Kaip manote, kur įsikūrė pirmasis Lietuvoje inovatyvios ugdymo sistemos STEAM darželis? Ne, ne sostinėje, o Kauno rajono miestelyje Ramučiuose.
Dar įdomiau, kad šio darželio įkūrėja – jauna mama Anastasija Utyrė (30 m.) – nėra nei mokytoja, nei verslininkė. Tokios sėkmės istorijos mums labai patinka!
Ką sako įkūrėja
KAIP ANASTASIJA ĮKŪRĖ DARŽELĮ
Iš Anastasijos tikėjomės išgirsti standartinę darželio įkūrimo istoriją, kaip gimus vaikui gimsta ir verslo idėja, o tada prasideda kliūtys, bemiegės naktys, mėnesius trunkantis remontas. Šį kartą to nebus, – į visus sunkiuosius klausimus Anastasija atsako lengvai ir paprastai. Darželį įkurti nėra raketų mokslas, reikia tik geros idėjos, energijos ir šypsenos veide.
Tiesa, viena standartinė pasakojimo dalis yra – moteris verslo ėmėsi, kai dukrai suėjo metai, o motyvas buvo – sukurti tokį darželį, kuriame mažoji Mėja jaustųsi geriausiai. Ir ką gi – dabar Mėjai 2 metai, ir ji lanko mamos įkurtą darželį.
Anastasija pasakoja: „Augindama dukrą domėjausi įvairiomis ugdymo sistemomis, taip sužinojau apie STEAM. Ji mane užkabino. Nors mano specialybė – finansai, nuo 17 metų esu ir savotiška pedagogė – vedžiau vaikams šokių treniruotes, nes pati nuo 5 metų esu sportinių šokių šokėja. Mano auklėtiniai buvo ir visai maži vaikučiai, vos 3 metų. Vaikus ne tik treniravau, mes važiuodavome į stovyklas, kur matydavau vaikus dieną-naktį ir puikiai įsijausdavau į jų pasaulį. Jie – kaip kempinės, kurie į save sugeria viską, ir kuo daugiau jiems duosime dėmesio ir informacijos, tuo didesnis bus jų bagažas gyvenime.
Skaitydama apie STEAM įsivaizdavau, kiek daug kiekvienas vaikas galėtų gauti naudos, kaip jį įtrauktų ši sistema, kokia yra įdomi. Pradėjau gilintis į STEAM niuansus, susisiekiau su VDU edukologais, kurie išmano apie šią sistemą, sulaukiau palaikymo – kurk, tai tikrai įdomu ir reikalinga.
Nors nebuvau pažįstama, man jie suteikė daug žinių, atsiuntė medžiagos, konsultavo. Net buvo atliktas tyrimas „Inovatyvus ikimokyklinis ugdymas Lietuvos darželiuose“. Paaiškėjo, kad gana daug darželių taiko vieną ar kitą STEAM metodikos dalį, o mano tikslas buvo, kad viename darželyje veiktų visa STEAM sistema, o ne jos „gabaliukai“.
Darželis per pusę metų
Nuo idėjos iki realaus darželio atidarymo praėjo vos pusė metų. Kaip Anastasija sugebėjo viską padaryti taip greitai?
„Vadovaujuosi posakiu – kai nori, viskas įmanoma. Jokių kliūčių nepastebėjau, gal man sekėsi, nes visada rasdavau atsakymus? Svarbiausia buvo apsispręsti pačiai – juk turėjau išeiti iš darbo, visiškai keisti gyvenimą. Bet, kurį laiką panešiojusi idėją savyje, supratau – man vaikai rūpi labiau. Juk po darbo vakarais, kad ir kokia būdavau pavargusi, dar eidavau vesti šokių treniruočių, ir tai būdavo 20–21 valandą.
Kai apsisprendžiau, viskas labai greitai pajudėjo. Parašiau projektą, gavau rėmimą iš Europos fondų, radome patalpas. Išsinuomojome 400 kvadratinių metrų namą Ramučiuose, nes norėjome didelio kiemo, patogių erdvių. Visi susirašinėjimai, projektų kūrimai, dokumentų tvarkymai vyko… Mėjos miego metu, tad savo dukrytės nenuskriaudžiau, iš jos laiko neatiminėjau.
Mūsų šeimoje visi vieni kitus palaiko, todėl įrenginėjant darželį man padėjo, kas galėjo. Vyras palaikė besąlygiškai, nes jis pats dirba su vaikais, yra futbolo treneris. Mama – anglų kalbos mokytoja – irgi skatino. O labiausiai savo darbu prisidėjo vyro diedukas, jis remontavo, surinko baldus. Iki šiol neranda ramybės, vis sugalvoja, kaip galėtų dar kažką patobulinti.
Radusi tinkamą namą nuomai, pirmiausia nupirkau būtinus baldelius –lovytes, staliukus – o visą įrengimą patikėjau pedagogėms. Juk jos geriausiai žino, kaip viską sudėlioti, kad vaikams būtų patogiausia. Beje, iki šiol dar kilnojame baldus, nešiojame priemones – vis stengiamės kuo labiau pritaikyti prie vaikų.
Vaikučių veiklos darželio kieme:
Šiai sistemai nebūtina ypatinga įranga ar specialios lavinimo priemonės. Daug „įrankių“ lavinimui pasiūlo pati aplinka, nors, žinoma, teko įsigyti programinę įrangą, planšetes, robotus, nes grupėse įrengtos zonos – technologijų, interaktyvioji, menų, laboratorijos. Didžiuliame kieme nėra nei čiuožyklų, nei laipynių, užtat turime šiltnamį, interakyvią tvorą, vandens pilstymo zoną – kiemas skirtas kūrybai. Mums svarbiausia – laimingas vaikas“, – pasakoja Anastasija.
Moteris sutinka, kad sėkmei reikalinga daug dėlionės detalių. Šiuo atveju labai padėjo finansinis išsilavinimas, mokėjimas planuoti savo laiką, pedagoginio darbo trauka ir aiški idėja.
Dar viena „maža“ detalė – spalio viduryje į pasaulį atkeliaus dar vienas Anastasijos vaikelis, pasak moters – stipriai motyvuojantis kurti patį geriausią darželį bei tapsiantis nauju darželio nariu.
Darželio prisistatymas
„STEAM pasaulis“ darželio ugdymo programa apima visas sritis, rekomenduojamas pagal Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos parengtą Ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų aprašą, Masačiusetso universiteto (JAV) ikimokyklinio ugdymo programą, Reggio Emilia ikimokyklinio ugdymo metodą. 30 proc. laiko skiriama ugdymui anglų kalba. Siekdamas vaikus lavinti kokybiškai, darželis glaudžiai bendradarbiauja su Lietuvos aukštosiomis mokyklomis, pedagogai stažuojasi užsienio darželiuose, taikančiuose STEAM. Mokymosi aplinka kruopščiai sukurta taip, kad būtų skatinami tyrinėjimai pagal STEAM metodą. Ugdymo esmė – vaikai per ŽAIDIMĄ moksliniu būdu sprendžia įvairias problemas.
Ką sako mokytojai
BLYNŲ KEPIMAS – IRGI UGDYMAS
STEAM (angliškai – science, technology, engineering, art, mathematics) – tai gamtos, technologijų, inžinerijos mokslų, menų bei matematikos sintezė. Apie šios metodikos ypatingumą pasakoja darželio „STEAM pasaulis“ auklėtoja Rasma Sirevičienė.
„Pedagoginį darbą dirbu daug metų, puikiai išmanau apie įvairaus amžiaus vaikų psichologinius ir raidos ypatumus. O ir metodikų teko išbandyti įvairiausių.
Pastebėjau, kad visos jos kalba apie visuminį ugdymą, tačiau realybėje ne viskas pasiekiama. Skirtingos metodikos gilinasi į kokią nors vieną sritį ir joje lavina vaiką, tačiau kitos sritys lieka mažiau pastebimos. Nors yra daug gerų metodikų – nuo „Geros pradžios“, Montessori iki Valdorfo, – bet, mano nuomone, šiandien STEAM metodika yra geriausia.
Tiek dirbdama pedagoginį darbą, tiek augindama savo vaikus mačiau, koks svarbus yra vaiko ugdymas per patirtį. Štai, mano pirmagimis visai nesidomėjo žaislais, tačiau jį domino buitis, kai maišydavau blynų tešlą, jis pirmasis stovėdavo šalia. Kai vaikui įdomu, jo akys žiba, jis ilgai išlaiko dėmesį. Tad pajutus, kas vaikui įdomu, jį galima daug ko išmokyti, net jeigu mokymo priemonė yra tešla.
STEAM metodika unikali tuo, kad atliepia įvairius vaikų poreikius ir lavina visas kompetencijas, o lavinimas vyksta per vaiko patirtį. Tarkime, viena iš STEAM sričių yra mokymas per technologijas. Taip, tai gali būti kompiuteris, tačiau gali būti ir kukurūzų spraginimo aparatas arba kokteilių plaktuvas – šie prietaisai yra mūsų darželyje, ir jais naudojantis galima vaikui papasakoti daug įdomių dalykų.
STEAM mane sužavėjo, vos apie šią metodiką sužinojau. Ji sukurta JAV prieš 15 metų, o kadangi buvo tikrai pažangi, greitai tapo populiari ir Europoje. Jos esmė, kad į vaiko pasaulį ateiname per eksperimentus, tyrinėjimus, atradimus. Vaikas net nepastebi, kaip įsisavina žinias, jis viską sugeria laisvai, be įtampos. Šis mokymo būdas išlaisvina ir pedagogą. Tad vos sužinojau, kad kuriasi šios metodikos darželis, pasisiūliau čia dirbti.
Dar vienas šios metodikos unikalumas – modernių technologijų ir žemiškų, paprastų dalykų harmonija. Mūsų darželyje yra išmanioji lenta, planšetės, išmaniosios grindys, kubai, net robotukai.
Tačiau čia yra ir buities rakandų, galimybė žaisti su vandeniu, smėliu, tyrinėti, gaminti maistą. Visi sutinkame, kad ikimokyklinis laikotarpis yra pirmoji labai svarbi stotelė asmenybei formuotis. O šiuo etapu vaikui reikia labai paprastų dalykų. Kitaip tariant, per paprastus dalykus jis gali suvokti didelius.
Tarkime, savaitės tema – vanduo. Svarbias žinias apie tirpstančius ledynus, upių kelius į vandenyną ir t.t. mes vaikui perduosime leisdami pilstyti vandenį ar pačiam tirpinti ledukus. Taip vaikai žaisdami susipažįsta ne tik su buitiniais dalykais, bet ir su mokslu. Kadangi viskas vyksta per patirtį, STEAM metodas tinka net patiems mažiausiems – jau nuo metukų“.
Ką sako tėveliai
NUO BALOS IKI PLANŠETĖS
Pasakoja Rimgailė Girdžiuvienė, Luko (5 m.) mama. Lukas turi dar du brolius – 8 ir 9 metų.
Apie „STEAM pasaulį“ sužinojau feisbuke. Tiek aš, tiek mano mama (būtent ji parodė man nuorodą) vis ieškojome Lukui ramios ir namus atstojančios vietos. Norėjau vaiką leisti į tokį darželį, kuris būtų tarsi antrieji namai. Nuo pirmojo apsilankymo per atvirų durų dieną mane pakerėjo auklėtojų ir direktorės nuoširdumas ir bendravimas.
Nebeliko abejonių, kad tai puiki vieta Lukui.
Nuostabu, kai vaikas darželyje gali patirti visokiausių potyrių. Nuo balos iki planšetės. Vaikas ne tik piešia ir spalvina, bet eksperimentuoja ir turi galimybę viską išbandyti pats. Nė karto nebuvo, kad Lukas sakytų, jog nuobodu ar atsibodo kažkokia veikla, nors visi žinome, kad dabartiniams vaikams sunku įtikti – jiems visko reikia čia ir dabar.
Man atrodo, STEAM tobulai tinka šiuolaikiniam augančiam vaikui – puikiai išnaudojamos technologijos, o kartu vaikai visko mokosi per patyrimą. Nors lanko tik kelis mėnesius, Luko pažanga didžiulė. Su juo labai užsiima ir pagal jo amžių moko bei ruošia mokyklai. Jis net šeštadieniais atsikėlęs klausia, ar važiuosime į darželį. Vis pasakoja, kaip myli auklėtojas, ir akyse matyti, kad yra be galo laimingas. Net ir nuotolinis mokymas buvo superinis.
Nors darželis gana toli nuo mūsų namų, ir kasdien į vieną pusę tenka važiuoti apie 16 km, bet verta, nes Lukas be galo laimingas ir STEAM’as jau tapo antra Luko šeima. Tai tikrai jauki ir pilna nuotykių erdvė su nuoširdžiais žmonėmis.
Vaikučių veiklos STEAM darželyje:
KĄ SIMBOLIZUOJA STEAM?
Gamtos mokslai skatina smalsumą tyrinėti. Atlikdami eksperimentus, vaikai gali rasti atsakymus į jiems rūpimus klausimus. Vaikai sužino apie gyvosios ir negyvosios gamtos ciklus, aplinkos pokyčius.
T technology
Technologijos reiškia tiek paprastų įrankių, tokių kaip pieštukai ir liniuotės, tiek sudėtingesnių, tokių kaip mikroskopai bei kompiuteriai, naudojimą. Vaikai išmoksta pasitelkti technologijas tyrimams, dokumentavimui ir išvadų pateikimui.
E engineering
Inžinerijos pagalba vaikai atpažįsta problemas ir išbando sprendimus. Jie kuria ir konstruoja kasdieniniam gyvenimui reikalingas priemones.
A art
Menas skatina kūrybiškumą ir leidžia vaikams iliustruoti įvairias sąvokas. Vaikai atvaizduoja gamtos ženklus, piešia augalų struktūros modelius, projektuoja kūrybinius raštus.
M mathematics
Matematika nagrinėja ne tik skaičius, bet ir modelius, formas, organizacinius įgūdžius ir pan. Vaikai matuoja ir renka informaciją, analizuoja duomenis ir aiškina rezultatus.
„Mamos žurnalas“