Labiausiai vaiką lavinanti veikla – žaidimas.
Žaidimo metu mokome mažylį kalbėti, piešti, rašyti, judėti ir t.t. Žaisdami galime lavinti įvairias vaiko savybes: dėmesį, atmintį, vaizduotę, pastabumą, erdvinį mąstymą, pasitikėjimą savimi.
Skaitytojų dėmesiui siūlome dėmesį lavinančių žaidimų.
Ausytė – nosytė
Paaiškinkite vaikui, kad, išgirdęs komandą „ausytė“, jis turi paliesti savo ausį, o po žodžio „nosytė“ – nosį. Pradedame žaisti. Iš pradžių judesius atliekame kartu su vaiku. Vėliau „komandas“ vykdyti gali vienas vaikas. Dar vėliau sunkiname užduotį ir stengiamės suklaidinti mažylį – sakome „ausytė“, o rodome nosį ir t.t. Vaiko užduotis – susikaupti ir nesusipainioti, atlikti komandas teisingai. Šiame žaidime gali dalyvauti visi šeimos nariai, bus tik linksmiau.
Įvairūs garsai
Kartu su mažyliu į diktofoną įrašykite įvairius garsus. Pavyzdžiui, iš čiaupo bėgančio vandens garsą, senelio kosėjimą, veikiančią kavamalę, durų girgždesį ir t.t. Tegul vaikas duoda šį įrašą paklausyti tėčiui ar kitiems šeimos nariams, draugams ir patikrina, kiek tiksliai jie įvardins garso šaltinį. Mama gali ir pati įrašyti įvairių garsų ir duoti klausyti bei spėlioti vaikui.
Piešiam langeliais
Mamos užduotis – surasti nedidelių ir nesudėtingų raštų ar paveikslėlių, kuriuos galima nupiešti langeliais. Pasodinkite vaiką prie stalo, duokite jam lapą languoto popieriaus ir pieštuką. Popieriaus lape reikia pažymėti pradinį tašką. Paaiškinkite vaikui žaidimo taisykles: jūs sakysite, į kurią pusę ir per kiek langelių brėžti liniją (nuvesk liniją į kairę per du langelius, dabar liniją į dešinę per keturis langelius ir t.t.), o vaikas įdėmiai klausys ir pieš pagal užduotis. Jeigu linijos bus brėžiamos teisingai ir susikaupus – užduoties pabaigoje išeis gražus paveiksliukas, kurį bus galima nuspalvinti.
Lobio paieškos
Kambaryje arba kieme paslėpkite kokią nors nedidelę staigmeną – smulkų žaisliuką, skanėstą ar pan.
Paruoškite korteles su užuominomis, kur slepiama staigmena. Kortelės turi būti lengvai vaikui suprantamos – jose arba užrašykite užuominą, arba nupieškite. Pirmąją kortelę mama įteikia vaikui pati, vaikas joje ras užuominą, kur yra kita kortelė, toje – dar viena užuomina, ir taip ieškoma tol, kol atkeliaujama iki staigmenos. Kuo mažesnis vaikas – tuo mažiau kortelių. Būkite pasiruošę tam, kad po šio žaidimo vaikas reikalaus tokių staigmenų vis daugiau.
Skaičiai
Jūs vardijate skaičius nuo vieno iki dešimties, o vaikas juos kartoja. Šis žaidimas turi vieną sąlygą: kartoti galima visus skaičius, išskyrus vieną, pavyzdžiui, kai vaikas girdi skaičių „penki“, garsiai jo neatkartoja, o suploja delniukais. Vyresniems vaikams užduotį galima sunkinti. Pavyzdžiui, išgirdus „trys“ reikia suploti, o mamai ištarus „septyni“ tiesiog pratylėti.
Delniukai
Atsisėskite šalia vaiko, delnus suspauskite į kumščius. Jūs sakote, kurį delną reikia sugniaužti, o kurį ištiesti. Pavyzdžiui: kairę sugniaužti, dešinę ištiesti, kairę ištiesti, abi sugniaužti, abi ištiesti ir t.t.
Užduočių sakymo tempas turi vis didėti. Užduotis galite atlikti kartu su vaiku, o vėliau leiskite praktikuotis ir vienam. Jeigu vaikas nespėja, mažinkite užduočių sakymo greitį.
Žvejyba
Atsistokite priešais vaiką. Dabar jūs – žvejai. Vienas žvejys yra žaidimo vadovas. Jis rodo veiksmus ir juos įvardija: traukiam tinklus, išimam žuvį, taisom tinklus, užmetam meškerę, irkluojam valtį ir t.t.
Antrojo žvejo užduotis – tiksliai pakartoti visus judesius. Kai mažylis perpras žaidimą ir jo taisykles, galite pradėti klaidinti vaiką – sakote vieną, o rodote visai kitą veiksmą. Vaiko užduotis – nesutrikti, dėmesingai stebėti ir klausyti bei parodyti teisingą veiksmą. Vėliau pasikeiskite su vaiku vaidmenimis.
Parengė Jovita Budvytienė
„Mamos žurnalas“