
FB ir IG – vaikuergoterapeuteGina
Naudojimasis puoduku ar tualetu yra vienas iš esminių žingsnių savarankiškumo ir supratimo, kad vaikas gali kontroliuoti savo veiksmus link.
Tai kompleksinė užduotis, iš mažylio reikalaujanti emocijų kontrolės, motorinių, socialinių ir pažintinių įgūdžių.
Vaikų ergoterapeutė Gina Šegždaitė, FB ir IG – vaikuergoterapeuteGina
Esminis tėvų klausimas – KADA LAIKAS MOKYTI?
Kiekvienas tėtis ir mama turi savęs paklausti: „Ar mano vaikas jau pasiruošęs?“ Pradėjus mokyti per anksti, vaikui sukeliama įtampa ir stresas. Pavėluoti irgi nevalia, nes dėl neigiamos patirties šio įgūdžio mokytis gali būti sunkiau.
Amerikos pediatrų akademija siūlo mažylį pradėti sodinti ant puoduko/ tualeto nuo 18–24 mėn. Jei vaikutis turi kokių nors raidos sutrikimų, šio įgūdžio mokymas gali būti nukeliamas vėlesniam laikui.
Štai keletas klausimų, į kuriuos reikėtų atsakyti prieš mokant vaiką sėstis ant puoduko/tualeto:
Ar vaikas atkreipia dėmesį, kai kiti eina į tualetą ir juo naudojasi?
Ar vaikas imituoja suaugusiojo veiksmus (nebūtinai susijusius su tualeto rutina)?
Ar vaikas supranta, kai pats daro į sauskelnes (bando pasislėpti, lenda į kampą, nori būti vienas šio proceso metu)?
Ar padaręs į sauskelnes „prašo“ jas pakeisti (išreiškia nepasitenkinimą neverbaliai ar verbaliai dėl nemalonių pojūčių)?
Ar išbūna 2–3 valandas nesišlapinęs (tai rodo, kad jau gana gerai kontroliuoja šlapimo pūslę)?
Ar reguliariai tuštinasi, nebūna vidurių užkietėjimo ar viduriavimo?
Teigiamai atsakę bent į 2–3 klausimus, galite pradėti mokyti mažylį sėstis ant puoduko/tualeto. Jeigu į daugiau klausimų atsakote neigiamai, vertėtų luktelėti. Beje, laukti galite prasmingai. Galite pradėti tikslingai rodyti, kaip kiti šeimos nariai eina į tualetą. Trumpais kelių žodžių sakiniais įvardinti ir parodyti puoduko/tualeto rutinos seką. Jeigu vaikas turi problemų dėl tuštinimosi, galima pasikalbėti su šeimos gydytoju apie alergenus bei tinkamą maisto parinkimą

5 strategijos, ko reikėtų imtis, norint mokyti mažuosius pradėti naudotis puoduku/tualetu
Nėra vienos strategijos, tinkamos visiems vaikams. Todėl išvardinsiu gaires, kuriomis galėsite pasinaudoti pagal savo mažylio situaciją.
Aplinka. Stebėkite ar vaikui patogu sėdėti ant puoduko/tualeto. Ar tinkamas dydis, aukštis, ar niekur nespaudžia, ar optimali aplinkos ir puoduko/dangčio temperatūra? Ar kojos tvirtai remiasi į žemę? Jeigu vaikas jautrus, jam šiam įgūdžiui mokytis gali turėti įtakos net per ryškus ar blankus apšvietimas, aplinkos garsai, daiktų spalva, faktūra, temperatūra.
Žaidimas. Tai ypač aktualu vaikams, kurie bijo sėstis ant puoduko/ tualeto. Žaiskite vaikui smagius žaidimus vonios erdvėje, šalia puoduko/tualeto. Vėliau žaidimo forma sodinkite lėlę ar patį vaiką (su kelnėmis), vėliau – tik su sauskelnėmis. Kai vaikas jausis saugiai ir nesipriešins, galite pabandyti sodinti be kelnių.
Laikas be sauskelnių. Mokymo metu vaikui saugioje aplinkoje laikykite jį tik su apatinėmis kelnaitėmis ar tiesiog ilgesniu drabužiu, kad vaikas aiškiai matytų ir pajustų, kada pasišlapina. Visa tai nemalonu ir reikalauja ilgo tvarkymo (į šį procesą įtraukite ir vaiką).
Tvarkaraštis. Vienas iš metodų – vesti vaiką į tualetą reguliariais intervalais, pavyzdžiui, kas pusvalandį, prieš miegą, po valgio ir pan.
Neskubėjimas. Neturėtume vaiko skubinti, keldami jam stresą. Atsitikus „avarijoms“, svarbu elgtis neutraliai (nei gerai, nei blogai), susitvarkyti, paaiškinti ir toliau tęsti mokymą.
Jeigu per 3–4 savaites nepavyksta išmokyti ar vaikas šiai rutinai priešinasi, tuomet reikėtų palaukti ir tęsti vėliau.
Pagrindinės žinutės:
Nėra vieno ir visiems tinkamo tualeto įgūdžių mokymo metodo.
Tualeto įgūdžių mokymas turėtų prasidėti, kai mažylis tam pasiruošęs.
Įgūdis mokomas remiantis pozityviomis emocijomis ir nuoseklumu.
„Mamos žurnalas“
Susiję straipsniai