ir mažyliui, tikrai nesijaus. Todėl nereikėtų tam teikti didelės reikšmės.
Kokia turi būti sportinė dalis?
Tarp tėvelių paplitusi sąvoka – „pilnai gulima padėtis“. Sportinės dalys skirtingų gamintojų gaminamos labai įvairios – vienų vežimėlių modelių sportinės dalies nugarėlė išsitiesia lygiau, kitų – lieka šioks toks kampas. Standarto nėra. Tačiau visos sportinės dalys turi poilsio padėtį, kuri, kartais net ir ne visiškai tiesiai ištiesus, yra patogi vyresniam nei 6 mėn. mažyliui nusnūsti ar pailsėti.
Kokie vežimėlio su permetama rankena privalumai?
Vežimėlių su permetama rankena šiuo metu jau nėra labai daug, nes tokie vežimėliai sveria kiek daugiau nei įprasta, jų dizainas nėra itin patrauklus, šiek tiek sudėtingesnė jų gamyba. Permesti rankeną patogu pučiant vėjui vaikui į veiduką.
Tačiau daugelio ir kitų modelių vežimėlių, turinčių įprastas stūmimo rankenas, visas dalis (lopšį, sportinę dalį ar autokėdutę) galima nesunkiai apsukti – kad vaikas žiūrėtų į mamą ar priešingai.
Vežimėlį su permetama rankena siūlytume išbandyti patiems ir įsitikinti, ar tai Jums patogu.
Kiek įvairūs priedai (užklotėliai, apsaugėlės nuo vabzdžių ar lietaus) daro vežimėlį geresnį?
Pigiųjų vežimėlių komplektą dažniausiai sudaro viskas – net krepšelis mobiliajam telefonui, nes tai lyg ir padidina jo vertę.
Pasauliniai gamintojai, kurie orientuojasi į viso pasaulio rinką, priedus leidžia pasirinkti kiekvienam pirkėjui pagal jo asmeninius poreikius. Nemažai lemia net šalies klimatas: jei daugiau šaltų sezonų – reikės šilto užkloto, jei karštas klimatas – skėčio nuo saulės, jei puola uodai – tinklelio nuo uodų. Vežimėlių atstovai tikrai turi visus svarbius priedus ir pasiūlys juos pagal tai, kokiu sezonu gims vaikas ir kokių aksesuarų tuo metu reikės. Dėl to, neapkraunant nereikalingais priedais, paties vežimėlio kaina yra mažesnė, bet kokybė – aukštesnė.
Ką daryti jei vežimas girgžda?
Vežimėliams, kaip ir dviračiams ar kitokiai technikai, reikia šiokios tokios priežiūros – kartais reikia išvalyti ratus, sutepti girgždančias vietas, ir jis vėl rieda kaip naujas. Kilus neaiškumams, pastebėjus, jog kuri nors dalis yra pažeista ar įtrūkusi, visada galima (ir reikia) konsultuotis su pardavėju. Visiems vežimėliams, parduodamiems Lietuvoje, turi būti suteikiama garantija, kuri užtikrina, kad bus pašalinti visi defektai. Todėl kartais „rizikuojama“ siunčiantis vežimėlius iš užsienio, nes tokiu atveju garantinio aptarnavimo vieta bus kitoje valstybėje.
Kitų mamyčių patarimai – naudingi?
Skaityti komentarus tų, kurie jau turi Jums patinkantį vežimėlį – labai gerai. Tik į tai reikia žiūrėti ir labai kritiškai. Dažnai pasitaiko ir subjektyvios nuomonės – tam tikra vežimėlio funkcija gali vienam patikti, kitam – ne. Visą informaciją pravartu pasitikrinti gamintojo interneto svetainėje ar prekybos vietose. Kasmet gamintojai keičia ir tobulina vežimėlius, o vežimėlį naudojančių mamyčių nuomonė gali būti išsakyta senokai, pats modelis jau gali būti pasikeitęs, o nuomonė – ne.
Kokie vežimėlių suskleidimo ypatumai?
Vežimėlių gamintojai nuolat svarsto, kaip naudojimąsi vežimėliu padaryti paprastesnį, kad jis tėvelių neapsunkintų. Kasmet rinkoje pasirodo vis naujai suskleidžiamų važiuoklių (pristatytas netgi toks modelis su specialiu mygtuku, kurį paspaudus važiuoklė pati automatiškai susiskleidžia ir susilanksto). Čia irgi nėra vienodos sistemos. Ar skleidimo svirtelė aukščiau, ar žemiau, ar ją reikės pasukti ar palenkti – neturėtų turėti didelės reikšmės renkantis vežimėlio modelį, nes bet kuris sulankstymo mechanizmas yra lengvai perprantamas ir išmokstamas.
Ar galima grąžinti vežimėlį?
Grąžinti į parduotuvę galima bet kurį vežimėlį, tačiau jis turėtų būti nenaudotas. Nusipirkę išbandykite namuose, sulankstykite, pavažinėkite. Jei kyla neaiškumų – kreipkitės į pardavėją.
Tad ar yra idealus vežimėlis – pagal kurią savybę rinktis?
Kaip jau supratote – idealaus visiems nėra. Vieni tėveliai vertina vienokias vežimėlio savybes, kiti – kitokias. Dėl to rinkoje ir yra šitiek skirtingų modelių ir gamintojų. Galima pasidžiaugti tuo, kad dabar Lietuvoje yra labai platus gerų pasaulinių vežimėlių gamintojų pasirinkimas ir juos galima apžiūrėti „gyvai“.
Rinkitės pagal vežimėlio kokybę, išskirtines savybes, privalumus ir bendrą vežimėlio vaizdą, nebijokite patinkančio dizaino.
Dvynukų/pametinukų vežimėlių rūšys
Anksčiau būdavo paprasta – dvynukų vežimėlis buvo toks, kuriame vienas šalia kito galėjo gulėti, o vėliau – sėdėti, du vaikučiai. Tai būdavo (ir dabar tokių yra) masyvus, stambios konstrukcijos vežimas, kuris važiuoja puikiai, tačiau jį sulankstyti, ar sutalpinti į automobilio bagažinę – sudėtinga užduotis, kadangi nebuvo galimybės nuimti lopšiukų (jie jų išvis neturėdavo), ir visas vežimėlis buvo sunkus.
Dabar net ir augindami du mažylius tėvai nori laisvai judėti, aktyviai įsitraukti į kasdienes veiklas, tad ir vežimėliai privalo tobulėti, prisitaikyti prie naujovių.
Kaip ir anksčiau, taip ir dabar, yra dvi pagrindinės dvigubų vežimėlių rūšys – „traukinuko“ principu ir „šonas-prie-šono“ principu sukonstruoti vežimėliai. Naujausia rūšis – „kompaktiški“ – kai ant vienos važiuoklės, ne ilgesnės nei viengubo vežimėlio, tvirtinami dviems vaikams vežti pritaikyti priedai (lopšiai, autokėdutės ir t.t.).
„Traukinukai“
„ Traukinuko“ principu sukonstruoti vežimėliai yra siauri, gali būti pritaikomi tiek dvynukų, tiek pametinukų poreikiams.
Paprastesni gali būti jau iš anksto numatyti vien tik sėdintiems vaikams, ant jų nemontuosite papildomų priedų, bet jie bus kiek lengvesni, pigesni.
Patys patogiausi „traukinukai“ yra tokie, kuriuos galima modifikuoti – ant važiuoklės tvirtinti ne tik vienodus priedus (tarkim, du klasikinius lopšius), bet ir, esant reikalui, skirtingus: pvz., lopšį ir sėdimąją dalį. Auginant pametinukus tai ypač svarbu – prisitaikyti prie dviejų skirtingo amžiaus ir poreikių vaikų.
Reikalavimai konstrukcijai. „Traukinukas“ bus ilgesnis nei vienas vaiko vežimėlis, tad labai svarbu, kad jis būtų lengvai valdomas, turėtų manevringus priekinius ratelius. Taip pat svarbu jo suskleidimas – mamai bus smagu, jei net ir dviejų vaikų vežimėlį ji galės lengvai susidėti į automobilį ir energingai įsitraukti į kasdienio gyvenimo veiklas. Šiuo vežimėliu bus paprasta pravažiuoti pro duris, jis tilps ir į erdvesnį liftą.
„Šonas-prie-šono“ (Side-by-side)
Tokiuose vežimėliuose vaikai sėdi/guli vienas šalia kito, daugelyje modelių kiekvieno vaiko sėdynukė (kartais – stogeliai ir pakojai) reguliuojama atskirai, nes net ir dvynukai gali miegoti skirtingu laiku. Šie vežimėliai platesni, tačiau vaikai yra vienodai matomi, sėdi vienas šalia kito. Kadangi „šonas-prie-šono“ važiuoklė platesnė ir tai gali trukdyti jums laisvai įvažiuoti į tam tikras patalpas, kiekvienas centimetras bus svarbus. Pažangūs sprendimai pritaikyti net ir šioje srityje – sukurti tokie „šonas-prie-šono“ vežimėliai, kurių galiniai ratai (plačiausia važiuoklės dalis) „paslėpti“ po vežimėlio konstrukcija, jie nebus „atsikišę“ į šonus, nesikabins už kiekvienos siauresnės vietos.
Reikalavimai konstrukcijai. Labai svarbu manevringumas – bus maloniau, jei priekiniai ratai galės suktis apie savo ašį.
Kuo daugiau galimybių prisitaikyti prie vaikų poreikių – atskirai reguliuojami nugaros atlošiukai, stogeliai, pakojai, atskiri lopšiai, galimybė tvirtinti skirtingus priedus vienu metu – visa tai lengvins Jūsų kasdienius pasivaikščiojimus tiek su dvynukais, tiek su skirtingo amžiaus mažyliais.
„Kompaktiški/linijiniai“ dvigubi vežimėliai
Jau beveik bendriniu tapęs pavadinimas „Phil & Teds” geriausia atspindi tokių vežimėlių rūšį – tai „vienoje linijoje važiuojantys vaikai“. Tai vežimėliai, kurie atrodo kaip vieno vaiko vežimėlis, tačiau prie jo galima pridėti papildomą sėdynukę, ir jis tampa dviejų vaikų vežimėliu, kuris veža net 40 kg svorį. Tokio pobūdžio vežimėliai „neįpareigoja“ kaskart į lauką eiti su abiem vaikais. Jei keliaujate su vienu vaiku, tiesiog paliksite papildomus priedus namuose ar automobilyje, ir vežimėlis „taps“ įprastu viengubu „sportinuku“. Šio tipo vežimukus ypač mėgsta pametinukų tėvai, nes jiems tenka prisitaikyti prie labai skirtingo vaikų dienos rėžimo, o šio vežimėlio konstrukcija prisitaiko prie jo. Dažnai girdime dvejonių, kad galbūt vaikui, sėdinčiam galinėje sėdynukėje bus liūdna, neramu, tačiau, jei netikite konsultantu, pasiteiraukite jau naudojančių tokius vežimėlius tėvų, jie pasakys, kad būtent ta „galinė“ sėdynukė ir tampa „prestižine“, labiausiai mėgstama dėl jos teikiamo jaukumo ir privatumo jausmo vaikams.
Aptartojo modelio vežimėlius jau gamina ne vienas pasaulinio lygio gamintojas – „Phil & Teds“ , „TFK (Trend-for-kids)“ , o juos renkasi aktyvūs tėvai, kurie nori energingai įsilieti į gyvenimą, pažinti pasaulį kartu su vaikais, kuriems vežimėlis – priemonė judėti savęs neapsunkinant.
Reikalavimai konstrukcijai. Be abejo, rėmo tvirtumas – svarbi savybė, nes šiuo atveju dviejų vaikų svoris vežamas ant vieno vežimėlio rėmo. Taip pat – plotis. Vežimėlis turi būti pakankami siauras, kad galėtumėte pravažiuoti pro įvairių patalpų duris, liftą. Manevringi ratai – kaip ir anksčiau aptarti modeliai, „kompaktiški“ dvigubi vežimėliai veža didesnį svorį, tad ir juos valdyti bus lengviau, jei priekiniai rateliai suksis apie savo ašį. Suskleidimas turi būti paprastas, įveikiamas per kelias sekundes – Jūsų juk laukia du maži vaikai!
Papildomi rateliai su pakyla vaikui stovėti
Tai mažiausia investicija ir lengviausias sprendimas tėvams, kurie dvejoja dėl naujo vežimėlio pirkimo – juk pirmajam vaikui pirko patį geriausią, patogiausią, ir jis vis dar puikios būklės. Papildomi rateliai su vieta vyresniam vaikui stovėti bus tvirtinami prie jau turimo vežimėlio rėmo. Tačiau šiuo atveju turite labai rimtai apsvarstyti kelis aspektus: ar vyresnėlis jau gana didelis, kad, pavargęs eiti, dar turės jėgų stovėti ant papildomų ratelių, įsikibęs į vežimėlio rankeną ar lopšį. 2-3 metukų vaikui prisilaksčius labiau norėsis sėdėti ar net nusnūsti, tad retai kuris sutiks stovėti, kol pasieksite namus. Taip pat svarbu, ar vežimėlio konstrukcija leis patogiai tvirtinti papildomus ratelius – stovėdamas vaikas turi tilpti tarp stūmimo rankenos ir lopšio/sėdėjimo dalies. Papildomi rateliai – išeitis tiems tėvams, kurių vyresnis vaikas jau pakankamai didelis, ir poilsio jam reikės mažai.
„Mamos žurnalas“
Labai naudinga ir išsami informacija teveliam kurie pirks savo vaikams vežimėlį. Labai ačių jums nuo vaiku baze komandos.