Užauginti sėkmingą, savimi pasitikintį vaiką – nemažas iššūkis. Tėvams nuolat tenka priimti svarbius, mažylio ateitį lemsiančius, sprendimus. Pirmieji penkeri gyvenimo metai yra patys reikšmingiausi vaiko raidai ir charakterio savybių formavimuisi. Gera žinia ta, kad visi vaikai gimsta smalsūs ir motyvuoti, svarbiausia – tokiais išlikti…
„The Cusiosity approach“ ugdymas. Kas tai?
„The Curiosity approach“ (smalsumo metodas) – tai edukologių S. Bennett ir L. Hellyn suformuotas modernus požiūris į ankstyvosios vaikystės švietimą, kurio idėjos peržengia Europos ribas ir plinta visose išsivysčiusiose pasaulio šalyse. Pedagogika, paremta gerai žinomų švietėjų – M. Montessori, E. Pikler, R. Stainer (Valdorfo), L. Malaguzzi (Reggio Emilia) – idėjomis. Jos tikslas – ugdyti savarankiškai mąstančią, aktyviai besimokančią ir kuriančią kartą.
„Mįsliaus dirbtuvės“ – pirmasis ir vienintelis vaikų darželių tinklas Lietuvoje taikantis „The curiosity approach“ metodą ir siekiantis prestižinės akreditacijos.
Kokie „The Curiosity approach“ ugdymo privalumai?
Šis metodas grindžiamas humanistinėmis vertybėmis. Svarbiausias tikslas – saugoti vaiko individualumą, kurstyti kūrybiškumą, padėti jam atrasti savo prigimtines galias, talentus ir mokymosi stilių. Siekiama, kad kiekvienas mažylis jaustų pagarbą ir suaugusiojo palaikymą, galėtų laisvai klausti bei reikšti savo mintis, smalsauti ir visais savo pojūčiais tyrinėti pasaulį.
Harmoninga ir pažinimą skatinanti plinka
Ikimokyklinio amžiaus vaikai daugiausia žinių semiasi iš aplinkos. Kuo daugiau joje paslapties ir magijos, tuo daugiau erdvės vaizduotei ir atradimams. Pirmą kartą įžengę pro „Mįsliaus dirbtuvių“ darželio duris, iškart pastebėsite, kad, kitaip nei dauguma tradicinių ikimokyklinio ugdymo įstaigų, darželio aplinka neprimena „sumažintos mokyklos“ versijos. Atvirkščiai – patalpų išdėstymas, sienų spalva, grindų danga, parinkti baldai ir apšvietimas suteikia namų jaukumo jausmą. Aplinka sukurta taip, kad kurstytų vaikų smalsumą, norą kurti, tyrinėti ir atrasti. Čia nėra takoskyros tarp žaidimo ir pažinimo, realybės ir svajonių, mokslo ir vaizduotės…
Saugi, patraukli, patogi ir gerai suplanuota darželio grupių erdvė padeda vaikams susikaupti ir įsitraukti į siūlomas veiklas. Ji padeda pedagogams siekti išsikeltų tikslų ir kurti pozityvius santykius.
Kiekvienoje grupėje sukurtos erdvės visapusiškam intelekto ugdymui: patalpa fizinėms veikloms ir judriems žaidimams, kūrybinės dizaino ir menų dirbtuvės, gamtos pažinimo ir eksperimentų laboratorija, muzikos studija, vandens, smėlio, šviesos žaidimų bei poilsio erdvės.
Daugiau bendruomeniškumo ir pagarbos
Pagarba yra pradžių pradžia, kuriant santykį su kiekvienu bendruomenės nariu. Tėvai yra vaikų pažinimo kelionės bendrakeleiviai, su jais nuolatos tariamasi dėl ugdymo tikslų, turinio ir proceso organizavimo. Vaikams stebint, kaip nuoširdžiai bendrauja jų šeima ir pedagogai, formuojasi pagarbaus elgesio pavyzdys, kurį jie įsisavina ir taiko savo kasdienybėje.
Laisvė žaisti!
Dažnai suaugusiųjų pasąmonėje yra įsisenėjęs suvokimas, jog žaidimas yra vaikiška pramoga ar nerimta veikla, laiko gaišimas. Jei taip manote ir jūs, – teks keisti savo požiūrį. Juk dar XIX–XX amžiaus sandūroje Albertas Einšteinas yra sakęs: „Žaidimas yra geriausias būdas tyrinėti!“
Žaidimo svarbą vaiko raidai patvirtina daugybė atliktų mokslinių tyrimų. Žaisdami vaikai pažįsta pasaulį, suvokia, kas yra bendruomenė ir atranda savo vietą joje. Jie pradeda suprasti, ką reiškia teisingumas ir padorumas, išmoksta bendrauti bei atranda savo pomėgius ir bendraminčius.
„Mįsliaus dirbtuvėse“ pirmenybė yra teikiama spontaniškam, laisvam žaidimui, tokiam, kuris suteikia vaiko fantazijai sparnus ir žadina jaudulį, neturi iš anksto numatytų taisyklių, nėra teisingų ar neteisingų atsakymų bei numatyto galutinio tikslo. Tokio žaidimo varomoji jėga – vaiko vaizduotė. Būtent noras patirti džiaugsmą ir vėl, skatina mažylius žaisti, o tai reiškia – kaupti patirtį, kuri turės įtakos vaiko sėkmei vėlesniame gyvenime.
Pedagogas – vaiko asistentas žaidimų laboratorijoje
Pedagogas nėra diktatorius, vadovaujantis ugdymo procesui. Jo užduotis – įkvėpti, sekti ir skatinti harmoningą raidą, patarti, palaikyti ir džiaugtis vaiko sėkme bei laimėjimais.
Vietoj išmaniųjų ir plastikinių žaislų – autentiški daiktai ir gamtinės medžiagos
Ugdomosios priemonės ir žaislai – tai dar vienas išskirtinis „Mįsliaus dirbtuvių“ darželių bruožas. Čia nerasite televizijoje reklamuojamų žaislų, plastikinių indų servizų ar medinių daržovių rinkinių. Juos keičia darželio sodelyje augintos daržovės ir prieskoniai, autentiški baldai, keramikiniai indai, porcelianinės lėlės, seni laikrodžiai, telefonai ir kiti buities daiktai. Jie, kitaip nei plastikiniai žaislai, pasižymi unikaliomis tekstūromis, formomis, svoriu, skleidžiamais garsais ir net kvapu. O visų svarbiausia – jie moko vaikus elgtis atsakingai ir rūpestingai su juos supančia aplinka.
Daugiau laiko gamtoje
Vaikai iš prigimties yra energingi ir aktyvūs, žaisdami lauke ir turėdami daugiau laisvės, jie veikia savarankiškiau. Bėgiodami, šokinėdami, karstydamiesi jie dažniau ryžtasi išmėginti savo fizinių jėgų ribas. Gamtoje daugiau harmonijos ir mažiau streso. Laukas – tai natūrali tyrinėjimų „laboratorija“, kur vaikai susipažįsta su gyvąja gamta, mėgaujasi saulės spinduliais, sėja ir augina daržoves, stebi, kaip keičiasi medžių lapų spalvos, tyrinėja vabzdžius, stebi, kur keliauja skruzdė, ragauja sniegą ir klausosi žiogų griežimo. Vaiko ryšys su gamta neatsiranda iš niekur, meilė gamtai gimsta būnant gamtoje.
Jei norite užauginti savarankišką ir kūrybingą vaiką, pasinerkite kartu su juo į paslapčių gelmes, svajokite, tikėkite, stebėkitės ir dalinkitės ieškojimų bei atradimų džiaugsmu. Pradėkite pažinimo kelionę „Mįsliaus dirbtuvėse“!
Viktorija Ručinskaitė-Savičianskė, nuotraukos Martyno Nikitaravičiaus