Kodėl popierinės knygos vaikams naudingesnės už teksto skaitymą ekrane?

Vaikų raidos specialistė Ivona Soroko. Martyno Musteikio nuotrauka

Kasmet vis jaunesnio amžiaus vaikai ima naudotis įvairiomis technologijomis, žaidimus ir tobulėjimą iš realaus gyvenimo perkelia į ekranus. Skaitymą telefonu ar kompiuteriu paskatino ir pasaulinė pandemija: ėmus mokytis per nuotolį, iki tol turėtą reikšmę prarado ir popieriniai vadovėliai.

Vis dėlto specialistai perspėja tėvus pernelyg nesižavėti moderniais sprendimais ir neskubėti knygų pakeisti išmaniaisiais prietaisais.

„Skaitymas ekranuose vadinamas greituoju skaitymu. Kartais reikia ir jo, tad nieko blogo, jei kartais planšetėje ar telefone vaikas stebės paveikslėlius, žodžius, dėlios raides, tačiau tai neturi būti nuolatinė ir kasdienė veikla“, – tikina vaikų raidos specialistė Ivona Soroko.

Tarptautiniais tyrimais, vertinant informacijos suvokimą skaitant popieriuje ir ekrane, atskleista, kad abu skaitymo būdai leidžia suprasti informacijos esmę, tačiau skaitantieji ekrane dažnai nepastebi ar neužfiksuoja svarbių detalių, todėl negali susidaryti tikslių vaizdinių.

Be to, ekrane matoma informacija kur kas dinamiškesnė, supama įvairių interaktyvių detalių, kviečiančių paspausti, sužinoti, veikti. Skaityti besimokančiam vaikui jos trukdo sukaupti dėmesį, lavinti atmintį, skatina atsitraukti nuo teksto.

Popierinių knygų skaitymas naudingas ir tuo, kad gali tapti bendra tėvų ir vaikų veikla, kokybiškai kartu leidžiamu laiku.

„Skaityti, vartyti knygeles kartu su vaiku svarbu nuo pat kūdikystės. Jam augant, keičiasi ir veiklos: naudinga kartu ieškoti simbolių, paveikslėlių, sąsajų su aplinka, tyrinėti, žavėtis iliustracijomis, klausinėti, diskutuoti, dainuoti, kurti istorijas, lavinti kalbą ir vaizduotę. Tėvams patarčiau žaisti su vaiku ir vaidmenų žaidimus, teatrą, deklamuoti eilėraščius, dainuoti daineles, rimuoti žodžius“, – sako I. Soroko.

Pasak I. Soroko, norint, kad ikimokyklinukas būtų raštingas (plėtotųsi vaiko žodynas, teksto, garso suvokimas ir kt.), svarbu nepadaryti klaidos ir nespausti vaiko.

„Skaitymas visų pirma turi būti malonus ir nuolatinis procesas, kad ugdymas atitiktų vaiko gebėjimus. Nėra nustatytos konkrečios laiko trukmės, kiek skaityti. Kiekvienas vaikas labai individualus, tačiau priešmokyklinio amžiaus vaikams rekomenduojamas laikas – iki 30 min. per dieną, dažniausiai tiek laiko vaikai geba išlaikyti dėmesį.

Svarbu nepamiršti nuolat skatinti ir girti vaiką, kad neprarastų motyvacijos ir noro tyrinėti bei mokytis“, – teigia specialistė.

„Mamos žurnalas“

mamoszurnalas.lt_630x400

Susiję straipsniai

Žymos: , , ,

Sponsored Video

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


− penki = 0

Kitos temos: