Ko nėštumo metu verčiau neimti į burną – 10 gydytojos patarimų

Vaikų ligų gydytoja ir vaikų endokrinologė Lina Orlovskaja

Vaikų ligų gydytoja ir vaikų endokrinologė Lina Orlovskaja

Nėštumo metu keičiasi skonis, moterys užsimano valgyti to, ko nemėgo anksčiau. Kaip „nenuklysti į pievas“ ragaujant naujus skonius?

Noriu braškių žiemą ir vidury nakties

Viena iš klasikinių nėštumo situacijų, kai būsima mamytė siunčia vyrą ir prašo „parnešti ko nors“. Kartais noras suvalgyti kokio nors produkto užvaldo mintis, nėštukė nenurimsta, kol negauna: ledų, braškių, raugintų agurkų ar … (sąrašas begalinis ir kiekvieni vis kitoks). O kartais ji pati nežino, ko nori, ir vyras iškeliauja į parduotuvę su nurodymu – noriu saldaus, tad nupirk visko, ko bus lentynose.

Dalis moterų nėštumo metu pajunta stiprų potraukį valgyti produktus, kurių anksčiau nemėgo ar buvo jiems abejingos. Kodėl? Yra hipotezių, kad nei iš šio, nei iš to atsiradęs potraukis kuriam nors produktui rodo tam tikrų medžiagų trūkumą organizme.

Tačiau neapsigaukite ir netikėkite šia hipoteze besąlygiškai – kol kas niekas tiksliai nežino, kodėl nėščioms moterims atsiranda keistų užgaidų, bet vis dažniau manoma, kad priežastis yra padidėjęs hormonų, ypač estrogeno, lygis. Taigi kilogramais valgydamos citrinas, pomidorus, ledus ar kitus produktus galite pakenkti sau ar kūdikiui.

Kodėl man davė tą lapuką

Apsilankiusios pas ginekologę pirmą kartą tikriausiai gavote lapuką, knygutę ar informacinę skrajutę, kokių produktų negalima valgyti. Tikriausiai kilo klausimas – kodėl man uždraudė normalų maistą, pavyzdžiui, fetos sūrį ar vytintą mėsą? Kuo šis maistas blogas nėštukei, jeigu leidžiamas net vaikams?

Nėštumo metu maisto toksikoinfekcijų (apsikrėtimo virusais ar bakterijomis, esančiais maste) rizika yra didesnė nei paprastai, o tai kartais gali pakenkti vaisiui.

Todėl besilaukiančioms moterims siūloma vengti įvairiausių patiekalų – taip, tai apsidraudimas ir gal kiek pertekliniai patarimai, bet juk atsarga gėdos nedaro.

10 taisyklių, ko verčiau nevalgyti

maistas

Pixabay.com

1.

Venkite dešrainių, mėsainių, kebabų, degalinių sumuštinių, dešros gaminių ir panašaus greito maisto. Per juos galite užsikrėsti reta ir sunkia liga – listerioze. Atsargiai vartokite įvairius paštetus, kulinarinius mėsos gaminius – vyniotinius, dešras ir kt.

2.

Dėl salmoneliozės pavojaus atkreipkite dėmesį į tai, ar tinkamai paruošiate vartojimui kiaušinius ir gaminius, į kurių sudėtį jie įeina. Pagal higienos normas, kiaušinius plauti reikia karštu tekančiu vandeniu, nušveičiant juos soda arba druska. Virkite ar kepkite kiaušinius tol, kol baltymas ir trynys kietai išverda, o tai visai netrumpai! Vištų kiaušinius reikia virti 8–15 min.

Venkite maisto produktų, pagamintų iš žalių ar pusžalių kiaušinių. Pavyzdžiui, kai gaminate tešlą, kad ir blynams, jos neragaukite. Kol laukiatės, nesirinkite padažų, į kurių sudėtį įeina termiškai neapdoroti kiaušiniai, – tai majonezas, cezario salotų užpilas. Jums, deja, patariama pamiršti „Benedikto“ kiaušinius ir ledus, kurių sudėtyje yra kiaušinių.

3.

Per nepasterizuotą karvių, ožkų, avių ir kitų gyvulių pieną galite užsikrėsti erkinio encefalito virusu, taip pat parazitais, todėl nėštukėms patariama vengti nepasterizuoto pieno produktų, o jiems priklauso visi minkštieji sūriai: fetos sūris, bri, kamemberas, pelėsinis sūris, mocarela, rokforo sūris, gorgoncola.

Majonezas, ledai ir putėsiai irgi gali būti pagaminti iš nepasterizuoto pieno.

4.

Venkite nepasterizuotų sulčių, glotnučių, šviežių vaisių kokteilių, ypač jei jie pagaminti kavinėse ar prekybos centruose. Verčiau išsispauskite sulčių namuose iš labai gerai nuplautų vaisių ar uogų ar, kad ir kaip paradoksaliai  tai skambėtų, – gerkite sultis iš pakelių, nes jos yra pasterizuotos.

5.

Nėščiai moteriai skirti ir ne visi kulinarijos gaminiai. Plauti, pjaustyti, paruošti vartojimui vaisiai ir daržovės, prekybos centruose ruoštos salotos irgi priklauso didesnės rizikos grupės produktams: kuo daugiau žmonių čiupinėjo ir gamino maistą, tuo didesnė užteršimo tikimybė.

6.

Žali daigai ir daigintos sėklos irgi gali būti infekcijos šaltinis. Registruojama virš 30 bakterijų rūšių, kurios gali pasireikšti žarnyno infekcijų protrūkiais, susijusiais su žaliais daigais (ypač salmonelės ir E. Colli).

7.

Nėštukės ir žuvies „draugystė“ irgi itin komplikuota. Tikriausiai esate girdėję, kad Baltijos jūros žuvys netinkamos nėščiosioms ir žindančioms moterims, nes yra užterštos sunkiaisiais metalais. Kuo didesnė ir vyresnė žuvis, tuo daugiau gyvsidabrio ji galimai yra prikaupusi.

Lašišos ir pangasijos nepatariamos dėl GMO.

JAV gydytojai sudarė dar griežtesnį sąrašą, jie siūlo nėštukėms nevalgyti karališkų skumbrių, stauridžių, kardžuvių, ryklio mėsos, menkių, jūrinių ešerių. Tai yra plėšrios žuvys, esančios mitybos grandinės viršuje, tad jų mėsoje yra daugiau gyvsidabrio.

Negana to, nerekomenduojama valgyti ir krevečių, krabų, tuno, saidų, šamų, karpinių žuvų. Per pastaruosius 5 metus įregistruota daugiau toksikoinfekcijų nei per prieš tai buvusius du dešimtmečius. Dėl klimato atšilimo globaliai šyla pasaulio vanduo, o šilta ir drėgna terpė yra ideali aplinka daugintis bakterijomis.

Besilaukiant nepatariama valgyti žalios ar nepakankamai termiškai apdorotos žuvies (sūdytos lašišos, sušių, ikrų) ir vėžiagyvių bei šaldytų ar rūkytų jūros produktų (rūkytų lašišų, rūkytų kuprių), nes yra rizika susirgti listerioze ir kitomis virškinamojo trakto infekcijomis. Žalioje žuvyje dažnai būna ir parazitinių kirmėlių. Valgydami žalius ar nepakankamai termiškai apdorotus vėžiagyvius, krevetes ir kitas jūros gėrybes galite užsikrėsti hepatitu A.

Kyla klausimas, ar laukiantis išvis užsukti į žuvų skyrių? Gydytojai sako – eikite, žinoma. Tik rinkitės valgyti lietuvišką upių ir ežerų žuvį ir ją gerai termiškai apdorokite. Kepant žuvies viduje temperatūra turi pasiekti 63°C. Žuvis yra gerai iškepta, kai lengvai ýra per raumenų skersmenį ir yra visai nepermatoma.

8.

sūris

Pixabay.com

Nėštukės valgoma mėsa ir paukštiena turi būti gerai iškepta. Kepant mėsą 70°C temperatūroje žūva dauguma bakterijų. Nepalikite maisto kambario temperatūroje ilgiau kaip porą valandų, laikykite maistą šaldytuve. Šaldytuvo temperatūra turi būti 2–5°C, o šaldiklio – apie –18°C.

Vartodami nepakankamai termiškai apdorotą mėsą ar paukštieną galite užsikrėsti toksoplazmoze.

9.

Venkite per didelių vitamino A dozių, tai gali sukelti vaisiaus sklaidos defektus. Nėščiosioms patariama per dieną gauti 2,565 IU vitamino A. Tačiau 85 gramuose keptų jautienos kepenėlių yra net 27 IU vitamino A, o 85 gramuose keptų vištienos kepenėlių –12 IU vitamino A.

Naturalūs vitamino A šaltiniai yra žuvų taukai, kepenys (ypač menkės, jaučio), pieno produktai (ypač sviestas, grietinėlė, grietinė, fermentinis sūris), kiaušinio tryniai, morkos, moliūgai, pomidorai, kopūstai, špinatai, brokoliai, salotos, abrikosai. Reikėtų pasiskaičiuoti, kad vitamino A kiekis nebūtų viršytas.

10.

Nėštumo metu reikėtų riboti žolelių arbatas. Yra labai mažai duomenų apie žolelių poveikį besivystančiam vaisiui

Nepiktnaudžiaukite kofeino turinčiais gėrimais bei produktais, o tokie yra juodoji bei žalioji arbata, kava, kakava, šokoladas, energetiniai gėrimai, tiramisu. Kofeinas pereina per placentą ir veikia vaisiaus širdies susitraukimų dažnį. Rekomenduojama paros kiekis yra <200 mg/d. Jei mėgstate kavą ar arbatą, pasiskaičiuokite: 250 ml puodelyje kavos yra 95 mg kofeino, o 250 ml puodelyje plikytos arbatos yra 47 mg kofeino. Jei mėgstate kavą, jūsų riba – 2 puodeliai. Saugiausia būtų visiškai atsisakyti kofeino.

Kava „kaltinama“ ne tik dėl kofeino – ji „išveda“ iš organizmo vitaminą B, kalcį, magnį, kalį, pablogina geležies ir kitų maisto medžiagų pasisavinimą. Kofeinas skatina skysčių pasišalinimą iš organizmo. Tai gali sukelti skysčių ir kalcio nepakankamumą.

Kuo keisti kavą? Gerkite daug sulčių, vandens, pieno. Tik vandenį verčiau gerti ne iš plastikinių butelių, kad į jūsų ir kūdikio organizmą patektų kuo mažiau mikroplastiko dalelių.

„Mamos žurnalas“

mamoszurnalas.lt_630x400

Susiję straipsniai

Žymos: , , ,

Sponsored Video

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


8 − keturi =

Kitos temos: