Vaiką daug ko galima išmokyti tiesiog eksperimentuojant. Kad nepritruktų idėjų, mums padės „Family Lab Academy“ įkūrėja, edukologė Jovita Starkutė ir kūrybinių veiklų vadovė Indrė Neimantė.
Kodėl taip išaukštinti eksperimentai
Tikriausiai pastebėjote, kad dabar šalia lavinančių veiklų – laisvo žaidimo, knygučių skaitymo, muzikavimo – siūlomi ir eksperimentai.
Vaikai nuo pat gimimo eksperimentuoja, tyrinėja aplinką, daiktų savybes, vaizdus, garsus ir taip kaupia patirtį apie juos supančią aplinką. Kaupdami patirtį, vaikai išgyvena įvairių emocijų, ugdo pažinimo bei mokėjimo mokytis kompetenciją. Augant vaikui, eksperimentai sudėtingėja, norisi išbandyti ir susipažinti su priežasties-pasekmės dėsniu, tad mūsų, tėvų, pareiga patenkinti šį vaikų poreikį.
Namuose su vaikais galime atlikti įvairius eksperimentus, kurie nereikalauja ilgo pasiruošimo, sudėtingo proceso ir brangių priemonių. Tad lengvi ir paprasti eksperimentai žavi ne tik vaikus, bet ir pačius tėvus – nes tai malonus laiko leidimas.
- Vandens savybės
Jums reikės:
- vandens
- druskos
- purkštuko
- smulkių aplinkos daiktų, kurie nebijo drėgmės
Pakalbėkite su vaiku apie vandenį ir jo savybes. Patyrinėkite, kaip atrodo vanduo, kokia jo spalva, koks kvapas? Ką jaučiame, kai vanduo teka mums pro pirštus? Užšaldykite vandens indą su įvairiais smulkiais aplinkos daiktais ir kartu tyrinėkite ledą. Koks jis? Ką jaučiame paėmę ledą į rankas? Kodėl jis tirpsta? Kaip paspartinti ledo tirpimo procesą? Pasiimkite purkštukų su vandeniu, berkite druskos ir stebėkite, pasakokite, kas vyksta, kartu išlaisvinkite užšalusius daiktus. Toks eksperimentas ne tik sužadins vaiko smalsumą, bet ir padės atkreipti dėmesį į kūno pojūčius, susipažinti su mus supančia aplinka.
- Šokančios planetos
Jums reikės:
- pieno
- skystų dažų
- pipečių arba lašintuvų
- ausų krapštukų
- gilios plačios lėkštės
Supilkite pieną į lėkštę ir lašintuvu ar pipete lėtai, po truputį lašinkite skystus dažus. Stebėkite, kaip liejasi spalvos. Didesniam efektui gauti pasitelkite ausų krapštuką – pieškite, maišykite spalvas lengvai braukdami pieno paviršiumi. Kalbėkite su vaiku, kas ir kodėl vyksta. Šiuo eksperimentu lavinsite susitelkimą, atidumą ir smulkiąją motoriką.
- Ugnikalnio išsiveržimas
Jums reikės:
- buteliuko
- aliuminio folijos
- sodos
- acto
Pabandykite kartu sukurti dinozaurų salą ir jos viduryje įkurkite ugnikalnį. Buteliuką apvyniokite aliuminio folija, tuomet pripildykite pusę buteliuko soda. Jei norite spalvingos lavos išsiveržimo, į vidų įpilkite šiek tiek maistinių dažų. Kai jau būsite pasiruošę, kartu skaičiuokite iki trijų ir įpilkite į ugnikalnio vidų acto. Veikiant sodai ir actui įvyks lavos išsiveržimas, kuris itin žavi vaikus. Pasikalbėkite su vaiku apie nuostabą ir džiaugsmą, apie tai, kodėl įvyko išsiveržimas ir ar tai pavyktų užpylus, pavyzdžiui, vandens?
- Piešimas ant sodos
Jums reikės:
- lėkštės
- skystų dažų
- sodos
- pipetės arba lašintuvo
- acto
Į lėkštę supilkite maždaug stiklinę sodos ir paskirstykite tolygiai per visą lėkštės dugną. Tuomet pipete ar lašintuvu lašinkite įvairių spalvų skystus dažus. Galų gale užpilkite actu ir stebėkite, kaip gražiai putoja spalvos. Šį eksperimentą vaikai gali atlikti patys (prižiūrint suaugusiajam), o tai itin įtraukia vaikus. Jie jaučiasi svarbūs, savarankiški, ugdo pasitikėjimą savimi ir savo jėgomis.
- Spalvų mandala
Jums reikės:
- popierinio rankšluosčio
- skystų dažų
- pipetės arba lašintuvo
Ištieskite popierinio rankšluosčio taką ant stalo ar grindų ir prispauskite arba priklijuokite galus. Pipete ar lašintuvu lašinkite įvairių spalvų dažus ir stebėkite, kaip įdomiai jie išsilieja. Pakalbėkite su vaikais apie spalvas, paklauskite jų pavadinimų. Pafantazuokite, į ką panašus jūsų piešinys? Gal jis primena vaivorykštę, o gal spalvotus sapnus? Šis spalvų eksperimentas padeda vaikams pažinti spalvas, lavina jų dėmesio sutelkimą, meninius gebėjimus bei smulkiąją motoriką.
Tyrinėjimams, eksperimentams tinkamos visos priemonės, svarbu atkreipti dėmesį į vaiko amžių. Eksperimentams galite pasitelkti vandenį, smėlį, įvairias medžiagas iš gamtos bei kitas aplinkos priemones. Svarbiausia, kad leistumėte procese veikti pačiam vaikui, kad jam būtų įdomu ir nesudėtinga.