ŽINIUKAS – Vilniuje įsikūrusi nevalstybinė pradinio ugdymo mokykla, kiekvienam vaikui skirianti ypatingą dėmesį ir rūpestį, lavinanti tvirtus akademinius gebėjimus ir ugdanti aukštas moralines nuostatas.
Smalsų ir naujų žinių ištroškusį moksleivį pasitinka jauki, šviesi ir moderni aplinka – čia mokytis įdomu ir gera, o grįžti į atsakingų ir individualiu mokinių augimu besidominčių pedagogų pamokas norisi kasdien. Apie pradinę mokyklą ŽINIUKAS, joje puoselėjamą vertybių kultūrą ir taikomus išskirtinius mokymosi metodus, vedančius į labai aukštus akademinius rezultatus, dalijasi jos įkūrėja ir direktorė Ingrida Liubartaitė-Ramanauskienė.
Mokyklos atsiradimą paskatino poreikis sukurti palankią mokymosi aplinką savo vaikams
Kartu su vyru Alfredu buvome tie tėvai, kurie atsakingai rinkome mokyklą savo vaikams. Mums buvo svarbu, kad mokykloje būtų auginamas žmogus ir mokyklos bendruomenė puoselėtų tas pačias vertybes, kurias mes stengėmės suformuoti namuose augusiems vaikams. Vis dėlto teko susidurti su karčia realybe, kad grupėje vaikų šios mūsų diegiamos dorybės tapo matomos ne kaip privalumas, bet kaip trūkumas. Pavyzdžiui, mes mokome vaikus gerbti, rūpintis ir padėti vienas kitam, bet, atėję į kitą aplinką, jie tokio elgesio modelio tarp savo bendraamžių neranda. Nuoširdžiai tikiu, kad šeimos ugdo vaikų vertybes, bet, jei trūksta mokyklos suaugusiųjų palaikymo, tarp vaikų šie dalykai nustoja būti svarbūs. Tai buvo viena esminių priežasčių, kodėl mes ieškojome alternatyvų ir nusprendėme tokią mokyklą įkurti patys.
Kai prieš 15 metų ryžomės žengti šį žingsnį, mūsų vyriausioji dukra ruošėsi keliauti į ketvirtąją klasę, sūnus – į antrąją, o mažoji dar buvo ikimokyklinio amžiaus. Nuo pat mokyklos veiklos pradžios siekėme sukurti ramią, saugią ir palankią mokymuisi aplinką. Atkakliomis pastangomis įrodėme, kad privačioje mokymosi įstaigoje gali būti užtikrinamas kokybiškas ugdymo procesas, kuris padeda vaikui pasiekti tvirtą išmokimą, o ne tik smagiai praleisti laiką ar gauti jo žinias pranokstančius vertinimus. Aiškus tikslas ir supratimas, kad turime patys imtis veiksmų, o ne murmėti, kad kažko trūksta, veda mus į priekį ir padeda nuolat tobulėti nelengvame, bet prasmingame kelyje. Kuriame mokyklą, kurioje kiekvienas vaikas galėtų atskleisti turimas bei įgyti trūkstamas stiprybes ir pasiekti geriausių savo rezultatų.
Rūpestingas, mąstantis, siekiantis – mokyklos vizija
Greta vaikų tvirto išmokimo, mums rūpi ir auginti asmenybes, kurios puoselėja žmogiškumą ir yra jautrūs bei paslaugūs šalia esantiems artimiesiems bei visuomenei. Kaip pagrindines mūsų mokyklos bendruomenės narių savybes išskyrėme rūpestingumą, gebėjimą mąstyti ir siekti. Tokia stengiuosi būti aš pati, šias savybes skatinu lavinti mokytojus ir, žinoma, tokius auginame mokinius. Trumpai apie šias savybes:
Rūpestingas – tai vidinė nuostata į pasaulį. Norime, kad augtų vaikai, „matantys“ kitus, ir atliepiantys jų poreikius, – tai, ko mes kiekvienas tikimės iš aplinkinių. Galbūt šiandieninėje visuomenėje labai stipriai pabrėžiamas individualumas ir „aš“, tačiau bet kuris žmogus tikisi, kad kiekvienas gydytojas bus atidus, kiekvienas mokytojas rūpinsis jo vaiku, o banko darbuotojas taip pat profesionaliai ir dėmesingai jam suteiks paslaugą. Mes visi iš tiesų to tikimės, bet kad taip būtų, turime būti neabejingi žmonių poreikiams, mylintys, atsidavę.
Mąstantis žmogus, priimdamas sprendimus, remiasi jam įdiegtomis vertybėmis. Mąstymo lavinimas yra viena iš svarbių mokyklos užduočių – greta programoje numatytų žinių perdavimo, padedame vaikams išmokti susirinkti informaciją, ją analizuoti, sisteminti, vertinti ir priimti sprendimus. Sprendimus priimame tam tikrame kontekste, orientuodamiesi į tikslus ir remdamiesi vertybėmis.
Siekiantis žmogus yra nusiteikęs kurti bendrą gėrį ir ieškoti savo vaidmens jame. Labai norime, kad mūsų mokyklą baigę vaikai ne tiesiog svajotų, o turėtų tikslus, padedančius jiems augti ir skleistis. Kuo skiriasi svajonė ir tikslas? Svajonė – tai mano norai, o tikslas – ta pati svajonė su planu, kaip aš tai pasieksiu. Tikime, kad mūsų visų ateitį kuria žmonės, žinantys, ko verta siekti, ir drauge turintys valios bei įgūdžių kryptingai judėti pirmyn.
Ramybė ir tvarka – būtinas sėkmingo mokymosi dėmuo
Visi žinome, kad tęstinis triukšmas vargina. Jei vaikai mokyklą palieka emociškai pavargę, dažnu atveju tai nutinka dėl triukšmo, o ne nuo mokymosi proceso. Mūsų mokykloje mažose 14 vaikų klasėse kuriame ramią, mokymuisi palankią aplinką – bendraujame, žaidžiame ir džiaugiamės girdėdami vienas kitą ir išlaikydami pajėgumą susikaupti mokymuisi. Mums svarbu, kad produktyviai mokytis galėtų ir jautrus, ir judrus vaikas, o palankiausios tam sąlygos – rami ir netriukšminga aplinka. Be to, mokomės palaikyti tvarkingą asmeninę aplinką – jei vaiko stalas yra netvarkingas, darbuose netvarka, atitinkamai netvarka bus ir galvytėje. Norint, kad mintyse atsirastų tvarka, pirmiausia reikėtų jį išmokyti susitvarkyti ir savo fizinę aplinką. Žinoma, tvarką ir ramybę labiausiai padeda užtikrinti mokytojo rūpestingumas ir siekis kiekvienam mokiniui padėti susikaupti.
Geresnį išmokimą galima pasiekti ugdant vaiko sąmoningumą
Svarbu, kad vaikai sąmoningai priimtų susitarimus dėl bendravimo, mokymosi ir laisvalaikio mokykloje, – tik tokiu atveju tai tampa asmenybę ugdančia ir besimokančią bendruomenę kuriančia praktika.
Pamenu labai gražią situaciją, kuri puikiai iliustruoja, kaip ugdyti vaiko sąmoningumą mokantis. Į trečią klasę atėjo berniukas iš kitos mokyklos. Matematikos pamokoje vaikai sprendė uždavinius, o knygelės gale buvo surašyti visi atsakymai. Jokių kliūčių juos atsiversti ir viską nusirašyti. Pastebėjau, kad naujasis berniukas dairosi į klasės draugų darbus ir pasiūliau jam atsivertus knygelės galą iš karto nurašyti teisingus, o ne draugų atsakymus – juk nėra prasmės jam gaišti laiko nurašinėjant galimai neteisingus atsakymus ir man – tikrinant ne jo atsakymus. Vaikas tokiu pasiūlymu be galo apsidžiaugė. Vis dėlto jam kėlė nuostabą, kad kiti mokiniai to paties nedarė. Stebėjau, kas vyks toliau. Berniukas paklausė savo klasės draugų, kodėl šie neatsiverčia knygelės galo, o jų atsakymas buvo paprastas ir svarus: „Mes norime išmokti“. Iš pradžių ši situacija to vaiko dar neįtikino, bet ilgainiui jis pamatė, kad draugai kaip sprendė, taip toliau ir sprendžia užduotis. Labai greitai pasiekėme teigiamą rezultatą – jis užvertė knygelę ir toliau uždavinius sprendė pats.
Užtikrinti kokybišką mokymosi procesą padeda įsivertinimo sistema
Mūsų mokykloje taikoma įsivertinimo sistema yra skirta nuo mažens formuoti sąmoningo, tikslingo mokymosi įgūdžius, ugdyti vaikų atsakomybę už mokymąsi ir pasiekimus. Įsivertinimo sistema sukurta padėti mokiniui ir tėvams suprasti, kas jam pamokoje ir ilgesniu mokymosi laikotarpiu pavyko ir kam reikėtų skirti daugiau pastangų – tiek mokymosi įgūdžių, tiek akademinėse srityse. Esu įsitikinusi, kad dar ankstyvame amžiuje vaikui būtina suprasti, kad išmokimas priklauso nuo jo paties, o ne kažkieno kito pastangų. Visų pirma siekiame padėti vaikui išmokti mokytis – mums rūpi, kad laikas mokykloje būtų išnaudojamas efektyviai, vaikai reflektuotų savo mokymąsi ir pasiekimus, objektyviai įvertintų pastangas ir išmokimą. Šie svarbūs įgūdžiai yra prielaida sėkmei bet kurioje srityje tiek mokykloje, tiek ir vėliau kitoje veikloje. Jie įgalina vaikus pasiekti rezultatą, kuriuo džiaugiamės ir didžiuojamės.
Ugdyti visapusiškai išsilavinusią asmenybę padeda ir mokykloje vykdomos popamokinės veiklos
Svarbu vaikui mokykloje suteikti kuo daugiau įdomių, įtraukiančių veiklų, kurios padėtų atrasti bei atskleisti vaiko talentus ir pomėgius bei sukurtų atsparumą laiką ir dėmesį „valgantiems“ ekranams. Aktyviai kuriame įvairiapusės popamokinės veiklos galimybes – vyksta šachmatų, stalo žaidimų, maisto gaminimo, dainavimo, muzikavimo, šokių, dailės, konstravimo ir robotikos būreliai. Veiklas nuolat atnaujiname, atsižvelgdami į tėvų ir vaikų poreikius.
Tikslas – tapti ne geriausia, bet kasdien geresne mokykla
Pastebiu gyvenime veikiantį dėsnį – kuo daugiau darai, tuo daugiau nori padaryti. Kurdami mokymuisi palankią aplinką, stiprindami vaikų vertybines nuostatas, lavindami jų mokymosi įgūdžius, norime toliau tą prasmingą darbą – padėti vaikams užaugti rūpestingais, mąstančiais ir siekiančiais tvarios ateities kūrėjais – daryti vis geriau. 15 metų išnaudojame mažos mokyklos privalumą pažinti ir padėti augti kiekvienam vaikui, išliekame susitelkę į ugdymo kokybę, kasdien siekdami truputį pranokti save – kasdien būti geresne mokykla.
Priėmimas į mokyklą
Šeimos ir mokyklos siekius ir lūkesčius kviečiu aptarti asmeninio pokalbio metu. Priėmimo testų į pradinę mokyklą nėra – mums svarbu ne kur vaikas pradeda, o kokiu tempu juda pirmyn. Į parengiamąją klasę priimame vaikus nuo 5 metų amžiaus.
www.ziniukas.lt | FB /mokyklaziniukas | IG /mokyklaziniukas
Susiję straipsniai