Darželiuose ir mokyklose su vaikais dirba ne tik mokytojai ir mokytojos, bet ir švietimo pagalbos specialistės bei specialistai, mokytojo padėjėjai. Kokios šių specialistų funkcijos? Paprašėme Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos komentaro.
Kas yra kas darželyje ir mokykloje
Visi specialistai padeda spręsti kylančias problemas, kurti palankią ir saugią ugdymosi aplinką, atsiskleisti mokiniui ir siekti rezultatų, atsižvelgiant į kiekvieno galias. Į juos gali kreiptis pats mokinys ar jo tėvai, mokytojai.
Švietimo pagalbos specialistai taip pat yra psichologai, logopedai, tiflopedagogai (teikia specialiąją pedagoginę pagalbą akliems ir silpnaregiams mokiniams), surdopedagogai (teikia pagalbą turintiesiems klausos sutrikimų, taip pat kochlearinių implantų naudotojams).
Mokytojo padėjėjai padeda ugdytiniui. Patys mokytojo padėjėjai ugdymo proceso neorganizuoja, užduočių ugdytiniams nerengia, pamokų nedėsto. Mokytojo padėjėjas padeda mokiniui per pamokas – paaiškina mokytojo skirtas užduotis, rekomenduojant mokytojui, padeda jas atlikti, padeda mokiniui perskaityti tekstus, užsirašyti pamokos medžiagą, pasižymėti namų darbus, pasiruošti mokymosi priemones ir t.t.
Mokytojo padėjėjas padeda vaikams ir per pertraukas – jei reikia, palydi į valgyklą, popamokinius užsiėmimus, pasitinka atvykusius į mokyklą, kartu su klase keliauja į išvykas ir kt.
Socialiniai pedagogai padeda įgyvendinti vaiko teisę į mokslą, užtikrinti jo saugumą mokykloje bei sudaryti prielaidas pozityviai jo socializacijai, pilietinei brandai. Jie mokiniams ir tėvams teikia informaciją apie priklausančias socialines garantijas ir rūpinasi jų užtikrinimu, pvz., kad vaikas gautų nemokamo maitinimo paslaugą, jam būtų suteikta reikiama kitų specialistų pagalba, aiškinasi mokyklos nelankymo priežastis, organizuoja ugdymo įstaigose prevencines veiklas, padeda integruotis į bendruomenę naujokams ir pan.
Specialieji pedagogai teikia specialiąją pedagoginę pagalbą mokiniams, turintiems mokymosi sunkumų, sutrikimų ir negalių, padeda gerinti specialiųjų poreikių turinčių mokinių ugdymąsi, kad vaikai galėtų pasiekti asmeninės pažangos. Kitaip tariant, specialieji pedagogai, pasitelkę konkrečiam mokiniui tinkančias metodikas, padeda jam suprasti ugdymo turinį, jį įtvirtinti. Pavyzdžiui, mokiniui, turinčiam skaitymo sutrikimą, padeda stiprinti skaitymo įgūdžius ar teksto suvokimą papildomomis arba kitomis formomis pateikiamomis užduotimis.
Specialiųjų pedagogų pagalba svarbi ir mokytojams: jie pataria mokytojams, kaip pritaikyti mokomąją medžiagą ir mokymo priemones, individualizuoti, pritaikyti bendrąsias programas specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems mokiniams. Tarkime, autistiškam mokiniui paaiškina ar grafiškai atvaizduoja pamokos planą, užduotis pateikia dalimis ir pan.
Be to, specialieji pedagogai stebi mokinius ir atlieka pedagoginį mokinių vertinimą, nustato mokinių žinių, mokėjimų, įgūdžių, gebėjimų lygį ir jų atitikimą ugdymo programoms bei įvertina pažangą mokykloje. Rekomenduoja jų tėvams, ar reikėtų kreiptis dėl specialiųjų poreikių nustatymo.
MOKYTOJO PADĖJĖJAS
Mokytojo padėjėja, mokinių duomenų tvarkytoja Donata Šeibokienė, Panevėžio „Vyturio“ progimnazija
Mokytojo padėjėja dirbu jau ketverius metus. Šį darbą pasirinkau išgirdusi artimoje aplinkoje pasakojant apie tai, kiek daug pagalbos vaikams gali suteikti šis darbuotojas. Myliu vaikus, gebu rasti bendrą kalbą bei juos motyvuoti. Man labai džiugu matyti mokinių pažangą, pagalbos teikiamą naudą bei kylančią mokinių motyvaciją.
Dirbu su įvairaus amžiaus mokiniais, nuo pradinukų iki aštuntokų, atsižvelgdama į klasėse esančių mokinių poreikius. Turiu savo darbo dienos tvarkaraštį, pagal kurį dalyvauju pamokose kartu su specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiais mokiniais.
Dirbdama su konkrečiais mokiniais, ilgainiui juos geriau pažįstu, žinau, kas jiems labiausiai nesiseka, kur reikia pasitempti ir į ką atkreipti dėmesį. Mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, pamokose paaiškinu mokytojo skirtas užduotis, padedu jas atlikti, perskaityti tekstus, užsirašyti pamokos medžiagą, naudotis mokymosi priemonėmis.
Padedu ir pertraukų metu, palydžiu mokinius į valgyklą. Kartu su klasių vadovais ir jų auklėtiniais vykstu į ekskursijas. Po pamokų dirbu namų darbų ruošos centre, į kurį nukreipiami mokymosi sunkumų turintys vaikai, kurie neturi sąlygų papildomai pasimokyti namuose. Man svarbiausia – kuo geriau pažinti kiekvieną savo mokinį, padėti mokytis, palaikyti, būti kartu. Esu laiminga, kad darbe esu reikalinga ne tik mokytojams, bet ir jau savais tapusiems mokiniams.
SOCIALINIS PEDAGOGAS
Socialinė pedagogė Lina Seferoglu, Panevėžio pradinė mokykla ir Panevėžio rajono Pažagienių darželis-mokykla
Esu viena pirmųjų socialinių pedagogių. Kai buvo įsteigta ši specialybė, man jį pasirodė labai įdomi, tad baigiau socialinės pedagogikos studijas ir štai jau 15 metų dirbu mokykloje.
Pagrindinis mano darbas yra pagalba vaikiams – pradedant adaptacija, kai pirmaisiais mėnesiais pirmokėliai jautriai reaguoja į aplinkos pasikeitimą, baigiant mokinių konfliktų sprendimu, saugios, pozityvios atmosferos mokykloje kūrimu.
Socialinio pedagogo pagalba gali būti planuota arba spontaniška, kai jos reikia čia ir dabar. Pagal kiekvienos klasės poreikius planuojame susitikimus, klasių valandėles, jų temas, įvairias ugdomąsias, prevencines veiklas.
Į socialinį pedagogą visada gali kreiptis ir tėvai, kai vaikas turi motyvacijos mokytis ar socializacijos problemų. Jeigu matau, kad pati negaliu suteikti pagalbos, pasirūpinu nukreipti pas kitus specialistus, dalijuosi kontaktais, paaiškinu galiojančias tvarkas.
Konsultuoju ir mokytojus, mokytojų padėjėjus. Dažnai jie nori tiesiog pasitvirtini, ar teisingai sprendžia vaikams kylančias problemas.
Gaila, vis dar pasitaiko situacijų, kai mokiniai gąsdinami socialiniu pedagogu, lyg šis būtų policininkas. O turėtų būti atvirkščiai. Mes esame pagalbos teikėjai, o ne baudėjai. Kai pradėjau dirbti, ir mūsų mokykloje būta tokių istorijų, bet dabar tai jau seniai išgyvendinta. Socialinis pedagogas yra vaiko draugas – tas darbuotojas, pas kurį vaikas gali ateiti pagalbos, o kartais tai yra tiesiog galimybė pasikalbėti, nusiraminti.
SPECIALUSIS PEDAGOGAS
Specialioji pedagogė-logopedė Ramūnė Doliebienė, Panevėžio „Vyturio“ progimnazija
Specialioji pedagogika yra gana jautri ir empatijos reikalaujanti profesija. Specialiesiems pedagogams tenka dirbti su jautresnėmis mokinių grupėmis, turinčiomis mokymosi sunkumų, sutrikimų. Mūsų tikslas – padėti kiekvienam vaikui mokytis pagal jo galimybes, laiku įvertinant ugdymosi barjerus ir trikdžius. Specialiųjų ugdymosi poreikių gali turėti jau ikimokyklinio amžiaus vaikas. Jis, atėjęs į mokyklą, iškart gauna pagalbą.
Mokykloje, nuo pat pirmos klasės susidūrus su mokymosi sunkumais ir išbandžius visus pagalbos būdus, priemones, tėvelių sutikimu, kreipiamės į savo miesto pedagoginę psichologinę tarnybą (PPT), kad būtų nustatyti ir įvertinti mokymosi sunkumai. Gavę atsakymą iš miesto PPT, tučtuojau pradedame teikti pagalbą.
Man šiame darbe svarbiausia užmegzti šiltą emocinį ryšį su vaiku, kad jis jaustųsi išgirstas, suprastas. Jaučiu atsakomybę kelti mokinio pasitikėjimą savimi, padėti jaustis pilnaverčiu klasės bendruomenės nariu, išmokyti drąsiai reikšti savo nuomonę.
Aš dirbu su 1–8 klasių mokiniais. Būtų džiugu, jei turėčiau galimybę dirbti tik su vienu vaiku individualiai, bet šiuo metu kiekvienoje klasėje yra po vieną ir daugiau vaikų, kuriems reikalinga specialiojo pedagogo pagalba, todėl pagalbą teikiu keliems mokiniams iš karto.
Dažniausiai, nustačius, kad mokiniui reikalinga specialiojo pedagogo pagalba, su tuo mokiniu dirbama iki pat mokyklos baigimo. Širdį glosto, kai mokinys įvardija, jog padedant specialiajam pedagogui puikiai supranta ugdymosi turinį ir laukia, kada vėl susitiksime. Vienas mano mokinys, turintis specialiųjų ugdymosi poreikių, pirmą kartą dalyvavo meninio skaitymo konkurse – kaip jis ruošėsi tam konkursui, kiek malonaus jauduliuko patyrė! Ir konkurse užėmė pirmą vietą. Tokio laimingo jo dar nebuvau mačiusi! Tad specialiojo pedagogo darbas gali būti nuostabus įrankis padėti užauginti saldžius vaisius, jei tik jį dirbsi su meile ir tikėsi tuo, ką darai.