Kokią įtaką geležies pasisavinimui turi gėrimai, kuriuos geria vaikas

Geležies pasisavinimą iki šešių kartų padidina tuo pat metu su maistu gaunamas natūralus vitaminas C

Dažniausiai rašoma apie mitybą ir hemoglobiną, o štai apie gėrimus ir geležies pasisavinimą užsimenama retai. O juk kartais tinkamai pasirinkta gėrimo stiklinė gali daug ką lemti.

Pataria vaikų ligų gydytojas dr. Algimantas Vingras.

Kas geriau – pienas ar kefyras, rūgpienis?

Jie kuo nors skiriasi dėl geležies įsisavinimo? Iš motinos pieno pasisavinama 50–70 proc. geležies, iš pieno mišinių – iki 12 proc., o iš karvės pieno ir jo produktų – tik iki 10 proc. Piene ir jo raugintuose produktuose – jogurte, kefyre, rūgpienyje – yra mažai geležies, ir jos iš kiekvieno minėtų produktų pasisavinama vienodai, nes visuose yra daug kalcio. Kalcis mažina geležies pasisavinimą. Pieną ir jo raugintus produktus patariama vartoti praėjus ne mažiau kaip 1,5 val. po to, kai suvalgote geležies tirinčių produktų.

Ar tikrai mažakraujystę gydo burokėlių sultys? Jeigu taip, kaip vaikui sugirdyti? Kiek duoti?

Burokėlių sultyse gausu cukraus, yra vitaminų C, P, B1, B2, PP, yra didelis kalio druskų, geležies, mangano kiekis.

Burokėlių sultyse esančios naudingosios medžiagos stimuliuoja kraujodarą. Pagamintas burokėlių sultis būtina 2–3 valandas palaikyti šaldytuve, atvirame inde. Jų užtenka vieno arbatinio šaukštelio, t.y. 5 ml per dieną. Prieš geriant šias sultis, reikėtų atskiesti virintu vandeniu arba erškėtrožių nuoviru. Burokėlių sultis galima maišyti su morkų, kopūstų, obuolių, slyvų ir spanguolių sultimis. Burokėlių sultys yra savotiško skonio, ne visi jas ir jų skonį toleruoja. Su vaiku nekariaukite, negeria tai negeria.

O kaip dėl granatų sulčių?

Granatų sultys gerai pasisavinamos, sužadina apetitą, reguliuoja skrandžio veiklą ir didina hemoglobino kiekį kraujyje. Granatų sultis geriau gerti atskiestas vandeniu, nes jose yra daug rūgščių, kurios dirgina skrandžio gleivinę ir ardo dantų emalį.

Sakoma, kad arbata ir kokakola trukdo pasisavinti geležį?

Burokėlių sultyse esančios naudingosios medžiagos stimuliuoja kraujodarą

Arbatžolių arbatos (ypač žalioji, juodoji) mažina geležies pasisavinimą.

Taninai (natūralūs polifenoliai), esantys arbatžolių arbatose, gali trukdyti vaikų organizmui pasisavinti ir baltymus bei riebalus.

Visi saldūs gėrimai mažina  druskos rūgšties, kuri yra būtina geležiai iš maisto pasisavinti, išsiskyrimą skrandyje. Be to, tyrimais įrodyta, kad vartojantiems kokakolą dažniau trūksta kalcio, cinko (irgi reikalingo gerai kraujodarai), magnio, vitamino C, vitaminų B2 ir A, o tai ypač tai aktualu vaikams. Vaikai tampa dirglūs, o organizmas vangus dėl naudingų medžiagų trūkumo.

Kai trūksta geležies, kokį vandenį rinktis – gazuotą ar negazuotą?

Nėra įrodymų, kad gazuotas vanduo pagerintų geležies pasisavinimą. Jokio mineralinio vandens nereikėtų gerti nuolat. Vanduo iš čiaupo visiškai patenkina žmogaus fiziologinius poreikius. Vanduo veikia kaip terpė, kurioje vyksta visi biocheminiai procesai, todėl apkrauti organizmą mineralinėmis medžiagomis, neatsižvelgiant į organizmo poreikius, nėra tikslinga. Burbuliukai sudirgina skrandį, dėl to gazuotą vandenį kasdien gerti netikslinga.

Ar tiesa, kad kakavos gėrimai padeda išvengti mažakraujystės?

Kokybiškoje kakavoje yra geležies, magnio, kalcio, nedidelis kiekis kofeino. Dėl to jis suteikia daug energijos, ypač vaikams. Todėl nesaldžią kakavą be pieno rekomenduotina gerti pusryčiams. Renkantis kakavą, visada pirmenybę reikia teikti kokybei. Ji turi būti tik vienkomponentės sudėties, t.y. be įvairių pridėtinių dalių, pvz., cukraus ir pan. Kitaip tariant, būtina skaityti etiketes.

Kokie gėrimai padeda geležį pasisavinti iš maisto ir jo papildų?

Geležies pasisavinimą iki šešių kartų padidina tuo pat metu su maistu gaunamas natūralus vitaminas C. Pavalgius geležies turinčio maisto, geriausia jį užsigerti keliais gurkšniais juodųjų serbentų sulčių. Juoduosiuose serbentuose yra gausu vitaminų A, B5, B6, B1 ir E, folio rūgšties (taip pat reikalingos kraujodarai), geležies, kalio, magnio. Tačiau jie labiausiai pasižymi vitaminu C. Juoduosiuose serbentuose yra keturiskart daugiau vitamino C nei apelsinuose. Jei neturite juodųjų serbentų sulčių, galite pasiūlyti skiestų svarainių sulčių.

„Mamos žurnalas“

Susiję straipsniai

Žymos: , , , , ,

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


9 + = keturiolika

Kitos temos: