Leidžiant žurnalą, teko aprašyti įvairiausių ugdymo ir lavinimo sistemų, tačiau greičiausiai kelią skinasi ir pirmauja STEAM. Ši inovatyvaus ugdymo sistema patinka vaikams ir pedagogams, vis daugiau mokyklų ir darželių imasi dirbti pagal šią metodiką. Tačiau ar viskas taip žavu?
Kaip sekasi pradininkams
Dabar STEAM taikoma daugelyje darželių ir mokyklų, o pirmieji visą šią sistemą (o ne atskirus jos elementus) pradėjo naudoti nedidelis privatus darželis Kauno rajone „STEAM pasaulis“. Šio darželio įkūrėja Anastasija Utyrė yra 2 mažų vaikų mama, darželį ji kūrė galvodama apie dukrą Mėją (jai tuoj 3 metai). Žinoma, kad jį lankys ir sūnus Jonas, kuriam dabar 6 mėnesiai.
Anastasija žurnalui pasakoja: „Augindama dukrą domėjausi įvairiomis ugdymo sistemomis, taip sužinojau apie STEAM, kuri mane užkabino. Skaitydama apie STEAM įsivaizdavau, kiek daug kiekvienas vaikas galėtų gauti naudos, kaip jį įtrauktų ši sistema, kokia yra įdomi. Gana daug Lietuvos darželių taiko vieną ar kitą STEAM metodikos dalį, o mano tikslas buvo, kad viename darželyje veiktų visa STEAM sistema, o ne jos „gabaliukai“.
Šiai sistemai nebūtina ypatinga įranga ar specialios lavinimo priemonės. Daug „įrankių“ lavinimui pasiūlo pati aplinka, nors, žinoma, teko įsigyti programinę įrangą, planšetes, robotus, nes grupėse įrengtos zonos – technologijų, interaktyvioji, menų, laboratorijos, o kieme užtat turime šiltnamį, interakyvią tvorą, vandens pilstymo zoną“.
Darželiui jau metai, jis po truputį auga iki pradinės mokyklos. Buvo įdomu, kaip sekasi STEAM pradininkams.
Steamukai ir kūdikis
Anastasija savo darželinukus vadina steamukais. Nuo daželio gyvenimo moters neatitraukė nėštumas ir kūdikio gimimas – kai tik galėjo, važiuodavo lankyti savo steamukų. Pasirodo, net tokia paprasta detalė – direktorės vizitas su kūdikiu ant rankų – gali įnešti naujų vėjų į vaikų žaidybines situacijas ir pasirinkimus. „Vaikai, matydami pavyzdį, kaip rūpinuosi mažyliu, savo rūpestį perkelia į kasdienius žaidimus: pasiima po pagalvę ir imituoja, kad migdo įsivaizduojamą kūdikį“, – juokiasi Anastasija.
Bene visas darželio gyvavimo laikas praėjo karantino sąlygomis. Nuo tada, kai vėl galėjo atsidaryti, darželis dirba sklandžiai. „Laikomės visų saugumo reikalavimų, turime didelį kiemą ir kelis atskirus įėjimus, problemų nekyla. Esame tarsi didelė šeima, vaikų tėveliai be galo supratingi, geranoriški ir bendradarbiaujantys. Tai yra mūsų stiprybė prieš visas šias koronas ir karantinus“, – sako darželio įkūrėja.
Tai tiesiog madinga
Dabar daug ugdymo įstaigų suka STEAM keliu, tai tapo savotiška mada. Pasak Anastasijos, daug kas skelbiasi, jog taiko STEAM, steigiasi įvairūs STEAM būreliai ir t.t., tačiau dažniausiai tai tėra tik metodikos fragmentai.
„Kai kūrėme darželį „STEAM pasaulis“, pirmiausia išanalizavome Švietimo ir mokslo ministerijos tyrimą (atliktas 2018-08-20), kaip mūsų šalyje taikoma ši metodika. Tyrimas atskleidė, ir tai išdėstyta ataskaitoje, kad Lietuvoje STEAM taikomas fragmentiškai, įstaigos tiesiog įsigyja daug įvairiausios technikos, tačiau nesugeba kokybiškai jos panaudoti, pedagogai nepakankamai orientuojasi į vaikų ugdymo(si) rezultatus. Supratę, kokia STEAM situacija Lietuvoje, radome partnerių JAV, kurie pasidalino savo patirtimi. Tai STEAM programą su kūdikiais nuo 6 savaičių, ikimokyklinukais, priešmokyklinukais vykdančios organizacijos, įsikūrusios Lakeview, Tampos, Plant City, Floridos, Sebring, Spartos, Sun-N-Lake miestuose. Įvertinome Švietimo ir mokslo ministerijos įžvalgas ir partnerių perteiktą patirtį, suvokėme, kad STEAM yra visa ugdymo sistema, kuri iš tikrųjų įsikuria pagrindą kūrybiškai, analitiškai mąstančiai, bendraujančiai ir bendradarbiaujančiai, novatoriškai, laisvai asmenybei. Tačiau šią sistemą reikia taikyti ne „gabaliukais“, o visą.
Kuo toliau, tuo labiau pastebime, kad lietuviai STEAM suvokia tiesiog kaip eksperimentą, vienkartinę wow veiklą vaikams, iš kurios vaikai, deja, nesužino ir neišmoksta nieko konkretaus. Tiesiog smagiai praleidžia laiką. Iškyla grėsmė vaikus pripratinti prie efektų. O ką darysime toliau, kai vaikams tų efektų nebeužteks ir jie norės daugiau? Stosime prieš vaikus ant galvų?“, – svarsto Anastasija.
STEAM – ne tik eksperimentai
Neseniai vienas pažįstamas Anastasijos berniukas, lankantis valstybinį darželį, prasitarė, kad visą savaitę darželyje atlikinėjo eksperimentus. Moteris pasitikslino, kokius konkrečiai eksperimentus atliko ir ko iš jų išmoko. Atsakymas buvo toks: „Nežinau, auklėtoja visą laiką pati kažką darė, bet gavosi fainai“. Tam berniukui 5 metai. „Šiuo pavyzdžiu norėjau pasakyti, kad vaikas realiai nieko nesuprato, viską darė auklėtoja. Įsivaizduokite, kiek jai reikia įdėti darbo: paruošti pačiai veiklą, ją atlikti, tuomet vėl naujai galvoti, vėl pasiruošti, vėl atlikti ir pan. Patys vaikai lieka tik stebėtojais. Išeina vos ne priverstinis vaikų „linksminimas“. Mes pradėjome akredituoti seminarus, kuriuose pateiksime pedagogams informaciją, kaip STEAM gali būti pritaikomas kasdien itin lengvai, be didelių pastangų pasiruošimui ir, svarbiausia, įtraukiant vaikus (kad ir stebėtojo ieškotoju).
Deja, kol kas STEAM Lietuvoje vertinamas ribotai, tarsi tai būtų tik metodika apie eksperimentus. Lietuvoje dauguma randamos literatūros, susijusios su STEAM, prasideda ir baigiasi eksperimentais. Visur vyrauja tie patys bandymai su soda, aliejumi, spalvomis ir pan. Bet pats STEAM nėra tik įspūdingi efektai! Gaila, kad pamirštama ar net neįsigilinama į pačią STEAM esmę. Darželyje „STEAM pasaulis“ neiname lengviausiu keliu, mums rūpi pateikiamos informacijos kokybė, jos prieinamumas vaikui. Mums svarbu, kad vaikas kasdieninėje veikloje išmoktų pats spręsti problemines situacijas, iškelti tikslinius klausimus. Viso to tikrai įmanoma pradėti mokytis nuo pat ankstyviausio amžiaus“, – sako Anastasija.
Tai vis dėlto – kas tas STEAM
STEAM (angliškai – science, technology, engineering, art, mathematics) – tai gamtos, technologijų, inžinerijos mokslų, menų bei matematikos sintezė. Dabar įvedinėjama dar viena raidė – R (literatūra) ir STEAM vis dažniau vadinamas STREAM. Anastasija sako, kad savo darželyje iš karto pradėjo taikyti STREAM, nes literatūra yra neatsiejama nuo vaikų kasdienybės – tai pasakos, eilėraščiai, istorijos.
Pirmiausia STEAM – tai laisvė savitai pažinti visą supančią aplinką. Žaisdamas vaikas lengviau įsisavina pateiktą informaciją. STEAM yra visa tai, kas yra aplink mus. Tyrimai, eksperimentai, literatūra, įvairūs bandymai, tiksliniai klausimai ir provokacijos yra įrankiai pasiekti tikslui. Pavyzdžiui, paprasčiausias obuolys – puiki vaizdinė ir patyriminė priemonė bei tema įsigilinti į visas 6 disciplinas.
Tyrinėdami obuolį vaikai susipažįsta su geometrinėmis formomis, praplečia savo matematines žinias. Jį ragaudami atskleidžia 5 pojūčių temą. Kalbant apie inžineriją, – obuolio žievelė yra puiki statybinė medžiaga. Obuolys irgi puikus įrankis maisto technologijų srityje, juk iš jo gali būti pagaminta daug patiekalų ir gėrimų. Tyrinėjant obuolį per visas STEAM stoteles, gali būti išnaudotas net kotelis, o įdomių ir patrauklių veiklų metu sužadinamas vaikų smalsumas ir kūrybiškumas, jie ugdosi gebėjimą iškelti provokuojančių klausimų ir praturtina savo patirtį.
STEAM mokykla
„Per pirmus veiklos metus pastebėjome, kad dirbant pagal STEAM ugdymo sistemą, vaikai daug lengviau priima visą jiems pateikiamą informaciją, jie labai išlaisvėja. Sulaukėme tėvų lūkesčių dėl priešmokyklinės grupės. Kadangi STEAM puikiai pritaikoma ne tik daželyje, bet ir mokykloje, jau šį rugsėjį turėsime priešmokyklinukų grupę, vykdome registraciją į ją.
Norime tęstinumo, nes tikime STEAM sėkme ir jau matome puikius rezultatus. Tik dar kartą noriu pabrėžti, jog rezultatų pasiekėme dirbdami ne efektų, o visumos/sistemos principu.
Pagal jau aptartą Švietimo ir mokslo ministerijos ataskaitą, STEAM įgyvendinimas reikalauja ne tik investicinių išteklių (neužtenka įsigyti naujausios technikos) – reikalingi aktyvūs, imlūs naujovėms, iniciatyvūs ir smalsūs pedagogai, kuriems nesvetimas vaikų pasaulis, pageidautinas bendradarbiavimas su užsienio ir vietiniais partneriais, būtina atvira įvairiems klausimams, siūlomoms iniciatyvoms administracija. Turi būti visų minėtų dedamųjų darni visuma.
STEAM mokykla nėra tik suolas ir lenta. Vaikams reikia kūrybinio judesio. Tai pastebi ir švietimo sistemos atstovai, nes po truputį imamasi iniciatyvos keisti bendruosius ugdymo planus. Mums be galo rūpi vaikų ir šeimų gerovė, stengiamės suteikti jiems kuo tvirtesnį pagrindą jų sėkmingai ateičiai. Dirbame vadovaudamiesi principu „Laimingas vaikas – laimingi tėvai“.
Darželyje įgyta kokybiška patirtis leis vaikams smalsumą neštis kaip raktą, kuris atrakins bet kurias pažinimo duris. Remiantis JAV patirtimi, STEAM ugdymo sistema yra būtent tas raktas“, – sako sistemos pradininkė Lietuvoje.
Daugiau infoprmacijos apie STEAM – www.steampasaulis.lt
„Mamos žurnalas“