Tėvams labiausiai rūpi, kad vaikas džiaugtųsi vaikyste, aktyviai dalyvautų socialiniame gyvenime, susirastų draugų, kiekvieną dieną tobulėtų ir išmoktų vis naujų dalykų. Tačiau neretai vaikai susiduria su problemomis, kurios gali priversti mažiau pasitikėti savimi ar prarasti motyvaciją tobulėti.
Reabilitacijos ir slaugos centro „Gemma“ ergoterapeutė Gintarė Borusienė sako, kad pagrindinės problemos, su kuriomis susiduria priešmokyklinio ir mokyklinio amžiaus vaikai, yra prasti apsitarnavimo, socialiniai įgūdžiai, neišlavėjusi smulkioji motorika, rašymo įgūdžiai. Pasak ergoterapeutės, svarbu laiku pastebėti, kokios veiklos vaikui sekasi sunkiau, ir nepabijoti kreiptis pagalbos, ieškoti patarimų pas specialistus.
Ergoterapija orientuojasi į vaiko gebėjimą funkcionuoti kasdienėje veikloje, žaisti, tapti nepriklausomam ir suprasti aplinką.
Didžiausias dėmesys skiriamas smulkiajai motorikai, gebėjimui taisyklingai laikyti, manipuliuoti rašymo priemonėmis, žaislais, taip pat akies ir rankos koordinacijai, kuri svarbi mokykloje nurašant nuo lentos ar žaidžiant įvairius žaidimus.
Teikiama pagalba ir vaikams, kurių raida vėluoja, kad greičiau taptų savarankiški kasdienėje veikloje ar lengviau apsitarnautų. Ergoterapeutas gali padėti ir vaikams, turintiems įvairių raidos sutrikimų ar stokoja koordinacijos, nesutelkia dėmesio.
Anot reabilitacijos ir slaugos centro „Gemma“ ergoterapeutės Gintarės Borusienės, tėvams reikėtų atkreipti dėmesį ir į besivystančius savęs apsitarnavimo, rašymo įgūdžius.
Kada reikėtų kreiptis į specialistą
3–5 metų vaikai, kuriems reikia specialisto pagalbos:
- Labai intensyviai juda, mosikuoja kojomis sėdėdami, plodami rankomis, sukinėjasi, negeba pabūti ramiai
- Labai jautrūs garsiems, įkyriems garsams, prisilietimams, paviršiams, nemėgsta naujų drabužių
- Dažnai atsitrenkia į daiktus, nukrenta
- Sunkiai mina dviračio ar panašaus žaislo pedalus
- Neturi baimės jausmo
- Mėgsta valgyti rankomis, dažnai išpila gėrimus
- Vengia konstrukcinių žaidimų, tokių kaip dėlionės ar kaladėlės
- Sunkiai laiko pieštuką ar kerpa žirklėmis, piešiniai dažnai būna labai primityvūs
- Stokoja vaizduotės, kūrybiškumo, kurių reikia žaidimams
- Nepritampa bendraamžių grupėje, dažnai renkasi suaugusiųjų kompaniją
- Dar nežinoma dominuojanti ranka
- Turi kalbos problemų
- Sunkiai supranta žodines užduotis
- Sunkiai susikaupia (užduotys dažnai nepabaigiamos iki galo)
Apie 7 gyvenimo metus:
- Atsiranda problemų adaptuojantis prie mokyklos rutinos
- Patiria sunkumų fizinio rengimo pamokose
- Lėtai rengiasi, dažnai negali užsirišti raištelių
- Menkai įskaitomas raštas
- Riboti rašymo ir kopijavimo įgūdžiai
- Menka koncentracija ir gebėjimas klausyti
- Kalbą suvokia pažodžiui
- Negeba įsiminti dviejų ar trijų užduočių vienu metu
- Lėtai dirba klasėje
- Išlieka motorinis aktyvumas
- Dažnai susijaudina, labai emocionalūs
- Negeba užmegzti ryšio su kitais vaikais
- Sunku koordinuotai naudotis peiliu ir šakute
- Miego problemos, budrumas nakties metu, košmarai