Ar mokyti penkiametį skaityti?

skaitymas

Studijos „G foto“ nuotr. www.gfoto.eu

Beveik visi sūnaus darželio grupės draugai jau moka skaityti, o jūsiškis kol kas pažįsta tik kelias raides. Ar mokyti namuose darželinuką skaityti? Šis klausimas iškyla visų 4-6 metų vaikų tėvams. Konsultuoja Kauno „Vėtrungės“ pradinės mokyklos mokytoja, dirbanti Š.Suzuki metodu, edukologijos magistrė Rykantė Bandzaitienė.

Ar reikia vaikus mokyti skaityti, ar tai padarys mokykla, kai tam ateis laikas?

Supažindinti savo vaiką su knyga tėvai gali dar kūdikystėje. Būtent tada, kai mama savo kelių mėnesių kūdikiui rodo knygelę su paveikslėliais, sako daiktų, pavaizduotų paveikslėliuose, pavadinimus, vaikui diegiama meilė knygai.

Mažylis susieja knygas su jam brangiausiais žmonėmis ir geriausiais jausmais. Domėjimasis raidėmis gali prasidėti labai ankstyvame amžiuje. Tada labai svarbu vaikui pasakoti, ką reiškia raidės, supažindinti su jų pavadinimais, vartyti ir skaityti knygeles kartu su vaiku. Taip vaikas išmoks pažinti raides ar skaityti visiškai lengvai. Praleidus šį ankstyvąjį susidomėjimo skaitymu laikotarpį vėliau vaikui teks mokytis įdedant daug darbo, pastangų. Ankstyvasis amžius labiausiai tinkamas diegti meilę knygai. Todėl tėvai gali būti pirmieji ir labiausiai įtakingi mokytojai. Padėti vaikui išmokti skaityti – vienas iš svarbiausių dalykų, ką gali padaryti tėvai.

Tėvai labai kremtasi, kai vaiko bendraamžiai jau skaito, o jų vaikas – ne. Nuo ko priklauso vaiko imlumas raštui, raidėms?

Imlumas raštui, raidėms priklauso nuo vaiko fizinės ir intelektinės brandos, individualių savybių, pomėgių, interesų, mokymosi būdo. Kiekvienas vaikas mokosi savo tempu. Vieni raides įsidėmi greitai ir lengvai, kitiems prireikia daugiau pastangų ir laiko. Didelę įtaką daro vaiką supanti aplinka. Vaikai, kurie dažnai bendrauja su kitais vaikais, kuriems tėvai daug skaito ir pasakoja, būna geriau pasiruošę mokyklai, lengviau išmoksta skaityti, rašyti.

Ką daryti, jei vaikas nenori mokytis skaityti, nesidomi raidėmis? Gal bandyti sudominti įvairiais raidžių loto?

Jei vaikas nenori mokytis skaityti, reikia pasistengti sudominti jį knygomis, skaitymu, padėti suvokti, kad skaitymas – tai ir žinių šaltinis, ir pramoga, ir malonumas. Tai tėvai galėtų padaryti sukurdami skaitymui palankią aplinką. Vaiko kambaryje geriausiai matomoje vietoje sudėliokite knygas viršeliais į priekį. Rodykite vaikui pavyzdį – skaitykite patys. Skaitykite knygas, laikraščius, žurnalus. Kalbėkitės ir pasakokite vaikui apie tai, ką skaitote. Ir būtinai kasdien skaitykite savo vaikui.

Kai vaikas jau rodo susidomėjimą knygomis, pats su malonumu jas varto, prašo skaityti, galima pradėti vaiką supažindinti su raidėmis. Mokantis raides, galima sugalvoti linksmų žaidimų. Štai keli pasiūlymai, kuo galite užsiimti namuose su savo vaiku:

* Pažaiskite žaidimą „Slaptasis agentas“. Raskite žodžius, kurie prasideda kuria nors raide (pvz., M ar P). Ieškokite raidžių, žodžių su šiomis raidėmis ant etikečių, pastatų, ženklų, parduotuvių, reklamų, maisto produktų – tiks bet kokie žodžiai kasdienėje jūsų aplinkoje.

* Leiskite vaikui pasirinkti raidę (pvz., K). Užrašykite raidę ant popieriaus lapelių ir padėkite lapelius ant daiktų, kurie prasideda ta raide (pvz., ant kėdės, kilimo, kriauklės, kakavos). Pabandykite padėti lapelį ant daikto, kuris neprasideda raide K, ir leiskite vaikui ištaisyti klaidą.

* Pagaminkite savo abėcėlės knygą – nupieškite ar priklijuokite raides, šalia jų – paveikslėlius su daiktais, kurių pavadinimas prasideda ta raide. Leiskite vaikui pačiam rasti ir priklijuoti ar nupiešti daiktus.

* Iš laikraščių, žurnalų, dėžučių iškirpkite abėcėlės raides ir sudėkite jas į dėžutę. Jūsų vaikas gali naudoti šias raides tardamas ir dėliodamas įvairius žodžius.

* Nulipdykite raides iš plastilino, lankstykite ar iškirpkite jas iš popieriaus, dėliokite iš kruopų, sausainiukų, saldainių.

* Vaikai lengviau išmoksta ir įsidėmi raides neformalioje aplinkoje, kalbėdami, žaisdami arba veikdami tai, kas jiems patinka.

Kiek į pradines klases ateina jau mokančių skaityti vaikų? Mes pastebėjome, kad dabar vaikai išmoksta skaityti vis anksčiau – kadaise ta riba buvo 6 metai, o dabar jau beveik visi 5 metų vaikai bando skaityti.

Iš tiesų į pirmąją klasę ateina vis daugiau raides pažįstančių ar mokančių skaityti vaikų. Manau, tam įtakos turi pasikeitęs tėvų požiūris į ankstyvąjį ugdymą. Daugelis tėvų skiria daug laiko ir pastangų savo vaikui lavinti nuo kūdikystės. Kartu su savo mažyliais jie lanko ankstyvojo ugdymo užsiėmimus įvairiose mokyklėlėse, skaito vaikams knygeles, mokosi namuose. Tokie vaikai ateina į mokyklą, turėdami daugiau žinių, įgūdžių ir gebėjimų už vaikus, kurie nebuvo lavinami nuo ankstyvojo amžiaus.

Mokykloje mokytojas atsižvelgia į klasės mokinių pasiruošimo lygį. Mokantiems skaityti vaikams mokytojas gali pasiūlyti papildomą vadovėlį, parengtą jau skaitantiems vaikams. Tačiau ir šiuo atveju nereikėtų skaityti tik sudėtingų, ilgų tekstų. Trumpi, nesudėtingi tekstai tinka siekiant tobulinti skaitymo įgūdžius – mokantis skaityti greitai, sklandžiai, raiškiai, su tam tikra nuotaika ar keičiant balsus.

Ar mokyti iškart ir didžiųjų, ir mažųjų raidžių, ar startuoti tik nuo didžiųjų spausdintinių?

Jei mokote raidžių dvimetį ar trimetį vaiką, siūlyčiau pradėti nuo didžiųjų spausdintinių raidžių. Žinoma, galima papasakoti, kad raidės būna ir didžiosios, ir mažosios, parodyti, kaip jos atrodo. Jei vaikas parodys susidomėjimą, mokykite ir mažąsias. Vyresnius vaikus iš karto galima supažindinti ir su mažąja, ir su didžiąja spausdintine raide.

Ar mokymas skaityti turi būti šventas aktas, turintis savo laiką ir vietą, ar galima tai daryti buitiškai, pasitaikius progai?

Mokyti skaityti galima bet kada esant tinkamai progai: keliaujant, gaminant maistą, žaidžiant… Pasiimkite knygą, net kai su vaiku einate pas gydytoją – bus tikra pramoga skaityti, kol lauksite eilėje prie kabineto. Skaitymui tinka ne tik knygelės, bet ir laikraščiai, žurnalai, maisto produktų etiketės, parduotuvių iškabos, kelio ženklai, kompiuterio klaviatūra, automobilių ženklai ir numeriai ir kt. Apsilankykite bibliotekoje, skaitykite receptus, sudarykite pirkinių sąrašą, žaiskite žodžių žaidimus. Kalbėkitės apie žodžius, pasakas, knygas. Būkite išradingi ir linksminkitės mokydamiesi!

Kokio amžiaus vaikui jau pirkti mokomųjų knygelių? Daugybė mamų blaškosi po knygynus, ieško spalvinimo ar kitokių mokomųjų knygelių, mokančių raidžių, rašto. Ar to reikia?

Knygeles vaikui pirkti galima pradėti nuo kūdikystės. Vaiko namų bibliotekoje turėtų būti daug įvairių knygų, kad vaikas galėtų pasirinkti. Naujos knygos pirkimą galima paversti tikra švente – keliauti į knygyną kartu su visa šeima, pavartyti įvairias lentynose gulinčias knygas, peržiūrėti paveikslėlius, aptarti knygą. Tėvai, nepiršdami savo nuomonės, galėtų patarti vaikui, kuri knyga yra vertingesnė. Dovanokite vaikui knygas įvairių švenčių proga. Vaikas, matydamas tėvų rūpestį, gaudamas patarimų, kaip pasirinkti įdomią, naudingą knygą, ims suprasti, kad knyga – svarbus dalykas, ims vertinti ir gerbti ją.

Knygynuose tėveliai tikrai ras didelį pasirinkimą knygelių, skirtų raidžių mokymui ar pradedančiajam skaitytojui. Labai svarbu, kokią knygą išrinksite vaikui. Mokyti skaityti geriau rinktis spalvotas, gausiai iliustruotas knygeles dideliu šriftu, kad vaikas raides, žodžius galėtų sieti su paveikslėliais, jam gerai pažįstamais ir mėgstamais daiktais.

Ieškokite knygelių, kuriose yra pasikartojantys žodžiai ar frazės. Vaikams patinka skaityti apie jiems gerai pažįstamus žmones, daiktus, vietas. Jei vaikas domisi dinozaurais ar princesėmis, pirkite jam knygeles su šiais veikėjais.

Įvairios spalvinimo knygelės su raidėmis ir paveikslėliais vaikui irgi gali būti labai naudingos. Spalvindamas, piešdamas raideles, vaikas įsimena raidės formą, lavina smulkiosios motorikos įgūdžius, akies-rankos koordinaciją. Daug kartų kartodamas panašias užduotis, vaikas įtvirtina savo žinias.

Ar gali tėvai „numokyti“ vaiką skaityti, kad jį paskui pirmoje klasėje tektų „permokyti“?

Jei vaikas, atėjęs į pirmą klasę, pažins raideles, mokės skaityti, mokytoja jam skirs papildomas skaitymo užduotis, kurios padės tobulinti skaitymo įgūdžius. Vienintelis pavojus – jei tėvai mokys vaiką skaityti per anksti arba per prievartą, menkins vaiko gebėjimus, lygindami jį su kitais, jau skaitančiais bendraamžiais. Tuomet vaikas praras bet kokį norą skaityti, lankyti mokyklą, įgis nepilnavertiškumo kompleksą.

Ar galima mokymą skaityti įvesti kaip dienos rutinos dalį, kuri privaloma? Tėvai dalinasi patirtimi, kad vakarais būtinai sėdasi pusvalandžiui prie knygelių.

Kasdien skirkite laiko ir paskaitykite savo vaikui. Skaitykite įvairią literatūrą: pasakas, eilėraščius, laikraščius, žurnalus, komiksus, mokslines knygas, enciklopedijas, laiškus. Skaitykite savo vaikui netgi tada, kai jis pats išmoks skaityti. Skaitymas balsu puoselėja meilę knygai ir plečia jūsų vaiko žodyną.

Knygeles savo sūnui pradėjau skaityti labai anksti. Iš pradžių mūsų skaitymas trukdavo ne ilgiau kaip 5 minutes, dažniausiai mano iniciatyva. Kasdien rodydavau sūnui visokiausias knygeles, pasakojau, kas vaizduojama paveikslėliuose. Dabar mano trimetis sūnus pats kas vakarą atsineša knygą ir prašo jam paskaityti. Kartais mes skaitome daugiau nei valandą ir man tenka derėtis, kad galėčiau baigti skaityti. Todėl manau, kasdieninis skaitymas duoda labai daug naudos. Tiesa, visada būtina atsižvelgti į vaiko norus, jo savijautą ir interesus. Skaitykite tiek, kiek nori ir ką nori pats vaikas. Jei berniukui, kuris domisi motociklais, primygtinai skaitysite eilėraščius apie gamtą, kažin ar pavyks jį sudominti. Tačiau jei atversite jam transporto enciklopediją, manau, turėsite problemą, kaip atitraukti jį nuo knygos.

Vaikai labai mėgsta ritualus, veiklą, kuri kasdien kartojama. Kasdieninė pamokėlė kartu su mama ar tėčiu gali tapti labai smagia šeimos tradicija, kurios vaikas nekantriai laukia. Svarbu neversti vaiko mokytis, kai jis to nenori, nutraukti užsiėmimą tada, kai vaikas praranda norą ar susidomėjimą. Tuomet geriau padaryti pertraukėlę ar pakeisti veiklos pobūdį. Jei rašėte, išrinkite raidę karalienę – gražiausiai parašytai raidei nupieškite karūną ar vakarinę suknelę. Jei susipažinote su nauja raidele, išeikite į ekspediciją ir vaikščiodami lauke ieškokite tos raidės.

Parengė Neila Ramoškienė

Daugiau informacijos apie vaikų lavinimą ieškokite www.talentas.lt, www.mokytoja.lt

„Mamos žurnalas“

Susiję straipsniai

Žymos: ,

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


septyni − 2 =

Kitos temos: