Konsultacija kineziterapeutė Agnė Oradauskaitė ir ergoterapeutė Jūratė Žemaitytė.
Pirmaisiais gyvenimo metais kūdikiai išmoksta visų gyvenimo pagrindų. Mokosi sutelkti dėmesį, domėtis, siekti daiktų, tikslų bei pažindintis su aplinka. Atsiranda kognityvinės funkcijos, arba kitaip – smegenys pradeda vystyti atminties, veiksmų planavimo, kalbos funkcijas. Šiuo laikotarpiu kūdikiai kuria ryšį su artimaisiais, ruošia pagrindą meilės ir pasitikėjimo savybėms bei mokosi dalyvauti socialiniame gyvenime. Tai, kiek ir kaip tėveliai myluoja ar žaidžia su savo mažyliu, ateityje bus pagrindas to, kaip mažylis elgsis su kitais.
Dalinamės trumpa atmintine, ką kūdikis turėtų daryti pirmųjų metų mėnesiais, bei idėjomis, ką veikti su savo vaiku.
1 mėnuo
Kūdikis fleksijos padėtyje.
Kineziterapija. Paguldytas ant pilvuko gali labai trumpai išlaikyti pakeltą galvą, apie 2–3 sekundes. Sukinėja galvytę į abi puses.
Ergoterpija. Pirštukai ir plaštakos sugniaužti į kumštukus. Seka, domisi bei fiksuoja žvilgsniu objektus – žaisliukus. Mato juodai baltas spalvas, puikiai tinka kortelių rodymas. Stebi žmogaus veidą. Paguldytas ant pilvuko gali labai trumpai išlaikyti pakeltą galvą apie 2–3 sekundes.
2 mėnuo
Kalbindamas sąmoningai šypsoti ne tik žmonių veidams, bet ir rodomiems daiktams, žaislams.
Kineziterapija. Paguldytas ant pilvuko geba pakelti ir išlaikyti pakeltą galvytę apie keletą minučių. Gulėdamas ant nugaros išlaiko žvilgsnį vidurio linijoje.
Stiprinkite kakliuko šoninius raumenukus, kelkite nuo pagrindo paversdami ant šoniuko.
Ergoterapija. Kumštukai po truputi atsigniaužia. Įdėjus mažyliui į ranką mėgstamą žaisliuką, jis geba trumpai, keletą sekundžių sugriebti jį ir išlaikyti. Po truputį pradeda atrasti rankytes, jomis domėtis, kišti į burnytę, ragauti – tyrinėti. Dažnai rankytes kiša į burnytę norėdamas nusiraminimo jausmo, ypač prieš užmiegant. Paguldytas ant pilvuko, geba išlaikyti pakeltą galvytę apie keletą minučių.
1–2 mėnesių kūdikį pradėkite atsargiai supažindinti su įvairiomis skirtingų paviršių tekstūromis. Paimkite mažylio rankytes ir švelniai delniukais glostykite tekstūras: švelnias, grublėtas, šiurkščias. Supažindinkite mažylį su ramiais, švelniais gamtos garsais, naudokite grojančius žaisliukus – svarbu, kad garsas nebūtų per staigus, garsus ar per daug stimuliuojantis.
3 mėnuo
Kineziterapija. Gulėdamas ant pilvuko, vis tvirčiau remiasi dilbiais, rankų atrama stipresnė, pakelia krūtinę nuo pagrindo, pakeltą galvytę geba išlaikyti ilgiau – apie 3 minutes. Gulėdamas ant pilvelio, laiko kojas šiek tiek sulenktas.
Galima pradėti mokyti verstis nuo nugaros ant šono/pilvelio.
Ergoterapija. Akimis seka judanti objektą ar žaislą. Daiktų siekia abejomis rankytėmis ištiesdamas pirštukus ir atgniauždamas kumštukus. Domisi, tyrinėja rankoje laikomą žaislą, ragauja. Vis intensyviau kiša rankytes į burną. Sutelkia žvilgsnį į žaislą, nukreipia žvilgsnį nuo vieno objekto prie kito, seka akimis žaislą ar mamą. Atsiranda daugiau garsų, į mamos kalbinimus atsako garsais, šypsena, juoku, krykštavimu. Geba pasukti galvytę į sklindantį garso šaltinį.
Šiuo laikotarpiu rekomenduojama kuo daugiau komunikuoti su mažyliu, kalbinti, šypsotis.

4 mėnuo
Mažylis tampa vis judresnis, aktyvesnis, siekiantis vis daugiau mamos dėmesio ir bendravimo.
Kineziterapija. Gulėdamas ant pilvuko, tvirtai remiasi dilbiais ir galvą suka į abi puses. Gulėdamas ant nugaros, pradeda kilnoti kojas, jas mesti į šoną, mokosi apsiversti. Stiprindamas visą priekinę raumenukų liniją, kelia galvytę (traukia smakriuką prie krūtinės).
Svarbu mokyti gulėti ant šoniukų, apsiversti nuo nugaros ant pilvo.
Ergoterapija. Vis dažniau viską kiša į burnytę – tai tyrinėjimo etapas per oralinę sistemą, taip kūdikis susipažįsta su pasauliu. Žaidžia su savo rankomis, iškelia akių lygyje, tyrinėja, žiūrinėja, kiša į burną, suveda į vidurio liniją. Vis tikslingiau griebia norimo žaislo viena rankyte, kumštukai sugniaužti nebe taip stipriai. Atsiranda vis daugiau skleidžiamų garsų, guguoja, aktyviai reiškia savo emocijas – tiek teigiamas, tiek neigiamas ar siekiant mamos dėmesio.
5 mėnuo
Kineziterpija. Daugiau laiko praleidžia gulėdamas ant pilvuko, laisvai vartosi nuo nugaros ant pilvo, pradeda verstis nuo pilvo ant nugaros. Domisi savo kojomis, jas pakelia ir pagauna už pėdučių, gali laisvai jomis žaisti. Domisi priešais jį esančiais žaisliukais, siekia jų, bando spirtis kojomis, radęs atramą, todėl mokome kabintis į pagrindą (skatiname šliaužimą).
Tvirtai iškelia ir laiko pakeltą galvą, krūtinę ir dairosi į visas puses, stebi aplinką. Sukasi aplink savo ašį gulėdamas ant pilvelio.
Norėdami padidinti kūdikio motyvaciją siekti žaislo, padėkite priešais esantį žaislą šiek tiek toliau nuo kūdikio.
Ergoterapija. Vis dažniau norimo žaislo siekia abiem rankomis, o pasiekęs ir paėmęs į rankas žaislą, atidžiai jį tyrinėja iš visų pusių. Atranda pėdutes, siekia jų ir kiša į burnytę, ragauja, skanauja. Prineštas ar paguldytas ant pilvuko priešais veidrodį, šypsosi, guguoja, krykštauja bei rodo teigiamas emocijas, atvaizdui veidrodyje. Tiesia rankas į priešais jį esantį žmogų, kai nori būti paimtas ant rankų.
6 mėnuo
Kineziterapija. Galima pradėti sodinti mažylį, pasirėmusį rankomis į priekį (nugara iš pradžių būna šiek tiek sukumpusi). Aktyviau šliaužia, prisitraukdamas rankomis.
Mokykite savarankiško sėdėjimo be atramos, remtis į šonus.
Ergoterpija. Gulėdamas ant pilvuko, tvirtai remiasi ištiestomis rankomis, siekia, griebia, manipuliuoja dominančiu žaislu. Griebia žaislą visa plaštaka, sugriebęs tvirtai jį laiko. Žaislus tyrinėja iš visų pusių, perima iš vienos rankos į kitą. Gera akies–rankos koordinacija. Perduoda turimą daiktą iš vienos rankos į kitą.

7 mėnuo
Kineziterapija. Kūdikis laisvai vartosi į visas puses, šliaužia. Geba sėdėti tiesia nugara be atramos. Geba sėdėti Z kojų padėtyje, mokosi atsisėsti savarankiškai.
Ergoterpija. Atsisuka kviečiamas vardu. Kūdikis vis aktyvesnis, gali pradėti bijoti svetimų žmonių – tai prisirišimo prie mamos etapas. Vis ilgiau sukaupia dėmesį ties patinkančia veikla. Pasodintas ar paguldytas ant pilvelio priešais veidrodį, vis dažniau siekia matomo atvaizdo veidrodyje. Abiejose rankytėse išlaiko po nedidelį žaislą. Daiktų siekia naudodamasis pirštų pagalvėlėmis.
8 mėnuo
Kineziterapija. Kūdikis pradeda savarankiškai atsisėsti. Keliasi į padėtį keturiomis (rankos remiasi ant delniukų, kojos sulenktos). Sūpuojasi stovėdamas keturiomis, bando išlaikyti tris atramos taškus, viena rankyte siekdamas daiktų.
Ergoterapija. Pradeda norimus daiktus griebti nykščiu ir kitais dviem pirštukais. Vis dažniau įsitraukia į žaidimą, ieško paslėpto ar pamesto žaislo. Patinka dėliotis įvairius daiktus į ar iš dėžutės.
Norėdami lavinti mažylio pirštukų bei riešo judesius, leiskite kūdikiui atidarinėti ar uždarinėti indelių dangtelius, norėdami didinti kūdikio smalsumą ir motyvaciją, dėžutėse paslėpkite įvairius daiktus.
9 mėnuo
Kineziterapija. Pradeda nekoordinuotai ropoti, savarankiškai sėdasi be pagalbos, geba keltis ant kelių rankomis įsikibęs, dažniausiai į mamą.
Ergoterapija. Atsiranda pincetinis griebimas, smulkius objektus griebia nykščiu ir rodomuoju pirštu. Rodomuoju pirštu rodo į žmones, objektus, norimus žaislus. Pradeda rodyti gestą „atia – atia“. Dažnai mėto žaislus, tai priežasties–pasekmės dėsnis.
10 mėnuo
Kineziterapija. Kūdikis ropoja, klūpi, bando keltis ir trauktis į vertikalią padėtį. Atsistojęs bando išlaikyti pusiausvyrą įsikibęs.
Ergoterapija. Vienoje rankoje laiko du mažus daiktus, kitoje – vieną. Geresnis, tikslingesnis pincetinis griebimas. Atsiranda burnos–rankos koordinacija, kumštyje laiko šaukštą su koše ir bando jį nešti prie burnos ir įsidėti. Padedamas mokosi atsigerti iš puodelio. Atlieka rankomis du skirtingus veiksmus – viena ranka laiko žaislą, kita rodo į objektą, atkreipusį mažylio dėmesį. Domisi dėžučių turiniu, patinka mažesnius daiktus dėti į didesnius. Dėlioja didelius kaištukus į skylutes. Nuima žiedus nuo piramidės. Traukia įvairaus dydžio, ryškiaspalvius lipukus nuo veidrodžio ir deda į dėžutę arba paprašytas duoda mamai. Pincetiniu griebimu atlipina smulkius lipukus, sulipusius į krūvą. Smalsiai domisi sensorinėmis dėžėmis, ieško paslėptų gyvūnėlių. Varto sensorines knygutes.
11–12 mėnuo
Kineziterapija. Kūdikis keliauja aplink baldus įsikibęs į juos. Mokosi iš stovimos padėties tūpti siekiant žaislų ant žemės. Galima mokyti mažyli eiti pirmyn, jį prilaikant. Pradeda žengti pirmuosius žingsnius neprilaikomas.
Ergoterapija. Savarankiškai valgo šaukšteliu, laiko puoduką ir geria iš jo. Domisi flomasteriais, kreidelėmis, gali keverzoti popieriaus lape. Supranta ir vykdo žodines instrukcijas tokias, kaip „duok man“, „įdėk–išimk“. Varto knygutes, domisi nupieštais paveiksliukais. Įdeda įvairias formas (kvadratas, trikampis, ovalas) į išpjovų vietas. Stumia, traukia, spaudžia, suka žaislus. Sujungia kaladėlę su kita kaladėle. Stato bokštą iš 2–3 dalių. Paprašytas duoda „penkis“. Vis dažniau reiškia emocijas gestais (rodo pirštu, linksi ar purto galvą). Turi vieną ar kelis mėgstamus žaisliukus. Paprašytas parodo rodomuoju pirštu į žinomus objektus.
Tai yra tik rekomendacijos ir bendros normos raidos vertinimui. Kiekvienas mažylis yra unikalus ir daug judesių atlieka savo ypatingu būdu. Todėl kylant klausimams dėl mažylio raidos, visada vertėtų bendrauti su specialistais.
Susiję straipsniai