Ar knygos kūdikiams reikalingos? Vienareikšmiškai taip! Skaitymas nuo pat pirmųjų dienų padeda sukurti ne tik pozityvų santykį tarp vaiko ir knygų ateityje, tačiau ir sustiprina vaiko bei tėvų ryšį. Taip pat tai vienas iš geriausių būdų lavinti bendravimo įgūdžius, kalbą ir atmintį, plėsti žodyną, skatinti smalsumą, pažinimą, domėjimąsi aplinka. Jeigu kūdikis dar nemoka kalbėti, nesupranta žodžių prasmės – nereiškia, kad jis nesimoko ar kad nesusidomės knygelėmis. Kaip skaityti su kūdikiais bei kokias knygeles jiems išrinkti, pasakoja skaitaunuogimimo.lt vaikiško e-knygynėlio įkūrėja Ada Vilkė bei „Mažas Didelis Gyvenimas“ tinklaraščio autorė, švietimo komunikacijos ekspertė Miglė Rimeikė.
Nuo kokio amžiaus rekomenduojama pradėti skaityti su mažyliais?
„Čia galioja taisyklė – niekada ne per anksti. Skaitymas nuo pirmųjų dienų gali tapti bendravimo ir pažinimo forma, kuomet mažyliui svarbu girdėti artimo žmogaus balsą kuo dažniau. Pirmaisiais mėnesiais, kol kūdikis pats dar negali vartyti knygų, nėra labai svarbu, kokia literatūra bus skaitoma. Svarbi pati tartis, intonacija, balso tembras, skaitančiojo veido išraiškos bei mimikos. Rekomenduočiau dažniau rinktis eiliuotus tekstus – rimas, pasikartojantys skiemenys veikia raminančiai ir labiau patraukia mažylių dėmesį. Skaitymas nuo pirmųjų dienų gali tapti ne tik lavinamuoju užsiėmimu, bet ir vienu iš svarbių dienos ritualų, kai knygelės vartomos norint nuraminti ar paruošti vaiką miegeliui,“ – dalinasi Ada Vilkė.
Kaip skaityti su kūdikiais?
Visai mažam kūdikiui svarbiausia mūsų skaitymas balsu. Paaugusiam mažyliui vis sunkiau išlaikyti dėmesį vien skaitant jam balsu, nes vaikas pats vis aktyviau ima sekti objektus akimis bei mėgina pažinti aplinką per lytėjimą, bando vartyti knygeles. Tuomet jau reikėtų rinktis vaikiškas knygeles pagal amžių. Ne veltui kūdikiams skirtose knygelėse teksto būna labai mažai arba nebūna iš viso. Skaitymui su mažyliais labai svarbu vizualinis knygelių išraiškingumas, galimybė paliesti, atrasti skirtingas tekstūras, pasislėpusius personažus, pačiam versti puslapius, tyrinėti, o ne tik skaityti tekstą pažodžiui.
Skaitydami tokias knygeles bendraukite, aptarkite, komentuokite, pasakokite, kas pavaizduota. Stebėkite, kas labiausiai patraukia vaiko dėmesį puslapyje. Net ir šimtus kartų vartant tą pačią knygelę Jūsų pasakojimas niekada nebus visiškai vienodas, todėl mažyliui neatsibos.
„Laiką su mažyliu ir knyga galite paversti jūsų kasdiene tradicija. Tam užteks 15-30 minučių per dieną. Leiskite vaikučiui pačiam išsirinkti, ką jis norėtų skaityti iš jūsų pasiūlytų dviejų knygelių. Tuomet atkreipkite dėmesį, kaip gi pats vaikas nori skaityti tą dieną: ar pasyviau stebėti ir klausyti jūsų pasakojimo, o gal aktyviai įsitraukti, liesti, vartyti pats, žaisti su knygele. Pagal tai keisis ir jūsų rolė – nuo istorijos vedlio iki pasyvesnio stebėtojo, tik įvardijančio, ką mažylis liečia bei daro. Jei knygelė turi įvairių panaudojimo ir skaitymo galimybių (atvartukai, mygtukai muzikai, kailiukai glostymui) – visad galite savo pavyzdžiu parodyti mažyliui knygelės galimybes, atkreipti jo dėmesį į detales,“ – pataria M. Rimeikė.
Kaip mažylius sudominti knygelėmis?
- Pažintį su knygelėmis pradėkite po truputį ir nenuvarginkite mažylio – jiems sunku sukoncentruoti dėmesį ilgesniam laikui. Neužsibūkite viename puslapyje per ilgai, stebėkite vaiką. Jam pradėjus nuobodžiauti – verskite kitą puslapį;
- rinkitės knygeles pagal vaiko amžių;
- leiskite vaikui liesti, čiupinėti, vartyti knygas – todėl svarbu pirmųjų knygelių puslapių tvirtumas. Susitaikykite, kad tikrai bus plyšusių puslapių, apkramtytų kampų ir vakarų, kuriuos praleisite tas knygeles „remontuojant“ – toks yra pažinimo kelias ir jis labai svarbus;
- neskubėkite iš karto užpildyti visą vaiko bibliotekėlę – pradžioje rinkitės skirtingo stiliaus knygeles ir atraskite, kas Jūsų vaikui yra įdomu. Vienam gali patikti stambūs paveikslėliai, kitam – smulkūs piešinėliai, dar kitam – būtinos įvairios liečiamos tekstūros puslapiuose;
- laikykite vaiko knygeles lengvai jam pasiekiamoje vietoje – kad galėtų bet kada pats pasiimti. Jeigu turite knygų plonesniais lapais, kurias labai norite išsaugoti, – jas laikykite atskirai, ištraukite vaikui jau paaugus arba jas vartykite kartu. Tačiau tokių neturi būti dauguma – vaikui reikia leisti tyrinėti pačiam, o dažnai tariamos pastabos „negalima“, „atsargiai“ gali nuteikti neigiamai, atstumiančiai;
- rodykite pavyzdį! Juk niekam ne paslaptis, kad vaikai mėgsta kopijuoti mus. Taigi, jei mažylis matys tėvus su knyga rankose, natūralu, kad ir vaiko domėjimasis knygomis bus didesnis.
Kaip formuoti pirmų metų bibliotekėlę?
„Rekomenduočiau iš pradžių įsigyti po vieną ar keletą skirtingo tipo knygelių. Jas skaitinėdami su kūdikiu pamatysite, kuriomis labiausiai žavisi mažylis. Tuomet bus lengviau surasti, kuo papildyti pirmąją bibliotekėlę, kad jam būtų įdomu,“ – pataria A. Vilkė.
Pirmosios knygos kūdikiams (0-6 mėn):
- Kontrastinės kortelės, knygelės – kūdikio regėjimo stimuliacijai ir raidai. Mažyliai iki trijų mėnesių dar gerai neskiria ir nemato spalvų, tačiau ryškūs juodai balti piešiniai atkreipia dėmesį ir padeda mažoms akytėms sufokusuoti vaizdą;
- medžiaginės knygelės – itin tinka pirmajai pažinčiai su knygos formatu. Mažyliui patiks rasti siurprizą – čežantį puslapį, iškilią iliustraciją ar veidrodėlį;
- maudynių žaislas – knygelė. „Aš visada esu už daiktų pritaikymą ilgesniam laikotarpiui, tad rekomenduočiau maudynių knygelę su papildomomis funkcijomis: pavyzdžiui, su purkštuku smagiam pasitaškymui (tuo pačiu lavinsime smulkiąją motoriką – veiksmai „paspausti – atleisti“, ryšio suvokimas tarp paspaudimo ir vandens purslų atsiradimo), taip pat rinkoje yra spalvas keičiančių maudynių knygelių, kurias galima naudoti ir kaip kontrastines, ir kaip maudynių žaislus, o vaikui paaugus – kaip spalvinimo vandeniu knygeles“, – dalinasi skaitaunuogimimo.lt vaikiško knygynėlio įkūrėja Ada.
Piršteliams tvirtėjant (6-12 mėn):
- Sensorinės – su skirtingomis liečiamomis tekstūromis;
- su slankiosiomis detalėmis – smulkiajai motorikai, žvilgsnio koordinacijai;
- su gamtos garsais – nepamirškite atkreipti dėmesio į tokių knygelių kokybę: lengvai paspaudžiami mygtukai, natūralūs, ausies nerėžiantys garsai (juk ir patys jų turėsite klausytis. Vėl ir vėl.);
- su klasikinės muzikos melodijomis – klasikinės muzikos nauda mažiesiems jau seniai įrodyta moksliniais tyrimais: lavina girdimąją atmintį, intuiciją, ramina, spartina smegenų vystymąsi, padeda esant neurologiniams sutrikimams, netgi gerina virškinimą ir apetitą. Mažas vaikas, panorėjęs paklausyti melodijų, CD grotuvo neįsijungs, bet knygelėje mygtuką gali paspausti. Vėlgi – svarbu, kad įrašai būtų kokybiški, o mygtukai – nesunkiai paspaudžiami. Nepamirškite patikrinti, kad elementai būtų saugiai uždaryti specialiame knygelėje esančiame elementų dėkle ir vaikui nepasiekiami;
- su realiomis objektų nuotraukomis (knygelių, kortelių pavidalu) – moksliniai tyrimai įrodė, kad jau laikotarpyje iki pirmojo gimtadienio kūdikiai geba mokytis apie realų jį supantį pasaulį iš realių objektų nuotraukų. Taip pat tai padeda suprasti ryšį tarp iliustracijų, nuotraukų ir realių objektų (pavyzdžiui, pamatęs tikrą ežį lauke vaikas greičiau supras, kad tai ežys, jeigu bus matęs ir realių paveikslėlių ar nuotraukų, ir įprastų pieštinių iliustracijų knygose).
Mažyliui augant jo bibliotekėlėje po truputį atsiras knygelių su daugiau teksto, prasmingu, pamokančiu turiniu, bet vizualinis išpildymas dar ilgai išliks itin svarbus.
„Atradę patraukliausius skaitymo būdus bei knygelių formatus, toliau bibliotekėlę plėskite ir formuokite jau pagal temas. Atkreipkite dėmesį, kad dauguma knygų nebūtų, pavyzdžiui, tik apie ūkio gyventojus ar naminius gyvūnėlius. Stenkitės rinktis kuo įvairesnes temas bei objektus: transportas, vaisiai ar daržovės, vandens gyvūnai, gamta, žmonės ir taip iki begalybės. Turėdami įvairią biblioteką, skaitinius vakare galėsite pasirinkti pagal dieną patirtus nuotykius – prisiminti, ką matėte, atrasti tai knygoje ir beskaitant pasikartoti, geriau suprasti bei įsiminti naujus atradimus. Ne veltui M.Montessori savo ugdymo metodikoje ragino rinktis realų gyvenimą atvaizduojančias ir atitinkančias knygas bei vizualines priemones – jose esančius objektus ar veiksmus vaikai greičiau atpažįsta, perpranta ir sieja su realiu gyvenimu bei savo patyrimais,“ – pataria tinklaraščio mazasdidelis.lt autorė Miglė Rimeikė.