Nėštumas ir vyresnio vaiko nešiojimas. Ar saugu?

Nešiojimo konsultantė Violeta Žekonienė www.nesiokles.lt

Ar saugu naudoti vaiknešėlį vyresniam mažyliui, jei laukiatės? Atsako nešiojimo konsultantė Violeta Žekonienė www.nesiokles.lt

Pametinukai – populiaru

Laukiatės dar vieno mažylio, vos vyresnėliui pradėjus ropoti ar žengti pirmuosius žingsnelius? Tai nereta situacija. Pametinukai išties šaunu, tačiau pirmieji mėnesiai, gimus dar vienam mažyliui, gali tapti rimtu iššūkiu visai šeimai.

Mamos teiraujasi, ar yra būdų saugiai nešioti vyresnį vaiką nešynėje, jei pilvelyje jau auga nauja gyvybė. Išties, kai šeimoje auga vis dar nešiojimo poreikį jaučiantis mažylis, net ir laukiantis dar vieno vaikučio, norisi išsaugoti artumą ir tenkinti vaiko poreikį būti šalia mamos.

Mamos labai dažnai net ir neturi galimybės rinktis – nešioti vaiką ar ne;  tarp pametinukų būna labai nedidelis amžiaus skirtumas. Gali būti, kad vyresnėlis savarankiškai dar nevaikšto, net jau gimus mažajam šeimos nariui, tad jam vis dar reikia artumo ir jaukumo. Tokiu atveju vaiknešėlis tampa būtinybe ir vienintele galimybe vienodai pasirūpinti visais vaikais, augančiais šeimoje.

Mama Jolita: „Jaučiu, kad dukrytę turiu nešioti kuo daugiau prieš pasaulyje atsirandant jos naujam broliui ar sesei. Juk tuomet viskas pasikeis, ir jai natūraliai teks mažiau dėmesio. Jai labai manęs reikia, tad nešioju tiek, kiek galiu. Dažniausiai ant nugaros. Jos svoris atsveria mano pilvelio svorį ir tai kažkokiu neįtikėtinu būdu sumažina nugaros skausmus“.

Mama Lina: „Mano dukrytė labai užsispyrusi. Tad, man laukiantis, jei ji norėjo būti nešiojama, aš tiesiog neturėjau argumentų prieš. Ji buvo dar visai mažutė, tad nešioti reikėdavo dėl įvairių priežasčių: jai reikėjo artumo, ji būdavo pavargus, o kartais – man tiesiog reikėdavo atlikti kasdienius darbus. Nešiojimas buvo geriausia išeitis, dėl kurios mano diena tapdavo daug lengvesnė.“

Mama Lijana: „Turime šunį, su kuriuo labai mėgstame klaidžioti įvairiais miško takais, tad vaiknešėlis man visuomet buvo ir yra daug patogiau nei vežimėlis. Laukiantis trečiojo mažylio, mano kūnas jau buvo pripratęs prie nešiojimo, tad nėštumo metu tiesiog dariau tą patį, ką ir anksčiau“.

Yra kultūrų, kuriose nešiojimo tradicija yra įprasta visos šeimos ir giminės dalis

Kitų kultūrų patirtis

Pripažinkime, kad visais laikais, visame pasaulyje moterys nešiodavo vyresnius vaikus, net ir besilaukdamos mažylio. Tai mus įkvepia manyti, jog yra būdų ir įmanoma nėštumo metu nešioti vaikus vaiknešėliuose.

Yra kultūrų, kuriose nešiojimo tradicija yra įprasta visos šeimos ir giminės dalis. Tokių šalių šeimose niekam nekyla klausimų apie nešiojimo būtinumą ar reikalingumą. Maži vaikai natūraliai yra nešiojami – mamos, vyresnių brolių ar sesių, kitų šeimos narių, taip pasidalinama rūpesčiais ir palengvinama šeimos nario (mamos) kasdienybė.

Šiuolaikinėje Vakarų visuomenėje mamos daug labiau izoliuotos nuo aplinkinių, nuo bendruomenės, tad joms tenka pačioms visą laiką auginti savo mažylius, neperleidžiant šio rūpesčio kitiems bendruomenės nariams. Tad ir nešioti gali tekti visą laiką pačioms, ilgesnį laiką.

Naudoti vaiknešėlį nėštumo metu išties yra įmanoma ir galima. Tačiau vaiko nešiojimui nėštumo metu turi neprieštarauti jus prižiūrintis gydytojas. Nešiokite tik tada, jei tam nėra jokių medicininių kliūčių ir nekyla grėsmė jūsų ar jūsų kūdikio sveikatai.

Mamos, kurios ir iki nėštumo nešiojo savo ūgtelėjusį vaiką, nepajus didelio skirtumo nešiodamos jį ir besilaukdamos kito mažylio. Jų kūnas jau yra prisitaikęs prie augančio vaiko svorio, tad ir toliau adaptuosis prie būsimų pokyčių. Tol, kol augs pilvelis.

Dažna situacija, kai vyresnėlis staiga tampa irzlus ir pradeda reikalauti vis daugiau dėmesio, vos mamai pradėjus lauktis, nors prieš tai buvo „auksinis vaikas“. Tai natūralu. Tiems tėvams, kurie su nešiojimo būtinybe susidūrė tik tuomet, kai pradėjo lauktis antro vaiko, mes patartume į tai žvelgti tarsi į naujai gautą darbą, kai turėsite nemažai pasipraktikuoti ir išmokti naujų dalykų. Ieškokite paramos, patarimų, apsilankykite pas nešiojimo konsultantę ar nuvykite į nešiojimo paskaitą. Tik taip rasite būdą, kaip prisitaikyti vaiknešėlį savo besikeičiančiam kūnui, kaip be streso ir pavojaus jį tvirtinti. Net ir atradusios saugų ir jums patogų vaiknešėlį, neskubėkite nešioti ilgais periodais, pratinkitės po truputį, ilgindamos nešiojimo laiką.

Jei jaučiatės gerai, daugelį nešynių modelių tinka naudoti net ir ankstyvuoju nėštumo periodu

PIRMASIS NĖŠTUMO TRIMESTRAS

Pirmojo nėštumo trimestro metu moters kūne vyksta tam tikri pokyčiai, kurie gali lemti nešiojimo pobūdį. Tokie pojūčiai, kaip pykinimas ar apatinės pilvo dalies maudimas, gali būti trukdis naudoti vaiknešėlį. Gali nutikti ir taip, kad kurį laiką jūs tiesiog netoleruosite bet kokio pilvo spaudimo.

Galite jausti nuovargį, apatinės nugaros dalies skausmus, o kartais ir galvos svaigimą dėl pasikeitusio kraujo spaudimo.

Tokiu atveju vaiko nešiojimas vaiknešėlyje būtų labai komplikuotas ir net be gydytojo leidimo neleistinas.

Moteris turi įsiklausyti į savo kūną ir reaguoti į jo siunčiamus signalus: keisti vaiknešėlio modelį, nešiojimo laiką, kaitalioti rišimo ir segimo būdus arba tiesiog kurį laiką susilaikyti nuo nešiojimo.

Jei jaučiatės gerai, daugelį nešynių modelių tinka naudoti net ir ankstyvuoju nėštumo periodu.

Nesibaiminkite, tarkime, kad suspausite vaisių nešynės diržais. Ergonomišką, saugų vaiknešėlį, kurį naudojote iki to laiko, kai sužinojote, jog laukiatės, greičiausiai galėsite naudoti ir toliau. Tol, kol pilvelyje augantis vaikiukas bus mažas, apsuptas vaisiaus vandenų ir nesirems į pilvo sieną. Galėsite nešioti tiek priekyje, tiek nugaroje, tiek ir ant klubo.

Šis trimestras yra puikus metas išmokti naujų rišimo ir segimo būdų, kurie bus patogesni, kai pilvelis augs ir didės. Šiuo ankstyvuoju laikotarpiu, kai vyresnėlio svoris vis dar gali būti jūsų priekyje (o ne slegia pilvą), jūs po truputį galite ruoštis kitiems etapams, kai teks segtis nugaroje ar naudoti kitus, nei esate įpratę, rišimo ir segimo būdus.

Jums galėtų patikti tokie vaikjuostės rišimo būdai, kurie nereikalauja užsiveržti pilvo. Taip pat klubo nešynės ar Mei Tai tipo vaiknešėliai, kuriuose galite reguliuoti rišimo aukštį. Ypač vertinga pasimokyti specialių vaikjuostės rišimo būdų, kai vaiko svoris paskirstomas kitaip, neliečiant pilvo centro.

Jei turite ergonominę nešynę su kietu juosmens diržu, jį reikėtų stumti kuo žemiau po pilvu (nors vaikas turėtų išlikti gana aukštai, kad visdėlto galėtumėte pasiekti pabučiuoti jo pakaušį). Arba bandykite užkelti kuo aukščiau – ant šonkaulių, tik jums turi būti patogu.

Šauniausia, jei šalia būtų nešiojimo kursai ar konsultantė, galinti padėti išmokti naujų rišimo būdų

ANTRASIS NĖŠTUMO TRIMESTRAS

Kadangi mamos kūnas keičiasi, šiuo laiku gali būti patogiausia rinktis nešiojimą ant šono arba nugaros.

Nešioti ant krūtinės, priekyje, gali būti ypač keblu, nes augančio vyresnėlio svoris spaudžia mamos pilvelio viršutinę dalį.

Išbandykite vaikjuostes su žiedais, Meh Dai (be juosmens diržo) tipo nešynes arba vaiknešėlius, tvirtinamus tik ant klubo. Ant klubo tvirtinamos nešynės ypač patogios judrių vaikų nešiojimui – labai lengva greitai užsodinti ar nukelti vaiką. Juk net ir be nešiynės nejučiomis nuolat užsikeliame vaiką ant klubo ir vis panešiojame.

Skirtumas tik toks, kad nešynė padeda išsaugoti sveiką stuburą ir nugaros laikyseną.

Vaikjuostė su žiedais irgi palengvins nešiojimą, tiesa, vaiko svoris teks vienam jūsų pečių ir nugarai, bet vis dėlto nebus apkraunama apatinė pilvo dalis ir klubai. Vaikjuostė su žiedais suteikia daugiau atramos, ir, nors vaiko svoris tenka vienam iš pečių, apkrova daug mažesnė nei nešiojant vaiką vien tik ant rankų, kai pagrindinis spaudimas tenka pilvui ir apatinei nugaros daliai. Galbūt nešiosite kiek trumpesnį laiką, na bet rankos bus laisvos, o vaikas patenkintas.

Jei ilgiau nešiodamos pradedate justi neįprastą diskomfortą, būtinai į tai atsižvelkite ir bandykite pašalinti šiuos pojūčius

Turite žinoti, kad per ilgas nešiojimas žiedinėje vaikjuostėje gali turėti įtakos dubens kaulams, o ypač paskutiniuoju nėštumo trimestru, kai atsipalaiduoja raiščiai ir organizmas pradeda ruoštis gimdymui.

Jei ilgiau nešiodamos pradedate justi neįprastą diskomfortą, būtinai į tai atsižvelkite ir bandykite pašalinti šiuos pojūčius – dažniau keiskite petį, ant kurio dedate vaikjuostę, trumpinkite nešiojimo laiką, pasikonsultuokite su jus prižiūrinčiu gydytoju. Kai kurioms moterims nėštumo metu diagnozuojama dubens kaulų disfunkcija, tokiu atveju nešiojimas nerekomenduojamas.

Nešiojimas ant nugaros yra bene geriausia išeitis nėštumo metu, nes didesniam vaikui ant nugaros daugiau vietos, jis jaučiasi puikiai, būdamas taip arti jūsų, o ir jūs pati neapkraunate pilvo. Mamos kūnui gali būti lengviau išlaikyti svorį, kai jis daugmaž tolygiai pasiskirsto priekyje ir nugaroje, taip suderinant svorio centrus. Tiesa, greitai augant svoriui, stiprėjant tempimui, gali tekti visiškai atsisakyti nešiojimo.

Ant nugaros nešiojamas vaikutis turi būti kuo labiau prigludęs prie mamos svorio centro, tvirtai prisegtas nešynėje. Nešynė turi prisitaikyti idealiai, nes mamos pilvo raumenys, sąnariai bei keliai šiuo metu turi dirbti su daug didesne apkrova nei įprastai. Kiekvienas neįprastas pojūtis, toks kaip galūnių nutirpimas, atsiradęs spaudimas ar skausmas konkrečioje vietoje, sustingimas, turi signalizuoti, kad atėjo metas apsispręsti, ar tęsti nešiojimą.

Antruoju nėštumo trimestru gali tapti nebeįmanoma nešioti nešynių su kietu ir standžiu juosmens diržu, nes paprasčiausiai jo neužsijuosite tinkamai. Jis pritaikytas spaudimą nukreipti į dubens kaulus, o nėštumo metu šis būdas netinkamas. Tad ieškokite nešiojimo būdo, kuris leistų vaiką prisirišti kuo švelniau, nespaudžiant pilvo. Labai pravers vaikjuostės rišimas, kai vaikas rišamas nugaroje, nenaudojant skersinės juostos per pilvą, o tik svorį nukreipiant per nugarą ir jūsų pečius. Taip pat galite bandyti pritaikyti Mei Tai nešynę, nes jos juosmens diržas irgi yra minkštas ir jį galima rišti kitoje vietoje, neveržiant pilvo. Jus gali sudominti tokio tipo nešynės, kaip podaegis ar onbuhimos – jų rišimo technika yra sukonstruota taip, kad nešynė neturėtų rišimo per juosmenį ir idealiai tiktų nešiojimui nugaroje.

Vaikjuostė irgi turėtų būti rišama panašiu metodu, labai švelniai paskirstant svorį viršutinei kūno daliai, plačiai paskirstant audinį pilvo viršuje, ant pečių ir nugaroje. Nauji rišimo būdai gali pareikalauti kantrybės, naujų žinių ir užsispyrimo. Šauniausia, jei šalia būtų nešiojimo kursai ar konsultantė, galinti padėti išmokti naujų rišimo būdų.

Trečiuoju trimestru labiausiai pasiteisina aukštai rišamos nešynės, kurias galima tvirtinti ant nugaros

TREČIASIS NĖŠTUMO TRIMESTRAS

Trečiasis nėštumo trimestras yra paskutinis nėštumo etapas, tad mamos kūnui kasdien tenka nešioti didelį svorį ir net įprastus judesius atlikti gali būti daug sunkiau. Mama gali nebenorėti nešioti daugiau, nei ji privalo. Reikia nepamiršti, kad šiuo laikotarpiu kūnas ruošiasi gimdymui, tad labai atsipalaiduoja raumenų raiščiai, minkštėja sausgyslės, jos tampa elastingos. Atsipalaiduoja ne tik dubens kaulai, bet plečiasi ir krūtinės ląsta – užtikrindama daugiau vietos augančiam naujagimiui. Šie pokyčiai kiekvienos moters organizme būna labai skirtingi, tad kiekviena besilaukianti mamytė turės pati spręsti, kiek ji dar gali daryti ir ko jau nebe.

Trečiuoju trimestru labiausiai pasiteisina aukštai rišamos nešynės, kurias galima tvirtinti ant nugaros.

Tokios nešynės turi maksimaliai priglausti vaiką prie jūsų, ir kuo mažiau apkrauti pilvo sritį, o visos apkrovos turi būti išdėstytos kuo tolygiau. Nešiokite kuo trumpesnį laiką. Gali būti, kad trumpai vaiką dėsitės ant klubo.

O kaip po gimdymo?

Po gimdymo moters organizmas turi grįžti į įprastą būseną. Juk vyko tokie dideli pokyčiai – ilgas nėštumas ir gimdymas. Gali praeiti kiek laiko, kol mama sustiprės ir vėl pajėgs nešioti vyresnį vaiką.

Pilvo sienelės raumenys ir raiščiai turi vėl atgauti tvirtumą ir grįžti į ankstesnę formą. Daugelis nešiojimo konsultantų nerekomenduotų nešioti vyresnio vaiko pogimdyminiu laikotarpiu, t.y. kelias savaites ar mėnesius po gimdymo. Tik naujagimį. Vėl pradėkite nešioti nuo rišimo/segimo priekyje, ir tik po kurio laiko – ant nugaros. Labai atsargiai dėkite vaiką į nešynę nugaroje – nenumatyti judesiai, pakrypimas gali kelti grėsmę dar nesustiprėjusiems raiščiams ir raumenims. Nepamirškite nuolat bendrauti su nešiojimo konsultante ar savo gydytoja, juk kiekvienas nėštumas skirtingas ir mamos pojūčiai gali labai kisti.

„Mamos žurnalas“

Susiję straipsniai


 

Žymos: , , ,

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


− vienas = 1

Kitos temos: