Kartais net mažiausia idėja gali užaugti į kažką didelio ir prasmingo. Taip atsitiko ir su „Strazdanėlių“ darželiu, kuris gimė iš nuoširdžios meilės vaikams, muzikai, teatrui, knygoms, ir šiandien tapo unikalia ugdymo erdve, kurioje vaikai ne tik žaisdami mokosi, bet ir tampa kūrėjais, tyrinėtojais, savarankiškomis asmenybėmis.
Ieškant naujovių pedagogikoje
„Strazdanėlės“ susikūrė 1989 metais, kai Lietuvoje pučiant nepriklausomybės vėjams pedagogė Dalija Latvėnienė ieškojo naujovių pedagogikoje, norėjo keisti vaikų ugdymo sampratą. Tuo metu buvo siekiama rasti šiltesnius, gilesnius ir prasmingesnius būdus ugdyti vaikus. Dalija tikėjo, kad ugdymas turi būti orientuotas į vaikų kūrybiškumą, laisvę ir asmeninį tobulėjimą. Šios idėjos tapo tvirtu pagrindu, ant kurio ir užaugo „Strazdanėlės“, vėliau išplitusios ir tapusios žinomos visoje Lietuvoje.
Sonata Latvėnaitė, Dalijos dukra, užaugo „Strazdanėlėse“ tarp pedagogų ir kūrybingų žmonių. Po studijų, susilaukusi pirmagimio ir susidomėjusi ankstyvuoju muzikiniu ugdymu – ypač kūdikių, – natūraliai pratęsė mamos pradėtą veiklą. „Mane ypač įkvėpė žaidimas per muziką ir profesoriaus Edwino Gordono metodika, leidusi pažvelgti į muzikavimą kaip į natūralų vaiko augimo ir pažinimo būdą. Jos taikymas praktikoje padėjo suprasti, kaip vaikai įgyja muzikinį mąstymą dar prieš pradėdami kalbėti, – per klausymą, ritmą ir natūralų muzikos patyrimą“, – dalinasi Sonata.
Vilniuje, šeimos, draugų ir mokinių tėvų palaikoma, Sonata įkūrė ankstyvojo ugdymo studiją, kurią visi draugiškai vadino mokyklėle visai šeimai „Strazdanėlės“. Tai buvo natūrali „Strazdanėlių“ filosofijos tąsa sostinėje – paremta ne tik kūrybiškais ugdymo principais, bet ir moksliškai pagrįsta pedagogine teorija.
„Nuo pat pradžių mūsų praktika rėmėsi ne vien nuojauta ar patirtimi – ją grindėme šiuolaikiniais vaikų raidos, edukologijos ir meninio ugdymo tyrimais. Tai buvo sąmoningas ir kryptingas kelias“, – pasakoja Sonata.
Studija pradėjo veikti Vilniuje, tačiau tai buvo tik vienas iš žingsnių. Pradėjus organizuoti konferencijas ir seminarus, kurie tapo svarbiu švietimo plėtros įrankiu, Sonata ir „Vaikas ir muzika“ kolegės aktyviai prisidėjo prie šiuolaikinės ikimokyklinio ir pradinio ugdymo krypties Lietuvoje formavimo. Jų inicijuoti seminarai bei konferencijos tapo svarbia platforma dalintis idėjomis.
„Mums svarbu telkti smalsių švietimo specialistų, mokytojų, logopedų bendruomenę ir skatinti ugdymo kokybės pokyčius“, – sako Sonata.
Švietimas iš širdies: šeima, kurianti vaikystę
Sonata kartu su vyru Petru Kričena ėmėsi plėtoti „Strazdanėlių“ darželį Vilniuje. Prieš daugiau nei dešimtmetį čia duris atvėrė du darželiai, skirti vaikams nuo vienerių metų. Nors švietimo naujovės, kūrybiniai metodai ir meninis ugdymas visada buvo Sonatos aistra, Petras – baigęs Lietuvos muzikos ir teatro akademiją – nuo pat pradžių tapo svarbiu šios vizijos bendrakūrėju.
„Tikiu, kad kūryba ir žaidimas yra natūraliausias būdas užmegzti ryšį su vaiku. Tai ne tik ugdo, bet ir atveria jo vidinį pasaulį“, – sako Petras.
Nors kūryba, muzika ir menas – svarbiausios „Strazdanėlių“ darželių ugdymo kryptys, ugdymo praktika nuo pat pradžių buvo holistinė. Didelis dėmesys skiriamas ir fiziniam vaikų aktyvumui bei sveikatai. „Buvome vieni pirmųjų Lietuvoje, kurie į sporto pamokas integravo Gymnic kamuolius – tai padėjo vaikams lavinti pusiausvyrą, dėmesį ir laikyseną žaidimo forma“, – pasakoja Sonata.
Šis integruotas požiūris, kuriame dera menas, mokslas ir fizinis aktyvumas, formavo unikalią „Strazdanėlių“ ugdymo sistemą.
Jiedu kuria aplinką, kurioje Vilniaus vaikai gali augti per kūrybą, muziką, tyrinėjimą. Jų tikslas – ne tik padėti vaikui pažinti pasaulį, bet ir sukurti erdvę, kurioje jis jaustųsi saugus, girdimas ir laisvas būti savimi.
Reggio Emilia ugdymo filosofija – bendradarbiavimas, kuris įkvepia
2019 metais „Strazdanėlės“ pradėjo gilintis į Reggio Emilia ugdymo filosofiją, kuri atitiko jų pačių ugdymo idėjas. Reggio Emilia ugdymo filosofija nėra tiesiog metodika, tai pasaulėžiūra, kurioje vaikas matomas kaip aktyvus mokymosi dalyvis, kūrėjas ir tyrinėtojas.
„Šią filosofiją atradau keliaudama su švietimo tyrėjų grupe, kuri gilinosi į ugdymo inovacijas. Po mokymų tarptautiniame Loris Malaguzzi centre Reggio Emilia mieste Italijoje supratau: ši ugdymo kryptis labai artima mūsų vertybėms ir vizijai. Tai mūsų ateitis – ją reikia ne tik suprasti, bet ir giliai studijuoti bei autentiškai taikyti čia, Lietuvoje“, – prisimena Sonata.
Kuo ypatingas Reggio Emilia ugdymas Lietuvoje?
Ši filosofija sustiprino įsitikinimą, kad vaikai turi būti matomi kaip bendrakūrėjai, o pedagogai – jų partneriai. Reggio Emilia tapo įkvėpimu „Strazdanėlių“ ugdymo praktikai ir metodams, nes tai, kas jau buvo daroma Lietuvoje, buvo patvirtinta ir sustiprinta tarptautiniu lygmeniu. „Mumis tikinčios komandos dėka nuo 2021 m. glaudžiai bendradarbiaujame su „Reggio Children“ – drauge rengiame konferencijas Lietuvoje, dalyvaujame stažuotėse ir nuolat mokomės“, – džiaugiasi Sonata ir Petras Kričenos.
Kūryba – pagrindinis ugdymo įrankis
Kūryba, improvizacija ir menas yra neatskiriama „Strazdanėlių“ ugdymo dalis. „Esu profesionalus muzikantas, todėl kūryba man – natūrali kalba bendraujant su vaikais. Aš tikrai tikiu, kad geriausias būdas bendrauti su vaiku ir pasiekti jį, – per kūrybą, improvizaciją. Tai leidžia vaikui atrasti savo pasaulį, išreikšti save ir kurti“, – paaiškina Petras. „Vaikai mus dažnai nustebina. Jie generuoja pasaulį savo akimis. Jie yra lyg baltas lapas, o mes stengiamės jų nepaveikti savo stereotipais, kad jie galėtų pateikti pasaulį kitaip.
Švietimo lyderystės studijos Mykolo Romerio universitete padėjo man plačiau suvokti kūrybos svarbą ugdyme ir sustiprino mūsų kuriamą modelį, kuriame dera šiuolaikinė pedagoginė mintis – vaiko savarankiškumo ir aktyvumo skatinimas, socialinis-emocinis raštingumas, tyrinėjimu grįstas mokymasis ir dėmesys tvariai aplinkai“, – sako Petras.
„Kūryba – tai gebėjimas vaikui pačiam konstruoti savo žinojimą, pasitelkiant visas jam prieinamas raiškos formas: vaizdą, judesį, muziką, žodį, gamtos reiškinius. Reggio Emilia ugdymo filosofijoje tai vadinama „šimtu vaiko kalbų“. Kūryba gimsta per dialogą – tarp vaikų, mokytojų ir bendruomenės. Kiekvienas objektas, klausimas ar reiškinys gali tapti kūrybinio tyrinėjimo pradžia. Mokytojas šiame procese nėra vertintojas – jis yra lygiavertis partneris, padedantis vaikui įgyvendinti jo idėjas. „Strazdanėlėse“ kūrybiškumas gimsta iš prasmingų kontekstų, iš aplinkos, kuri kviečia tyrinėti, kelti klausimus ir mąstyti kitaip. Svarbiausia tampa ne tai, ką vaikas padarė, bet kaip jis mąstė, ką pastebėjo, kaip bandė, keitė, klydo ir atrado“, – mąsto Sonata, aktyviai dirbanti ne tik „Strazdanėlėse“, bet nacionaliniuose švietimo projektuose Lietuvoje.
„Strazdanėlių“ tikslai ir ateities vizija
„Strazdanėlės“ šiandien nėra tik darželis, tai vieta, kur vaikai gali išreikšti save per šimtą vaiko kalbų, kur augame drauge kaip bendruomenė.
Pagrindinis „Strazdanėlių“ tikslas – turėti stiprius, motyvuotus mokytojus, savo srities profesionalus, taip pat toliau augti, kurti vaikams ir su vaikais. „Artimiausiais metais siekiame sustiprinti pradinės mokyklos „Strazdas“ veiklą – auginti vaikų kompetencijas, telkti stiprią mokytojų komandą ir gilinti vertybinį ugdymo turinį, tęsiant „Strazdanėlių“ tradicijas. Taip pat siekiame nuosekliai stiprinti žinias ir praktiką, grįstą Reggio Emilia ugdymo filosofija“, – sako Sonata.
Kūryba ir laisvė – vertybės, kuriomis gyvena „Strazdanėlės“
Privatus darželis „Strazdanėlės“ Vilniuje – tai vieta, kur vaikai ne tik mokosi, bet ir kuria. Čia kūryba, žaidimas ir laisvė yra ugdymo esmė. Vaikai kasdien kuria net iš pačių paprasčiausių dalykų – akmenuko, pagaliuko ar šešėlio. Ar kada susimąstėte, kaip vaikai geba iš menkiausios smulkmenos sukurti visą pasaulį? „Strazdanėlėse“ šis gebėjimas ne tik matomas, bet ir puoselėjamas – kaip vertingiausia vaikystės dovana.
Kodėl verta rinktis darželį, kuris remiasi vaikų laisve ir smalsumu? Mes čia augame ne skaičiumi, o gyliu – čia ugdymas gimsta iš santykio, pasitikėjimo ir tikro buvimo su vaiku.
Norite sužinoti daugiau?
Apsilankykite: strazdaneles.lt
Susiję straipsniai