Žyma: Geležies trūkumas

nėštumas
Freepik.com

Geležies trūkumas – nėščių ir žindančių moterų bėda. Laukiantis ir žindant geležies poreikis padidėja. O kai vaikutis ūgteli, mamai geležies gali trūkti dėl nevisavertės mamos mitybos ir nuovargio.

Nėštukių liga

Manoma, kad Lietuvoje nėščiųjų mažakraujystę patiria trečdalis visų besilaukiančių moterų. Po gimdymo geležis taip greitai neatsistato, todėl galima teigti, kad geležies trūksta ir trečdaliui žindančių mamų.

Kad organizme trūksta geležies (lemiančios hemoglobino kiekį), galima atpažinti, kai išblykšta veido oda ir gleivinės (liežuvis, burna), oda tampa sausa, šiurkšti, vaško atspalvio, jaučiamas silpnumas, trūkinėja lūpų kampučiai, šiurkštėja ir slenka plaukai, lūžinėja ir „žydi“ nagai, mirga akyse, sumažėja apetitas, skauda galvą, ji svaigsta, mažėja atsparumas infekcinėms ligoms, greitai pavargstama, padažnėja kvėpavimas, sunku susikaupti.

Kodėl svarbu išlaikyti aukštą hemoglobiną

Geležies stokos mažakraujystė – tai būklė, kai dėl geležies stokos kraujyje sumažėja hemoglobino, kuris padeda pernešti deguonį. O nuo deguonies priklauso gera smegenų, širdies, plaučių ir visų kitų organų veikla. Be geležies deguonis į organus patekti negali.

Gamta apsaugojo augantį vaisių – jis pasiima iš mamos tiek medžiagų, kiek jam reikia, ir jas kaupia. Tačiau mamai lieka tiek, kiek lieka. Mažakraujystė sekina moters organizmą, trikdo normalius medžiagų apykaitos procesus, silpnina imunitetą. Be to, kai mama negali kūdikiui duoti tiek geležies, kiek jam reikia, šis irgi gali susirgti mažakraujyste jau pirmaisiais mėnesiais.

Nėščiai ir žindančiai mamai gali būti skiriamas ne tik hemoglobino, bet ir feritino tyrimas. Geležis organizme saugoma feritino pavidalu, tad jo tyrimas geriausiai parodo geležies atsargas ir anemijos pradžią. Jei feritinas dar normos ribose, bet jau siekia minimalią normos ribą, – reikalinga mitybos korekcija ir maisto papildai.

Hemo ir ne hemo geležis

Dauguma būtent nėštumo metu pirmą kartą sužino, kad geležis gali būti hemo ir ne hemo.

Geležis yra dviejų tipų: trivalentė arba hemo geležis, kurios yra gyvūninės kilmės maisto produktuose (mėsoje, ypač raudonoje, žuvyje, kiaušiniuose, moliuskuose), ir dvivalentė arba ne hemo geležis – kurios yra augalinės kilmės maisto produktuose (ankštiniuose produktuose, avokaduose, alyvuogėse, grikiuose ir kitose kruopose, džiovintuose abrikosuose kai kuriose daržovėse ir vaisiuose).

Žmogaus organizmas pasisavina 15–30 proc. geležies, esančios gyvūninės kilmės produktuose, ir tik 5 proc. geležies, esančios augalinės kilmės produktuose.

Kaip pasisavinti geležį

Pagrindinis geležies šaltinis yra mėsa. Jei nevalgote mėsos arba tik paukštieną, žuvį, tuomet valgykite kuo daugiau augalinės kilmės produktų, kurių sudėtyje yra geležies: pupelių, špinatų, braškių, bulvių, avižų, kviečių, sėlenų, javų kruopų, lapinių žalumynų, džiovintų vaisių (ypač slyvų, razinų). Geležiai pasisavinti būtinas vitaminas C, tad nepamirškite kartu su šiais produktais vartoti ir produktų, kuriuose gausu vitamino C.

Dauguma esame girdėję, kad kai kurios medžiagos, esančios maiste, slopina geležies pasisavinimą, tai:

Fitinai, esantys grūduose, sėlenose, pupelėse, riešutuose, kukurūzuose, sojoje.

Taninai, esantys arbatoje.

Oksalatai, kurių yra rūgštynėse, rabarbaruose, špinatuose.

Polifenoliai, esantys arbatoje, kavoje, kakavoje, špinatuose.

Tačiau reikia atminti, kad šios medžiagos sumažina būtent ne hemo geležies pasisavinimą (kuris, kaip žinia, ir taip yra labai menkas, vos 5 proc.)

Tuo tarpu hemo geležies pasisavinimui neturi įtakos skrandžio rūgštingumas, maistas ir gėrimai.

Geležies preparatuose gali būti natūralios hemo (gyvulinės kilmės) geležies ir ne hemo (augalinės kilmės) geležies. Renkantis geležies papildus, ypač nėštumo metu, kai reikia greito rezultato, svarbiausia atkreipti dėmesį, kad papildai būtų su hemo geležimi. Ne hemo geležies turintys papildai gali būti blogiau toleruojami ir prastai absorbuojami organizme, gana dažnai sukelia skrandžio skausmus, pykinimą ir vidurių užkietėjimą.

Hemo geležies preparatai 10 kartų geriau pasisavinami, negu ne hemo geležies ir neturi poveikio virškinamajam traktui (jau minėjome, kad hemo geležies neveikia skrandžio rūgštingumas, maistas ir gėrimai).

Geležies trūkumo požymiai

Kaip sukaupti geležies atsargas

Greita ir lėta anemija

 

neutral
impuls

.

Mama katinas
papildai
renginiai
papildai nėščiosioms
Kepurės su UV
batukai
Livin - ekologiški ir natūralūs produktai
skinny
AK mokykla
mokykla Žiniukas
maisto papildai
Nėščiosios diržas
UMO
vanduo Akvilė
gerosios bakterijos
kainoteka

Beotebal_plus_400x400

Priemonė nuo plaukų slinkimo
mažieji stebuklai
treniruotės nėščiosioms
dantų klinika
gelis nuo randų
vitaminai mamoms ir vaikams
kabrita
must bee
bioderma
Zuza.lt - Vaikų prekės

Vaikystės sodas

odo priežiūros priemonės kūdkiui
darželis Klaužada
kosmetika moterims
Mamos žurnalo prenumerata
kūdikių maistelis
papuošalai
žuvų taukai
auksomeistrai.lt
` `