
Tikriausiai visi tėvai pirmaisiais tėvystės metais susiduria su daugybe klausimų ir abejonių. Kur ieškoti atsakymų į kylančius klausimus?
Visuminio šeimos ugdymosi akademijos „Family Lab Academy“ edukologės Jovita Starkutė ir Indrė Neimantė, norėdamos padėti tėvams, visą savo patirtį ir žinias suguldė knygoje „Kaip auginti savarankiškus, kūrybingus vaikus?“. Su knygos autorėmis kalbame apie tai, kaip vaikai kaupia patirtį, kokiomis priemonėmis užtikrinti jų tobulėjimą ir kokių klaidų geriau vengti.
Kaip vaikai pažįsta pasaulį ir kaupia patirtį?
Indrė: Vaikai pažįsta pasaulį ir kaupia patirtį per pagrindinius pojūčius, todėl tiek savo knygoje siūlome sukurti, tiek per akademijos užsiėmimus nuolat sukuriame patyriminę erdvę, kurioje vaikai gali ne tik pamatyti, bet ir paliesti, užuosti, išgirsti, net paragauti. Tik pasitelkdamas visus pagrindinius pojūčius vaikas gali visavertiškai pažinti jį supantį pasaulį.
Koks yra tėvų vaidmuo lavinant vaikų pažinimo ir skaitymo įgūdžius, kaip jie gali prie to prisidėti?
Jovita: Sakyčiau, labai didelis. Pažintis su knyga prasideda namuose. Vėliau ji tęsiasi švietimo įstaigose, tačiau pagrindas dedamas šeimoje. Knygelių skaitymo įprotį reikia formuoti nuo mažens, ir nesvarbu, kiek lapų pavyksta peržiūrėti vienu kartu. Svarbiau, kad apskritai skiriate laiko knygai. Vaikui augant pavyks dėmesį išlaikyti vis ilgiau ir ilgiau.
Jei mažylis nuo pirmųjų dienų domisi knygelėmis, stebėkite ir paprašykite parodyti, į ką jis žiūri, klauskite, ką mato. Pasiteiraukite, ar nereikia įvardinti, ko nežino, paprašykite tai parodyti. Skaitykite keisdami intonacijas, tempą, tembrą – garsiai ir tyliai, greitai ir lėtai, perteikdami teksto emocijas. Pasakokite savais žodžiais ir verskite kitą lapą, kai matote, jog vaikui jau nuobodu.
Skaitykite įvairių žanrų tekstus, jei tik matote, kad yra susidomėjimas, pavyzdžiui, reklamines skrajutes, enciklopedinius tekstus ir panašiai. Vėliau, kai pastebėsite, jog vaikas pats žiūrinėja, ieško raidžių, numatykite laiką, kada visa šeima skaitys knygas, kad mažylis matytų skaitymo svarbą kasdienybėje ir formuotųsi įprotis skaityti kasdien.

Indrė: Tėvų vaidmuo apskritai auginimo ir ugdymo srityje yra itin svarbus. Žinoma, namų aplinkos nereikėtų paversti mokykla, tačiau ugdyti pasitelkdamas vaikams priimtiniausią formą – žaidimą – gali kiekvienas iš mūsų. Dažnai mums tiesiog trūksta idėjų ir patarimų, kaip tai daryti.
Jūsų knygoje kalbama apie vaiko raidos sritis. Kokios jos yra ir kaip jas vystyti?
Indrė: Knygoje kalbame apie pažintinę, meninę, fizinę bei kalbinę vaiko raidą. Visos jos vienodai svarbios augančiam vaikui, tad derėtų lavinti kiekvieną jų, nė vienos nesumenkinant. Vystymuisi padeda raidos ypatumų išmanymas, konkretūs patarimai ir pavyzdžiai, kaip galima ugdyti vaikus pačiomis paprasčiausiomis priemonėmis, randamomis kiekvieno iš mūsų aplinkoje, neperkant brangiausių žaislų ar įrenginių.
Kokios knygos duoda daugiausia naudos vaikų tobulėjimui ir įgūdžių lavinimui amžiaus tarpsniu iki 5 metų?
Jovita: Manau, šeimos ir vaikų bibliotekoje turi būti įvairiausių knygų, kad būtų plečiamas vaiko akiratis. O keičiantis vaiko interesams bibliotekėlė turi būti pildoma. Joje turi būti poezijos, pasakų, įvairių lytėjimo, dainelių knygų. Taip pat svarbu, kad būtų enciklopedijų ir jos būtų vartomos, aptariamos, pasitelkiamos ieškoti vienų ar kitų daiktų, gyvūnų, kitų objektų. Vaikams dažnai įdomu nukrypti nuo žaidimo ir savo objektą rasti knygoje. Tačiau skaityti galima ne tik knygeles. Provokacijoms labai tinka enciklopedijos, žurnalai ar laikraščiai, reklaminiai bukletai, lavinamosios kortelės, medinės kaladėlės ir panašiai. Reikėtų atrasti vaikui įdomų šaltinį.
Ar galite iš savo patirties pasakyti, kokias vaikų ugdymo klaidas dažniausiai daro tėvai?
Indrė: Viena pagrindinių klaidų – dėl skubėjimo veiksmų (darbų) atlikimas už vaiką. Kalbu apie rengimąsi, prausimąsi, tvarkymąsi ir panašiai. Taip mes parodome vaikui, jog viską galime atlikti už jį, nėra dėl ko stengtis. Būkime kantrūs, skirkime daugiau laiko ir leiskime vaikams atlikti kasdienius veiksmus patiems, ypač kai jie pradeda rodyti iniciatyvą.
Jovita: Aš klaidomis nevadinčiau. Veikiau tai pamokos, kurias išmokstame augdami drauge su vaiku. Galima labai daug skaityti, domėtis ir tai būtina daryti, kad pasitvirtintum numanomus, jaučiamus dalykus ir neliktų abejonių. Tačiau viską reikia filtruoti per savo filosofiją, gyvenimo būdą ir atsižvelgti į tai, ko reikia mažyliui. Vaikai yra individualūs, todėl ir visų tėvų pamokos yra skirtingos.
Susiję straipsniai