Automobiliai – viso pasaulio žmonių aistra. Tai laisvės, kultūros ir socialinio progreso simbolis. Žmogaus mobilumas prisideda prie ekonomikos augimo ir bendros mūsų gerovės. Augant ekonomikai, didėja kelių apkrovos, vadinasi, keliuose daugėja taršos, triukšmo bei incidentų – sužeidimų ir žūčių.
Kas aštuonias minutes kažkur pasaulyje automobilio avarijoje žūsta vaikas, dar daugiau sunkiai sužalojama. Kol skaitysite šį straipsnį, pasaulyje žus 2 vaikai. Dažniausiai autoavarijų aukomis tampa 5–17 metų vaikai.
Skaitykite naudingus patarimus, kuriuos žurnalui pateikė Lietuvos automobilininkų sąjungos prezidiumo narys Šarūnas Jankauskas.
Mamos rankos nėra saugiausios
Vienas aukšto rango Rusijos Federacijos policijos generolas yra pasakęs: „Saugiausias vaiko vežimo būdas yra motinos rankos“. LAS Saugaus eismo institutas bei kitos tarptautinės organizacijos gali tai kategoriškai paneigti. Pagal statistiką, eismo įvykio metu, jei vaikiška kėdutė nėra naudojama arba naudojama netinkamai, šeštadalis vaikų žūsta, o trečdalis tampa invalidais visam gyvenimui. Staigiai stabdant arba į kliūtį atsitrenkus važiuojant 50 km per valandą greičiu, vaiko svoris išauga beveik 30 kartų, tuo metu išlaikyti mažylį, apsaugojant jį, kad neatsitrenktų į priekinį automobilio stiklą ar kitas detales, beveik neįmanoma. Tad grįžkime prie to, kodėl apskritai reikia prisisegti automobilyje. Čia pateiksime ne kažkieno nuomonę, bet faktus, kurie įrodyti, atliekant bandymus bei analizuojant autoįvykių statistiką.
Kodėl XXI amžiuje tėvai į šią šiurpią statistiką žiūri atsainiai ir neprisega vaikų saugos diržais, nenuperka saugių kėdučių, veža juos laikydami ant kelių?
Lietuvos automobilininkų sąjungos Saugaus eismo institutas, analizuodamas eismo įvykius, vairuotojų elgesį, dalindamasis patirtimi su kitais Europos klubais, sudarė dažniausiai naudojamų pasiteisinimų TOP3:
Vieni tėvai galvoja, kad vairuoja saugų automobilį.
Kiti teisinasi, jog yra puikūs vairuotojai, ir jiems niekas nenutiks.
Treti važiuoja trumpą atstumą, tad kėdutė jiems tiesiog nereikalinga.
Visais atvejais yra klystama, paaiškinsime, kodėl.
Saugaus automobilio sąvoka, vairuotojų supratimu, yra vienokia, o štai bandytojų požiūris yra kitoks – automobilio saugumas testuojamas su manekenais, kurie yra nuo 150 cm ūgio, vadinasi, net ir pats saugiausias automobilis gali tapti grėsme mažyliui. Tam, kad apsaugotume vaikus, turime naudoti vaikiškas kėdutes, nes teisingas jų naudojimas gali sumažinti nelaimių skaičių net 80 proc.
Trumpa kelionė, mažas greitis irgi nėra pasiteisinimas vaiką vežti neprisegtą. Važiuojant 50 km per valandą greičiu, vaikui būnant automobilyje neprisegtam, apie jokį saugumą negali būti nė kalbos. Automobiliui staigiai atsitrenkus į kliūtį, visi nepritvirtinti fizikiniai kūnai juda 50 km per valandą greičiu kol patys neatsitrenkia į kliūtį, esančią automobilyje (priekinis stiklas, krėslas ir kt.).
Etate puikus vairuotojas? Mes nė kiek tuo neabejojame, bet pagalvokite, kiek aplink Jus yra ne taip puikiai vairuojančių, juk Jūs ne vienas kelyje.
Vaiko vežimo ABC
Naujagimio vežimas. Naujagimis – labiausiaipažeidžiamas eismo dalyvis, kuriam vežti reikia ne tik ypač kruopščiai parinkti tinkamą kėdutę, bet ir gerai ją prisegti bei teisingai naudoti. Kodėl tai taip svarbu? Naujagimio galvos masė sudaro 1/3 (~33 proc.) visos kūno masės, kai tuo tarpu suaugusiojo galvos – 1/14 (~7 proc.), dėl šios priežasties labai svarbu, kad kūdikiai automobilyje būtų vežami nugara (pakaušiu) į važiavimo kryptį. Dažniausia klaida, kad kėdutė per anksti pakeičiama į tokią, kurioje vaikas sėdi veidu važiavimo kryptimi.
Saugos diržai. Kodėl paūgėjusio vaiko negalima prisegti suaugusiųjų saugos diržu? Kaip minėjome anksčiau, automobilio saugos elementai yra pritaikyti asmenims, aukštesniems nei 150 cm, ne išimtis ir saugos diržas. Automobiliui staigiai stabdant ar atsitrenkus į kliūtį, saugos diržas prieš susidūrimą buvęs ties juosmeniu atsiduria prie pilvo, vaikas tiesiog išslysta iš diržo prieš tai patirdamas smūgį į patį saugos elementą, kuris turėjo jį apsaugoti, t.y. į saugos diržą.
Skiriasi ir vaiko bei suaugusiojo dubuo. Suaugusiojo dubuo yra stabilus, o vaiko iki 12 metų nėra suaugęs į vieną kaulą, tad saugos diržas neįsistato į tam tikras vietas. Tam yra labai paprastas sprendimas – kėdutėse ar paaukštinimuose yra įrengtos kilpos, per kurias turi būti pervertas diržas. Kitu atveju net ir po nedidelio incidento vaikutis gali tapti luošu.
Iki kada vežti kėdutėje. Pagal Lietuvos KET, vaikai turi būti vežami kėdutėse iki 12 metų. Šveicarijoje ši taisyklė galioja nuo 2010 metų, Austrijoje – nuo 1994 metų, Vokietijoje – nuo 1993 metų. Tačiau jei vaikas yra žemesnis nei 150 cm, jis turi būti vežamas kėdutėje, net jeigu yra vyresnis nei 12 metų. Sprendimui, ar reikia kėdutės, reikšmingi du veiksniai – ūgis ir svoris, o amžius – tik rekomendacinio pobūdžio. O jei 14 metų paauglio ūgis 147 cm, svoris 45 kg, o ant kėdutės parašyta „vaikams iki 36 kg“? Tokiu atveju kėdutė atlaikys svorį, rekomenduojama vežti joje.
Vaikiški žieminiai drabužiai. Retai kuris susimąstome, kad vaiko saugumui automobilyje kenkia stori, pūsti žieminiai drabužiai. Drabužių tarpas, susidarantis tarp kūnelio ir saugos diržų, staigaus stabdymo ar smūgio į kliūtį metu gali tapti sužalojimo priežastimi, nes kūnas pirma atsitrenks į saugos diržą. Saugus tarpas tarp diržo ir kūnelio (ne drabužių) yra piršto storio.
Nestabili kėdutė. Nesaugu vaiką vežti blogai pritvirtintoje, tabaluojančioje kėdutėje. Kėdutė, pritvirtinta prie automobilio sėdynės, gali į šonus judėti ne daugiau nei po 2 centimetrus.
NAUDINGI PATARIMAI PERKANTIEMS KĖDUTĘ
Kokią kėdutę rinktis, kuo jos skiriasi ir kaip klasifikuojamos?
Visos vaikiškos kėdutės skirstomos į keletą grupių:
Pirma grupė – 0+, skirta vaikui (kūdikiui) iki 13 kilogramų.
0+1 skirta kūdikiams, vyresniems nei 2–3 mėnesiai ir sveriantiems iki 18 kg.
1 grupė skirta vaikučiams nuo 9 iki 18 kilogramų.
123 grupė arba kėdutė-transformeris, kurią galite naudoti vaikams nuo 9 iki 36 kilogramų.
2–3 grupė skirta vaikučiams nuo 15 kg.
3 grupė (paskutinė), vadinamieji paaukštinimai. Būtina žinoti, kad šios grupės saugos elementą galite naudoti tik tuomet kai, vaikas svers ~23/24 kg.
Neseniai kėdutėms priimtas naujas saugumo standartas, kurio pagrindiniai reikalavimai yra autoįvykio testas šoniniam smūgiui, ISOFIX tvirtinimo sistema, šiam standartui taip pat yra keliamas reikalavimas vaikus iki 105 cm ūgio vežioti tik nugara važiavimo kryptimi, bet atminkite – geriau teisingai naudoti senesnio standarto kėdutę, nei kėdutę pirkti dėl naujo standarto ar „mados“ ir ją naudoti ne taip, kaip priklauso.
Kaip pritvirtinti automobilio kėdutę?
0+ (kūdikiai iki 12 kg). Pradėkime nuo pačios mažiausios grupės – 0+. Šią kėdutę-lopšį svarbiausia tvirtinti prieš važiavimo kryptį (kūdikis sėdi nugara važiavimo kryptimi). Kūdikis šioje kėdutėje turi būti maksimaliai tvirtai užfiksuotas vidiniais diržais. Kitas žingsnis – kėdutę-lopšį pritvirtinti automobilyje, automobilio saugos diržą įtempiant kuo tvirčiau, kad kėdutė-lopšys turėtų kuo mažiau laisvumo. Jei kėdutė-lopšys prisegta ant priekinės sėdynės, labai svarbu, kad automobilio keleivio oro pagalvė būtų išjungta. Važiuojant 70 km/h greičiu ir atsitrenkus į kliūtį oro pagalvė išsiskleidžia per 0,03 sekundės ~250 km/h greičiu, tad toks smūgis kūdikėliui, kuris pats dar nelaiko galvos, gali būti mirtinas.
Tėvai dažnai klausia, kur saugiausia tvirtinti mažylio kėdutę? Nors šie duomenys nėra paremti išsamiais tyrimais, sakoma, kad saugiausia vieta vaikui automobilyje yra ant galinės sėdynės per vidurį, bet jei automobilis gale turi įrengtas dvi vietas, o per vidurį yra tik paaukštinimas, geriau į tokią vietą kėdutės nedėti. Dar vienas tėvelių klausimas – ar mūsų kūdikis jau išaugo iš lopšelio-kėdutės? Jei kūdikis viršija nustatytą svorį pagal kėdutės kategoriją, bet jo galvytė neišsikiša iš kėdutės gabaritų, normaliai užsisega kėdutės saugos diržai (nors vaikučio kojos būna truputėlį sulenktos), galite toliau naudoti šio tipo kėdutę, kol viršysite nurodytus parametrus ir reikės pereiti prie kitos grupės kėdučių.
0+1 (kūdikiai iki 18 kg). Kai kurie 6 mėnesių kūdikiai sveria daugiau nei 12 kilogramų ir tiesiog netelpa 0+ kėdutėje-lopšyje. Tuomet rekomenduojama naudoti padidintą kėdutę-lopšį, kuris vadinasi 0+1 ir skirta kūdikiams iki 18 kg.
1 (vaikai nuo 9 iki 18 kilogramų). Šios kėdutės montuojamos važiavimo kryptimi, veidu į automobilio priekį. Jei vaiką vežate žiemą, kuomet jis dėvi storus žieminius drabužius, turite atkreipti dėmesį į kėdutės diržų įtempimą – tarp vaiko kūnelio ir diržo turi likti atstumas, ne didesnis nei vienas arba du pirštai.
1/2/3 arba 2/3 (universali kėdutė nuo 9 iki 36 kilogramų). Šios kėdutės transformuojasi nuo 9 iki 15 kg, vaikas tuomet tvirtinamas saugos staleliu, kuris prisegamas automobilio diržu. Išaugus iš šios grupės, saugos stalelis nebenaudojamas, ir vaikas prisegamas standartiniu automobilio saugos diržu. Diržas privalo būti perkišamas po porankiais. Kai kurios kėdutės-transformeriai turi galimybę nuimti galinę sienelę ir iš kėdutės virsta paaukštinimu.
3 paaukštinimas. Labai svarbu, kad paaukštinimas būtų naudojamas nuo 25 iki 36 kg. Nesilaikant nustatyto svorio reikalavimų, vaikas gali labai lengvai išslysti iš saugos diržo ir sunkiai susižaloti. Jei vaikas jaučiasi suaugęs, pasistenkite įkalbėti jį, kad kėdutę reikia naudoti ne dėl mados, o dėl jo paties saugumo.
Naudojant kėdutę, labai svarbu, kad vaiko galvos atrama, sauganti kaklą ir galvytę, būtų tinkamame aukštyje, ne aukščiau galvos, nesiremti į pečius.
Kas yra ISOFIX ?
Tėvai klausia, ar jų automobilyje yra ISOFIX sistema, ir kas geriau – kėdutė su šia sistema ar be? ISOFIX – tai standi kėdučių tvirtinimo sistema. Automobilyje yra metalinės kilpos tarp nugarinės ir sėdimosios sosto dalies, taip pat ir specialūs elementai ant automobilio kėdutės. Jei įsigijote kėdutę su ISOFIX, o jūsų automobilyje šios sistemos nėra, – ne bėda, vis tiek kėdutę galite naudoti, tiesiog tvirtinkite ją automobilio diržu.
Ką reiškia raidės ir skaičiai ant kėdutės?
Kėdutes reglamentuojaaktai, kurie vis atnaujinami.Nuo 1981 metų aktas vadinosi ECE R44.01, nuo 1995 metų – R44.03, nuo 2005 metų – R44.04. Šveicarijoje nuo 2010 metų galima naudoti tik tokias vaikiškas kėdutes, kurios pažymėtos ECE R44.03 ir R44.04 kokybės kontrolės ženklais.
Būtina žinoti!
Vadovaukitės kėdutės gamintojo naudojimo instrukcijomis.
Kėdutės galinė sienelė turi maksimaliai priglusti prie automobilio sosto nugarinės dalies.
Tarp vaiko kūnelio (ne drabužių) ir kėdutės saugos diržo rekomenduojamas ~1,5–3 cm tarpas.
Pritvirtintos automobilio kėdutės rekomenduojamas laisvumas – ne didesnis nei 2 cm.
Geras kėdutės tvirtinimas garantuos maksimalų vaiko saugumą autoįvykio metu.
Kūdikių kėdutės-lopšiai visuomet privalo būti tvirtinami prieš važiavimo kryptį. Pagal naują (ECE-R129) standartą – iki 15 mėnesių.
Griežtai draudžiama kūdikių kėdutę-lopšį tvirtinti ant priekinės automobilio sėdynės, jei ten yra įrengta saugos oro pagalvė ir jos neįmanoma išjungti. Jei oro pagalvės išjungimo galimybė yra, būtinai taip padarykite.
Jei automobilis yra su šoninio smūgio oro pagalvėmis, svarbu kad vaikas nebūtų arti jų.
Visuomet atkreipkite dėmesį, ar pasirinkta ir/ar jau naudojama kėdutė yra tinkamo dydžio jūsų mažyliui. Ypatingas dėmesys turi būti skiriamas vaiko galvytei.
Vaikus iki 12 metų arba iki 150 cm ūgio privaloma vežti automobilio kėdutėje arba su paaukštinimu.
Dideliems vaikams saugiau ant galinės keleivio sėdynės.
Įsitikinkite, kad vaiką prisegėte tinkamai.
Vaikai – geriausi inspektoriai
Lietuvos automobilininkų sąjunga pataria – visų pirma modernizuokime ne automobilį, kėdutę ar kitą saugos elementą, bet savo mąstymą. Tėvai dažnai vaikams sako: „Užsisek saugos diržą, nes nubaus policininkas“. Tai didžiulė klaida. Mažieji keleiviai turi suprasti, kad policijos pareigūnai tarnauja ne tam, kad baustų nusižengusius, o automobilio keleiviai diržą segasi ne dėl to, kad bijo nuobaudos.
Marijampolės lauko darželio „Pienės pūkas“ įkūrėja Violeta Didikė, auginanti du mažus vaikus, pataria, kaip vaikui susidraugauti su automobilio kėdute: „Jei nuo pat mažumės vaikams įsakmiai nurodysime, kad kėdutė būtina, jie gali pradėti priešintis, vėliau bus vis sunkiau gražiuoju prikalbinti segtis saugos diržus. Dažnai tėveliai, net ir suprasdami riziką vežti vaiką neprisegtą, nusileidžia jo ožiavimuisi. Taip jie patys nenorėdami parodo, kad galima važiuoti neprisegtiems. Kaip elgtis tokiose situacijose?
Visų pirma rekomenduočiau nuo kūdikystės vaiką net ir namuose maitinti vaikiškoje kėdutėje-lopšyje, kad po truputį priprastų.
Kai vaikas pradeda eiti į darželį ar į užsiėmimus, kur yra daugiau vaikų, rekomenduočiau vaikišką kėdutę palikti vaikučių grupėje, o auklėtojoms – papasakoti vaikams apie kėdučių svarbą. Vaikai galėtų kėdutėse užkandžiauti, vienas kitam parodytų, kaip jų kėdutė užsisega. Formuotųsi nuomonė, kad vaikas ne vienas yra prisegamas automobilyje, o tai daro visi.
Svarbiausias dalykas, ką tėveliai patys žino, tai jų pavyzdys. Vaikai mokosi ne iš lankstinukų, socialinių reklamų, o iš jūsų, brangūs tėveliai. Tad jei važiuojate su vaiku automobilyje, nesvarbu – sėdite priekyje ar gale – būtinai būkite prisisegę saugos diržą, tai ne tik padidins jūsų pačių saugumą kelyje bet ir būsite tinkamas pavyzdys savo vaikams.
Kažkada jūsų vaikas taps keleiviu, tada – vairuotoju bei pats prisisegs saugos diržus, vėliau šių saugos taisyklių mokys savo vaikus, svarbu, kad grandinė nenutrūktų.
Saugus eismas – visų rūpestis!
Pozavo Marijampolės lauko darželio „Pienės Pūkas“ vaikai
„Mamos žurnalas“
NU kas per straipsnis absurdas kazkoks, o tai kur ta kedute deti priekyje ar gale ?
kas neaisku? saugiausia gale. jei nori det prieky, privalo buti isjungta oro pagalve keleivio. jei pagalve neisjungta, prieky vezti draudziama