Renkantis privačią ugdymo įstaigą, viena iš svarbiausių kokybės garantijų yra mokyklos ilgaamžiškumas. Tėra vos keletas privačių mokyklų Lietuvoje, kurios gimė kartu su Nepriklausomybės atkūrimu. Viena jų „Šaltinėlio“ privati mokykla. Turime nusilenkti tų mokyklų kūrėjams, nes – sutikite, – reikėjo ne tik vaizduotės, žinių, bet ir didžiulės drąsos imtis švietimo verslo.
Pokalbiui pakvietėme „Šaltinėlio“ privačios mokyklos vadovą Rimantą Martinėlį. Būtent ši mokykla ir buvo viena pirmųjų, ji šiemet švenčia 30-metį, o jai vadovauja tas pats vadovas!
„Šaltinėlio“ privati mokykla – viena pirmųjų privačių ugdymo įstaigų Lietuvoje. Nuo ko viskas prasidėjo? Gal pamenate, kiek buvo mokinių, mokytojų, klasių?
Lietuvai tapus nepriklausoma valstybe, pradėjo veikti Vaikų kūrybinės iniciatyvos fondas – VKIF (vadovė Zita Martinėlienė), kuris įsteigė „Šaltinėlio“ privačią mokyklą. Šio fondo nariai dirbo Vilniaus miesto savivaldybės mokyklose, jie pamatė ir suprato, kad jaunojo žmogaus ugdymo procesą galima patobulinti, suteikti šiai veiklai naują kokybę, personalizuojant ugdymo turinį, skatinant mokinių kūrybiškumą, sudominant juos ir įtraukiant į praktinių užduočių sūkurį, stiprinant formalaus ir neformalaus ugdymo ryšį. VKIF sukūrė tokios mokyklos nuostatus, numatė ugdymo proceso gaires.
1993 metų vasarą buvo atidarytos dvi klasės, atėjo dirbti šeši pedagogai. Rugsėjo 1-ąją šioje mokykloje pradėjo mokytis dvylika pirmokų ir septyni antrokai. Tokia buvo „Šaltinėlio“ veiklos pradžia.
Mokykla prasidėjo nuo 19 mokinių, o kiek jų mokosi dabar?
Per trisdešimt darbo metų mokykla subūrė didelį mokinių ir mokytojų kolektyvą. Šiuo metu mokosi keli šimtai moksleivių, dirba per 40 mokytojų, atidarytos 27 klasės.
Per 30 darbo metų „Šaltinėlyje“ pradinio ugdymo programą baigė 27 pradinukų laidos, išleista keliolika abiturientų laidų. Buvę moksleiviai studijavo ir tebestudijuoja ne tik Lietuvos universitetuose ir kolegijose, bet ir įvairiose pasaulio šalyse: Didžiojoje Britanijoje, Danijoje, Italijoje, Kanadoje, Kinijoje.
Mokykloje dirbome pagal visas jaunojo žmogaus ugdymo programas. 2015 m. plečiantis darbų apimčiai, VKIF įsteigė dar vieną įstaigą – licėjų „Forumas“. „Forumas“ – „Šaltinėlio“ darbo tęsėjas. Šiuo metu jame mokosi 9–12 (I–IV gimnazijos) klasių moksleiviai, dirbama pagal pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas.
„Šaltinėlyje“ šiuo metu vaikai dirba pagal ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas, taip pat ugdomi pradinukai bei 5–8 klasių mokiniai.
Nuo 2023 m. rugsėjo 1 d. abi mokyklos veiks viename pastate. Per 30 darbo metų tiek „Šaltinėlyje“, tiek „Forume“ vidurinį išsilavinimą įgijo ir atestatus gavo 17 abiturientų laidų.
Ar įmanoma sulyginti mokyklos „tada“ ir „dabar“ modernumą, technologijas. Gal pamenate, kiek pirmaisiais metais turėjote išmaniųjų įrenginių, kompiuterių, o kiek dabar?
Neįmanoma palyginti to, kas buvo veiklos pradžioje ir dabar. Šiuo metu atnaujinamos ir modernizuojamos gamtos mokslų laboratorijos, technologijų kabinetai, mokykla įgyvendina STEAM programą (integruotą tarpdisciplininį mokymą), įgyjami išmanieji įrenginiai, perkami kompiuteriai, muzikos instrumentai, įvairios mokymo (-si) priemonės.
2023 m. rugsėjo 1 dieną vaikus pakviesime į naujas patalpas. Augant tiek „Šaltinėliui“, tiek licėjui „Forumas“, plečiant įvairias veiklas, abi švietimo įstaigos persikelia į J. Basanavičiaus g. 12, Vilniuje. Čia bus įrengtos naujos laboratorijos, kabinetai bus praturtinti naujomis mokymo (-si) priemonėmis, bus pasiruošta tarpdisciplininiam mokymuisi (pagal STEAM programą), todėl galėsime dar geriau įgyvendinti iškeltus tikslus, plėtoti formalaus ir neformalaus ugdymo turinį. Šiose patalpose atsiras galimybė įvairesnei mokymosi ir laisvalaikio veiklai. Lauko terasa, jauki salė padės ne tik žaismingai ilsėtis, bet ir įgyvendinti įvairius kūrybinius sumanymus.
Kasmet turite iš naujo įrodyti naujai moksleivių kartai, kad esate vieni geriausių. Kaip nuolatos išlikti konkurencingu švietimo versle?
Remiamės ne tik LR Bendrosiomis ugdymo programomis, bet ir savo sumanytais, sėkmingai įgyvendinamais bei pasiteisinančiais ugdymo principais.
Didžiulis dėmesys mūsų mokykloje skiriamas Darnios asmenybės ugdymo programai, kuri atspindi nuoseklų ir sistemingą darbą tiek su ikimokyklinio amžiaus, tiek su vyresniojo mokyklinio amžiaus mokiniais. Darnios asmenybės ugdymo koncepcija padeda augti mąstančiam, doram, savimi pasitikinčiam, kūrybingam ir iniciatyviam žmogui. Ši koncepcija apima įvairius jaunojo žmogaus gyvenimo tarpsnius. Kad vaikas augtų veiklus ir supratingas, būtina dirbti su juo nuo mažų dienų nuosekliai.
Mokykloje taikomas induktyvusis mokymas (-asis) – tai toks pažinimo ir samprotavimo būdas, kai stebimi reiškiniai leidžia patiems mokiniams daryti išvadas, kurti taisykles, suvokti įvairius gamtoje ir visuomenėje vykstančius įvykius, skatina mokinių savarankiškumą.
Ugdymo programa „Esu kitoks“ padeda atsiskleisti įvairių galimybių ir poreikių mokiniams. Ši programa glaudžiai susijusi su personalizuotu ugdymu, kai vaikai per individualias užduotis plečia savo pažinimo akiratį, įgyja naujų patirčių, gilinasi į konkrečias veiklas, ruošiasi savo svajonių įgyvendinimui.
Vienas pagrindinių jaunojo žmogaus ugdymo reiškinių – gabių vaikų ugdymo programos. Čia siūlome nuodugnaus darbo metodiką, mokiniai atlieka įvairias tiriamojo, analizuojamojo pobūdžio užduotis, rašo metinius ir pusmečio projektus, mokiniai mokomi daryti išvadas ir pristatyti mokyklos bendruomenei savo darbus. Šitaip auginamas mokinių intelektinis potencialas.
Reikėtų užsiminti ir apie Visos dienos mokyklą. Mokykloje po pamokų, tėvelių pageidavimu, vaikai gali būti iki 18 val. Į laisvalaikio grupes, kurių yra kelios, patekę vaikai gali ne tik ilsėtis ir ruošti pamokas, bet ir dalyvauti kūrybiniuose projektuose, ruoštis būsimiems renginiams, žaisti lauke ir keliauti. Po pamokų mokykloje dirba įvairios kūrybinės studijos ir būreliai. Siūlome apie 30 tokių popamokinės veiklos pozicijų.
Vienas jūsų mokyklos stiprybių – individualizuotas ugdymas. Ar tai nėra didelė našta mokyklai? Juk patogiau mokytis visus vaikus pagal vieną programą?
Rūpinamės, kad mokinių skaičius klasėse būtų mažesnis. Vienoje klasėje mokosi ne daugiau kaip 14 mokinių. Taip dirbame nuo pat 1993 metų. Šis principas padeda personalizuoti ugdymo turinį, taikyti diferencijuoto mokymo principus, pamokų metu pateikti skirtingas užduotis, atsižvelgiant į moksleivio lūkesčius, ateities tikslus, darbo tempą ir t.t.
Ilgametis darbas klasėse, kur yra reguliuojamas mokinių skaičius, davė puikių rezultatų. Atsirado galimybė derinti kolektyvinį ir individualų mokymą (-si), pamokų metu skirti didesnį dėmesį samprotavimo, analizės procesams, tiksliau ir operatyviau atsakyti į mokiniams rūpimus klausimus.
Tiesioginis asmens pažangos šaltinis – glaudus mokytojo ir moksleivio bendradarbiavimas pamokų metu. Skirtingoms moksleivių grupėms klasėse gali būti taikoma skirtinga mokymo, konsultavimo, aiškinimo metodika, priklausomai nuo iškeltų tikslų ir gautų užduočių.
Kadangi šioje mokykloje sudarytos labai geros sąlygos mokytis, tai mokiniams nereikia korepetitorių. Esant būtinybei, vaikams teikiamos individualios konsultacijos, už kurias papildomai mokėti nereikia. Mokestis už jas įtrauktas į bendrą ugdymo kainą.
Koks yra „Šaltinėlio“ absolventas?
Pirmoji absolventų laida pasirodė 2007 metais. Buvę mūsų moksleiviai studijavo ir tebestudijuoja ne tik Lietuvos universitetuose ir kolegijose, bet ir įvairiose pasaulio šalyse: Didžiojoje Britanijoje, Danijoje, Italijoje, Kanadoje, Kinijoje. Baigę mokyklą, jie tampa išsilavinusiais, gyvenimo iššūkiams pasirengusiais žmonėmis, todėl geba sėkmingai studijuoti ne tik Lietuvoje, bet įvairiuose pasaulio universitetuose ir kolegijose, jau yra pasiekę svarių laimėjimų įvairiose gyvenimo srityse: mokslo, verslo, medicinos, meno pasaulyje.
Džiaugiamės, kad netrukus galėsime savo būsimus absolventus augintis nuo kūdikystės. Svarbi žinia mažus vaikus auginančios šeimoms – persikėlus į naujas patalpas, nuo 2023 m. rugsėjo 1 d. veiks naujas vaikų darželis, kuriame auginsime būsimus mokinius – pirmokus. Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo procese labai svarbu įvairiapusis vaiko lavinimas, integruotas mokymas, pradinių rašybos, skaitymo įgūdžių formavimas, supažindinimas ir skatinimas domėtis įvairiomis veiklomis, didžiulė praktinių užduočių pasiūla. Pradedamas vaiko kalbos lavinimas nuo mažens, su juo kalbant, skaitant, stebint ir aptariant įvairius gyvenimo reiškinius. Mokslininkų seniai įrodyta, kad vaiko kalba vystosi kur kas geriau, su juo gyvai bendraujant.
Kokia, jūsų nuomone, gero išsilavinimo paslaptis?
Gero išsilavinimo grūdas subręs tada, kai bus nuoširdus ir dalykiškas mokytojo, vaiko ir jo šeimos tarpusavio bendradarbiavimas, aukštas mokymo lygis, sistemingas ir nuoseklus mokymo turinys. Labai svarbu pabrėžti, jog čia yra svarbūs vaiko gebėjimai, supratingumas ir noras mokytis, mokytojo pastangos ir tikslingas darbas, siekiant sudominti jauną žmogų, paskatinti, paveikti jį, paraginti, kad būtų aktyvus ir smalsus. Norėdami siekti šių tikslų, „Šaltinėlio“ privačios mokyklos mokytojai vadovaujasi pagrindiniu humanizmo principu: ugdymo procese jaunus žmones reikia vertinti ne tik formaliai, ne tik pagal tai, kokius įvertinimus jie gauna, tarsi skirstant žmones į gerus ir blogus, bet pirmiausiai reikia stengtis gerai pažinti mokinius, atsigręžti į juos, pasiūlyti mokymo (-si) metodiką ir padėti jiems rasti tinkamus problemų sprendimo būdus.
Ačiū už pokalbį.
Neila Ramoškienė
Susiję straipsniai
US