Ar mūsų vaikui viskas gerai? Ar jis sveikas? Ar jo raida tinkama? Ar mes pakankamai laviname savo vaiką? Šie ir dar daugybė kitų klausimų sukasi ir sukasi tėvų galvose.
Ergoterapeutė Edita Kalašnikovienė, „Benefits of therapy“
Kodėl kalbu apie raudonąsias vėliavėles
Auginant vaikus, labai svarbu nelyginti savųjų su draugės, sesės ar kaimynės vaikais, neieškoti ligų, kai jų tikrai nėra. Tačiau lygiai taip pat svarbu žinoti ir suprasti tam tikrus ženklus, kurie gali parodyti, kad vyksta kažkas ne taip ir galbūt pats laikas apsilankyti pas gydytojus.
Tie ženklai vadinami ,,Red flags“ – raudonosios vėliavėlės.
Tai vaiko elgesys, veiksmai ar neatliekami veiksmai, kurie yra signalas pasikonsultuoti su specialistais. Kuo ankščiau bus pamatyti pirmieji ženklai, kuo ankščiau bus kreiptasi į specialistus, tuo didesnė tikimybė, kad vaikui bus skirta pagalba ir pasiekti geri rezultatai.
Apžvelkime pagrindinius pirmųjų metų raidos ženklus, kurie gali parodyti, kad kažkas galbūt vyksta ne taip.
Ką daro vaikas iki metų
2 mėnesiai. Dauguma kūdikių pradeda šypsotis, trumpam patys nurimsta žvelgia į mamą, tėtį, guguoja ir bendrauja, pakelia galvytę vis aukščiau, rankyčių ir kojyčių judesiai sklandesni.
4 mėnesiai. Kūdikiai šypsosi ir mėgsta bendrauti. Gali bandyti kartoti besišypsančias, susiraukusias veido išraiškas. Gali bandyti apsiversti nuo nugaros ant pilvuko, rankas pritraukia prie veido bei burnos, gali jas ragauti, suveda abi rankas į vidurio liniją.
6 mėnesiai. Atpažįsta pažįstamus veidus, atsako į vardą, skleidžia vis daugiau garsų, suėmę daiktą rankyte, pritraukia jį prie burnytės. Gali pradėti mokytis sėstis.
Ties 7+ mėn. perkelia žaislą iš vienos rankos į kitą.
9 mėnesiai. Atsiranda svetimų baimė, turi mėgstamą žaislą, rodo į daiktus, vis daugiau daiktų sugriebia, su jais žaidžia, manipuliuoja, stovėdamas tvirtai remiasi kojomis, ima žaislus abiem rankomis.
12 mėnesių. Sako mama, tete, atlieka veiksmus su dviem daiktais, mėgdžioja veiksmus bei garsus, eina pristatomu žingsniu, ima maistą rankytėmis ir valgo.
KADA SUNERIMTI?
Pirmieji metai:
- Sunkiai sukioja galvą į abi puses.
- Dažnai laiko galvytę pakreipęs į vieną pusę.
- Per mažai arba per daug reaguoja į dirgiklius.
- Neseka daikto akimis.
- Neatsisuka į garso šaltinį.
- Blogas raumenų tonusas.
- Vėluoja sėdėjimas, ropojimas, stovėjimas.
- Po 3 mėnesių lieka suspausti kumščiukai ir negali sugriebti, sučiupti daikto.
- Čiulpimo ir rijimo sunkumai.
- Sunkumai pereinant prie kieto maisto.
- Asimetriški rankų ir kojų judesiai.
- Nesuveda abiejų rankų į vidurio liniją.
- Netyrinėja žaislo, laikydamas jį rankytėje, nededa jo į burnytę.
- Negeba perkelti žaislo iš vienos rankos į kitą.
2 metai:
- Nesupranta, ką daryti su tokiais paprastais daiktais, kaip: šaukštas, dantų šepetėlis, pieštukas ir pan.
- Nesilaiko ir nesupranta paprastų instrukcijų.
- Nevartoja dviejų žodžių sakinių.
- Nevaikšto stabiliai, vis nugriūna, užkliūna.
- Sunkumai lipant laiptais.
- Negeba pastatyti kaladėlių bokšto daugiau nei iš 4 kaladėlių.
- Nekopijuoja apskritimo iki 3 metų.
- Neįsitraukia į vaidmeninius žaidimus.
- Nepalaiko akių kontakto.
- Neatsišaukia kviečiamas.
- Nesidomi kitais vaikais.
3 metai:
- Kyla sunkumų lipant laiptais ir vis dar dažnai nugriūna, suklumpa.
- Labai neaiški kalba.
- Neįveikia tokių paprastų veiksmų kaip paprasta dėlionė, rankenos pasukimas ir pan.
- Nesupranta paprastų instrukcijų.
- Nepalaiko akių kontakto.
- Nenori žaisti su kitais vaikais ar net žaislais.
- Tarsi praranda jau ankščiau išmoktus įgūdžius.
4 metai:
- Nemoka šokinėti vietoje.
- Kyla sunkumų bandant rašyti, piešti, nenupiešia apskritimo.
- Nežaidžia jokių vaizduotės, vaidmeninių žaidimų.
- Nereaguoja į aplinkinius, neatsako, kai yra kviečiamas vardu.
- Priešinasi rengimuisi, prausimuisi, naudojimuisi tualetu ir t.t.
- Nenaudoja įvardžių aš ir tu.
- Neįvykdo 3 dalių komandos.
- Nerodo jokio susidomėjimo interaktyviais žaidimais.
- Nekalba daugiau nei 3 žodžių sakiniais.
5 metai:
- Nerodo emocijų.
- Elgesys būna labai kraštutinis, pavyzdžiui ypač jautrus, drovus ar liūdnas, piktas.
- Labai uždaras, nebendraujantis, užsidaręs savyje.
- Kyla sunkumų savarankiškumo srityje, pats nesirengia, nesiprausia ir t.t.
- Labai lengvai išsiblaško, nesutelkia dėmesio.
- Neatskiria, kas yra tikra, o kas išgalvota, netikra.
- Negali pasakyti savo vardo ir pavardės.
- Nepiešia.
- Praranda kažkada turėtus įgūdžius.
Noriu pabrėžti, kad labai svarbu bendrai stebėti visą vaiko raidą. Esant tam tikriems sutrikimams, sunkumams, dažniausiai raudonųjų vėliavėlių bus ne viena ir ne dvi. Tad jeigu matote, kad jūsų vaikas vis dar nedaro kurio nors ankščiau minėto veiksmo, dar nereiškia, kad kažkas negerai. Stebėkite savo vaiką individualiai!
Tėveliams noriu palinkėti – nebijokite išsakyti savo nuogąstavimų vaiko gydytojui. Tik specialistas gali tinkamai įvertinti raidą.
Susiję straipsniai