Kaip sako dr. Š. Suzuki, pradėti vaiką ugdyti reikia 9 mėn. prieš jam gimstant, o dar geriau – 9 mėn. prieš gimstant jo mamai. Nes pradėti lavinimą kiek galima anksčiau – vienas iš Suzuki metodo skiriamųjų bruožų.
Savaime suprantama, ankstyvasis ugdymas – tai ne formalus mokymasis, kai per tam tikrą laikotarpį reikia įgyti tam tikrą žinių kiekį ir pademonstruoti, kad jos įsisavintos. Kaip kūdikis mokosi gimtosios kalbos? Būdamas gimtosios kalbos (suaugusiųjų kalbančių žmonių) aplinkoje ir kaupdamas įspūdžius. Vienam užtenka kelių mėnesių, kad pradėtų guguoti, kitas ir iki 3 metukų neatveria burnos. Taigi ankstyvuoju ugdymo etapu svarbiausia, kad suaugę žmonės užsiimtų su kūdikiu ir tai darytų sistemingai, nepaisydami to, trumpiau ar ilgiau tenka laukti grįžtamosios reakcijos.
Ką reiškia užsiimti su kūdikiu ar mažu vaiku? Skirti jam savo laiką ir dėmesį.
Kokie „mokomieji“ dalykai svarbūs ankstyvajai raidai? Tie, kurie kyla iš prigimtinių kūdikio galių.
Kokios yra kūdikio galios?
Kvėpuoti. Vadinasi, jis gali rėkti, kartu stipriai vibruojant balso stygoms.
Matyti. Kad balso stygos, o paskui ir kalbos aparatas lavėtų, kūdikiui reikia matyti, kaip jį supantys žmonės valdo savo veido raumenis, smulkiąją mimiką ir kalbos padargus – lūpas, liežuvį. Jie puikūs mėgdžiotojai, kai tik pradeda sutelkti žvilgsnį ties vienu objektu, kuris dažniausiai būna mamos veidas.
Girdėti. Jų klausa labai jautri, tad kontroliuoti savo balso tembrą ir aplinkos garsus būtina – klausą galima ir sugadinti per stipriu decibelų poveikiu, kartu sukeliant ir neigiamą emociją – išgąsdinant. Pirmas pojūtis, dėl kurio į kūdikio aplinką gali patekti „profesionalaus“ lavinimo dalykai: klasikinė vokalinė ir instrumentinė muzika, užsienio kalbos. Tik prisiminkime, kad sąmoningos reakcijos lauksime ilgai.
Griebti. Smulkiąją pirštų motoriką galima skatinti žaislų (įvairios formos bei faktūros ir įvairaus, bet patogaus mažai rankytei, dydžio) rodymo, čiupimo, metimo manipuliacijomis. Delnų kutenimo, pirščiukų lankstymo pratimėliais, lydimais bene visose pasaulio tautose žinomų „žaidinimų“ su paprastais tekstais ir melodijomis (lietuviškas pavyzdys – „Virė virė košę“).
Judėti. Svarbiausi dalykai sėkmingai judesių koordinacijos raidai –leisti laisvai vartytis lovytėje arba ant grindų, skatinti galvos pakėlimą, tempimąsi, o vėliau šliaužimą, siekiant įdomaus daikto. Masažuoti, mankštinti, prilaikant sodinti, skatinti stotis, šokdinti, o gal ir „mokyti“ plaukti ir nardyti (panaudojant instinktą užgniaužti kvėpavimą ir atsipalaiduoti vandeniui natūraliai keliant) – paprasti, tik šiek tiek išmanymo ir atsargumo reikalaujantys lavinimo būdai.
Čia aptarti ankstyvojo ugdymo būdai gali būti taikomi nuo gimimo iki pirmųjų metų, ir tikimės, jog tik retai kuri šeima jų netaiko, net jeigu nieko nežino apie lavinimą.
„Mamos žurnalas“