• Apie mus
  • Reklama
  • Prenumerata
Mamos Žurnalas
  • Nėštumas ir gimdymas
    • Nėštumas
    • Gimdymas ir po jo
    • R. Šemetos mokyklėlė
    • Mano gimdymo istorija
    • Nėštumo kalendorius
    • Renkame vardą
    • Retas vardas
  • Žindymas
    • Žindymo ABC
    • Žindymo problemos
    • Žindymo konsultanto K.Vitkausko puslapis
    • Žindymo istorijos
    • Klausimai – atsakymai
  • Kūdikis
    • Naujagimis
    • Kūdikio raida
    • Papildomas maitinimas
    • Kūdikio priežiūra
    • Kūdikių ligos
    • Redakcijos kūdikiai
  • Vaiko sveikata
    • Ekologija
    • Pediatras atsako
    • Miego problemos
    • Vaikų ligos
    • Alergiškas vaikas
    • Sveiki dantukai
    • Logopedo konsultacija
    • Liaudies medicina
    • Imuniteto stiprinimas
    • Vaikų mityba
  • Lavinimas
    • Darželinukas
    • Mokinys
    • Būreliai
  • Psichologija
  • Laisvalaikis
    • Ką veikti su vaiku
    • Krikštynos
    • Gimtadieniai
    • Šeimos šventės
    • Kelionės
    • Horoskopai
    • Kalba vaikai
  • Mamos puslapis
    • Ginekologė atsako
    • Psichologija
    • Mamos sveikata
    • Šeimų istorijos
    • Lieknėjimas
    • Receptai
    • Tėčiams
    • Buitis
    • Motinystė svetur
    • Karjera
  • Redakcija
    • Tinklaraštis
    • Naujienos
    • Redakcijos projektai
  • Projektai
    • Žalia šeima
    • Savanorystės pamokos šeimoje
    • Knygų žiurkės prieš kompiuterių peles
    • Animacija Z kartos vaikams
    • Teatras Z kartos vaikams
    • Jaunas kaimas
    • Mūsų namai – tavo namai
    • Keturi milijonai
    • Vaikai, pažinę karą
    • Vaikams atsiveria senovė
  • Nėštumo skaičiuoklė
  • E.parduotuvė
No Result
View All Result
  • Nėštumas ir gimdymas
    • Nėštumas
    • Gimdymas ir po jo
    • R. Šemetos mokyklėlė
    • Mano gimdymo istorija
    • Nėštumo kalendorius
    • Renkame vardą
    • Retas vardas
  • Žindymas
    • Žindymo ABC
    • Žindymo problemos
    • Žindymo konsultanto K.Vitkausko puslapis
    • Žindymo istorijos
    • Klausimai – atsakymai
  • Kūdikis
    • Naujagimis
    • Kūdikio raida
    • Papildomas maitinimas
    • Kūdikio priežiūra
    • Kūdikių ligos
    • Redakcijos kūdikiai
  • Vaiko sveikata
    • Ekologija
    • Pediatras atsako
    • Miego problemos
    • Vaikų ligos
    • Alergiškas vaikas
    • Sveiki dantukai
    • Logopedo konsultacija
    • Liaudies medicina
    • Imuniteto stiprinimas
    • Vaikų mityba
  • Lavinimas
    • Darželinukas
    • Mokinys
    • Būreliai
  • Psichologija
  • Laisvalaikis
    • Ką veikti su vaiku
    • Krikštynos
    • Gimtadieniai
    • Šeimos šventės
    • Kelionės
    • Horoskopai
    • Kalba vaikai
  • Mamos puslapis
    • Ginekologė atsako
    • Psichologija
    • Mamos sveikata
    • Šeimų istorijos
    • Lieknėjimas
    • Receptai
    • Tėčiams
    • Buitis
    • Motinystė svetur
    • Karjera
  • Redakcija
    • Tinklaraštis
    • Naujienos
    • Redakcijos projektai
  • Projektai
    • Žalia šeima
    • Savanorystės pamokos šeimoje
    • Knygų žiurkės prieš kompiuterių peles
    • Animacija Z kartos vaikams
    • Teatras Z kartos vaikams
    • Jaunas kaimas
    • Mūsų namai – tavo namai
    • Keturi milijonai
    • Vaikai, pažinę karą
    • Vaikams atsiveria senovė
  • Nėštumo skaičiuoklė
  • E.parduotuvė
No Result
View All Result
Mamos Žurnalas
No Result
View All Result

Netvarkoje gimsta asmenybė

Kūdikio raida, Kūdikis
0
žaidžia

Studijos „G foto“ nuotr. www.gfoto.eu

žaidžia
Studijos „G foto“ nuotr. www.gfoto.eu

Išmėtyti daiktai, iš dėžės išversti žaisliukai, palietas gėrimas… Kas tai? Neklaužada, tyčia viską verčiantis ir besistengiantis sugadinti nuotaiką vaikas? Tikrai ne.

Chaotiškai keverzodamas, tapnodamas, nešiodamas ir versdamas daiktus, sukdamas skudurėlius, vaikas pradeda išreikšti save, prasideda kūrybinė jo raiška. Vaikas pradeda kurti, keisdamas daiktų padėtį, formą, palikdamas žymę ant paviršiaus. Šį laikotarpį svarbu išgyventi kuo harmoningiau ir prasmingiau – išlaikant ribas ir leidžiant vystytis vaiko kūrybiškumui.

Konsultuoja psichologė Dovilė Jankauskienė

Asmenybės sandara

Žmogaus asmenybės sandara ir veikla skirta tam, kad jis galėtų suprasti ir susitvarkyti su savimi, kitais, pasauliu, kūrybiškai reaguoti ir prisitaikyti prie pokyčių. Ši asmenybės sandara apima motorinę kontrolę (mažųjų ir didžiųjų raumenų derinimą), žodžių ir kalbos naudojimą, atmintį, jausmo pojūčius, mąstymą ir tinkamą suvokimą bei supratimą, kas vyksta mūsų kūne, mintyse ir mus supančiame pasaulyje – tai yra vidinės ir išorinės tikrovės pažinimas. Paprastai žmogus nesusimąsto ir nevertina, kokia svarbi ši sandara, kaip ji padeda kasdieniame gyvenime prisitaikyti, pasitikėti savimi, susikurti gerą savijautą. Tik susirgus, senstant, negaluojant, kai vienas ar keli asmenybės įrankiai nebetarnauja, galima geriau suprasti, ką jaučia kūdikis ar mažylis, kai jo asmenybės sandara dar nėra iki galo išsivysčiusi, ir jis negali ja pasikliauti.

Gyvenimo pradžioje kūdikis su didžiule energija kuria savo asmenybės sandarą. Tai užtruks ne vienerius metus. Jei vaikui bus palankios augimo ir vystymosi sąlygos, jis sukaups didžiulę patirtį ir kūrybinę energiją.

Žaidimas – nuo gimimo

Iš pradžių vaikas atranda savo kūną. S. Freudas ir M. Kleinas teigia, kad vaikas žaidžia, kai savo kūnu jau nuo pirmųjų gyvenimo dienų tyrinėja jį supančią aplinką. Jis randa savo burną, supranta, kad ja galima čiulpti pirštą, ir tai yra malonu, ramina, suteikia pasitenkinimo. Įdomu tai, kad visi sveikos raidos žmonės tuos malonius potyrius atranda atsitiktinai, t. y. patys. Šiuos atsitiktinai atrastus potyrius, kuriuos pats sau gali suteikti, kūdikis vėliau, didėjant judesių tikslumui, jau valingai mėgins pakartoti. Taip jis susikuria malonumą. Šie veiksmai, kuriais bandoma patirti oralinį malonumą, yra pirmoji žaidimo forma. O žaidimas yra viena iš kūrybinės raiškos formų.

Per pirmuosius metus vaikas pamažu tampa mažiau priklausomas nuo atsitiktinumo, pats ima aktyviai žaisti, veikti, kurti.

Žaislai ir daiktai jam tampa išorinio pasaulio pastovumo ir patikimumo ženklu. Beje, jei trūksta emocinio bendravimo, dėmesio, palaikymo, švelnumo, kūniško kontakto, yra pavojus, kad vaikas gali pasidaryti priklausomas nuo daiktų. Mažylis vilsis, kas daiktas patenkins visus jo poreikius, užpildys tėvų dėmesio stygių – taip vaikas gali pamažu liautis domėtis išoriniu pasauliu. Šiuo metu, kai stipriai išvystyta daiktų kūdikiams ir vaikams pramonė, o tėvams norisi suteikti vaikui viską, kas geriausia, svarbu prisiminti tikruosius mažylio poreikius, o ne pasiduoti reklamos įtakai. Pirmieji vaiko psichologinės raidos metai yra lemiami. Jie parodo, ar vaikas žaisdamas jaus pasitenkinimą, ar augs kūrybiška asmenybė.

Nuo 1 iki 2 metų

žaisliukai
Dovilės Čižaiteės nuotrauka

Esminiai vaiko žaidimo ir kūrybinės raiškos pokyčiai prasideda antraisiais metais. Mažylis jau geba stovėti, pradeda vaikščioti. Jis išmoksta valdyti ir kontroliuoti raumenų aktyvumą. Tai – svarbus periodas, mokantis švaros įgūdžių.

Nevalingas tuštinimasis tampa valingas (remiantis psichoanalitine teorija, vaikas pradeda analinę stadiją). Mažylis mokosi naudotis tualetu. Tačiau amžiaus tarpsnio neatitinkantys reikalavimai, taip pat ir per ankstyvas ar per vėlyvas reikalavimas sėstis ant puoduko, gali tapti vaikui didelio nerimo šaltiniu.

Vaikas išbando visus daiktus, jų galimybes. Suradęs piešiantį daiktą (pieštuką, lūpdažį, pagaliuką ir pan.), supranta galįs palikti žymes ant paviršiaus, jas kartoja, stebi. Pradeda netvarkingai keverzoti.

Sukuriamas pirmasis piešinys (nebūtinai ant tvarkingo balto lapo): tai gali būti atlikta ir lūpdažiu ant veidrodžių, ir ryškiu rašikliu ant savos kojos ar ant svetainės sienos.

Vaikas išnaudoja ir įvairias judėjimo galimybes: stumdo, trauko daiktus, dėlioja juos į eilę. Vienas mėgstamiausių žaidimų – daiktų nuo paviršių mėtymas, todėl šiuo laikotarpiu dažnai ant grindų lekia knygos, žurnalai, smulkūs daiktai. Žaislai išverčiami iš dėžių, krepšių, stalčių. Atrodytų, lyg vaikas norėtų sukurti kuo didesnę netvarką, o tai dažnai namiškius erzina ir vargina. Tai svarbus vaiko kūrybinės raiškos raidos etapas.

Suvokti šio etapo svarbą padeda žinojimas, ką tai suteikia tolesnei vaiko raidai. Aptarkime tai, pavyzdžiu imdami konkretų vaikų mėgstamą žaislą – kaladėles. Metukų mažylis turimą kaladėlių krepšį ar dėžę stumdys, o jei galės – nešios ir triukšmingai išvers. Remiantis psichoanalitine teorija, tai labai panašu į tuštinimosi procesą – išmesti, išversti. Išmokęs valingai tuštintis, vaikas patiria pasitenkinimą, didžiavimąsi savimi, savo „kūriniu“. Taip pat ir versdamas, mėtydamas daiktus, jis išgyvena malonumą, galimybę kontroliuoti ir proceso išgyvenimo jausmą. Šuo amžiaus tarpsniu kol kas vyrauja chaosas ir netvarka, draminio žaidimo požymių dar nėra.

Sulaukęs maždaug pusantrų metų, išverstas kaladėles vaikas pradeda dėlioti į eilę. Tą patį gali daryti su kėdėmis, pagalvėlėmis. Šiuo laikotarpiu prasideda draminis žaidimas vienumoje. Pirmasis kūrinys – kaladėlių eilė – gali būti pirmasis žingsnis į simbolinį žaidimą. Vaikas geba įsivaizduoti, kad tai – traukinys, ir juo gali važiuoti meškutis ar lėlytė. Mažylio veikloje daugėja simbolinių žaidimų, jis pats kuria įvairias situacijas. Lavėja vaizduotė, vaikui kyla įvairių minčių, o taip pat ir baimių. Žaisdamas ir kurdamas, vaikas ieško išeičių, žaidimas jam padeda apsiprasti su baimėmis arba jas nukreipti kita linkme.

Konsultuoja psichologė Dovilė Jankauskienė

2-2,5 metų

Vaikas jau suvokia horizontalią ir vertikalią linijas. Jo piešinyje atsiranda apskritimas. Vystosi sudėtingesnis draminis žaidimas vienumoje, daugėja veikėjų. Iš suverstų kaladėlių krūvos jau statomi ir kaladėlių bokštai – namai.

2,5-3 metai

Vaikas iš kaladėlių pastato tiltą. Sujungia kaladėlių eiles ir bokštus. Prasideda sudėtingesnis draminis žaidimas šalia kitų vaikų. Piešinyje atsiranda apskritimo ir vertikalių linijų figūra („galvakojis“).

3-3,5 metai

Vaikas, statydamas kaladėles, kuria aptvarus-namus su išore ir vidumi, prasideda jo draminis žaidimas su kitais, žaidžiant kuriami santykiai (interakcijos). Piešinyje atsiranda formos, kurios apibūdinamos, asocijuojamos.

3,5-4 metai

Mažylis iš kaladėlių pastato paprastus, atpažįstamus, apibūdinamus objektus. Jam jau nekyla impulsų sugriauti savo kūrinį, greičiau atvirkščiai – vaikas nori jį išsaugoti, o išardyti gali tik jis pats. Vaikas jau vertina savo darbą. Be proceso malonumo, atsiranda pasididžiavimas rezultatu. Piešinyje sukuriamos aiškios apibūdinamos, atpažįstamos formos – namai, gyvūnai, žmonės. Draminis žaidimas vyksta bendradarbiaujant su kitais.

4-4,5 metai

Vaikas iš kaladėlių pastato sudėtingas konstrukcijas. Žaisdamas draminį žaidimą, jis išlaiko savo vaidmenį. Piešinyje atsiranda primityvus figūros vaizdavimas.

4,5-5 metai

Vaikas kaladėles panaudoja, kurdamas draminio žaidimo vaidmenis ir istorijas. Piešinyje atsiranda figūrų su įvairiomis detalėmis. Be išverstų kaladėlių ir sukurto chaoso nebus ir sudėtingų konstrukcijų statinių ar kooperatyviai sukurtų draminio žaidimo vaidmenų ir istorijų. Pasak D. W. Winnicott, „žaidimas yra patirtis – visuomet kūrybiška patirtis, patirtis, esanti tam tikrame vietos ir laiko kontinuume, žaidimas yra pamatinė gyvenimo forma“.

Jei trukdoma natūraliam vaiko vystymuisi

Dominykas su žaisliukais

Mažas vaikas – aktyvus, judrus. Tyrinėdamas aplinką ir kurdamas savo pasaulį, jis dažnai palieka didelę netvarką.

Suaugusius žmones tai vargina, erzina, pykdo ar net kelia neviltį ir nerimą, ypač jei trūksta žinių apie vaiko raidą.

Suaugusiesiems išties kartais sunku suprasti, kodėl vaikas, užuot tvarkingai žaidęs su žaisliukais (neretai kainuojančiais nemažus pinigus), juos išmėto, domisi draudžiamais liesti, ne savo kambaryje esančiais daiktais. Tiesą sakant, su didžiąja vaiko kūrybos pradžia prasideda ir kova su suaugusiaisiais už galimybes patirti ir kurti. Kiekvienas vaikas turi rasti savo individualų sprendimą tarp savivalės ir privalėjimo paklusti, tarp savo laimėjimo ir prisitaikymo. Šio bandymo spręsti rezultatas priklauso nuo jo įgimtų polinkių ir nuo aplinkos, su kuria jis kasdien susiduria.

Pirmąsias svarbias galimybes patirti savivalę arba turėjimą paklusti suteikia valyvumo ugdymas. Jis vaiko elgesį „įspraudžia“ į tam tikras vėžes. Dabar, naudojant sauskelnes, vaikų mokymasis valingai pasituštinti ant puoduko dažnai atidedamas vėlesniam laikui. Pagrindinis tėvų dėmesys krypsta į vaiko kuriamą (ne)tvarką – verčiamus ir mėtomus daiktus. Čia gali būti padėtas pagrindas ir sveikam vaiko apsisprendimui, ir ožiavimuisi, ir nuolaidžiam nuolankumui. Tai priklauso nuo to, kaip su vaiku elgiamasi, mokant tvarkos ir valyvumo. Ar jam duodama laiko pamažu žengti šį žingsnį, ar forsuota dresūra skatinamas jo užsispyrimas, ar jo savivalė palaužiama prievarta ir bausmėmis. Didėjant vaiko gebėjimams ir jo poreikiui ką nors veikti su daiktais ir aplinka, atsiranda vis daugiau situacijų, kai jis gali „susipykti“ su pasauliu, sutrikti dėl aplinkinių reakcijų, patirti save kaip „blogą“, „išdykusį“, o ne kuriantį vaiką. Šiuo laikotarpiu išryškėja, kokia bus jo savivalė, jo elgesio metodai, pagal kuriuos bręsta jo asmenybė.

Lemiamos reikšmės turi tai, kada ir kaip vaikas susidurs su pasipriešinimu jo „kūrybai“: ar su tvarkos reikalavimais mažylis susidurs anksčiau ar vėliau; ar jie bus taikomi griežtai ir kategoriškai, ar silpnai ir nenuosekliai; ar užsispyrimas ir nepaklusnumas bus užgniaužiami vos pasirodę, ar švelniai vadovaujant bus paversti savanorišku darbu. Iš viso to atsiranda ankstyvieji štampai, kurie pradeda iš esmės formuoti asmeninės savivalės ir spontaniškumo nuostatą. Nuo pirmųjų įsakymų ir draudimų pobūdžio priklauso, ar žmogus vėliau turės sveiką savimonę, savivalę ir pilietinės drąsos, ar užsispyręs priešinsis autoritetams, ar nuolankiai prisitaikys ir įgys suvaržytos asmenybės bruožų, užgniauš savo kūrybinius impulsus, elgsis pagal komandą ir išgyvens gyvenimo džiaugsmo ir prasmės stygių.

Suvaržytų asmenybių gyvenimo istorijos dažnai rodo, kad jų vaikystėje pagal amžių per anksti ir per griežtai buvo slopinami, stabdomi gyvybingi, afektyvūs, veikti ir keisti skatinantys impulsai. Pirmaisiais gyvenimo metais patyrus, kad daug ką galima daryti tik vienu gana apibrėžtu būdu, ir kad kiti, mieliau darytini dalykai, draudžiami, imama įsivaizduoti, kad turi būti kažkas absoliučiai teisinga – pradeda formuotis asmens polinkis į perfekcionizmą. O tai didelis kūrybiškumo priešas. Įsitikinimas, kad viskas turi būti tobula ir teisinga, užtrenkia duris gyvenimo eksperimentams, gebėjimui ištverti įtampą ir įveikti nesėkmes.

Toks žmogus bijo naujų patirčių, pradėti ką nors nauja, kurti santykius. Perfekcionizmas paverčiamas principu, kai norima viskam nustatyti sąlygas pagal savo „teisingą“ pasaulio matymą.

Vaikas, išaugęs chaotiškoje aplinkoje, kurioje galėjo daryti ką norėjo, nebuvo aiškių elgesio ribų, nesilaikoma dienos ritmo, irgi gali būti suvaržytas. Suvaržymo bruožai susidaro kaip reakcija ir kompensacija. Savo aplinkoje, kurioje atvertos visos galimybės savivalei, vaikas neranda jokių orientacijos ir atramos taškų. Suteikta laisvė mažylį baugina. Nerasdamas atramos išorėje, vaikas bando pats sukurti tvarką ir tvirtus principus, kurių jis galėtų laikytis, ir kurie jam suteiktų saugumo. Tie principai tampa įkyrumais (pasikartojančiomis mintimis ir veiksmais), nes vaiko aplinka kelia tiems principams grėsmę, todėl vis atkakliau reikia jų laikytis.

Apibendrinant galima sakyti, kad šeimos pasirinktas auklėjimo stilius, ankstyvosios vaikystės patirtis, bendravimas su suaugusiaisiais, prigimtis turi didžiausios įtakos kūrybinėms galioms atsiskleisti. Viskas vaiko aplinkoje gali vykti ir būti daroma tik aiškiai nustatytu būdu. Nukrypimus nuo normos mažylis suvokia kaip pavojingus arba kaip savo buvimą blogu.

Nepalaikant natūralios vaiko raidos, stabdant jo prigimtinius spontaniškus impulsus, sukuriamos sąlygos vystytis asmenybei, kurią jos kūrybiniai impulsai gąsdins, kels nerimą ir pasipriešinimo jausmą. Arba priešingai – toks žmogus kovos prieš autoritetus, nuolat jausdamasis vienišas ir nesuprastas.

Tarp tvarkos ir kūrybos

Ką daryti tėvams, norint padėti vaikui? Kaip netrukdyti jo natūralios kūrybinės raidos, nepaleidžiant vadžių iš rankų? Pirma, susitaikyti, kad tai – svarbus ir laikinas vaiko raidos etapas. Antra, įvertinti vaiko aplinką, sukurti ją saugią mažyliui ir joje esantiems objektams (brangūs daiktai nepasiekiami mažajam „kūrėjui“). Trečia, vaikas turi augti tvarkingoje aplinkoje, juk tvarkos mokomasi iš pavyzdžio. Jeigu kai kurie vaiko veiksmai labai erzina, pavyzdžiui, skysčių išpylimas ant žemės, reikėtų sukurti ritualą, kaip ir kur vaikas geria. Mažyliui nustojus gerti, o pradėjus žaisti ir „kurti“, reikia ramiai paimti iš jo buteliuką, sakant, kad iš buteliuko geriama, o ne su juo žaidžiama. Jei dėl to kyla stiprios vaiko reakcijos, vertėtų priimti šias mažylio emocijas, nesistengiant nukreipti jo dėmesio kitur, duoti kitą daiktą ar bandyti guosti bei raminti. Vaikas turi mokytis susitvarkyti su frustracijos sukeltais jausmais. Taip be muštro, pykčio, susierzinimo galima pasiekti daugiau, o vaikas nepatirs didelių traumų, blokuojančių jo kūrybiškumą.

Apibendrinimas

Pagrindinė vaiko kūrybinė veikla yra žaidimas. Žaidimas yra kūrybos veiksmas, kai kuriama kažkas naujo, pasinaudojant tuo, kas jau yra žinoma ir patirta. Tai – būdas sukurti lig šiol neturėtus ryšius su aplinka. D. W. Winnicott teigia, kad tai yra tam tikra „iliuzijos erdvės“ atmaina. „Įsivaizduokim, kad tai…“ – sako vaikas ir ima kurti negirdėtą istoriją, išgalvoti ir sieti įvykius, objektus, veikėjus. Žaisdamas ir pasakodamas istorijas, vaikas tampa kūrėju, kuriančiu pasaulį iš to, ką turi savyje, ką mato ir žino, ką gavo iš šalia esančių. Kai kartu žaidžia keletas vaikų, kiekvienas iš jų savo individualų vaizduotės kūrinį integruoja šalia kitų vaizduotės kūrinių. Tai – tikra kolektyvinė kūryba, iš kurios gimsta vis naujų ir nepakartojamų pasaulių.

D. W. Winnicott nuomone, kūdikis kuria pasaulį pagal savo galimybes. Iš pradžių įsivaizduoja nesamus krūtį ar buteliuką, raminantį artumą ir pan. Šis jo gebėjimas kurti savo pasaulį yra kūrybinės raiškos pradžia. Jei vaikas patiria malonumą, žaisdamas tranzitiniais objektais (daiktai: paklotėlis, skudurėlis, minkštas žaisliukas, kurie yra kaip mamos pakaitalas), vėliau jis gali panaudoti šią patirtį ir pajusti dar didesnį pasitenkinimą, žaisdamas drauge su kitais. Net ir stereotipiniam ar racionaliam žaidimui vaiko vaizduotė visuomet gali pasiūlyti naujų variantų.

Augant nuo pirmųjų žaidimų pamažu pereinama prie kultūrinių patirčių, kai kūrybinį pasitenkinimą teikia spektakliai, filmai, dailės kūriniai, knygos. Visi šie kūriniai atkartoja ankstyvosios vaikystės siekius išreikšti tai, kas jaučiama, atskleisti savo kūrybiškumą, sukuriant naują objektą. Menininkas yra tebeveikiamas to pirmaisiais gyvenimo mėnesiais ar metais patirto kūrybinio malonumo. Kurdamas meną, jis įamžina tą laiką, kai mėgavosi žaidimu ir tarpusavio mainais su kitais.

Beje, įdomu pastebėti, kad pasaulio sukūrimo mitų schema įvairiose kultūrose yra labai panaši: aukštesnė būtybė iš chaoso kuria pasaulį, grožį ir harmoniją. O juk būtent chaosas ir netvarka yra toji kūrybinė medžiaga, iš kurios mažylis pradeda kurti savo unikalų pasaulį pirmaisiais gyvenimo metais.

„Mamos žurnalas“

mamoszurnalas.lt_630x400

Susiję straipsniai

  • betvarke1
    Kaip vaiką išmokyti tvarkos? Netvarkos Nykštukas ne visada padės
  • Kodėl logopedai dabar „ant bangos“ ir kaip atsirado darželis, orientuotas į kalbinį ugdymą
  • betvarke1
    Kodėl pedantų vaikai gyvena apsikuitę
  • Anglija
    Mūsų gyvenimas Anglijoje. Mažame namelyje plonomis sienelėmis...
  • Nesitvarkymo čempionatas arba – kodėl mažiems vaikams nusispjauti ant tvarkos
  • Staigi mirtis
    Psichologė įspėja – gelbėkite vaiką nuo daiktų, nes „praturtintoje“ aplinkoje jis negali atsiskleisti
  • betvarke
    Sumokėsiu, tik pagaliau susitvarkyk kambarį
  • Tėvų linija: pasitarkite su psichologu tiek kartų, kiek reikia
  • netvarka
    Vaiko gimimas – rimčiausias meilės išbandymas. Ar jį išlaikysite?
Gairės: Kūdikio raidaNetvarkaVaiko lavinimasŽaidimai
Next Post
darželis

10 žingsnių programa „Stipriname darželinuką“

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *


8 − = trys

REKOMENDUOJAMI VIDEO

TAIP PAT SKAITYKITE

Mamos puslapis

Madingiausi batai su velkro juostelėmis patiems mažiausiems
Mamos skalbykla atidaryta! Patarimai, kaip skalbti vaikų drabužius
Yra ne viena priežastis, kai svoris auga „iš oro“, ir kalorijų skaičiavimas nieko neduos
Anželos ir Žygimanto Gečų šeimoje auga ketverių su puse metukų performeris Žakas

Kūdikis

Kūdikio oda: būklės, kurių nereikia bijoti
Kaip reaguoti į kūdikio verksmą? Vienas patarimas yra esminis
Kūdikiai klykia, kad išgyventų, tačiau kaip išgyventi tėvams? Raminimui siūlomas 5S metodas
„Normalūs“ ir „nenormalūs“ dantų dygimo požymiai

Laisvalaikis

Kur atšvęsti pradinuko gimtadienį? Žurnalistinis redakcijos tyrimas
Keliaujančios mamos dalinasi – svajonių Balis su vaikais
Vaikas prašo augintinio? Specialistė pataria, kaip pasiruošti
„Atostogų parke“ – visada geras oras

Nėštumas

Antrojo vaikelio laukimas – psichologė pataria kaip pasiruošti pokyčiams
Atmintinė nėštumą planuojančioms ir jau besilaukiančioms – ką svarbu žinoti?
Akušerė apie gimdymą namuose: „Vargu, ar aš pati drįsčiau“
Strijos – nemaloni nėščiųjų, paauglių ir sportininkų problema

Receptai

Naminių ledų receptai – nuo egzotiškųjų skonių iki išskirtinių su pipirais ar avokadais. Dalinasi tinklarašis „Mano vaikas valgo viską“
Velykų burtai virtuvėje. Receptais dalijasi tinklaraščio „Paprasta gaminti“ autorė Karina
Ar humusas naudingas žmogaus organizmui?
VERGNANO – itališkos kavos kultūros ženklas, vertinamas pasaulyje jau 150 metų

Tėčiams

Tėčio dienos proga siūlome dovanų idėją tėčiams, kuri bus įveikiama bet kokio amžiaus vaikams
8–12 proc. vyrų yra nevaisingi. Jeigu tai jūsų vyras, perduokite jam – yra gerų žinių
Kūdikio gimimo proga: 11 dovanų idėjų mamai nuo vyro
Tyrimas atskleidė: 1 iš 10 vyrų patiria pogimdyminės depresijos požymius

Vaiko psichologija

Juda ir garsiai kalba, trukdo kitiems vaikams, nesusikaupia ir elgiasi, kaip jam šauna į galvą. Judrus ar hiperaktyvus?
Vaikas nemoka spręsti konfliktų su draugais? Išmokykite jį sistemos SPRĘSK
Padėkite, namuose „sunkus“ paauglys
Tėvams atrodo, kad ir vaikams reikia tempo, kad išmoktų gyventi šitame pasaulyje. Tačiau vaikams trūksta tiesiog pauzės nieko neveikti

Ekologija

Kaip aš iš paskutiniųjų stengiausi būti „eko“ mama ir kas iš to gimė
Kartą ir visiems laikams – plauti ar neplauti rūšiuojamas atliekas?
Kaip sutvarkyti namus, kad juose būtų kuo sveikiau gyventi vaikui
Tvarios Kalėdos: patarimai, kaip neapšnerkšti planetos per didžiąsias metų šventes

Kelionės

Keliaujančios mamos dalinasi – svajonių Balis su vaikais
Ką su vaikais pamatyti Londone per savaitgalį: mokami ir nemokami objektai
Lekiam į Katovicus? Lina iš instagramo paskyros „Nėra Blogo Oro“ sudarė jums idealų maršrutą
Kelionė į Londoną Hario Poterio pėdsakais sužavės kiekvieną vaiką

Jaunas kaimas

Dėl ko gyvename kaime? Todėl, kad mieste nėra ką veikti
Kodėl vaikams augti kaime iki mokyklos yra nepalyginamai geriau
Sakalas Zacharijus ir jo ožkelės, kurios pozavo net „Playbojui“
Rojus Legų kaime: vilniečių šeima įsuko baidarių verslą ir nepasigenda sostinės

Dovanų kuponas

Dovanų kuponas
saulės apsauga
vitaminai mamoms
Iki pergalės
Mįsliaus dirbtuvės
kepuraitės vaikams

Vaikystės sodas

privatus darželis
batukai vaikams
vežimėliai
dantukų gydymas
batukai
kosmetika moterims
Deinavos baldai vaikų kambariui
Livin - ekologiški ir natūralūs produktai
saulės gojus
Mamos žurnalo prenumerata
kūdikių maistelis
revu klinika
sebamed baby
papuošalai
filharmonija
Zuza.lt - Vaikų prekės
žuvų taukai
dantų klinika
auksomeistrai.lt-300X300
neutral
knygos tėvams

ŽYMOS

Aktyvių mamų zona Antibiotikai Atopinis dermatitas Etnokultūra Garsi mama Gerosios bakterijos Gimdymo baimė Globa Imunitetas Kalbos raida Kalėdos Karantinas Knygos mamoms Knygos tėvams Knygos vaikams Ką veikti su vaiku Kūdikio raida Lieknėjimas Mamų bendruomenės Mažakraujystė Motinystė ir karjera Motinystė svetur Naujos knygos Neišnešiotukas Nevaisingumas Papildomas maitinimas Pirmokas Pogimdyminė depresija Skaitymas Skyrybos Svoris po gimdymo Teatras vaikams Vaikiškos knygos Vaiko raida Vaikystė senovėje Vaikų ir tėvų santykiai viduriavimas Vieniša mama Vilma Grigienė Vitaminas C Vitaminas D Vėlyva motinystė Įvaikinimas Šemeta Žaislai
  • Apie mus
  • Reklama
  • Prenumerata

Sekite mus:

  • Kontaktai
  • Sveiki pirmieji metai
  • Privatumo politika
  • Prenumerata
  • Nėštukė
  • liekna.com

© Mamos žurnalas 2023 Visos teisės saugomos

No Result
View All Result
  • Nėštumas ir gimdymas
    • Nėštumas
    • Gimdymas ir po jo
    • R. Šemetos mokyklėlė
    • Mano gimdymo istorija
    • Nėštumo kalendorius
    • Renkame vardą
    • Retas vardas
  • Žindymas
    • Žindymo ABC
    • Žindymo problemos
    • Žindymo konsultanto K.Vitkausko puslapis
    • Žindymo istorijos
    • Klausimai – atsakymai
  • Kūdikis
    • Naujagimis
    • Kūdikio raida
    • Papildomas maitinimas
    • Kūdikio priežiūra
    • Kūdikių ligos
    • Redakcijos kūdikiai
  • Vaiko sveikata
    • Ekologija
    • Pediatras atsako
    • Miego problemos
    • Vaikų ligos
    • Alergiškas vaikas
    • Sveiki dantukai
    • Logopedo konsultacija
    • Liaudies medicina
    • Imuniteto stiprinimas
    • Vaikų mityba
  • Lavinimas
    • Darželinukas
    • Mokinys
    • Būreliai
  • Psichologija
  • Laisvalaikis
    • Ką veikti su vaiku
    • Krikštynos
    • Gimtadieniai
    • Šeimos šventės
    • Kelionės
    • Horoskopai
    • Kalba vaikai
  • Mamos puslapis
    • Ginekologė atsako
    • Psichologija
    • Mamos sveikata
    • Šeimų istorijos
    • Lieknėjimas
    • Receptai
    • Tėčiams
    • Buitis
    • Motinystė svetur
    • Karjera
  • Redakcija
    • Tinklaraštis
    • Naujienos
    • Redakcijos projektai
  • Projektai
    • Žalia šeima
    • Savanorystės pamokos šeimoje
    • Knygų žiurkės prieš kompiuterių peles
    • Animacija Z kartos vaikams
    • Teatras Z kartos vaikams
    • Jaunas kaimas
    • Mūsų namai – tavo namai
    • Keturi milijonai
    • Vaikai, pažinę karą
    • Vaikams atsiveria senovė
  • Nėštumo skaičiuoklė
  • E.parduotuvė

© Mamos žurnalas 2023 Visos teisės saugomos