Ankstyvoji vaikystė yra kritiškai svarbus amžiaus tarpsnis besiformuojančiai asmenybei. Daugybė tyrimų nustatė tiesioginę pasiekimų įvairiose gyvenimo srityse priklausomybę nuo ugdymo(si) ankstyvajame amžiuje trukmės.
Ankstyvojo ugdymo mokyklos Eureka vadovė Kristina Gadliauskienė įsitikinusi, jog dar iki pradedant mokytis pradinėje mokykloje tėvai gali patiesti esminius pamatus savo vaiko tolimesnei gyvenimo kokybei užtikrinti.
„Žmogaus smegenys intensyviausiai vystosi apie antruosius – penktuosius vaiko gyvenimo metus, tad šiuo periodu svarbu užtikrinti ne tik kokybišką vaiko laisvalaikį, bet ir lavinti tokias kompetencijas, kaip sumanumas ir pasaulio pažinimas, kalbiniai gebėjimai, kūrybingumas ir iniciatyvumas bei emocinis intelektas“, – teigia ji.
Pasak ikimokyklinio ugdymo ekspertės, laikai, kuomet svarbiausia, jog mažas vaikas smagiai praleistų dieną, kol tėveliai dirba – seniai praeityje. Pasaulyje įsivyrauja nauja tendencija – ugdyti esmines vaiko kompetencijas ir gebėjimus dar ikimokykliniame amžiuje.
„Dvimečio vaiko raidos ypatumai – fenomenalūs: vieną akimirką jie smalsūs, atkaklūs ir žaismingi, kitą – drovūs ir pažeidžiami, todėl pirmosios ugdymo įstaigos pasirinkimas tėvams – labai jautri tema“, – pasakoja Kristina ir pateikia rekomendacijas, į ką svarbu atkreipti dėmesį renkantis pirmąją ugdymo įstaigą?
Prioritetas – inividualizuotas ugdymo turinys
Kiekvieno dvimečio vaiko ugdymosi pažangai būdingi tie patys žingsniai, tačiau dėl skirtingos gyvenimo patirties – to paties amžiaus vaikų pasiekimai gali skirtis, tad ir mokykla, visų pirma, turėtų būti individualius gebėjimus galinti atskleisti ir puoselėti įstaiga, kuriai taip pat labai svarbu ir sveikos, orios, bendraujančios, smalsios, kuriančios, sėkmingai besiugdančios asmenybės ugdymas.
Ugdymo programa – pritaikyta judriam pasaulio atradėjui
Dvimečiui vaikui svarbu judėti – judėjimas teikia daug džiaugsmo ir padeda lavinti bei pažinti savo kūną. Mažyliai nuolat lipa, dažnai griūva, o tada – vėl keliasi, jiems smalsu atrasti vis naujus potyrius bei taip mokytis. Dvimečiai tikisi naujų įspūdžių, todėl aktyviai domisi aplinkos daiktais, juda, norėdami paimti, pasiekti, išbandyti žaislus ar daiktus. Stebi ir mėgdžioja, klausia. Žinodama šią mokslu pagrįstą tiesą ugdymo įstaiga turėtų užtikrinti, jog mokymo programa pritaikyta judriam, smalsiam vaikui, o ugdymas klasėse papildytas kassavaitinėmis kontekstinėmis išvykomis, padedančius atrasti ir tyrinėti artimiausią, ugdymo įstaigą supančią, aplinką.
Adaptacinis periodas – svarbus žinių kelionės pradžios etapas
Dvimetis dar sunkiai geba atsiskirti nuo mamos ar tėčio. Šiame amžiaus etape vaiko prieraišumas prie mamos ar tėčio – stipriai išreikštas. Mažasis atradėjas mėgsta kartu su jais žaisti, juos stebi ir mėgdžioja. Išėjimas į pirmą mokyklėlę vaikui gali tapti tikru iššūkiu ir tai visiškai normalu. Šiam adaptaciniam periodui kokybiška ugdymo įstaiga turėtų būti pasiruošusi profesionaliai – parengtos psichologo rekomendacijos nuosaikiai adaptacijai iš ties palengvintų tėvų ir vaikų atsiskyrimo momentus.
Baimės – raidos tarpsnio ypatumas, o ne blogybė
Šio amžiaus vaikams gali kilti įvairiausių baimių, jie dažnai išgyvena nepažįstamų žmonių ar aplinkos baimes. Todėl renkantis ugdymo įstaigą, svarbu aptarti mokyklos nuostatas – kaip elgiamasi, kuomet vaikas žvelgia baimei į akis? Baimės neturėtų būti pašiepiamos ar ignoruojamos. Priešingai – kiekvienas vaiko išgyvenimas turi būti išklausytas ir drauge aptartas.
Emocinio intelekto ugdymas
Ankstyvoje vaikystėje smalsuoliams dar sunku sukaupti dėmesį, juos nuolat blaško išorės dirgikliai: spalvos, garsai, technologijos. Neretai pasitaiko atvejų, jog per dieną sukauptas emocijas vaikai išreiškia įkąsdami ar suduodami tėveliams. Dvimečių vaikų kasdienybėje dažni ir konfliktai tarp bendraamžių: žaislų atiminėjimas, stumdymasis ar pan. Ankstyvasis amžius – pats geriausias laikas vaiką mokyti susikaupti, sutelkti dėmesį, valdyti savo emocijas, tad svarbi tėvų užduotis – surasti tokią ugdymo įstaigą, kuri viso to mokytų mažuosius atradėjus. Kokybišką ugdymo įstaigą atpažinsite iš nuosekliai taikomų pasaulyje itin vertinamų Kimočių ar Mindfulness emocinio intelekto valdymo programų.
Pasakėlių skaitymas
Vartydami knygeles ir kartu su suaugusiuoju aptardami paveikslėlius, smalsuoliai pradeda atpažinti aplinkoje atsikartojančias raides, žodžius, simbolius. Renkant ugdymo įstaigą dvimečiui, tėveliai turėtų įvertinti, ar klasėje formuojamas teigiamas požiūris į knygą: „kokybišką mokyklą visuomet atpažinsite iš klasėje įrengtų bibliotekėlių mažiesiems su šiam amžiaus tarpsniui pritaikyta literatūra – pasakėlėmis, iliustracijų knygelėmis ir pan. Labai svarbu ir laikas, kurį kasdien mokytojas skiria knygos skaitymui su mažaisiais – įrodyta, kad mažiausiai dvidešimt minučių skaitymo ramiu balsu per dieną lemia teigiamus vaikų pasiekimus vėlesniame amžiuje“, – dėsto Kristina.
Eksperimentai – neatsiejama ugdymo(si) dalis
Dvimečiai ypač smalsūs – jie domisi naujais daiktais, vaizdais, garsais, judesiais. Šiame amžiaus tarpsnyje vaikai atranda naujas galimybes ir tikrina jų ribas namuose ar klasėje: tapo ant lango ar veidrodžio, ridena daiktus įvairiais paviršiais, tyrinėja vandenį ir jo santykį su kitais daiktais. Renkantis ugdymo įstaigą svarbu atkreipti dėmesį į mokomojo turinio pateikimą – ar mokykla organizuoja vaikų taip mėgstamas eksperimentų pamokas? „Šio tipo pamokos dvimečiams – iššūkis mokytojams, tačiau profesionalai geba ne tik atrasti naudingas eksperimentų užduotis, bet ir jomis sudominti mažuosius.
Eksperimentams svarbu pasitelkti ne tik daiktus, kuriuos galima įsigyti parduotuvėje, bet ir pažindintis su plačiuoju gamtos pasauliu, pavyzdžiui tikrinti plunksnos sąveiką su vandeniu, stebėti, ar ji skęsta, analizuoti, kodėl akmenukas taip greitai pasiekia stiklainio dugną ir naudoti kitus gamtos elementus“, – dalinasi patirtimi ankstyvojo ugdymo mokyklos vadovė.
Aplinka – ne paskutinėje vietoje
Aplinka 2-5 metų vaikų ugdymo įstaigoje taip pat labai svarbi. Kokybiška mokykla visuomet jauki, primenanti namų aplinką bei tuo pat metu pritaikyta mažo vaiko poreikiams – baldai saugūs ir suapvalintais kampais, daiktai matomi, išdėstyti vaikų akių lygyje, lengvai pasiekiami mažomis rankutėmis. Labai svarbu atkreipti dėmesį ir į tai, ar mokykla turi savo uždarą, minkšta danga išklotą kiemelį saugiam ir smagiam laikui gryname ore.
Užsienio kalbos mokymas
„Esu įsitikinusi – kuo anksčiau vaikai ima mokytis naujos kalbos, tuo greičiau ir geriau ją išmoksta nepakenkdami savo gimtajai kalbai“, – teigia Kristina. 2–5 metų vaikas dar nėra pasirengęs mokytis gramatikos taisyklių, tad svarbu surasti tokią ugdymo įstaigą, kuri antrosios kalbos mokytų natūraliai, tokiu būdu, kokiu vaikas išmoko gimtąją kalbą: „Vaikams geriausiai sekasi įsiminti tai, kas siejama su asmeniniu patyrimu, o kalbos mokytis – aktyviai veikiant, žaidžiant, bendraujant, kasdien vartojant kalbą“, – neabejoja ekspertė.