Jei auginate sūnų ir dukrą, galite būti tikri, kad darželyje ar mokykloje jiedu mokysis visiškai skirtingai.
BERNIUKAI
Stiprybės
Erdvės pojūtis. Nuo 4 metų berniukai gali atlikti erdvines užduotis. Jie susigaudo, kuo apskritimas skiriasi nuo rutulio. Erdvinis mąstymas – svarbus bruožas tampant geru inžinieriumi ar chirurgu.
Rankos padėjėjos. Berniukai įsijaučia į tai, ką jie daro. Kažką veikdami jie energingai naudoja ne tik galvą, bet ir rankas.
Pasitikėjimas savimi. Pateikus klausimą, berniukai stengiasi įpiršti savo atsakymą, net jeigu žino, kad jis neteisingas.
Pirmyn į tikslą. Berniukai su pasididžiavimu dalyvauja paskutinėje ,,spektaklio” scenoje. Jiems labiau rūpi iki galo padarytas darbas, nei pats procesas.
Noras konkuruoti. Konkurencinėje aplinkoje berniukai atskleidžia save visomis vaivorykštės spalvomis – vienas malonumas priimti iššūkį ir pasireikšti visų akivaizdoje. Nestebina, kad didieji šoumenaiyra vyrai.
Individualizmas. Berniukams patinka atrasti savitą būdą išsiskirti iš kitų. Jie turi azarto mėginti atlikti užduotį kitaip nei liepė mokytojas.
Gabumai matematikai. Berniukai turi geresnį matematinį mąstymą, todėl dažnai tampa gerais matematikos ar tiksliųjų mokslų specialistais.
Silpnybės
Lėtesnis vystymasis. Berniukai vėliau išmoksta sėdėti, šliaužti, stovėti ir vaikščioti. Jie pasiveja mergaites tik 10-oje klasėje.
Skurdesnė kalba. Berniukai vėliau pradeda kalbėti, sunkiau išmoksta naujus žodžius, žodžių grupes, jiems sunkiau sekasi skaityti ir rašyti.
Hiperaktyvumas. Berniukus sunku priversti išsėdėti suole ramiai, be muistymosi – fiziškai jie labai aktyvūs.
Blogesnė motorika. Berniukai dažnai turi sunkumų manipuliuoti smulkiais daiktais, tokiais kaip sagos, batų raišteliai.
Rašiklis – priešas. Kai kuriems berniukams taip sunku priversti pieštuką judėti norima linkme, kad jie dažnai net praranda pasitikėjimą savimi.
Rašalo dėmės ir pribraukymai įprasti berniuko sąsiuvinyje.
Greičiau prie finišo linijos. Trokšdami būti pirmieji ar kuo greičiau užbaigti pradėtą darbą, berniukai dažnai neišklauso instrukcijų iki galo ir pridaro klaidų.
Mokymosi problemos. Humanitariniai ir gamtos mokslai berniukams sekasi blogiau nei mergaitėms. Tarp vaikų, paliktų kartoti kurso, dauguma – berniukai.
MERGAITĖS
Stiprybės
Ankstesnis vystymasis. Kadangi mergaitės anksčiau vystosi protu ir kūnu, joms pradėti mokytis paprasčiau ir lengviau nei berniukams.
Mokėjimas bendrauti. Mergaitės pradeda anksčiau kalbėti, lengviau išmoksta sudėtingus žodžius, žodžių junginius, lengvai vartoja juos savo kalboje.
Intuicija. Bendraudamos, skaitydamos, žiūrėdamos nuotraukas ar filmus mergaitės geriau gali apibūdinti žmones, jų nuotaikas.
Susitelkimo galia. Mergaitės daug ilgiau gali sukaupti dėmesį. Jos ramiai ištempia akademinę valandą.
Puikūs motoriniai įgūdžiai. Smulkūs ir judrūs mergaičių pirščiukai padeda kruopščiuose darbeliuose. Joms ne problema karpyti, klijuoti, lipdyti iš karoliukų ar kitokių smulkių daikčiukų. Jos rašo bei spausdina geriau.
Sugebėjimas skaityti. Tipiškai mergaitės pradeda skaityti metais anksčiau nei berniukai. Mergaitėms geriau sekasi pasakoti.
Silpnybės
Jokios rizikos. Norėdamos būti geros ir daryti tai, kas joms liepta, mergaitės dažnai neišnaudoja šanso pasireikšti.
Blogoji matematika. Nors mergaitės mokosi matematikos taip pat gerai kaip ir berniukai, tačiau joms dažnai pritrūksta pasitikėjimo savimi. Todėl jos jau prieš spręsdamos uždavinį būna įsitikinusios, kad nesugebės.
Nediagnozuojamos mokymosi problemos. Daug mergaičių turi mokymosi problemų. Tačiau tos mergaitės paprastai yra ,,nematomos”, nes labai ramiai elgiasi ir atrodo, kad viską supranta.
Nepasisekimo baimė. Berniukams nesvarbu, ar atsakymas bus teisingas, ar ne. Mergaitės labai bijo apsirikti ar atsakyti neteisingai. Mergaitės pirma viską suskaičiuoja pirštukais, pasitikrina ir tik tada pakelia ranką atsakymui.
Nemėgsta nuotykių. Mergaičių fizinė veikla nėra tokia nuotykinga kaip berniukų, jų svajonės nėra tokios pašėlusios, o tikslai – apčiuopiami ir įgyvendinami.
Nenori susipykti. Nuo ankstyvo amžiaus mergaitės labiau linkusios į derybas nei į konfliktus. Tai, žinoma, nuostabu daugelyje situacijų. Tačiau kartais, norint nugalėti, reikia ir pakovoti…
Kaip mokyti berniukus ir mergaites?
Mokslas įrodė, kad vyro ir moters smegenys nėra vienodos. Tai nereiškia, kad kažkuri giminė protingesnė. Tiesiog ir vyrai, ir moterys turi savo silpnybių ir stiprybių.
Mergaitės fiziškai, intelektualiai ir emocionaliai vystosi beveik metais anksčiau nei berniukai. Berniukai turi geresnius erdvinius įgūdžius, geriau atlieka kai kuriuos fizinius pratimus. Mergaitės paprastai pradeda anksčiau kalbėti, skaityti, rašyti, gražiai piešia, siuvinėja, karpo, mezga, rūšiuoja įvairiaspalvius popierėlius. Mergaitėms labai svarbu darbo procesas – valandų valandas gali krapštytis prie vieno darbelio – berniukams tai tikrai nebūdinga. Deja, mergaitės linkusios mažiau rizikuoti, bijo išsišokti, klaidingai atsakyti.
Kas sukuria šiuos skirtumus – gamta, biologija, aplinka? Niekas tiksliai nežino.
Kaip tėvai galėtų padėti savo sūnums?
Kalbėkite su berniukais paprasta kalba. Kadangi jų verbalinis vystymasis lėtesnis nei mergaičių, paprastus žodžius jiems bus lengviau suvokti nei sudėtingus išsireiškimus.
Gausinkite žodyną žaisdami. Kurkite lengvas daineles, kad apie žodžius jie galvotų kaip apie žaidimą. Skaitykite knygas, nors berniukai ir nebus taip susidomėje kaip jų sesutės.
Suteikite berniukams progą kiekvieną dieną rašyti. Pieškite ar spalvokite kartu su sūnumis. Paaugus spręskite kryžiažodžius. Įvairiais būdais provokuokite rašyti ar skaityti.
Skatinkite rašyti kompiuteriu. Užuot žaidęs kompiuterinius žaidimus, tegul užveda šeimos žurnalą ir kiekvieną dieną aprašo dienos įvykius.
Kaip tėvai galėtų padėti savo dukroms?
Skatinkite mergaites galvoti apie supantį pasaulį, o ne gyventi užsidarius dėžutėje. Dažniau klauskite „o kas, jeigu?“, skatinkite ieškoti alternatyvų, loginių paaiškinimų. Pavyzdžiui, kas būtų, jei karvės būtų mėlynos, o saulė šviestų visą dieną?
Skatinkite mergaites daryti tai, kas tradiciškai ,,priklauso” berniukams. Kol mergaitės mažos, žaiskite su jomis berniukiškus žaidimus: mašinėlėmis, kaladėlėmis. Paaugusias vežkitės žvejoti, stovyklauti, iškylauti, kartu statykite palapines, ieškokite malkų laužui, žaiskite kamuoliu.
Mokykite mergaites save vertinti. Mergaitės pripratusios būti vertinamos kitų akimis. Užuot pasakę „kaip džiaugiuosi tavo gerais pažymiais“, paklauskite – „ar nesidžiaugi pati savo pažymiais? Tikriausiai labai smagu būti tokia gera mokine“.
Skatinkite žaisti kompiuteriu. Kompiuterinius žaidimus labiau mėgsta berniukai, tad mergaites reikėtų skatinti lavinti įgūdžius žaidžiant kompiuteriu. Skatinkite mergaites pereiti vis į sudėtingesnį lygmenį, nes jos dažnai žaidžia tame lygmenyje, kuriame joms patogu ir kuriame jos sugeba žaisti.
„Mamos žurnalas“