Ar prasidėjus saulėtiems orams ir duodant vitamino D papildų nekyla pavojus jo perdozuoti?

Vaikų ligų gydytoja ir vaikų endokrinologė Lina Orlovskaja

Vaikų ligų gydytoja ir vaikų endokrinologė Lina Orlovskaja

Vaikui buvo aptiktas vitamino D trūkumas. Ar prasidėjus saulėtiems orams ir duodant vitamino D papildų nekyla pavojus šio vitamino perdozuoti?

Kodėl toks geras vitaminas D

Vitaminas D priklauso riebaluose tirpių vitaminų grupei, organizme susidaro jo aktyvi forma vadinama kalcitrioliu. Dauguma organizmo ląstelių turi kalcitrioliui jautrius receptorius, todėl jis turi įtakos daugybei mūsų organizme vykstančių procesų.

Vitaminas D padeda organizmui pasisavinti kalcį, fosforą ir magnį, reguliuoja kalcio ir fosforo įsiurbimą žarnyne, padeda šioms medžiagoms išsilaikyti kauluose ir dantyse, padeda išvengti rachito, artrito ir osteoporozės, dalyvauja augimo ir brendimo procesuose, greičiau iš organizmo pašalina toksiškai veikiantį šviną, būtinas sveikai nervų sistemai ir imunitetui. Plonajame žarnyne kalcitriolis skatina su maistu į organizmą patekusio kalcio įsiurbimą, inkstuose stabdo kalcio ir fosfatų pašalinimą su šlapimu, aktyvindamas jų reabsorbciją, kauluose aktyvina osteoblastus, skatindamas kaulinio audinio mineralizaciją, augimo atsinaujinimą. Vitaminas D turi įtakos imuninių ląstelių – T ir B limfocitų – aktyvumui.

Kaip gauname šio stebuklo

Vitaminas D į mūsų organizmą patenka su maisto produktais arba maisto papildais, o aktyvia forma jis virsta mūsų odoje veikiant UV saulės spinduliams. Pagrindiniai vitamino D šaltiniai yra žuvų taukai, jautienos ir menkės kepenys, ikrai, sviestas, pienas, sūris ir kiti pieno produktai, kiaušinio trynys, mėsa, silkė, lašiša, ungurys ir kitos riebios žuvys.

Trūkstant vitamino D, gali pasireikšti tokie simptomai:

Kaulų, raumenų skausmai,

Raumenų silpnumas,

Dėmesio stoka,

Dirglumas,

Padidėjęs mieguistumas,

Padidėjęs prakaitavimas,

Nekokybiškas miegas,

Dažnos infekcijos.

Kodėl blogai, kai D per daug

Vitaminas D kaupiasi organizme, todėl jo nesunku perdozuoti. Perdozavimas dažnai pasitaiko tada, kai skubama kuo greičiau atstatyti vitamino trūkumą ir vitaminai pradedami vartoti didesnėmis nei rekomenduojama dozėmis. Neretai vitaminą D perdozuoja mamos, kai nemoka tiksliai suskaičiuoti lašų, ypač lašinant iš pipetės dideliais lašais, arba kai lašina vitaminus ne į šaukštelį, o tiesiai vaikui į burną. Kartais vaikai vitaminų prisiragauja patys. Perdozuoti galima ir tada, kai vienu metu vartojama keletas skirtingų preparatų, į kurių sudėtį įeina tie patys vitaminai.

Perdozavus vitamino D pasireiškia:

Silpnumas, galvos svaigimas,

Pykinimas, vėmimas,

Raumenų silpnumas,

Padidintas kraujo spaudimas ir padidėjęs cholesterolio kiekis kraujyje,

Viduriavimas arba vidurių užkietėjimas,

Pablogėjęs apetitas, anoreksija,

Troškulys,

Dažnas ir gausus šlapinimasis,

Sutrikęs širdies ritmas,

Kalcio ir fosforo sankaupos minkštuosiuose audiniuose,

Rečiau sutrinka inkstų veikla.

Vitamino D perteklius gali skatinti aterosklerozės vystymąsi.

Esant vitamino D pertekliui, organizme vystosi hiperkalcemija (padidėjęs kalcio kiekis kraujyje), dėl to kraujagyslių sienelėse ir audiniuose formuojasi kalcifikatai, sukeliantys širdies, kraujagyslių, inkstų ir kitų audinių pažeidimus. Didėja rizika susirgti inkstų akmenlige.

Toksiškas vitamino D poveikis organizmui pasireiškia tuomet, kai jo koncentracija kraujyje viršija 500 nmol/l (normos ribos gali būti ir kitokios, priklausomai nuo tyrimą atliekančio aparato parametrų, metodikos, reagentų).

Vitaminai, kurių galima perdozuoti

vitaminai

Freepik.com

Vitaminai yra dviejų rūšių – tirpūs vandenyje arba tirpūs riebaluose. Riebaluose tirpūs vitaminai (A, D, E ir K) kaupiasi organizmo riebaliniame audinyje ir kepenyse, ir iš jo pasišalina lėtai, todėl juos perdozuoti kur kas lengviau nei vandenyje tirpius vitaminus, o pasekmės gali būti rimtesnės. Perdozavus riebaluose tirpių vitaminų intoksikacijos simptomus jausite ilgai.

Vandenyje tirpių vitaminų atsargos organizme nesikaupia, todėl jų turime gauti kasdieną su maistu. Perdozavus vandenyje tirpių vitaminų (dažniausiai pasitaiko B grupės vitaminų perdozavimas), gali pasireikšti odos bėrimai, alerginės reakcijos. Vandenyje tirpių vitaminų, tokių kaip vitaminų B ir C, perdozuoti sunku, nes jie dažniausiai pasišalina iš organizmo su šlapimu. Vis dėlto ilgesnį laiką viršijant vitamino B6 dozę kelias savaites iš eilės gali būti nervų pažeidimas, kuris pasireiškia nutirpimais ir raumenų silpnumu. Vitamino B3 perdozavimo žala dar didesnė – gali ne tik pykinti, bet ir įvykti kepenų pažeidimų.

Bene dažniausiai pasitaiko geležies perdozavimas vaikams iki 5 metų, tad geležies papildus rekomenduojama vartoti tik prižiūrint gydytojui, nes organizmas neturi geležies pašalinimo iš organizmo mechanizmų, ji šalinama iš organizmo lėtai su natūraliai atsilupančiomis odos, žarnyno epitelio ląstelėmis, todėl jos perteklius yra toksiškas.

Per didelės vitamino A dozės irgi kenkia – gali sukelti pykinimą, vėmimą, plaukų slinkimą, odos sausumą, galvos skausmą. Ilgalaikis šio vitamino perdozavimas gali pakenkti kepenims. Vitaminą A ypač atsargiai reikia vartoti nėščioms moterims, nes jo perdozavimas gali pakenkti vaisiui, sukelti sklaidos defektus. Nėščiosioms nerekomenduojama valgyti bet kokių gyvūninės kilmės kepenėlių, paštetų, nes kepenyse yra itin daug vitamino A.

Kalio perdozavimas, kai jo vartojama didesnėmis dozėmis, dėl stipraus prakaitavimo gali sukelti aritmiją ar net širdies sustojimą.

Vitamino E perteklius gali skystinti kraują ir sutrikdyti krešėjimą, gali sutrikti virškinimas, susilpnėti imunitetas, atsirasti odos uždegimų.

mamoszurnalas.lt_630x400

Susiję straipsniai

Žymos: , , , ,

Rekomenduojami video

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


− 5 = du

Kitos temos: