Privataus darželio įkūrėja Vilma Grigoraitienė prisimena, kad prieš 14 metų pavadinimą „Klaužada“ pasiūlė jos vyras. Šis pavadinimas nurungė visus kitus, nes atspindi tikrą vaikystę, – šiek tiek išdykusią, bet saugią, su kasdieniais atradimais, inovacijomis, pažinimu. 14 metų patirtis – gana ilgas laiko tarpas, per kurį atsirado du darželio filialai ir „Apvalaus Kvadrato“ mokykla. Jau galima apibendrinti, ar visos svajonės apie privačią ugdymo įstaigą virto realybe.
DARŽELIS, GIMĘS IŠ MEILĖS VAIKUI
Vilma, kodėl sugalvojote kurti privatų darželį? Gal buvo asmeninis poreikis auginant savo vaikus?
Tą klausimą dažnai girdžiu iš ateinančių tėvų, besidominčių kolegų. „Iš didelės MEILĖS“, – atsakau. Iš tiesų – iš didžiausios meilės vaikams, švietėjo darbui, kolegoms, žmonėms, šaliai. Juk taip norėjosi išbristi iš senųjų, sustabarėjusių ugdymo teorijų, kurios buvo gajos mūsų visuomenėje.
Daugybę pedagoginio darbo metų svajojau apie ugdymo įstaigą, kurioje augtų laisvi mąstyti, tyrinėti, pažinti žmonės. Tiek vaikai ar jų tėvai, tiek mokytojai.
Ėjau šio tikslo link mažais žingsniais nuo mokytojo darbo ir papildomų ugdymo veiklų valstybinėse mokyklose iki „Klaužados“. Tikslingai. Mokiausi kiekvieną dieną ir nenustojau tikėti, kad atsiras galimybė įkurti tokią įstaigą.
Sūnaus gimimas paskatino daryti tvirtesnius ir konkrečius žingsnius. Suvokiau – jau laikas. Taip 2010 metais gimė „Klaužada“. Vartydama pirmuosius darželio idėjų užrašus, dabar šypsausi, nes tai, apie ką svajojau, – išmokyti mąstyti, sudaryti vaikui erdvės ir laiko sąlygas klausimams bei savarankiškam atsakymų ieškojimui, – virto realybe.
KUO YPATINGI DARŽELIAI „KLAUŽADA“
Nuo kokio amžiaus priimate vaikučius, ar turite parengiamąją mokyklai grupę?
„Klaužados“ darželius lanko vaikai nuo 1,5 metų iki pat mokyklos. Yra ir priešmokyklinės klasės – vaikus ruošiame mokyklai.
Darželiai turi savo kryptis – kokia jūsų darželio koncepcija?
Mums svarbus kiekvienas vaikas, ir tas, kuriam dar tik pusantrų metukų, ir priešmokyklinukas. Nuo pat mažiausiųjų jau dainuoja raideles ir lipdami laiptais skaičiuoja. Mūsų programa gimė per pirmuosius „Klaužados“ darbo metus – rašėme, kūrėme, taisėme, keitėme ir ko tik nedarėme, kol sukūrėme tai, kas tiko ir tinka šiuolaikiniams vaikams. Darželio ugdymo programą mes atnaujiname, pildome kasmet. Programa paremta projektinio metodo principu, vaikai turi galimybę susipažinti, atrasti, išmokti naujų dalykų ne tik per pasakojimus, bet ir per tartį. Kiekvienas projektas turi savo STREAM iššūkį, kiekvieną savaitę vyksta interaktyvus skaitymas, susijęs su einamuoju projektu, kiekvieną savaitę vaikams dėstomos anglų kalbos, muzikos ir kineziterapijos pamokos, didelis dėmesys skiriamas emocinio intelekto ir sąmoningumo lavinimui visiems – nuo mažiausio iki didžiausio.
Visada sakau tėvams, jei mums reikėtų rinktis – eiti į lauką ar į anglų kalbos pamoką, tai mes pirmiausiai nubėgtume į anglų kalbos pamoką, o tada – į lauką. Supraskite teisingai, mes ne prieš lauką, mums jis toks pat svarbus, kaip ir visiems. Suprantame bei žinome gryno oro naudą mūsų organizmams, tik pirmoje dienos pusėje didžiausią dėmesį skiriame veiklai. Šiltuoju metų laiku didžiąją dalį laiko leidžiame kieme, o visi mūsų vasaros projektai susiję su gamta arba vyksta gamtoje.
Pasaulyje viskas labai sparčiai kinta, tad svarbu neatsilikti nei su veiklomis, nei su programa. Mes nuolatos stebime naujausias pasaulines tendencijas ir į jas reaguojame – kokių kompetencijų reikės augančioms kartoms bei į ką privalome atsižvelgti ugdydami vaikus.
Jeigu reikėtų apibūdinti darželio išskirtinumus keliais žodžiais, ką pasakytumėte?
Atvira, bendraujanti ir bendradarbiaujanti įstaiga. Tai gali patvirtinti ir kiekvienas mūsų klientas. Čia nėra problemų, tik klausimai, kuriuos sprendžiame, o tai darome visi drauge. Čia nėra neišgirstų ar neįvertintų. Mums svarbus kiekvienas: vaikas, tėvai, mokytojai, personalas.
Papasakokite plačiau apie darželio filosofiją, kad kiekvienas vaikas unikalus.
Kiekvienas vaikas – asmenybė, kurios negalime užgožti. Mes sudarome sąlygas vaikams atsiskleisti, neprimesdami savų nuostatų ar stereotipų. Kiekvienas vaikas turi savo augimo ir raidos etapus, ir tai mes gerbiame. Nesutinku, kad ketverių metų vaikas turi gebėti skaityti tik todėl, kad jau skaito jo draugas. Mokomės drauge ir dedame bendras pastangas, kad visi skaitytų, tik kiekvienas pradeda skaityti tada, kada ateina jo laikas. Kiekvienas vaikas nuostabus – su savo klaužadiškais norais ir nenorais. Mūsų, suaugusiųjų, darbas – sudaryti galimybes kiekvienam eiti savo keliu, kiekvienam patirti nuostabas, atradimus, pažinti, išmokti. Kiekvieno unikalumas turi būti priimtinas ir gerbtinas kitų, t. y. tėvų, draugų, mokytojų.
VAIKAS IŠ ŠIUOLAIKIŠKOS ŠEIMOS
Minite, kad darželis skirtas šiuolaikiškai šeimai, kaip tai matote – kas yra šiuolaikiška šeima?
Prieš akis iškyla šeimos paveikslas: šeima gyvena moderniame name, prikimštame visokios technikos, naujų automobilių ir neribotų galimybių. Bet, mūsų supratimu, šiuolaikinė šeima – tai gera fizinė ir psichologinė sveikata, kurią užtikrina pasirinktas sveikas gyvenimo būdas. Tai šeima, kuriai nesvetimi tvarumo dėsniai, kuri noriai dalinasi, bet ne nuolat perka. Tai šeima, kuriai namų idėja yra labiau susijusi su šeimos nariais, jų buvimu kartu, o ne konkrečiu pastatu. Tokia šeima noriai keliauja po pasaulį, yra atvira įvairioms kultūroms, empatiška, atliepianti kiekvieno šeimos nario poreikius bei norus. Tai šeima, kuri domisi ir naudoja mokslo siūlomas technologijas. Taip pat tai žmonės, kuriems nesvetimas tradicijų laikymasis.
Šiuolaikiška šeima – tai institucija, kurioje negalioja lyčių stereotipai, vaikų auginimas bei buitis nėra tik mamos reikalas. Tai institucija, kurioje vaikas augdamas gali rinktis, su kuo žaisti, draugauti ar kaip rengtis. Tai šeima, kuri atliepia vaiko poreikius ir užtikrina darnų, sveiką, empatija bei pagarba paremtą augimą.
Darželyje naudojate šiuolaikines technologijas, vadinasi, esate darželis su ekranais. Pakomentuokite, kodėl to reikia, kodėl nepasukote keliu „jokių ekranų, pakaks medinių kaladėlių“?
Nes tai viena iš kompetencijų, kurią turi įgyti šiuolaikiškas vaikas. Prieš daugiau nei 10 metų, kai tik Lietuvoje atsirado pirmieji interaktyvūs ekranai, skirti ugdymo įstaigoms, „Klaužada“ buvo viena iš pirmųjų, kuri jį įsigijo. Tuomet mums buvo iššūkis – ne tik kurti pamokas vaikams pagal amžiaus tarpsnius, bet ir išmokti juos naudoti tikslingai. Dabar, kai ekranas yra daugelio vaikų kasdienybė, kai dvimetis geriau pirštais valdo interaktyvų ekraną nei atlieka smulkiosios motorikos užduotis, – nelabai technologijomis nustebinsi. Šiuo metu svarbiausia užduotis – išmokyti saikingai ir tikslingai jas naudoti, kad tai nebūtų tik daiktas, kuriame galime žiūrėti filmukus. Mūsų priešmokyklinukai mokosi ir geba ieškoti informacijos ne tik internete, bet ir knygose, kurios ir vėl tampa vertybe. Mes daug skaitome vaikams ir su vaikais. Mūsų klaužados rašo, piešia, karpo, klijuoja, vaidina, stato, atlieka eksperimentus – visapusiškai pažįsta pasaulį. Reikia ir ekranų, ir kaladėlių, bet kaip ir visur – svarbu rasti balansą. Čia labai svarbus šeimos ir ugdymo įstaigos bendradarbiavimas.
Susiję straipsniai