
Ką apie ankstyvą kalbų mokymą mano specialistai? Konsultuoja anglų kalbos mokytoja Asta Kondratavičiūtė.
Ar tikrai mažųjų „sėdėjimas“ išmaniuosiuose prietaisuose labai padeda anglų kalbos mokymuisi?
Manau, tam tikros programėlės ir žaidimai arba vaizdo įrašai padeda vaikams tobulinti savo kalbos žinias. Tačiau jei naudojamasi vien technologijomis, tai gali pakenkti vaikų socialiniams įgūdžiams ir jų bendravimui. Vaikui tampa sunkiau suvokti realias situacijas.
Ką rekomenduočiau? Yra daug įvairių programėlių, kad ir abėcėlės anglų kalba rašymo programėlė, kur vaikai gali pirštu vedžioti raideles ir suprasti, kaip jos parašytos, bei rinkti už tai taškus.
Nuo kada reikėtų pradėti mokyti užsienio kalbos?
Yra įvairių nuomonių. Vieni vaikai susidomėjimą kalboms parodo jau būdami 3 ar 4 metukų, kiti šiek tiek vėliau. Todėl ir amžius gali skirtis. Tiesa, mažiems vaikams lengviau išmokti kalbas, be to, jie nuostabiai atskiria skirtingų kalbų struktūras. Kalbų mokymasis dar labai priklauso nuo to, kokioje aplinkoje auga vaikutis. Jei tėvai daugiakalbiai, arba šeimos turi galimybę priimti vaikus iš kitų šalių, vaikui bus paprasčiau išmokti ir suprasti šnekamąją kalbą.
Kai vaikas jaučiasi smagiai, tai ir mokymasis yra nepastebimas. Galima padaryti „gerų darbų“ lentelę, kurioje žymimos šypsenėlės, po 10 tokių šypsenėlių vaikas gauna nedidelį „apdovanojimą“. Iškarpyti paveikslėlių ir žaisti „atspėk žodį“ žaidimukus. Kartu klausytis angliškų dainelių ar skaityti knygeles.
Ar vaikui, dar nemokančiam rašyti, nebus paskui sudėtinga mokytis anglų rašybos, jei jis bus žodžius išmokęs tik pagal tarimą?
Rašymas ateina vėliau ir paprastai turėtų būti aiškinama, kad anglų kalboje rašoma skirtingai nei tariama. Negana to, pirmiausiai reikėtų išmokti rašyti lietuviškai. Pavyzdžiui, itališkose mokyklose mūsų buvo prašoma nepradėti rašyti žodžių, kol vaikai gerai neįsisavino italų kalbos rašmenų pradmenų. Manau, tai logiška ir lietuvių kalbai.
Kaip nepersistengti ir „neatmušti“ vaiko noro mokytis?
Žaiskite su vaiku ir kurkite užduotis, kurios jam patinka, tada išliks motyvacija mokytis. Verta vaiką pagirti, kai jis teisingai atlieka vieną ar kelias užduotis. Tačiau tėveliai turėtų prisiminti, kad vaikų nereikia perkrauti, reikėtų gerai apgalvoti, ar tikrai vaikui yra reikalinga tam tikra kalba.
Ar priešmokyklinukai mokosi naujų žodžių „žodynėlio“ principu?

Priešmokyklinukai kalbos mokosi žaisdami. Pasirinkite žaidimus, kuriuose galima puikiai integruoti įvairius žodelius, trumpas, pasikartojančias daineles, judesius.
Ilgą laiką dirbau Italijoje, kur taikomi visiškai skirtingi mokymo metodai vaikams iki 5 klasės. Ten daugiausia yra orientuojamasi į vadinamąją „CLIL“ sistemą – mokyti kalbos, pasitelkiant tam tikras veiklas. Pavyzdžiui, vaikai mokosi gamtos mokslų, tada anglų kalbos mokytoja tariasi su gamtos mokslų mokytoja, kad susietų du dalykus ir mokytų žodyno, susijusio su ta pamoka. Arba, jei yra mokomasi muzikos, tai viena anglų kalbos pamoka bus įprasta, o kita – susieta su dainelėmis anglų kalba ir bus integruota anglų kalbos pamokų dalis. Taip vaikams nedingsta motyvacija, viskas susijungia į vieną visumą ir tampa paprasčiau išmokti kalbos.
Ar mokyklose vis dar rekomenduojama rašyti žodžių tarimą ir rašybą į žodynėlius?
Žodynėliai, kuriuose paaiškintas žodžio tarimas, naudingi, bet dažnai tiek tėveliai, tiek vaikai to tarimo nesupranta, juk, norint teisingai užrašyti tarimą, reikia mokėti fonetinius ženklus ir mokėti juos tarti.
Ar mamai ir tėčiui patiems bandyti mokyti, jei nėra tikri, kad jų tarimas ar žinios tobulos?
Priklauso nuo vaikučių amžiaus. Jei mokote žodelių, tikrai nesudėtinga pasitikrinti teisingą tarimą – svarbu tėvelių entuziazmas ir noras padėti vaikams tobulėti. Yra daug mokomųjų priemonių, kurios gali padėti. Jei kalba reikalauja daugiau žinių, o vaikas noriai mokosi ir yra smalsus, galite pamąstyti apie kalbų būrelius, kur vaikas lavintų ne tik kalbos, bet ir bendravimo gebėjimus.
Ar naudingos dvikalbės knygelės su paveikslėliais?
Visada. Tačiau reikėtų vengti pažodinio vertimo.
Aš paprastai naudoju vienakalbes, angliškas paprastesnes knygutes, kurios yra aiškiai parašytos, ir galima kartu aiškintis, ką pasaka ir žodžiai joje reiškia, bei žaisti pagal esamą pasaką. Paskutinė mano naudota knygelė apie Ozo šalies burtininką.

Ar šeimoje reikėtų visiems kartu žiūrėti angliškas laidas per TV?
Priklauso nuo vaiko amžiaus, bet taip. Dabar tikrai yra puikių filmukų mažiesiems, o vyresni gali žiūrėti vaizdo įrašus jutubo kanalu, prižiūrint tėveliams.
Taip pat svarbu, ką šeima mėgsta žiūrėti. Viena šeima žiūrės teminius vaizdus arba filmukus, priklausomai nuo vaiko pomėgių. Patiems mažiausiems galima pritaikyti jutubo vaizdo įrašą dienai pradėti ir jai užbaigti, nes mažiesiems svarbi struktūra ir pasikartojimas kasdien. Ryte galite žiūrėti jutubo siūlomus vaizdo įrašus apie pasisveikinimą „hello“ arba padaryti trumpą mankštą su „body song“, na, o vakare galima klausytis „twinkle, twinkle little star“ su mielu vaizdeliu apie žvaigždės ir apuoko draugystę. Iš tiesų beveik viską galima išmokyti dainuojant daineles. Reikia tik pasirinkti, ko norite išmokyti: skaičių, kūno dalių ar spalvų.
Dainelės – vienas iš smagiausių būdų mokytis. Be to, dainelę galima sukurti iš skirtingų, pasirinktos temos žodžių. Reikia tik pridėti nesudėtingą, įsimintiną ritmą ir kiek galima rimuoti dainelės žodžius.
Parengė Ginta Liaugminienė
„Mamos žurnalas“
Susiję straipsniai