Pasaulinės tendencijos ateina į Lietuvą – tėvams nebeužtenka, kad darželinukas būtų tik pamaitintas ir pamigdytas, vaikučiai nuo vis ankstesnio amžiaus lavinami ir mokomi. Unikalią patirtį šioje srityje turi ankstyvojo ugdymo mokyklos „Eureka“.
Pokalbiui pakvietėme mokyklos bendrasteigėją ir vadovę Birutę Mačiulienę, ugdymo vadovę Kristę Vaičiulienę ir Kauno padalinio vadovę Karoliną Hiksę.
Kodėl nutarėte įkurti mokyklą patiems mažiausiems?
Birutė Mačiulienė: „Eureka“ – visos dienos ankstyvojo ugdymo mokykla, skirta 2–6 metų vaikams. Harmoningas ir atradimais grįstas ugdymas – šios mokyklos filosofijos pagrindas. Steigėjai yra švietimo entuziastai, kurie 2018 metais Kaune įkūrė pirmąją Lietuvoje ankstyvojo ugdymo mokyklą. Dabar „Eureka“ išaugo į organizaciją, veikiančią Vilniuje ir Kaune. Mokykla vienija bemaž 50 profesionalų komandą, tarp kurių – mokytojai iš pačių įvairiausių pasaulio valstybių. Artimiausiu metu „Eureka“ atveria tris naujus padalinius Vilniaus Naujamiestyje, Žvėryne ir Valakampiuose.
Mokyklos įkūrimas turi gilią priežastį. „Eurekos“ įkūrėjai tiki, jog pasaulio tvaraus vystymosi pagrindas yra mokymo(si) evoliucija. Todėl mes nuoširdžiai jaučiame, kad kasdien dirbdami su vaikais ir nuolatos tobulėdami kaip švietimo organizacija, prisidedame prie šios evoliucijos. „Eurekos“ komandą motyvuojame nuolatos tobulėti, domėtis, nes tik tokiu būdu galime būti šiuolaikiško ugdymo organizacija, kuri atliepia mano minėtą misiją.
Jūsų auklėtiniai – 2–6 metų vaikučiai, tad, mūsų įsivaizdavimu, esate darželis. Tačiau vadinatės mokykla?
Birutė: Darželyje ugdymo dėmesys kreipiamas į tai, kad vaikui būtų gera, kad jis jaustųsi saugus. „Eurekoje“ irgi tam skiriame dėmesį, tačiau ugdymo programa orientuota ir į akademinius rezultatus, be to, ugdymo struktūra labiau primena šiuolaikinės pradinės mokyklos analogą, kuris pritaikytas 2–6 metų vaikams.
Mokymasis „Eurekoje“ yra atraktyvus, nekelia vaikams streso, vaikai mokosi per žaidimą ir kasdienius atradimus. Žaidimas vaiko pažinimo, socialinei ir emocinei raidai yra itin svarbus, jis padeda formuotis ir bendrosioms kompetencijoms, kurios yra sėkmingo mokymosi pagrindas. Tikime ir pastebime – jei vaikui įdomu mokytis, jis tai daro su dideliu noru ir užsidegimu, o rezultatas dažnai pranoksta net ir tėvelių lūkesčius.
Esate susiję su „Erudito“ licėjumi, papasakokite apie šią tęstinumo koncepciją. Ar prasminga, kai vaikutis nuo 2 metų lanko tos pačios pakraipos mokyklą?
Birutė: Taip, „Erudito“ licėjus ir ankstyvojo ugdymo mokyklos „Eureka“ turi artimą ryšį. Labai prasminga, kuomet vaikas nuo 2 metukų mokosi pagal tą pačią ugdymo filosofiją. Vaikai „Eurekoje“ ugdomi be streso ir įtampos, tačiau tuo pat metu intensyviai ir tikslingai, todėl jiems lengva prisitaikyti prie disciplinos ir ugdymo proceso „Erudito“ licėjaus pradinėje mokykloje. Licėjų mes vadiname „Eurekos“ vyresniuoju broliu. Taip yra dėl to, kad šių dviejų organizacijų ugdymo filosofijos yra labai artimos, turime daug bendradarbiavimo projektų. Ir abiejų švietimo organizacijų bendruomenės yra natūraliai susijusios, nes dažniausiai vaikai, pirmuosius pagrindus gavę „Eurekoje“, vėliau ugdymo kelionę tęsia licėjuje. Siekiame, kad šis pokytis vaikams būtų malonus ir nekeltų streso, nes „Eurekos“ vaikai iš anksto gali susipažinti su licėjaus aplinka, kultūra, būsimais mokytojais.
Išsiskiriate labai šauniu kolektyvu – kaip atrenkate darbuotojus, ar manote, kad darželinio amžiaus vaikams svarbi mokytojo kompetencija?
Birutė: Malonu, kad pastebėjote. „Eurekoje“ didelį dėmesį skiriame darbuotojų atrankai. Kas gali tinkamai mokyti mažuosius atradėjus? Tik tie mokytojai, kuriems atradimai suteikia didžiulį džiaugsmą. Ankstyvojo ugdymo mokykloje dirba profesionalūs mokytojai, pozityvaus ugdymo entuziastai, kurie atviri naujovėms. Viena svarbiausių mūsų komandos vertybių – bendradarbiavimas, kuris leidžia gerosiomis patirtimis brandinti „Eurekos“ ugdymo filosofiją. Mes tikime, kad kiekvienas mokytojas yra lyderis, vedantis vaiką atradimų keliu, todėl didžiuojamės ir skatiname darbuotojų kūrybiškumą ir iniciatyvumą, investuojame į nuolatinį tobulėjimą ir globalaus akiračio ugdymo srityje plėtimą. Dažniausiai darbuotojus atsirenkame pagal rekomendacijas, o tada dedame visas įmanomas pastangas, kad mūsų darbuotojams „Eurekoje“ dirbti būtų gera. Kaip organizacijos vadovė – džiaugiuosi, jog mūsų modelis tikrai veikia.
Kokia jūsų mokyklos ugdymo sistema? Kuo ji ypatinga? Ar paimta iš kokios nors užsienio šalies?
Kristė Vaičiulienė, ugdymo vadovė: „Eurekos“ ugdymo pagrindu laikome harmoningo ugdymo koncepciją, kurią kūrė ir tobulino mokyklos steigėjai, švietimo srityje dirbantys daugybę metų, bendradarbiaudami su Lietuvos ugdymo profesionalais. Esame įsitikinę, kad nėra vieno metodo ar būdo, kuriuo vadovaudamiesi galėtume išugdyti sėkmingą asmenybę, – tam reikia daugybės skirtingų sudedamųjų dalių. Todėl „Eurekoje“ mažamečius mokome, ugdydami jų sumanumą, socialinius gebėjimus, daug dėmesio skiriame mažųjų fizinei raidai bei jų komunikacijai. Mokomės aktyviai tyrinėdami ir žaisdami – taip visuomet pasiekiame puikių rezultatų, nes dažnu atveju vaikai net nesupranta, kad mokosi, o jų žinių ir įgūdžių bagažas greitai pildosi. Bendraudami su kolegomis iš užsienio šalių, stengiamės ne kopijuoti patikusias jų idėjas, o pritaikyti, kad jos derėtų mūsų ugdymo sistemoje, ją papildytų, o ne keistų ar iš esmės transformuotų.
Ką vaikučiai pas jus veikia – kokios jų veiklos, ko jų mokote? Apskritai ko galima mokyti dvimetį?
Kristė: „Eureka“ turi labai aiškią kryptį – atradimais grįstas ugdymas. Mūsų vaikai yra entuaziastingi pasaulio tyrinėtojai. Kiekvieną savaitę jie tyrinėja įdomią ir aktualią jiems patiems temą, bando atsakyti į daugybę klausimų, stengiasi išspręsti kasdien kylančias problemas. Kartu su mokytojomis vaikai rytus pradeda pokalbiu, kurio metu ne tik išsiaiškina, kokia bus dienos tema, bet ir aptaria kalendorių, orus, savo emocijas, su kuriomis tądien atvyko į mokyklą. Ugdomųjų veiklų metu pasitelkiame visus savo pojūčius: stebime, klausome, liečiame, uostome, kartais net ragaujame, naudojamės ir žmogaus kūno, mokslo bei garsų mobiliosiomis laboratorijomis, kurios padeda mokiniams pasijusti tikrų tikriausiais mokslininkais.
Dvimečius, be savaitės temos tyrinėjimo, daugiausiai mokome savarankiškumo: valgant, rengiantis, tvarkantis. Tačiau ir dvimečiai „Eurekoje“ jau mokosi atpažinti raideles, skaičiukus, vardina spalvas bei skirtingas formas. Kuo jie savarankiškesni, tuo aplinkos tyrinėjimas tampa gilesnis, sudėtingesnis.
Gal sulaukiate atgarsių iš „Erudito“ licėjaus, ar skiriasi atėję pirmokai iš jūsų ir iš kitų darželių?
Kristė: „Eurekos“ mokiniai ugdomi nuo 2 metų iki priešmokyklinės klasės, o nuo šio rudens turėsime ir savo priešmokyklinukus. „Išaugę“ „Eurekos“ mokyklą ir išėję kitur, mūsų vaikai mokytojus dažniausiai nustebina puikiomis anglų kalbos žiniomis, nes mūsų mokykla yra dvikalbė. Bent 20 proc. viso ugdomojo turinio pateikiame anglų kalba. Neturime atskirų anglų kalbos pamokėlių, o taikome „panardinimo į kalbą“ metodą. Beveik kiekvienoje klasėje yra vaikučių, atvykusių iš užsienio šalių, todėl anglų kalbos mokymasis tampa dar prasmingesnis. Angliškai sveikinamės, įvardiname dienas, mėnesius, metus, savo nuotaiką, pagrindinius savaitės temos žodžius. Ilgainiui vaikai angliškai pradeda šnekučiuotis ir net diskutuoti nesudėtingomis temomis.
„Eurekos“ absolventai yra drąsūs, savimi pasitikintys, nebijantys suklysti ir pabandyti dar kartą. Tai emocinio intelekto ugdymo nuo mažų dienų rezultatas: vaikai geba susitarti, pakviesti naują draugą prisijungti, susipykus atsiprašyti. Žinių bagažas – kalbos ir matematikos įgūdžiai, pasaulio pažinimo žinios – irgi leidžia didžiuotis mažaisiais „Eurekos“ tyrinėtojais.
Koks jūsų „absolventas“ – šešiametis?
Kristė: Drąsus, sumanus, klausiantis, ieškantis, kūrybingas, atkaklus, draugiškas, besirūpinantis ne tik savimi, bet ir šalia esančiu, kuriam rūpi, kad gerai pasaulyje būtų visiems. Tikiu, kad mūsų vaikai ateityje padarys/sukurs daug nuostabių ir gražių darbų!
Birutė: Nuo 2022 m. rugsėjo 1-osios startuoja ankstyvojo ugdymo mokyklos „Eureka“ priešmokyklinė klasė. Ankstyvojo ugdymo mokykloje „Eureka“ tėvai gali rinktis: ar į parengiamąją klasę leisti 5, ar 6 metų vaiką. Jeigu tėveliams sunku apsispręsti, – esame pasirengę padėti. Mokyklos psichologas ir priešmokyklinės klasės mokytojas atidžiai įvertina kiekvieno vaiko akademines žinias, socialinius bei savarankiškumo įgūdžius bei pateikia rekomendacijų šeimoms.
Ar vaikučiai gali ateiti nuo bet kokio amžiaus, ne tik nuo 2 metų?
Karolina Hiksė: Mūsų ankstyvojo ugdymo mokyklą lanko vaikai nuo 2 iki 6 metų. Laukiame tiek pačių mažiausių, tiek tų, kurie jau pasiruošę pradėti mokslo kelionę priešmokyklinėje klasėje. Priimame ir trimečius bei keturmečius.
Ar skatinate eiti nuo 2 metų? Gal dar per anksti?
Karolina: Pažinti pasaulį niekuomet nėra per anksti. Priešingai, jau 2 metų vaikai pradeda intensyviai tyrinėti aplinką, bendrauti su bendraamžiais, atsiranda pirmosios simpatijos, pirmieji konfliktai, žaislų nepasidalinimai. Šiuo amžiaus tarpsniu vaikai informaciją „sugeria“ žaibišku greičiu. Jie atkartoja suaugusiuosius, nori būti vis labiau savarankiški, nepriklausomi, bando ribas, norėdami sužinoti, kaip veikia pasaulis. Būtent šiuo laikotarpiu suaugusiųjų pagalba, dėmesys ir ugdymas yra ypač svarbūs.
Gal laukiate ypač gabių vaikučių, ar durys atvertos visiems?
Karolina: Kiekvienas vaikas yra savaip gabus. Vienam gal labiau sekasi perteikti savo mintis, gal jis turi puikių komunikavimo gebėjimų, kitas ypač gerai jaučiasi skaičių pasaulyje ar turi ritmo pojūtį. Laukiame visų vaikų, kurie pasiruošę tyrinėti, atrasti, nustebti, įsivaizduoti neįmanomą, juoktis taip, kad skambėtų visa mokykla, o svarbiausia – švęsti vaikystę. „Eurekoje“ kiekvieną vaiką vadiname mažuoju atradėju. Mūsų durys atviros visiems mažiesiems.
Kristė: Pas mus patekti nėra sunku. Tiesa, prieš priimdami vaiką į priešmokyklinę klasę, surengiame su vaiku ir jo šeima susitikimą. Priešmokyklinio ugdymo mokytoja bendrauja tiek su vaiku, tiek su jo tėvais, paprašo vaiko atlikti keletą užduočių. Taip mokytoja įvertina, ar vaikas pasiruošęs, ar dar reikėtų neskubėti, metus palaukti ir tik po metų tvirta koja žengti į priešmokyklinę klasę.
Susitikę su tėveliais, stengiamės kiek įmanoma daugiau sužinoti apie vaiką, jo charakterį, kaip jis reaguoja į tam tikras situacijas, kas padeda jam nusiraminti, kas džiugina, kokie jo pomėgiai. Žinodami tai, galime sukurti „tiltą“ tarp namų ir mokyklos. Kuo mažiau pokyčių, tuo mažiau streso vaikas patiria, sklandžiau praeina adaptacijos periodas, susikuria stipresnis mokytojos ir vaiko ryšys.
Karolina: Rengiame atvirų durų dienas, viešus įvairaus pobūdžio renginius. „Eureka“ investuoja į tėvelių žinias ir organizuoja „Sumanios tėvystės“ seminarus. Apie visus renginius galite sužinoti mūsų tinklapyje – www.eurekamokykla.lt. Jeigu norite individualaus „Eurekos“ pristatymo ar pabendrauti su mokyklos vadovais – galite palikti savo žinutę puslapyje ar socialiniuose tinkluose.
Parengė Neila Ramoškienė