Kad lavėtų vaiko kalba, reikia nuolatos mankštinti jo… pirštukus. Vaikų rankų smulkiosios motorikos lavinimo užduotys padeda susikaupti, išlaikyti vaikų dėmesį, lavina mąstymą, parengia vaiko ranką rašyti mokykloje.
Visa kūno motorika labai susijusi su kalbos motorika (liežuvio, lūpų tiksliais judesiais). Ypač pastebimas ryšys tarp smulkiosios (rankų pirštų) motorikos ir kalbos.
Galvos smegenų kairioje kaktos skiltyje yra tokia už kalbą „atsakinga“ broca sritis. Ji tiesiogiai susijusi su smulkiąja motorika. Kuo aktyviau dirba pirštukai, tuo daugiau impulsų gauna broca zona. Tuo daugiau stimulų kalbėti. Todėl, kad vaiko kalba lavėtų, reikia reguliariai mankštinti pirštukus. Viename žurnale teko skaityti, kad Japonijoje mažyliams pradeda daryti pirštelių mankštą nuo 2-3 mėn.
Gydytojos E.N.Krauze teigimu, labai svarbu būti dėmesingiems ir atkreipti dėmesį į rankų judesių vystymąsi ir laiku kreiptis į gydytoją, jei:
3,5 mėn. vaikas nesiekia matomo daikto viena ar dviem rankomis;
4 mėn. dar neapžiūrinėja savo rankų, nežaidžia su jomis, nesuglaudžia delnukų;
5 mėn. pabaigoje nekiša apžiūrimo daikto, turimo rankoje, į burną;
6 mėn. pabaigoje tvirtai nelaiko kaladėlės, neperima jos iš vienos rankos į kitą;
8 mėn. pabaigoje negali nulaikyti sagos rodomuoju ir didžiuoju pirštais;
9 mėn. neploja katutėmis, nemėgina gerti iš puodelio;
12 mėn. pabaigoje nemėto daiktų žaisdamas; neima smulkių daiktų dviem pirštais, nemoka suaugusiam paduoti žaislo;
1 m. 2 mėn. nemėgina piešti;
1 m. 5 mėn. nededa kaladėlės ant kaladėlės, nemėgina sudėti bokštelio;
1 m. 7 mėn. neišvynioja daikto, susukto į popierių;
1 m. 8 mėn. nesudeda 3 kaladėlių viena už kitos;
2 metų pabaigoje negeba atsukti dangtelio nuo indo; nemėgina pagauti jo link riedančio kamuolio;
3 metų pabaigoje negali perpilti vandens iš vieno indo į kitą, neveria ant virvutės didelių karolių, nekerpa popieriaus žirklėmis, negeba „minkyti“ plastilino.
Pradėti mankštinti, masažuoti pirštelius galima jau pirmaisiais 5 gyvenimo mėnesiais. Galima pradėti paglostymais – nuo pirštų pagalvėlių iki riešo. Po to iš eilės kiekvieną pirštelį švelniai sulenkti ir atlenkti. Tai rekomenduojama atlikti kiekvieną dieną 2-3 min. Masažuokite vaiko pirštelius – nuo mažojo iki nykščio. Keletą kartų stipriau paspauskite pačius pirštų galiukus.
Būtent jie tiesiogiai veikia smegenų žievę. Pirštų galiukus reikia kuo dažniau mankštinti.
Masažuoti reikia abiejų rankų pirštus, nes kiekvienas „atsakingas“ už savo smegenų pusrutulį. Nuo 9 mėn. galima mankštinti, masažuoti aktyviau.
Pageidautina, kad masažo būdus jums parodytų profesionalus masažistas. Masažas vaikui neturėtų sukelti nemalonių pojūčių.
Žaidimai ir užsiėmimai, lavinantys smulkiąją motoriką
1. Piramidės. Rinkdamiesi parduotuvėje pirmenybę skirkite tai, kurios žiedai skirtingo dydžio. Pasiūlykite vaikui išardyti piramidę, po to kartu sudėkite. Po kelių užsiėmimų pasiūlykite savarankiškai sudėti piramidę.
2. Apvesti trafaretą. Žaidimui mamos pačios gali pasigaminti keletą trafaretų, pvz., namelio, gėlės, mašinos ir t.t. Iš pradžių vaiko piršteliu apibraukite trafaretą, po to padėkite apvesti pieštuku.
3. Puodeliai ir šaukšteliai. Pasiūlykite vaikui mažu šaukšteliu perpilti cukrų (pupeles, riešutus) iš vieno puodelio į kitą. Nepalikite vaikučių be priežiūros.
4. Lipdom iš plastilino. Padėkite vaikui iš plastilino suvolioti kamuoliuką, gyvatėlę. Nepamirškite, kad žaidimų metu netylima, kalbama, aiškinama viskas, kas daroma. Girkite vaiką net už nežymius laimėjimus.
5. „Stipruolis“. Žaidimui reikalingi guminiai žaisliukai (ypač guminis ežiukas su spygliukais, jie masažuos rankytę). Pasiūlykite vaikui žaisliuką suspausti viena ranka, po to abiem.
6. Mozaika. Jos dydis priklauso nuo jūsų vaiko amžiaus, įgūdžių. Iš pradžių labiau tiktų su stambiomis detalėmis. Iš mozaikų dėliokite takelius, gėlytes, geometrines figūras. Vėliau sudėtingesnes – eglutes, mašinas, namelius.
7. Karoliai. Dabar parduodami komplektėliai, kuriuos sudaro virvelė, įvairaus dydžio karoliukai ir net plastmasinė adata. Reikia suverti, po to po vieną nuimti karoliukus. Šis žaidimas labai tinka ir spalvoms mokyti.
8. Varstymai. Parduodami įvairūs kartoniniai, mediniai skirtingų formų paveikslėliai su skylutėmis, yra net knygelių. Mamos gali pasidaryti ir pačios. Reikia iškirpti iš kartono norimą formą, padaryti skylutes paimti virvutę (batraištį) ir varstyti kartu su vaiku į skylutes. Vaikai tai daro su malonumu.
9. Piešiame pirštais. Yra pirkti specialių dažų piešimui pirštais, galima naudoti ir paprastą akvarelę. Iš pradžių pieškite nesudėtingas linijas, geometrines formas, galima rašyti raides.
10. „Surenkamos lėlės“ (matrioškos). Tai puiki priemonė ne tik rankai mankštinti, bet ir mąstymui lavinti. Iš pradžių naudokite vieną lėlę, sudedamą iš 2 dalių, o nuo 2 metų rekomenduojama jau 3 dalių lėlė.
11. „Stebuklingas padėklas“. Ant ryškaus padėklo plonu sluoksniu papilkite manų kruopas. Perbraukite su vaiko rankute ir parodykite kaip piešti bangas, saulę, namelį.
12. Įvairiaspalviai segtukai. Iš kartono iškirpkite apskritimą ar kokią kitą figūrą ir su skalbinių segtukais „apsekite“ aplink.
13. „Pelenė“. Žaidžiama tik prižiūrint suaugusiajam. Sumaišykite pupeles, žirnius ir atrinkinėkite į atskirus indus.
14. Paveikslėliai. Ant kartono užtepkite lygų sluoksnį plastilino. Iš žirnių ar kitų kruopų vaikai tegul dėlioja paveikslėlius.
15. Paveikslėliai iš pagaliukų. Galima dėlioti paveikslėlius namelius, laivelius, egles, raides iš skaičiavimo pagaliukų, degtukų (prieš tai juos nuvalius).
16. Konstruktoriai. Įvairūs konstruktoriai, pvz., „Lego“, lavina ne tik jūsų vaiko pirštukus, bet ir mąstymą.
Logopedinių užsiėmimų metu kalbinė medžiaga derinama su rankų pirštų mankšta. Parenkant smulkiosios motorikos lavinimo pratimus logopedas atsižvelgia į vaiko individualius gebėjimus, amžių. Įvairios rankų pirštus lavinančios užduotys dažnai derinamos su trumpais eilėraštukais. Pirmiausia atliekami nesudėtingi pratimai, palaipsniui jie sunkinami. Visos pirštų padėtys mažyliui turi būti paaiškintos. Tai padės susipažinti su tokiomis sąvokomis kaip „viršuje“, „apačioje“, „kairėje“, „dešinėje“, „priekyje“. Kai vaikas išmoksta savarankiškai atlikti pratimus, galima sugalvoti trumpų pasakėlių, dialogų, veikėjus vaizduojant rankų pirštukais. Pavyzdžiui, jūs galite pažaisti ežiuko ir kiškučio susitikimą miške, pasidalindami kartu su vaiku vaidmenis.
Būtina lavinti visų vaikų smulkiąją motoriką. Bet jei vaiko raumenų tonusas per žemas arba per aukštas, būtina dirbti papildomai.
Vaikų rankų smulkiosios motorikos lavinimo užduotys padeda susikaupti, išlaikyti vaikų dėmesį, lavina mąstymą, parengia vaiko ranką rašyti mokykloje.
Labai svarbu priimti vaiką tokį, koks jis yra, net jei jam nesiseka. Juk tam ir mokotės, kad išmoktumėte.
Šiaulių lopšelio-darželio „Žirniukas“ logopedė metodininkė Jurgita Lendraitienė
„Mamos žurnalas“