Kartais tik vaikui pradėjus lankyti mokyklą, tėvai susiduria su faktu, kad jam nesiseka mokytis kartu su visais. Konsultuoja Kristina Budrytė, Vilniaus pedagoginės psichologinės tarnybos specialioji pedagogė.
Kada paprastai išryškėja specialieji vaiko poreikiai – nuo pat jo gimimo ar vėliau?
Situacijų būna įvairių, ir specialieji poreikiai gali išryškėti tiek iki mokyklos, tiek jau pradėjus lankyti pirmąją klasę. Nors daugeliu atvejų tėvai ir specialistai tam tikrus raidos ar elgesio ypatumus pastebi dar ikimokyklinio ugdymo įstaigose ar net anksčiau, kartais sunkumai išryškėja, tik vaikui pradėjus lankyti mokyklą.
Lietuvos švietimo sistemoje siekiama, kad kiekvienas vaikas gautų jam reikalingą pagalbą, todėl ankstyvas poreikių nustatymas yra labai svarbus. Tačiau mokyklinis ugdymas kelia naujus reikalavimus, ir tai gali atskleisti anksčiau nepastebėtus sunkumus. Pavyzdžiui, vaikui gali kilti problemų dėl skaitymo, rašymo ar matematikos, kurių nebuvo galima pastebėti ikimokyklinio ugdymo įstaigoje. Gali išryškėti ir socialiniai bei emociniai sunkumai, susiję su adaptacija, bendravimo ypatumais naujoje aplinkoje.
Svarbu pabrėžti, kad tėvai, pastebėję bet kokius sunkumus, turėtų kreiptis į mokyklos specialistus, o vėliau – ir į pedagoginę psichologinę tarnybą. Ankstyva intervencija gali padėti vaikui sėkmingiau adaptuotis mokykloje ir pasiekti geresnių rezultatų. Lietuvos švietimo sistemoje yra numatytos įvairios pagalbos formos, pritaikytos prie kiekvieno vaiko individualių poreikių.
Kokiu atveju patartumėte kreiptis į pedagoginę psichologinę tarnybą ( PPT), jei mokykla to ir nėra nurodžiusi?
Pedagoginė psichologinė tarnyba yra ta vieta, kurioje dirbantys specialistai gali padėti tėvams ir mokytojams geriau suprasti vaiko mokymosi ir elgesio ypatumus. Nors mokykla dažnai inicijuoja kreipimąsi į PPT, tėvai turi teisę kreiptis ir savarankiškai. Tai ypač svarbu, kai tėvai pastebi, kad jų vaikas susiduria su sunkumais, kurių mokykla galbūt dar nepastebėjo. Patarčiau kreiptis į PPT net ir be mokyklos nurodymo, jei vaikas susiduria su mokymosi sunkumais, nepadaro pažangos arba pastebima elgesio, emocinių ir socialinių problemų, jei tėvai nori įvertinti savo vaiko gebėjimus ir galimybes. Svarbu pabrėžti, kad ankstyvas kreipimasis į PPT gali padėti išvengti didesnių problemų ateityje. Kuo anksčiau bus suteikta pagalba, tuo didesnė tikimybė, kad vaikas sėkmingai įveiks sunkumus ir pasieks savo potencialą.

Jei vaikas turi specialiųjų ugdymosi poreikių, ar tėvai turi su juo papildomai dirbti namuose?
Tėvų vaidmuo yra nepaprastai svarbus, kai vaikas turi specialiųjų ugdymosi poreikių, nes papildomas darbas namuose gali smarkiai prisidėti prie vaiko pažangos ir sėkmingo mokymosi. Tėvai turėtų padėti vaikui suprasti užduotis, bet ne atlikti jas už jį, skatinti vaiko savarankiškumą, o susidūrus su sunkumais, padėti suskirstyti užduotis į mažesnius etapus. Būtina užtikrinti, kad vaikas turėtų ramią ir patogią vietą mokytis, pašalinti blaškančius trukdžius, nustatyti reguliarų laiką namų darbų atlikimui ir sukurti struktūrą, padedančią organizuoti laiką bei darbus.
Pasitarus su vaiko mokytojais ir mokyklos šveitimo pagalbos specialistais, galima gauti konkrečių rekomendacijų, kaip padėti vaikui namuose, kokias papildomas veiklas ar pratimus atlikti, atsižvelgiant į vaiko poreikius. Be to, svarbu skatinti vaiko stipriąsias puses ir pomėgius, padėti ugdyti socialinius emocinius įgūdžius, nuolatos bendradarbiauti su mokykla ir specialistais, kad būtų laiku reaguojama į vaiko poreikių pokyčius ir išlikti pozityviems bei kantriems. Vaikai su specialiaisiais poreikiais gali mokytis lėčiau, bet gavę tinkamą pagalbą pasiekti didelę pažangą. Kiekvienas vaikas yra unikalus, todėl svarbu pritaikyti pagalbą pagal individualius poreikius, o tėvų palaikymas ir meilė yra labai svarbūs vaiko sėkmei.
Papasakokite tiems, kurie nežino, kaip būna mokantis pagal individualią programą, – ar vaikas vertinamas pažymiais? Ar su klase rašo tuos pačius kontrolinius, ar turi atsakinėti prieš klasę?
Mokymasis pagal individualią programą Lietuvoje yra pritaikytas kiekvieno vaiko individualiems poreikiams, todėl ir vertinimo sistema gali skirtis. Dėl mokinio, kuris mokosi pagal individualizuotą programą, mokymosi pasiekimų vertinimo ir įforminimo susitariama mokykloje. Susitarimai priimami, atsižvelgiant į mokinio galias ir vertinimo suvokimą, specialiuosius ugdymosi poreikius, numatomą pažangą. Pirmenybė dažnai teikiama ne pažymiams, o vaiko individualios pažangos stebėjimui ir fiksavimui. Tai gali būti aprašomieji vertinimai, individualios pažangos stebėjimo lapai ir kitos formos. Kontroliniai darbai ir kitos užduotys gali būti pritaikytos prie vaiko galimybių. Tai reiškia, kad užduotys gali būti supaprastintos, trumpesnės arba pateiktos kitokia forma. Atsakinėjimas gali būti leistas raštu arba naudojant kitas komunikacijos priemones. Svarbu suprasti, kad individuali programa yra skirta tam, kad būtų suteikta galimybė vaikui mokytis pagal jo galimybes, todėl vertinimo sistemos lankstumas yra labai svarbus. Vertinimas visada turi būti orientuotas į vaiko individualią pažangą ir pasiekimus. Svarbu, kad vertinimas būtų aiškus ir suprantamas tiek vaikui, tiek jo tėvams, o vertinimo procese dalyvautų mokytojai, specialieji pedagogai, psichologai ir tėvai.
Rasa Grinkevičienė
Projektą „Priimti kitokį“ 2025 metais iš dalies finansuoja Medijų rėmimo fondas. Projektui skirta suma 8000 eurų. Straipsnis paskelbtas 2025.05.21.