Darželio „Mažieji spinduliukai“ steigėja ir vadovė Vilma Koženevskienė pasakoja, kodėl prieš šešerius metus jai kilo noras įsteigti tokią ikimokyklinio ugdymo įstaigą, kokios labiausiai reikia šiuolaikiniams vaikams. Tokio lopšelio- darželio vizija daug metų gyveno pačios Vilmos galvoje, kol virto tikrove.
Svajonė nuo vaikystės
Vilma Koženevskienė nuo mažų dienų svajojo būti mokytoja. Kai pradėjo lankyti mokyklą, stebėdavo mokytojų darbą ir įsivaizduodavo save jų vietoje. Baigus mokyklą, nekilo abejonių, kur studijuoti, – pasirinko ikimokyklinio ugdymo pedagogiką. Kelerius metus padirbėjusi Lietuvoje, nusprendė kelti kvalifikaciją užsienyje, ten matydama kitokią kultūrą, kitus auklėjimo metodus, kitokį požiūrį į vaiką, į ugdymo organizavimą, labai norėjo ir Lietuvoje pasidalinti gerąja patirtimi.
Sugrįžusi į Lietuvą, susilaukė antros dukrytės, beaugindama abi dukrytes svajojo, kaip galima būtų sukurti darželį, kuriame ugdymas būtų smagus, linksmas, kur vaikai šypsotųsi, daug tyrinėtų ir pažintų pasaulį.
„Stebėdama darželių veiklą Lietuvoje galvodavau, kodėl tiek daug dėmesio skiriama dokumentacijai, formalumams? Vaikams reikia kitokios metodikos, kitokios ugdymo aplinkos ir kitokių priemonių. Taip pat ir kitokio pedagogų pasirengimo ir nusiteikimo. Darbas su vaikais turi teikti džiaugsmą, tai turi būti nuolatinė kūryba, o ne žiūrėjimas į laikrodį, kiek valandų dar liko dirbti. Kai apsisprendžiau steigti savo lopšelį-darželį, pradėjau nuo „pamatų“ – savo darbą mylinčių pedagogų paieškų. Pavyko suburti šaunų kolektyvą, į kurio profesinį tobulėjimą daug investuojame iki šiol, – nuolat vyksta seminarai, mokymai, praktiniai užsiėmimai, semiamės žinių“, – pasakoja Vilma Koženevskienė.
Ji sako, kad darbo kokybei labai svarbi ir emocinė darbuotojų būsena, kolektyve visi turi jaustis gerai. Todėl kartais kolektyvas sugalvoja įdomių veiklų ir laisvalaikiu, pavyzdžiui, paskraido oro balionu ar drauge patiria kitokių nuotykių. Kai jautiesi komandos dalimi, visai su kita nuotaika eini į darbą.
Kaip kūrėsi privatus darželis
Tėveliams darželis „Mažieji spinduliukai“ patinka iš pirmo žvilgsnio. Jis erdvus, šviesus, turi didelį nuosavą kiemą, kelia geras emocijas. Kieme vaikai praleidžia daug laiko tiek žiemą, tiek vasarą. Kartais į kiemą jie perkelia ir įvairias veiklas ar net pusryčiauja.
Būtent šie kriterijai – erdvė, laisvė, natūralumas – ir buvo svarbūs pačiai darželio kūrėjai. Sako, kad grupes įrenginėjo be jokių dizainerių pagalbos, vadovaudamasi savo intuicija, kad būtų jauku ir primintų namus. O kadangi pro langus visada patenka daug šviesos ir saulės, tai padiktavo ir lopšelio-darželio pavadinimą – „Mažieji spinduliukai“.
Šeimos čia leidžia ne po vieną vaiką, nes patinka šio darželio ugdymo sistema, dienotvarkė, buities sąlygos, auklėtojų kūrybingumas, gera emocija ir pozityvus požiūris į vaiką. „Mes ugdymo procese laikomės Howard Gardner filosofijos, kad yra skirtingi intelekto tipai ir kad kiekvienas žmogus tobulina tuos, kurie jam labiausiai tinka. Ar tai būtų muzikinis, kūno, tarpasmeninis, natūralus ar loginis matematinis, kiekvienas žmogus turi didelį potencialą, kad galėtų išryškinti ir sustiprinti vieno ar kito intelekto tipą. Pagal šią filosofiją susidėliojome visą ugdymo programą, pasiruošėme mokymo centrus ir priemones, kurias koreguojame, tobuliname vaikams augant“, – sako Vilma Koženevskienė.

Kaip ugdymas vyksta praktiškai
Kas dvi savaites keičiasi užsiėmimų temos. Pavyzdžiui, nauja tema – „Raidės“, konkrečiai, raidė A. Kalbinis intelektas ugdomas ieškant žodžių, kuriuose yra ta raidė. Galbūt ši raidė yra vaiko varde? Paskui vaikai dėlioja A iš kaštonų ar kankorėžių. Vėliau tokia raidė gali būti spalvinama, klijuojama prie popieriaus, iškerpama ar net iškepama iš tešlos! O atėję ryte į darželį jie jau randa auklėtojų surištą A raidę iš pagaliukų ant šviesos stalo. Jei raidė sudėliota iš kaštonų, tenka suskaičiuoti, kiek kaštonų sudaro vieną raidę, o bendradarbiavimo įgūdžių vaikai mokosi ir socialinį intelektą lavina iš savo ir draugo pirštukų bandydami sudėlioti tą A raidę. Ši A raidė pereina per visus 7 intelektus!
Arba kita tema – dantukai. Vaikai piešia ir kerpa dantukų formą, ugdo savo meninį intelektą. Kai visuomeniniu transportu važiuoja į odontologijos kliniką pažiūrėti, kaip prižiūrimi ir gydomi dantys, pakeliui skaičiuoja, kiek stotelių reikia pravažiuoti, kol pasieki kliniką, – tai ugdo loginį matematinį intelektą. O grįžę pasakoja savo įspūdžius apie dantų gydytojo profesiją ir sužinotą informaciją, kaip reikia prižiūrėti dantis, – taip lavinamas kalbinis intelektas. Svarbu kiekvieną temą aptarti, apibendrinti, ką per dvi savaites išmoko ir sužinojo.
Darželinukų šventės
Iš mūsų pačių vaikystės įstrigusios šventės, kai vaikai susirinkusiems tėveliams deklamuoja eilėraščius ar rodo kokią kitą parodomąją programą. „Mažuosiuose spinduliukuose“ šventės irgi svarbi darželio dalis. Bet visų pirma tai šventės, skirtos patiems vaikams. Jiems turi būti smagu, jie turi jaustis emociškai gerai. Pavyzdžiui, Senelių dieną į darželį ateina vaikučių seneliai ir visi kartu užsiima veiklomis, kartu dainuoja ir šoka, vaišinasi pačių iškeptais pyragais. O per Kaziuko mugę patys vaikai prekiauja savo padarytais darbeliais, paskui skaičiuoja uždirbtus centus, rodo įsigytus kitų vaikų darbelius.
Tėvai jaučia darželio gyvenimo pulsą ne tik iš parodomųjų švenčių. Apie darželio gyvenimą jie gauna informacijos žinutėmis, vaizdo įrašais, visada yra laukiami pokalbiui apie tai, kaip vaikui sekasi, kokių sunkumų, problemų kyla.
Kad vaikui būtų smagu ir gera, reikia visų pusių pastangų – ir ugdymo įstaigos, ir šeimos. Kai pavyksta laikytis bendrų principų, vaikai į darželį eina noriai, su šypsena.
„Džiugu matyti, kaip auga mūsų vaikai, ir štai pirmoji pilnoji mūsų priešmokyklinukų karta jau mažiau kaip už mėnesio turės išleistuvių šventę. Labai gera matyti savo vaikučius jau tokius didelius, pasiruošusius keliauti į pirmąją klasę“, – kalbėjo Vilma.
Dėl tos pačios priežasties, Vilma stengėsi dėl pradinės mokyklos. Ir štai jau šį rugsėjį atidaroma pradinė mokykla – tai „7 intelektų“ pradinė mokykla.
Mokykla siekia ugdyti įtraukiojo ugdymo metodais ir individalizuotais sprendimais. Tai yra kiekvieną mokinį lyginti tik su juo pačiu – tik taip žmogus auga atviras, išreikšdamas savo stipriąsias puses. Žinios yra vienas iš pagrindinių įrankių, padedančių realizuoti savo gebėjimus. Gebėjimai ir vidinė motyvacija yra bene svarbiausi dalykai, vaikus ruošiant ateičiai. Svarbu, kad vaikas būtų laisvas, drąsus, kūrybingas, kritiškai mąstantis ir tikintis savo jėgomis, kad pasaulis – jų rankose! „7 intelektų“ mokykloje bus skiriamas dėmesys vaikų kūrybiškumui, mokytojai padės išplėsti ir praturtinti vaikų mąstymą bei pasaulio pažinimą.
daugiau informacijos rasite www.maziejispiduliukai.lt
Susiję straipsniai