Skaitymas gali sumažinti stresą iki 68 procentų – kiek ir ko turėčiau perskaityti?

skaitymas

Pixabay.com

Stresas, nuovargis ir perdegimas jau tapo neišskiriamais šiuolaikinio žmogaus kasdienybės palydovais. Manoma, kad stresas sukelia maždaug 60 procentų visų žmonių ligų ir negalavimų. Po sunkios darbo dienos mes esame įpratę atsipalaiduoti skirtingais būdais. Vieni susitinka su draugais ar eina į sporto klubą, kiti – gamina maistą ir būna su savo mintimis, klausosi muzikos. Dar vienas puikus būdas po aktyvios veiklos pailsinti smegenis ir protą – skaityti. Gali atrodyti, kad skaitymas tik dar labiau išvargins mintis, tačiau įvairūs tyrimai jau seniai įrodė, kad knygos padeda atsipalaiduoti ir sumažinti stresą.

Sveikas pabėgimas nuo realybės

Daugelis iš mūsų skaitymą laiko savaime suprantamu dalyku – kiekvieną dieną pro mūsų akis praeina didžiuliai kiekiai informacijos, tačiau kaip dažnai skaitome savo malonumui? Tekstai, kuriuos pasirenkame skaityti ne iš būtinybės, pakviečia mus į kitą, literatūrinį pasaulį. Patekę į jį bent trumpam galime pabėgti nuo savo kasdienybės ir stresą sukeliančių faktorių, pasinerti į autoriaus vaizduotės pasaulį.

2009 metais Jungtinėje Karalystėje, Sasekso universitete atliktas tyrimas parodė, kad skaitymas gali sumažinti stresą iki 68 procentų – tai daugiau procentų nei pasivaikščiojimas, arbatos, kavos gėrimas ar muzikos klausymas. Pasak tyrimo bendraautorių, dalyviams, kurie skaitė tik 6 minutes, jau buvo fiksuojamas širdies ritmo sulėtėjimas, o kūno raumenų įtampa ženkliai sumažėjo. Vis dėlto tiesiogine skaitymo nauda jų sveikatai ir emocinei būklei yra įtikinti ne visi žmonės – šiek tiek anksčiau Liverpulio miesto universitete (Jungtinė Karalystė) atliktas tyrimas atskleidė, kad 38 procentams suaugusiųjų skaitymas yra paskutinėje vietoje iš visų su stresu kovojančių priemonių.

Skaitymas gerina miego kokybę

Kol išmanieji telefonai dar nebuvo išpopuliarėję ir pakeitę mūsų kasdienių įpročių, skaitymas prieš miegą buvo daugelio žmonių vakaro ritualas. Pasirodo, kad visai ne be priežasties. Šiandien prieš miegą kur kas dažniau į rankas paimame ne mėgstamą knygą, o telefoną. Nesvarbu, ar susirašinėsite su draugais, ar žiūrėsite filmą, ramybę ir kokybišką miegą išmanieji prietaisai greičiausiai sutrukdys. Tai vyksta dėl pagrindinės priežasties – ekranų skleidžiama mėlyna šviesa stabdo melatonino (hormono, atsakingo už miegą) gamybą. Dėl to smegenys gali gauti neteisingus signalus, kuriuos interpretuos kaip ženklą išlikti budriems – taip prieš miegą nepavyks atsipalaiduoti.

Skirtingai nei mobilieji telefonai ar kompiuteriai, knygų puslapiai mėlynos šviesos neskleidžia ir melatonino gamybos nestabdo. Atvirkščiai – 39 procentai žmonių, kurie yra išsiugdę įprotį skaityti prieš miegą, naktimis daug geriau išsimiega ir pailsi. Jeigu nežinote, ką rinktis skaityti prieš miegą, knygyne https://vaga.lt rasite platų įvairių žanrų literatūros pasirinkimą. Kaip jau minėta anksčiau, skaitymas mažina stresą, tačiau jis gali ir tiesiogiai padėti greičiau užmigti. Kai skaitote, akių raumenys nuolat intensyviai juda, reikalingas ir susikaupimas, kitaip nesuprasite, ką skaitote. Po kurio laiko kūnas natūraliai pavargsta ir užmigti tampa daug lengviau.

Dar vienas skaitymo prieš miegą privalumas – gražesni, intensyvesni sapnai. Kokybiška grožinė literatūra pasižymi originalia, vaizdinga, turtinga kalba, o skaitymas iš esmės yra vaizdinių ir istorijų konstravimas galvoje per žodžius. Kol miegate, smegenys apdoroja visą informaciją, kurią gavo per dieną, į tai įeina ir vakare perskaityti tekstai. Dėl to prieš miegą nereikėtų rinktis įtempto veiksmo kūrinių ar siaubo literatūros, nes jos turinys taip pat gali pavirsti jūsų sapnais, iš kurių norėsis kuo greičiau pabusti.

Ką skaityti norint pailsėti?

skaitymas

Pixabay.com

Skaitymo nauda abejoti nereikėtų, tačiau teigti, kad absoliučiai visos knygos gali padėti atsipalaiduoti ir pailsėti, vis dėlto būtų kiek klaidinga. Pirmiausia, poilsiui specialistai pataria rinktis grožinę literatūrą. Fikciniai pasauliai daug paprasčiau skaitytojams leidžia bent jau mintyse „pakeisti aplinką“ ir pabėgti nuo realybės.  Radus tinkamą knygą rekomenduojama skaitymui savo malonumui skirti bent 30 minučių per dieną. O kaip išsirinkti sau knygą?

  1. Nesirinkite kūrinio pagal populiarumą ir kitų žmonių literatūrinį skonį – knyga visai neprivalo stovėti knygynų naujienų lentynoje ir turėti bestselerio statusą. Visai jokio skirtumo, kokio tai žanro knyga ar kelintais metais ji išleista. Svarbiausia, kad tema jus domintų, o skaityti nebūtų per daug sudėtinga. Niekas taip negadina skaitymo malonumo, kaip skaitymas „iš reikalo“ ar iš noro pademonstruoti savo intelektualinius gebėjimus.
  2. Jeigu jūsų kasdienybė ir darbas yra pakankamai įtemptas, rinkitės literatūrą, kuri nebūtų niekaip susijusi su jūsų profesine veikla, kitaip atsipalaiduoti tikriausiai nepavyks. Pavyzdžiui, jei dirbate finansų srityje, nesirinkite literatūros apie ekonomiką, nors tai iš pirmo žvilgsnio ir gali atrodyti naudinga asmeniškai.
  3. Skaitymas teiks džiaugsmą ir atsipalaidavimą tik tada, kai teksto turinys jūsų neliūdins ir nekels labai negatyvių emocijų, todėl po darbo dienos geriau nesirinkite skaityti šalies ir pasaulio naujienų, siaubo literatūros ir trilerių. Ypač prieš miegą. Rinkitės lengvesnio turinio romaną arba literatūrą apie mėgstamus hobius (keliones, kulinariją, sodininkystę ir pan.).
mamoszurnalas.lt_630x400

Susiję straipsniai

 

 

Žymos: , ,

Rekomenduojami video

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


4 + du =

Kitos temos: