Visi vaikai gimsta gabūs technologijoms. Visiems vaikams technologijos patinka. Apie tai greitai sužino tėvai, kurie kūdikiams duoda pažaisti savo išmaniuosius telefonus. Kad technologijoms priklauso ateitis, prieš 10 metų nujautė darželių tinklo „Mano darželis“ kūrėja. Dabar šiuose darželiuose vaikai mokosi programuoti, o šalia įprastų žaislų naudoja ir įvairias technologijos priemones.
Pirmajam „Mano darželiui“ 10 metų
Vilma Daugėlienė prisimena, kaip prieš 10 metų įkūrė pirmąjį „Mano darželį“: „Dar bestudijuodama“ Vilniaus universitete socialinę pedagogiką susidomėjau ikimokyklinio ugdymo metodikomis kitose šalyse. Kilus privačių vaikų darželių bumui Lietuvoje, atsirado galimybė realizuoti savo idėjas. Buvo rimtas iššūkis teorijas ir svajones paversti realybe“.
Darželis – ne tik vaiko priežiūra
Dabar „Mano darželių“ yra 3, visi jie turi aiškią kryptį, kuri vadinama STEAM. Anuomet, kai darželiai kūrėsi, ši metodika dar nebuvo populiari, tačiau Vilma tarsi nujautė ją ir taikė daugumą elementų.
„Man svarbiausia buvo sukurti kažką daugiau, negu TIK vaikų priežiūros įstaigą. Norėjau, kad mūsų auklėtiniai tobulėtų kiekvieną dieną, tai kas, kad mažiausiems – tik 1,5 metų. Imponavo Skandinavijos pedagogikos sistema, Emilio Redžio, Vygotskio, J. Pjažė ir kitų mokslininkų teorijos, ekologinė pakraipa. Šalia darželio net įrengėme daržą, auginome savo daržoves.
Visos metodikos, kurias bandėme, buvo puikios ir davė savo – jų geriausi dalykai pasiliko. Tarkime, Vygotskio teorija teigia, kad vaikas yra tarsi gėlė, kuri auga tik laistoma meile. Nemylėsi ir nekalbėsi, gėlė skurs. Žinoma, mes tuo tikime, vaikai pas mus mylimi ir saugūs. Tačiau jautėme, kad reikia kažko daugiau, kažko naujo, kažko inovatyvaus. Mūsų darželinukai galėjo lankyti šachmatų būrelius, o kai tik atsirado, – robotiką. Ši buvo tikra atgaiva, pamatėme, kad vaikams tai labai labai įdomu. Vaidinasi, ta linkme reikia ir judėti – juk svarbiausia, kad vaikas būtų susidomėjęs, tada jis ir atsimins, ir įsisavins. Beje, dar iki robotikos atsiradimo mūsų darželiuose kažką panašaus jau darėme, vaikai turėjo (ir turi) LaQ konstruktorius, lego. Bet robotikos užsiėmimuose daugiau interaktyvumo, paspaudi – juda, atgyja. Vaikus tai labai žavi. O kiek atsiranda jėgų ir pasitikėjimo, kai tavo rankose daiktas pradeda veikti vien dėl to, kad tu padarei keletą teisingų žingsnių.
Norėdavosi nuolatos pasiūlyti vaikams kažką naujo. Šis progresas buvo ne tik dėl vaikų, bet ir dėl mūsų pačių – juk taip įdomiau dirbti! Susitikusios su ugdymo vadove vis aptardavome naujoves, skaitėme, ieškojome, – kas dar įdomaus galėtų būti? Kaip tik tuo metu pradėjo labai populiarėti STEAM ugdymo kryptis, kurią suformulavo Amerikos pedagogai. Dabar nerasime pedagogo, kuris nežinotų STEAM. Kai gerai pagalvoji, mes STEAM metodus taikėme nuo pat pradžių – eksperimentai, tyrinėjimai, atradimai. Mus pats vidus, nuojauta vedė tuo keliu“, – pasakoja daželių ir licėjaus steigėja.
Tėvai irgi pamatė prasmę
Žinoma, dauguma tėvų, leisdami vaiką į darželį, žiūri patogumo, kad būtų arti namų. Tačiau vis daugiau tėvų tiki – ir jie yra teisūs – kad ikimokyklinis ugdymas yra vaiko ateities pagrindas. Jie mato, kad vis labiau populiarėjant profesijoms, susijusioms su inžinerija ir technologijomis, prasminga vaiką jau nuo mažų dienų sudominti, taikant šios krypties ugdymą.
Natūralu, kad vaikui baigus darželį tėvai sunerimdavo – o kas toliau? Vilma Daugėlienė pasakoja: „Tėvai užaugino mintį, ir prieš penkerius metus subrendome steigti mokyklą – „Vitlio“ licėjų (Vilniaus inžinerijos ir technologijų licėjų). Jautėme, kad mūsų darželių ugdymo pakraipa labai teisinga, – loginis mąstymas, kūrybiškumo ugdymas, robotika, eksperimentai, tad ir mokykla turėjo būti būtent tokia, turinti inžinerinę pakraipą.
Nuo idėjos iki mokyklos atsiradimo praėjo dveji metai. Vieni buvo skirti idėjai išnešioti ir programoms kurti, kiti – įrengti patalpas, suburti kolektyvą. Gera komanda – vienas svarbiausių sėkmingos veiklos garantų. 2018 metais rugsėjo pirmąją duris atvėrė mokykla – „Vitlio“ licėjus.
Darželinukai, kurie ketina mokytis „Vitlio“ licėjuje, sulaukę 6 metų tampa „vitliukais“, – lanko priešmokyklinę klasę mokyklos patalpose, nebemiega pietų miego, gyvena tikru mokyklos ritmu. „Ir, patikėkite, pirma klasė jiems būna ne stresas, o šventė, nes visi mūsų vaikai baigę darželį būna įgiję įvairių kompetencijų, svarbių besivystančiam vaikui, o kartu ir mokėdami skaityti, skaičiuoti, turėdami anglų kalbos pirmuosius pagrindus, būdami mažais kūrėjais ir išradėjais, – sako „Mano darželių“ ugdymo vadovė Eglė Karpova.
Mitai apie inžineriją
Kalbant apie technologijas ir inžineriją, lenda seni stereotipai. Pavyzdžiui, kad „tiksliukai“ yra berniukai, sulindę į kompiuterius, o humanitarės – tai mergaitės, kurios kuria eilėraščius, bet nesidomi mašinomis. Kad technologijos yra kažkas sauso, sunkaus, nevaikiško.
„Mergaitėms robotikos, inžinerijos ir programavimo pamokos be galo patinka. Inžinerija yra labai plati, gili – tai ne tik skaičiai ir formulės, tai mokėjimas analizuoti problemas, kelti naujas idėjas, nustatyti aplinkoje vykstančius procesus, atlikti kūrybines užduotis, logiškai mąstyti ir kurti įvairias inžinerines konstrukcijas. STEAM, kuria remiamės darželiuose, jokiu būdu neapsiriboja matematika ir programavimu, čia aprėpiami menai, gamtos mokslai, kalbos, inžinerinė kūryba. STEAM ugdo labai įvairiapusį žmogų, turtingą asmenybę. Jeigu įprasta sistema vaikui pasiūlys nupiešti, tarkime, jūrą, kai savaitės tema „vanduo“, tai STEAM pasiūlys eksperimentų su vandeniu, ledu, mokomąjį filmą apie tirpstančius ledynus, kulinarijos pamoką, kaip sušaldyti ledukus, ir dar visko tiek daug ir tokio įdomaus, kad net ima pavydas, kaip smagu vaikams dabar mokytis. Galima sakyti, kad vaikui, lankančiam STEAM ugdymo krypties darželį, papildomų būrelių net nereikia.
Dar vienas mitas, kad į technologijas paniręs vaikas nemokės reikšti minčių. Tiesa, visi pastebime, kad šiuolaikiniai vaikai sunkiau formuluoja mintis, todėl mums svarbu, kad mūsų darželiuose vaikai ne tik eksperimentuotų, bet ir aptartų, dalintųsi, taip ugdome vaikų sklandžią minčių raišką, viešojo kalbėjimo įgūdžius“, – sako Vilma Daugėlienė.
Įdomiausia, kad vaikai, pagal STEAM mokydamiesi sudėtingų dalykų, to nė nejaučia. Tam sukurtos paveikios interaktyvios mokymo priemonės, jų daugybė. Pavyzdžiui, interaktyvus žemėlapis, kuris atgyja, – panaudojus mobiliąją programėlę, jame pradeda vaikščioti gyvūnai, banguoti vandenynai. Arba interaktyvūs marškinėliai, kuriuose „veikia“ visos žmogaus organizmo sistemos, plaka širdis, cirkuliuoja kraujas. Nekalbant apie jau įprastus vaikams dalykus – šviesos stalus, interaktyviąsias lentas, robotukus, planšetes. Mokydamiesi vaikai jaučiasi, kaip Hario Poterio pasaulyje, kuriame juda net knygos paveiksliukai.
Auklėtojoms irgi įdomu
STEAM siekis – kad vaikas viską pačiupinėtų, patirtų pats, savarankiškai išbandytų, „kas bus, jeigu…“, o ne atsisėdęs prie staliuko klausytųsi auklėtojos dėstymo. Tad auklėtojoms dirbti tokiame darželyje nėra paprasta – pirmiausia jos pačios turi daug išmanyti.
„Mums, pedagogams, ši sistema labai patinka, parinkta savaitės tema išnagrinėjama visais 5 aspektais: gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, meno, matematikos.
„Mano darželis“ ir „Vitlio“ licėjus yra įvertinti ir tarptautiniu mastu – Briuselio ekspertai, įvertinę vykdomas veiklas, jam suteikė tarptautinį STEAM ženklą.
Neila Ramoškienė
Kas yra STEAM:
S (sience) – gamtos mokslai
T (technology) – technologijos
E (engineering) – inžinerija
A (art) – menas
M (mathematic) – matematika
Metodikos esmė – vaikas žinias gauna tyrinėdamas ir eksperimentuodamas.
Eksperimentuodami vaikai tobulina savo mąstymo įgūdžius, samprotauja, mokosi spręsti problemas, diskutuoti, sutelkia dėmesį, lavina pagrindinius pojūčius: regėjimą, lytėjimą, klausą, uoslę, stiprina pasitikėjimo savimi jausmą.
„Mamos žurnalas“