Ar tikrai braškės tokios vertingos, kaip įsivaizduojame?

braškės

Jūratės Čiakienės nuotr. www.fotojurate.lt

Jei reikėtų rinkti lietuviškų uogų karalienę, tikriausiai laimėtų braškė. Deja, ji karūną nešioja labai trumpai – vos 3-4 savaites per metus, todėl visos mamos ir močiutės stengiasi, kad per tą laiką vaikai suvalgytų kuo daugiau skaniųjų uogų. Ar tikrai braškės tokios vertingos, kaip įsivaizduojame?

Pirmosios vasaros uogos yra ne braškės, o „jaunesnės jų sesės“ – žemuogės. Jose yra daug naudingų medžiagų, o sėklose – geležies. Bet atminkite – geležį iš žemuogių ir braškių organizmas sugeba pasisavinti tik tuomet, kai uogų sėklos yra sutrinamos.

Žemuogės yra trapios ir nuskintos nesugedusios išsilaiko neilgai. Jas valgyti reikėtų tik visiškai prinokusias ir šviežiai nuskintas. Pusžalių žemuogių mitybos vertė yra nedidelė, todėl nereikėtų aklai rinkti dar neprinokusių uogelių – juk jos laikomos neprinoksta, kaip kokie bananai.

Žemuogių nereikėtų laikyti šaldytuve, todėl turgelyje pirkite tik tiek, kad šeima iš karto suvalgytų, nes šviežios yra vertingiausios. Jei norite mėgautis žemuogėmis ilgėliau, geriau jas užšaldykite šaldiklyje nei virkite uogienę.

Žemuogės, kaip ir braškės, gerai dera su pieno produktais – jogurtu, varške. Jei žemuogėmis gardinate košes, tai uogas (geriau surtrintas per sietelį) dėkite prieš pat valgymą.

Kad ir kaip būtų gaila, virtų žemuogių ir braškių patiekalų (džemų, uogienių, kompotų) vertė yra nedidelė.

Medžiagos, esančios žemuogėse ir braškėse

padeda pašalinti iš organizmo toksines medžiagas, normalizuoja žarnyno veiklą;

stiprina imuninę sistemą, padeda organizmui kovoti su užkrečiamosiomis ligomis;

teigiamai veikia medžiagų apykaitą;

gerina kraujodarą;

gerina apetitą, savijautą;

stiprina kaulus, plaukus, nagus.

Mamytės ir tėveliai neturėtų visų uogelių atiduoti vaikui, nes ir suaugusiesiems jos labai reikalingos – padeda vandeniui pasišalinti iš organizmo, mažina kraujospūdį, didina seksualinį aktyvumą, gerina kepenų ir tulžies pūslės darbą, normalizuoja riebalų ir mineralinių medžiagų apykaitą.

Labai svarbu neužmiršti, kad sode išaugintas arba turguje nusipirktas žemuoges ir braškes būtina gerai nuplauti, nes ant jų gali būti įvairių mikroorganizmų, kirminų kiaušinėlių, kurie gali sukelti žarnyno ligas.

Savo sode auginamas braškes ir žemuoges negalima gausiai tręšti organinėmis ir mineralinėmis medžiagomis.

 

Kas naudingiau – braškės ar žemuogės?

Braškės ir žemuogės yra labai artimos giminaitės. Kitais žodžiais tariant, braškė yra sodo žemuogė. Jos vienodai naudingos. Dabar yra pačių įvairiausių veislių tiek žemuogių, tiek braškių. Įvairių veislių uogų nauda vienoda.

Ar galima vaikui braškių „atsivalgyti“ už visus metus?

Ne. Nėra tikslo taip daryti, nes yra įvairių veislių, kurios noksta iki vėlyvo rudens… tad reikia tik pasistengti ir paieškoti.

Kaip sukaupti braškių atsargų, kad išliktų daugiau vitaminų?

Ne tik vitaminų, bet ir kitų medžiagų daugiausiai išlieka, kai šviežios, kelis kartus tekančiu vandeniu nuplautos žemuogės ar braškės yra sutrinamos, supilstomos į mažus sandariai užsukamus stiklainiukus (50-100 ml talpos, kad atidarius būtų galima suvalgyti iš karto) ir tuojau padedamos į šaldiklį. Jau praėjo laikai, kai braškės buvo verdamos, iš jų gaminami džemai ar kompotas.

Ar tinka vaikams braškės su cukrumi ir pienu?

Braškės ir taip yra saldžios, todėl su cukrumi jų neduokite. Neatimkite iš vaiko galimybės susipažinti su tikruoju braškų ar kitų uogų skoniu. Skaudu, kad daugelis mamų, kurioms įtakos neabejotinai daro močiutės ir daugelyje spaudos leidinių skelbiami nemotyvuotai saldūs receptai, primygtinai ragina viską saldinti. Saldūs, riebūs patiekalai mažina apetitą. Vaikui ir suaugusiajam užtenka tiek cukrų (saldumynų) kiek jų yra pačiame produkte.

Braškės su pienu puikiai dera, skanu, kai pieną pakeičia jogurtas, varškė.

Ar tikslinga spausti braškių sultis?

Trintos braškės naudingesnės nei iš jų spaustos sultys.

Kaip vertinate ištisus metus prekybos centruose pardavinėjamas užsienietiškas braškes?

Kiekvieno įvežamo maisto produkto, taip pat ir braškių, kokybė yra tikrinama. Normalu, kai užuodus braškių kvapą prekybos centre vidury žiemos, knieti jų nusipirkti, parnešti vaikams. Bet visiems aišku, kad geriausios uogos, vaisiai yra tie, kurie užaugo senelių sode be jokių cheminių medžiagų ir jokių trąšų.

Ar braškės sukelia alergiją, kaip esame įsitikinę?

Braškėse ir žemuogėse yra medžiagų, kurios atpalaiduoja histaminą, dėl to gali atsirasti reakcijų, panašių į alergines (pseudoalerginės reakcijos). Todėl braškių ir žemuogių labai atsargiai duokite vaikui, sergančiam alergine liga. Aišku, ir alergiškas vaikas nori braškių, todėl galite duoti paragauti – po kelias trintas braškes arba po kelis arbatinius šaukštelius trintų žemuogių. Kai sergančiam alergija vaikui duodate žemuogių ar braškių, kelias dienas neduokite jokio kito naujo produkto ir stebėkite vaiko reakciją – ar neparaudo oda, ar neniežti, ar nesutino, ar nepaburko lūpos, burna, ar vaikas nepradėjo viduriuoti. Jei ką panašaus pastebėjote, žemuogių ir braškių nebeduokite, pasitarkite su vaiko gydytoju.

Ar galima braškių perdozuoti?

Braškės ir žemuogės, kai jų duodama kasdien, bet su saiku, net ir ilgiau kaip 2 savaites, nesukelia alergijos.

Kalbinome docentą Algimantą Vingrą.

„Mamos žurnalas“

Susiję straipsniai

Žymos: , , , , ,

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


+ 7 = aštuoni

Kitos temos: